• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Twee PC's kan niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
J

Joepie

Donderdag heb ik onze nieuwe kabelmodem geinstalleerd. Alles ging perfect, we hebben meteen een internet verbinding. Maar alleen op een van onze twee computers.

Alles hier is draadloos via een US Robotics access point. Deze is aan het kabelmodem verbonden via een ethernet kabel. We hebben een Apple PowerBook met OSX Tiger. Die pakte meteen de verbinding. We hebben ook een Dell PC met Windows XP Home SP2. Die wil niets van de nieuwe setup weten. Die ziet de verbinding wel, signal strength is goed, alleen krijgt deze geen IP adres.

Error: Windows could not finish repairing the problem because the following action cannot be completed: Renewing your IP Address

Eerst heb ik alles ge-reset. Modem uit en eraan, access point, PC, alles apart en te gelijk. IPConfig doorgegaan, wireless card gedeinstalleerd en weer geinstalleerd, access point naar factory settings. Firewall is uitgeschakeld. Ik bleef een IP krijgen van 169.254... Inmiddels begrijp ik dat je dat krijgt als de PC geen DHCP server ziet. De boosdoener zou het access point zijn, dacht ik.

Gelukkig heb ik een oude 3Com access point maar die reageert hetzelfde. De Apple is vrolijk online, maar de Windows PC niet. Het zal dus aan de PC of verbinding liggen. Alleen deed de PC het prima onder de oude provider, XS4All.

Ik deed een kleine test waar ik de coax kabel uit de modem haal en release/renew doe. Zo krijg ik 192.xxx en geen 169. Als het aan het draadloze netwerk lag was dat toch niet verandert? Is het dan toch een kabelmodem probleem?

Ik bel de Multikabel hulpdesk maar krijg geen hulp. Een Apple wordt niet ondersteund. Dat maakt niet uit, zeg ik, want die doet het. Access points worden niet ondersteund. Ja, maar dat is het probleem niet, anders was het probleem weg of verandert met het nieuwe access point. Het laatste antwoord is, één internet verbinding wordt ondersteund. Als je meer eisen hebt moet je dat zelf uitzoeken. Het ziet er dus uit dat Multikabel dit niet wil of kan oplossen, want er wordt niet over het probleem gesproken, alleen maar wat niet ondersteund wordt.

Mijn ervaring met Multikabel is dubbelzijdig. Ik ben onder de indruk van de openingstijden van de hulpdesk. Jammer dan dat ik het idee krijg dat de medewerkers (zeker een van de drie die ik gesproken heb) weinig weten en nog minder willen doen. Kan het zijn dat Multikabel het aantal PC's beperkt tot één? Is onze PC stuk gegaan, is Windows opeens boos geworden? Na drie dagen proberen weet ik het niet meer. Ik hoop dat iemand die dit leest het antwoord wel weet.

Dit zijn een paar websites waar ik geweest ben voor dit probleem.
https://www.techimo.com/forum/showthread.php?t=146408
https://www.pcadvisor.co.uk/forums/index.cfm?action=showthread&threadid=233298&forumid=18
https://forum.freespire.org/showthread.php?t=5003
https://www.horizontel.com/dsl/dsltrouble.html (deze geeft aan dat dit een potentiele kabelinternet probleem is?)

Met dank voor alle ideeen en antwoorden,
Billy
 
Heb je echt een access-point en niet een draadloze router ??

Want dan zal het nooit gaan werken.... Net als bij alle andere internet-providers krijg je maar 1 ip-adres en kan je kabelmodem maar met 1 pc tegelijk werken.

Een access-point zorgt er alleen maar voor dat je een ethernet-verbinding via draadloos kunt gebruiken, maar vertaalt niet de netwerk-structuur. Met een accesspoint ziet je kabelmodem dus meerdere verschillende computers aangesloten op 1 netwerk kabel.

Wil je met meerdere pc's werken moet je een router gebruiken. Je router maakt dan verbinding met het internet en je router deelt verder lokale ip-adressen uit aan je lokale pc's.

Waar je verder nog even rekening mee moet houden is dat het kabelmodem maar met 1 ethernetinterface (mac-adres) tegelijk kan werken. De eerste computer of router die je aansluit wordt herkend en opgeslagen. Sluit je dan een andere pc of router aan, dan wil de kabelmodem deze niet gebruiken. Je moet dan eerst even het kabelmodem resetten (spanning er even afhalen), daarna kan het andere apparaat aangesloten worden. Normaal zit er maar 1 apparaat aangesloten dus (je router of je ene pc)

Geef dus eens wat meer informatie hoe je de setup doet ?
 
Probleem is opgelost. Een vriend is langs geweest met een Windows notebook en kreeg ook geen verbinding. Het moest dus aan de modem liggen.

Vanochtend heb ik een oude router er tussen gezet. Het gaat dus zo: Multikabel Modem > Router > Access Point. Een stap te ver vind ik, want bij mijn vorige provider, XS4All met KPN, was de router niet nodig.

Het is duidelijk wat het probleem is. Die modem geeft maar een computer de toegang tot Internet. Je moet dus eigenlijk naast de modem zitten met je ene computer. Heb je twee computers of meer heb je "eigen oplossingen" nodig die meteen niet door Mutikabel ondersteund wordt. Dan ben je waarschijnlijk en geadvanceerde gebruiker die toch in het ICT zit.

Ik hoop dat onze ervaring met Multikabel beter wordt. Als we een snelle verbinding hebben zonder problemen zal het goed komen en wij happy users worden. Alleen jammer dat onze eerste ervaring een tegenvaller is geweest. Zeker als ik nu zie hoe simpel de oplossing is en dat de helpdesk na vier belletjes dingen blijven zeggen zoals "Apple wordt niet ondersteund", "eigen netwerk wordt niet ondersteund" en als ik het probleem probeer uit te leggen hoor ik "ik ga dit gesprek beëindigen want u luistert niet meneer". Dit zou een standard antwoord moeten zijn, "heeft u meer computers heeft u een router nodig" of gewoon "we steunen een computer en meer niet".

Wel wil ik CeeS bedanken voor een snelle antwoord. Hij heeft mij op het goede spoor gebracht. Ik zal deze Forum blijven volgen en ik hoop dat ik andere mensen wel kan helpen.
 
Tja als je een abonnment neemt lees je toch in de voorwaarden eerst even na of het voldoet aan wat je er mee wilt gaan doen? In dat geval was dit namelijk geen verassing geweest.
 
Saywhat zei:
Tja als je een abonnment neemt lees je toch in de voorwaarden eerst even na of het voldoet aan wat je er mee wilt gaan doen? In dat geval was dit namelijk geen verassing geweest.

Die 25 pagina's? Is waar, maar het is geen beperking in de service. Het is precies het zoort vraag die binnen twee minuten opgelost moet worden als je de helpdesk belt. Er zijn twee redens waarom het zo een issue geworden is.
1. Het werkte probleemloos bij de vorige provider, dus dacht ik er niet aan totdat CeeS zijn antwoord gaf.
2. De helpdesk doet echt niet zijn best om je te helpen. "(X) wordt niet gesteund" is geen antwoord als het wel aan de kabelmodem ligt.

Het was dus geen probleem, de dienst van Multikabel zal voldoende zijn, maar de helpdesk mag echt beter steun geven. Zeker als Multkabel reklames maakt waar ze zeggen dat ze alles voor je willen oplossen. Ze komen over als een vriendelijke provider, maar het voelt niet zo als je een probleem hebt.

Trouwens, ik kan dit niet in de algemene voorwarden zien. Ook is het er wel moet dit beter zichtbaar zijn.
 
Modem -> router -> pc's .... klaar toch ? Simpel en doeltreffend :wink:
 
Joepie zei:
Vanochtend heb ik een oude router er tussen gezet. Het gaat dus zo: Multikabel Modem > Router > Access Point. Een stap te ver vind ik, want bij mijn vorige provider, XS4All met KPN, was de router niet nodig.

Dan heb je vermoedelijk een ADSL modem gebruikt waar een ingebouwde router in zit, want geen enkele ADSL of kabel provider die ik ken deelt meerdere IP-adressen tegelijk uit aan 1 klant. Een router 'vertaalt' de ip-adressen van je interne netwerk naar het ene ip-adres wat je van je provider gekregen hebt.

De kabelmodems hebben geen ingebouwde router, je kunt daar dus maar 1 computer tegelijk op aansluiten. Wil je meerdere computers aansluiten, dan moet je een router gebruiken.

In de algemene handleidingen van Multikabel staat dat je in principe maar 1 computer kunt aansluiten en wat je moet doen als je wisselt van computer. Wil je meer computers aansluiten kun je een router gebruiken, maar omdat er honderden verschillende routers bestaan kunnen ze daar geen support op geven. Alleen algemene dingen over routers krijg je tips over, maar een beetje afhankelijk wie je aan de telefoon krijgt. Apple hetzelfde, support op het instellen van Apple's netwerk zullen ze niet echt geven omdat dat te weinig voorkomt en de mensen vaak zelf heel goed weten hoe ze dat moeten doen. Maar via de gebruikersvereniging krijg je vaak wel de goede tips. Hoewel er niet veel apple-gebruikers hier zitten reageren er toch nog wel eens mensen bij vragen/problemen.

Maar gelukkig weet je nu waar je moet zoeken en hoe je het oplost :wink:
 
Het is precies het zoort vraag die binnen twee minuten opgelost moet worden als je de helpdesk belt.

Dit ben ik 100% met je eens!
Er zijn twee redens waarom het zo een issue geworden is.
1. Het werkte probleemloos bij de vorige provider, dus dacht ik er niet aan totdat CeeS zijn antwoord gaf.
Begrijpelijk, maar ...
2. De helpdesk doet echt niet zijn best om je te helpen. "(X) wordt niet gesteund" is geen antwoord als het wel aan de kabelmodem ligt.

Het ligt niet aan het kabelmodem, want die doet waar hij voor is gemaakt. Je wilt nu alleen een situatie waar het modem niet mee overweg kan, en dus ligt het aan de apparatuur die op een niet correcte wijze wordt aangesloten op het kabelmodem.
 
Aan de ene kant begrijp ik wel waarom de helpdesk je niet helpt als je vragen en of problemen hebt met apparaten van andere fabrikanten.

Vaak bellen mensen de helpdesk van de ISP als het om problemen gaat van een router of AP. Deze problemen zijn ook niet te verhelpen door de HDers zelf, nb iedere router is anders, en niet iedere router werkt op dezelfde manier.. Je zou dus eigenlijk de HD van het apparaat zelf moeten bellen.

Ik kan het me dus ook helemaal vinden in het punt dat de HD zegt dat ze je niet kunnen helpen bij router of andere netwerk problemen. Waar ik me wel een beetje aan stoor is dat de HD vaak een router de schult geeft als het om problemen gaat. Ik zeg dus ook vaak gewoon dat er geen router tussen zit, dan ben je iig al een stapje verder.. Vaak komen ze dan toch tot de conclusie dat er wat mis is met het modem omdat ze dan opeens verder gaan testen.

Wat jammer is dat MK de toegang tot het logboek van je modem heeft geblokkeerd, vroeger kon je daar zonder mooite bijkomen.. Nu gaat het niet meer en ben je meer aangewezen op de helpdesk..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan