Overweeg je een grotere harddisk te plaatsen?


  • Totaal aantal stemmers
    519
  • Opiniepeiling gesloten .
Externe HD grootte?

Hallo,

In eerdere topics op dit forum zag ik dat anderen een Samsung StoryStation 1.5 Tb aan de USB poort gehangen hadden met goed resultaat.

Ik heb daarom ook een Samsung StoryStation 1.5 Tb gekocht. Deze heb ik met Gparted opnieuw geformatteerd als EXT3.
Helaas geeft de Humax iHDR-5050-C als grootte 1.4 Gb ?
Ik weet niet of hij werkelijk maar 1.4 Gb ziet of de grootte misschien verkeerd weergeeft.
Dacht nog even dat 1.5 Tb te groot was, daarom opnieuw geformatteerd en gepartitioneerd met GParted in 2 partities, maar met hetzelfde resultaat.

Wie heeft hier ervaring mee of kan me meer verder helpen?
 
In dit bericht kun je lezen dat het verkeerd weergeven (GB ipv TB) ook bij een ingebouwde 1,5 TB disk gebeurd.

Bij grootte in schijfbeheer wordt de afmeting van het videogedeelte aangegeven als 1,4GB. Dat moet natuurlijk 1,4TB zijn.

Verderop in die draad, in dit bericht kun je lezen dat wel meer dan 1,4 GB gebruikt wordt. :oyeah:

Ik zit nu op 94% vullingsgraad ofwel 1,316 TB
 
die van mij is ook groter

Ik heb gisteren ook een 1,5TB Samsung schijf ingebouwd.

Om de disk te kunnen partitioneren heb ik ook dit sata-dockingstation gekocht.

Gparted opgestart vanaf bootable CD met de disk via het dockingstation aan een usb-poort.
Volgens 'instructies' van Grunnsat de eerste partitie 2GB, de tweede 102MB, en de vierde 25GB gemaakt.
De derde partitie is de resterende ruimte.
Allemaal primair en ext3.
Ik heb partitie 1 en 2 niet exact overgenomen van de oude disk, want die zat toen nog in de humax.

Vervolgens op apply geklikt, en 20 minuten later was de schijf klaar.
Ingebouwd in de Humax en die starte keurig op.
Al leek het booten iets langer te duren, maar dat kan ook komen doordat ik nu iets kritischer oplette.

Natuurlijk wel alle timerblokken kwijt, maar die zijn zo weer terug te zetten.

Vannacht een opname gemaakt en die was (natuurlijk) keurig opgenomen.

De opnames op de oude disk ga ik bekijken via het dockingstation aan een usb-poort van de humax.
 
Vraag me af of dat lukt. Het zou kunnen dat hij van een disk aan de USB-poort alleen de eerste partitie herkent..

Dat lukt. :mrgreen:

Via usb zie je
sda1
sda2
sda3
sda4

als je dan sda3 kiest, dan kun je in map video de opnames bekijken
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Natuurlijk wel alle timerblokken kwijt, maar die zijn zo weer terug te zetten.

Via usb zie je
sda1
sda2
sda3
sda4

Ik heb de timerblokken weer terug door de inhoud van sda1 en sda2 van de oude disk te kopieeren naar de nieuwe disk.

Handig dat ik 2 humaxen heb en dat dockingstation.
Dockingstation aan de 2e humax; originele disk van humax1 erin en zo kon ik met filezillaftp de inhoud van sda1 en sda2 bekijken en kopieeren naar mijn pc en, na verwisselen van disk in het dockingstation, op de 1,5 TB disk zetten.
Na opnieuw inbouwen en aanzetten van de humax had ik mijn timerblokken dus weer terug en keurig op de geplande tijd ging een opname lopen.

In die partities staat het volgende trouwens:
sda1:
reserve.info
(het engelse word reserve[=reserveren], dus dit zal de timerlijst wel zijn)

sda2:
map dvbepg met daarin epg.dat

sda3:
map Movie die leeg is (misschien dat radioopnames hierin komen :?)
map Video met de opnames waaronder de timeshift buffer (o.nts en o.ts)

sda4:
map Music met de muziek die je op de humax zet
map Photo met de fotos die je op de humax zet
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb gisteren ook de 1.5TB schijf ingebouwd, kwam toch steeds ruimte tekort op de originele en dat lijkt nu uit de weg...

Het ging opvallend soepel allemaal, volgens de hier beschreven methode, waarbij ik niet precies wist wat ik in GParted moest invullen voor partitiegroottes. Dit omdat je daar in moest vullen in MiB. Uiteindelijk lijkt dat ook niet uit te maken...

Oude opnames gekopieerd met het docking station op de usb van de humax (duurde wel een 10 uur ofzo) en alles helemaal in orde nu. Blij dat ik het heb gedaan, thanks dus voor de tips en info allemaal :)
 
Ik ben zaterdag van start gegaan door eerst een externe USB harddisk te formateren als EXT3 met Gparted. Daarna heb ik alle opgenomen bestanden gecopieerd van de interne naar de externe.

Zondag heb ik de nieuwe harddisk geplaatst ( Hitachi 1TB pipeline ) en deze geformateerd. Daarna alles terug gecopieerd van de USB naar de nieuwe interne harddisk. Het langste duurde wel het terug copieren, ik heb alles vannacht aan laten staan en hij is zojuist pas klaar, het terug copieren duurde +/- 17 a 18 uur.

Zojuist ook een nieuwe timer lijst aangemaakt en het ziet er naar uit dat alles prima werkt. Ik had eerst 82% in gebruik nu 22% dus ik kan er weer even tegen :oyeah:
 
Terug
Bovenaan