• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

EK voetbal in Superkwaliteit

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nou... :mrgreen:
Punt is dat er (recentelijk) wellicht geen test zijn gedaan met een 1080i signaal van de Technicolor encoders en de Samsung / UPC HDTV ontvangers bij mensen thuis. En we weten inmiddels dat zeker de Samsung box nogal kieskeurig is met welke signalen hij wel en niet lust, dus de knop omzette naar 1080i kan nog wel eens (extra) overbezetting bij de helpdesks tot gevolg hebben ;)


De recente testen zijn ook met de samsung uitgevoerd obv 1080i. Zoals eerder aangegeven waren er toen geen significante verschillen. Zoals ook verteld hebben we de testen niet met FullHD schermen uitgevoerd. Om deze reden zou het gewenst zijn de vergelijking nog eens te maken met FullHD. Dat bandbreedte uiteraard een rol speelt mag duidelijk zijn, maar dit is pas een punt indien ook daadwerkelijk wordt aangetoond dat er een aanzienlijke verbetering wordt bereikt met 1080i in vergelijking tot 720p en de verbetering alleen bereikt kan worden met verhoogde bw.
 
720p voor zowel productie als distributie, ik heb hier helemaal geen moeite mee.
Van 1080i productie en 720p distributie gaan echter m'n nekharen enigszins van omhoog. :wink:

ja, dus t probleem begon met de 1080i productie van de UEFA zelf......

Nou maar hopen dat Tour de France en Olympics wel in progressive scan gaan produceren...
 
Dat bandbreedte uiteraard een rol speelt mag duidelijk zijn, maar dit is pas een punt indien ook daadwerkelijk wordt aangetoond dat er een aanzienlijke verbetering wordt bereikt met 1080i in vergelijking tot 720p en de verbetering alleen bereikt kan worden met verhoogde bw.
Anders wordt er toch voor de nieuwe HD kanalen een stream op QAM256 gezet? Dit zal vroeg of laat toch de bedoeling zijn en dan kan er meer in 1 stream.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1080i zal nooit beter zijn dan 720P als de bron ook progressief is. https://www.mcmano.nl/pdf/MInder_is_mooier.pdf

En daar zat m nou net t probleem bij euro 2008.... De bron was niet progressief maar interlaced......

Dus de vraag blijft: Als er een interlacede bron wordt aangeboden, is het het dan waard om te converteren naar progressive scan? Daarop ontbreekt tot nu toe het antwoord.....

tijd voor de techno bobo's om testjes te doen A-B... van voetbal, van wielrennen, van atletiek enz..... en ons het best mogelijke voor te schotelen. En ALS het beste dan toch 720p conversies is, waar kwam dan die BBC kwaliteit vandaan. De Bitsteam of de kwaliteit van alle conversie en broadcast apparatuur? Of is het zoals gebruikelijk van alles een beetje?
 
Je ziet nu bij Wimbledon, wat op BBC-HD en Sport1-HD wordt uitgezonden, precies hetzelfde verschijnsel als bij het EK voetbal.

BBC-HD is significant scherper/detailvoller dan Sport1-HD.

Sport1-HD maakt ook gebruik van 1080i>720p conversie, net als NL1-HD. BBC-HD laat de originele 1080i stream gewoon ongemoeid.


De bitrate van Sport1-HD is 14,35Mbit/s, BBC-HD is 16,37Mbit/s.
De kwaliteit zou, volgens de EBU, gelijk moeten zijn omdat 720p met 2 Mbit/s minder zou kunnen dan een 1080i stream. In de praktijk zie ik
die EBU claim dus totaal niet terug. BBC-HD is gewoon (zelfs op mijn hd-ready tv, laat staan op een full-hd tv) scherper.

Waarom Nederland, waarom halen jullie een deel detail/beeldscherpte uit de feeds d.m.v. de 1080i>720p conversie. Waarom... :cry:
 
wimxg6.jpg






Onderstaand detail uitsnedes uit originele 9MP foto. (camera Fuji Finepix9600, televisie Pioneer HD-Ready plasma)

wim3wr5.jpg


wim4dy8.jpg




wim1ln5.jpg


wim2cl0.jpg


wim2pt8.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De scherpte is overtuigend beter in de 1080i uitsnedes, bijvoorbeeld in het net of in de ogen. Wat mij betreft mag de knop direct om naar 1080i! (ook bij Film1HD trouwens)

Zie je nog verschil bij bewegend beeld?
 
Zie je nog verschil bij bewegend beeld?

BBC-HD toont geen negatievere aspecten omtrent beweging dan Sport1-HD.

Wat logisch is, het bronsignaal c.q. de productie van Wimbledon vind net als bij het EK voetbal in 1080i plaats. :wink:
 
Ik had eerlijk gezegd wel wat meer reactie's verwacht.

Iedereen vind het volkomen normaal dat de Nederlandse HDTV distributeurs
willens en weten details verminderen vanwege de door Nederland felbegeerde 1080i>720p conversie?

En dat men dit zeker tot 2015 van plan is te doen? (productie 1080i / distributie 720p)

Ik persoonlijk vind het een uiterst kwalijke zaak. :roll: Het zou me niets
verbazen als

a. de techneuten de detailvermindering niet zien

of

b. "ach, we zien het wel, maar het grote publiek ziet het niet. Ze hebben toch geen vergelijkingsmateriaal."

Mensen, wakker worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan