• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Gaat Ziggo proberen het gebruik van de Alphacrypt te saboteren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

grunnsat

Forum Gebruiker
Berichten
1.053
In het sat4all forum en tweakers lees ik berichten dat Ziggo dit najaar iets gaat wijzigen in de codering, om daarmee het gebruik van de Alphacrypt onmogelijk te maken. Kan Anoniem hier commentaar op leveren?
 
In het sat4all forum en tweakers lees ik berichten dat Ziggo dit najaar iets gaat wijzigen in de codering, om daarmee het gebruik van de Alphacrypt onmogelijk te maken. Kan Anoniem hier commentaar op leveren?

Lijkt me sterk want een echte wijziging zou betekenen dat ze de embedded CAS software van alle decoders moeten upgraden, ik weet zeker dat sommige decoder fabrikanten dat absoluut niet gaan doen, maw Ziggo zal klanten in die situatie tegemoet moeten komen.
 
Ik vraag me überhaupt af of ze dit mogen doen. Dat ze het niet ondersteunen is 1 ding, maar saboteren is iets anders. Een Alphacrypt is niet illegaal en ook kijken met een Alphacrypt is dat niet. Alle licenties e.d. zijn gewoon netjes betaald en tis niet alsof je illegaal ermee naar kanalen kan kijken.

Mochten ze het wel doen, denk ik dat het een goed aangrijpingspunt voor de politiek om een einde te maken aan het monopolie op de kabel. Zesko maken al redelijk misbruik van hun positie door de prijzen hoog te houden/te verhogen (extra kosten per smartcard, kunstmatig hoog houden prijzen digitale ontvangers, hoog houden prijzen internet-abbo's, etc). Nog los van het feit dat ze slechte service bieden (helpdesk, geen firmware-updates, etc).

Maar, ik kan me niet voorstellen dat ze het eea zo aan kunnen passen dat de Alphacrypt ook niet aangepast kan worden, of ze moeten naar Irdeto3 gaan.

Als ze het doen, schakel ik gewoon over naar DVB-T/DVB-S en ADSL.
 
Nu ja. Ik zou niet weten wat dit anders is dan ze nu doen. Immers heeft men de smartcards zo gesaboteerd dat ze alleen op de goedgekeurde decoders werken. Een dvc-c die niet bij Ziggo vandaan komt werkt al per definitie niet.

Dat nu toevallig de Alphacrypt een mogelijkheid heeft die zorgt dat hij nu wel werkt met de Ziggo smartcards wil niet zeggen dat Ziggo niet kan gaan proberen om hem alsnog de nek om te draaien.

Dit is overigens niet het enige waarmee Ziggo probeert concurrentie te irriteren. De dvb-standaard heeft een methode gedefinieerd, waarmee geautomatisseerd kanalen toegevoegd of juist weggehaald kunnen worden. Ziggo heeft in al haar wijsheid besloten om die techniek niet te gebruiken maar een andere manier toe te passen. Hierdoor moeten de meeste niet officiële decoders die met de Alphacrypt werken handmatig verzocht worden om te zoeken voor nieuwe kanalen.

Al met al is het dus niet verwonderlijk dat de decoders voor het Ziggo netwerk zo veel problemen hebben. In plaats van te conformeren aan internationale standaarden, zodat fabrikanten hun ervaring kunnen gebruiken, moet men hier voor kleine markt producten ontwikkelen en onderhouden.
 

Ik weet niet hoe het bij de rest van de onderdelen van Ziggo/Zesko is, maar @home gebruikt in haar communicatie nooit het woord of het logo DVB-C. Simpelweg om ze niet aan die standaard voldoen. Puntjes waarop ze afwijken zijn mininiem (heb er wel eens wat geplaatst over op Tweakers en een aantal andere leden hier ook), maar wel erg apart.

IMHO is het een bewuste keuze om van de standaard af te wijken, derhalve vind ik het ook een erg kwalijke zaak dat er van politieke kant nooit is ingegrepen (als het me goed bijstaat is dit wel een aantal keren gepoogd). Typisch gedrag van een monopolist.
 
Ik weet dat ze bewust niet het logo gebruiken. Alleen ben ik van mening dat ze dat wel moeten doen. Ik was bij mijn vorige reactie nog een juridisch / politiek stukje aan het tikken, maar dat heb ik weggelaten. Ik zal het toch nog even neerschrijven: ik vind dat de Europeese politiek hier iets mee moet doen. Aan de ene kant is het namelijk zo, dat je na een verhuizing potentieel opgezadeld wordt met apparatuur die gewoon waardeloo geworden is, en aan de andere kant schendt deze vorm van protectionisme het beginsel van vrije handel. Een apparaat dat ik in Spanje koop is immers de facto niet bruikbaar hier en zo wordt elke vorm van concurrentie de kop in gedrukt.
Bovendien wordt door het standaardiseren van deze apparatuur ervoor gezorgd dat er door heel Europa een enkele standaard ontstaat, zodat het voor fabrikanten ook aantrekkelijker wordt om deze standaard te gaan implementeren in hun producten: Lees TV's met ingebouwde dvb tuner. Idealiter zou het mogelijk moeten zijn om een uitwisselbare printplaat in de tv te kunenn stoppen, zodat de consument kan kiezen tussen dvb-c, t of s(2).
 
ik zou me eerst maar eens beter in de materie verdiepen voordat je hier wat gaat roepen over DVB-C. Als de ontvangers niet voldeden aan DVB-C dan zouden ze uberhaupt niet werken. En verder zijn er nog veel meer standaarden nodig om de box uberhaupt te laten werken.
 
Maar met deze reactie is mijn oorspronkelijke vraag niet beantwoord. Ik zal hem daarom nogmaals heel duidelijk stellen.

Is Ziggo voornemens wijzigingen aan te brengen in de wijze waarop het signaal gecodeerd wordt, die ten gevolge hebben dat de Alphacrypt CAM het signaal niet meer kan decoderen.

Met betrekking tot de discussies over DVB-C standaards blijf ik bij mijn opvatting dat ik absoluut niet kan inzien waarom het wel mogelijk is om om allerlei standaard DVB-T, en DVB-S/S2 apparatuur op de markt te brengen die in Nederland gewoon bruikbaar is, terwijl dat niet bij DVB-C zou kunnen. Sterker nog, een FullHD TV toestel moet uitgerust zijn met een MPEG-4 HDTV DVB-T tuner. In mijn optiek is het een enorme misser van de EICTA dat ze ook niet meteen een soortgelijke DVB-C tuner verplicht gesteld hebben. DVB-C en DVB-T zijn zo nauw aan elkaar verwant dat er zelfs tuners bestaan die beide aan kunnen.
 
Kom anoniem. Ze voldoen niet 100% aan de dvb-c standaarden. Dat weten we allemaal. Dat ze daardoor überhaupt niet zouden werken, dat is natuurlijk onzin. Zolang de onderdelen van het netwerk elkaar maar begrijpen is er natuurlijk niets aan de hand. Twee Friezen, die in het Fries tegen elkaar praten, begrijpen elkaar ook prima, hoewel ze niet de standaard gebruiken, die we hier in Nederland hebben afgesproken.
Dat de verschillen niet groot zijn is zeker waar, maar er zijn afwijkingen ten opzichte van de papieren standaard.

Dat er meer nodig is om de boxen aan het werk te krijgen, daar ben ik me ook van bewust. Al is het maar omdat ik hier ook een pc heb staan met een Twinhan kaart in, die ik werkend heb gekregen.

Toch ben ik van mening, dat het zo zou moeten zijn, dat ik gewoon een dbox, een tv met dbv-c tuner, een mediacenter pc of wat dan ook moet kunnen aanschaffen in welke Europeese winkel en dat dat gewoon moet werken. Ik zie persoonlijk het verschil niet tussen analoge en digitale tv. Beter gezegd, ik zie niet in dat dat verschil moet uitmaken.
 
Ook wij zijn voordurend bezig met verbeteringen en aanpassingen op de conditional access systemen ter voorkomen van misbruik. Welke gevolgen dit kan hebben op niet ondersteunde apparatuur is niet aan te geven. Dit risico ligt geheel bij de gebruiker en niet bij Ziggo.

Ten aanzien van de vraag waarom DVB-T in heel NL bruikbaar is, is het antwoord toch voor de hand liggend, er is maar 1 provider n.l. Digitenne/KPN en dus ook maar 1 Conditional Access systeem in gebruik.

Voor DVB-S is de situatie gelijk n.l. 1 provider Canal Digitaal. Zolang je geen gebruik maakt van een CAM kun je de ontvanger niet gebruiken voor andere operators.

Met de invoering van de tweede generatie CAM modules en CI+ kunnen de IDTV obv DVB-C wel gebruikt worden bij meerdere operators zolang men de CAM modules ook ondersteund. Je zult volgend jaar ook TV toestellen op de markt zien die inderdaad Full-HD en mpeg-4 / H.264 ondersteunen. De eerste testen zullen in de komende weken plaatsvinden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan