Overweeg je een grotere harddisk te plaatsen?


  • Totaal aantal stemmers
    519
  • Opiniepeiling gesloten .
Was de keus voor 32MB buffergrootte niet 'beter' dan de 8MB?
Dit i.v.m. =>2 programma's tegelijk opnemen
 
Ik heb voor de 8MB versie gekozen omdat hij dezelfde specificatie's heeft als de originele schijf {ook 8 Mb}. En omdat hij minder stroom verbruikt en minder warm wordt dan de 32MB versie. Als ik het niet zeker zou weten of hij goed zou werken bij de 8MB versie, dan had ik voor de 32MB versie gekozen.
Maar de behuizing van de 5050c is zo klein dat een koelere schijf wat veiliger is wat levensduur betreft. Maar ook omdat in één van de vorige berichten iemand vertelde dat de Humax wel erg heet werd bij het gebruik van een "normale" schijf.

Vandaar de keuze.:wink:
 
5900 of 7200 RPM

Volgens enkele sites draait de originele schijf, de ST3320310CS, op 5900 RPM en op andere sites weer 7200 RPM.

De 1 TB uitvoering, de ST31000322CS, zou ook op 5900 RPM draaien.
Nu geeft Seagate zelf aan dat deze pipeline (greenpower) juist heel bewust op 5900 RPM draaien. O.a. voor de wamte en het stroomverbruik.

Overigens is er wel een 16 mb cache uitvoering. Dat is de ST31000424CS. Deze is ook 1 TB. Overigens kan ik deze nergens (in NL) te koop vinden.

Iemand een aanvulling of andere info?
 
Volgens enkele sites draait de originele schijf, de ST3320310CS, op 5900 RPM en op andere sites weer 7200 RPM.

Dat is wel mooi dat je dat gelezen hebt, want ik heb altijd al gedacht dat de originele schijf op 5900 toeren draaide. {ik dacht zelf op 5400 toeren}. Je kunt het ook mooi horen in de opstart van de 5050c, dat de schijf lang niet zoveel doorstart als een 7200 toeren schijf. De schijf fluit ook niet heel licht en klinkt ook echt als een 5400 toeren schijf, maar dan 500 toeren hoger. Ik vind dat een goede zaak. Hoe minder toeren, hoe minder slijtage en hoe minder warmteontwikkeling en stroomverbruik.

Daarom ben ik ook wel blij met de keuze dat ik voor de 8MB/1 TB versie heb gekozen met 5900 toeren. En niet de 32mb versie met 7200 toeren en een hoger stroomverbruik/warmteontwikkeling. Want je weet ook niet of de voeding van de 5050c het hogere stroomverbruik wel trekt op de langere duur.

Alleen zou TPG wel net zo snel mogen zijn als een 10.000 Toeren schijf. Want dat wachten op mijn nieuwe schijf duurt mij veel te lang.:mrgreen:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is zeker mooi. Als ik mijn 5050 krijg vrijdag en jou eerste indrukken zijn positief dan zal ik zeker meteen een 1TB bestellen.

Heb je jouw 5050 al opengemaakt? Dus is het 100% zeker dat de ST3320310CS erin zit.
 
Heb je jouw 5050 al opengemaakt? Dus is het 100% zeker dat de ST3320310CS erin zit.


Ik heb hem opengemaakt en het is 100 procent zeker dat de ST3320310CS erin zit. Als ik de nieuwe schijf erin heb zitten, dan zal ik gelijk hier even mijn bevindingen neerzetten. Dan kun je gelijk aan de slag.:mrgreen:
 
je kunt het type schijf ook via de onderkant van de 5050c controleren. Dan pak je even een zaklampje en dan kun je schuin door de ventilatiegaten heen schijnen en dan zie je "Seagate ST3320310CS " staan.
Voor als mensen het willen controleren zonder hem open te schroeven.

Echter moet je nooit vreemd opkijken als er ineens bijvoorbeeld een Western Digital in zit, omdat de voorraad Seagate schijven op is en niet meer te verkrijgen is.
 
Ik wil ook de ST31000322CS bestellen. Deze wordt waarschijnlijk dinsdag 5 mei geleverd als ik hem nu bestel.
Ben erg benieuwd want tot op heden zaten in mijn PVR's maar een 400 en 500 GB DB35 schijf in. Deze werken perfect.

Het enige wat ik op de site van Seagate kan vinden is dat de 1TB is trager (power-on to ready en standy) is. <12 sec in tegenstelling tot <6 sec.
Volgens mij moet dat geen probleem zijn :?:.

De 500GB uitvoering is er in 2 types. Waarvan 1 <12 en 1 <6 sec.

Aanvulling:

Even nader gekeken naar de ST31000533CS. De pipeline HD pro van 1TB.
Hij is wel trager dan de andere schijven maar heeft wel weer 32MB cache.
Qua stroomverbruik verbruikt hij ong. 4 watt meer.

Verder is hij heel goed getest door enkele sites. Volgens anderen weer de ideale harddisk voor HD opnames. Deze draait wel op 7200rpm.

Qua prijs even duur als de andere dus dat is het probleem ook niet.

Kan iemand zijn mening geven of heeft die info welke schijf beter of geschikter is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vond het risico van 4 watt meer verbruik teveel voor de voeding van de 5050als het om de 32MB versie gaat. Het is maar een kleine voeding die in de 5050 zit.
De 8mb versie kan 20 streamings tegelijk aan, en dat is ruim voldoende voor de 5050.
Al met al vond ik het risico te groot om voor de 32 MB versie te kiezen, omdat de kans heel groot is dat de schijf te warm wordt in de behuizing en dat de voeding met 4 Watt meer verbruik, veel te zwaar belast wordt. Plus ook nog eens dat de 1Mb versie 5900 toeren is, wat geluidsarmer is en minder hard slijt dat de 7200 toeren. En het is maar een PVR, die hoeft alleen maar een paar streamings tegelijk aan te kunnen, en dat is het dan wel. En of het menu dan een paar miliseconden eerder opent als je het aanklikt, dat maakt mij niet zoveel uit. Ik heb liever de grotere voordelen van een energiezuinige schijf die weinig stroom verbruikt en geen aanslag is op de voeding en die niet zo heet wordt.:cool:

Ik wacht nog steeds op de nieuwe schijf, want ze hebben hem nog niet binnen gekregen. Dus dat wordt zowieso tot volgende week wachten.:sleep:
 
Ik vraag mezelf af of die 4 watt een probleem zou zijn. Volgens de specs wordt hij niet warmer dan de 5900 rpm en is hij juist gemaakt om 24/7 te draaien. Dus qua slijtage zal het meevallen. De pipeline is juist gemaakt voor deze taken dus zal het wel meevallen.
De prijs is hetzelfde. Ik weet niet wat jij betaald hebt voor de schijf?
 
Terug
Bovenaan