• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

draadloze laptop bij aanwezige pc via kabel op modem

Status
Niet open voor verdere reacties.

orgelman

Forum Gebruiker
Berichten
3
Ik ben echt een leek op dit gebied, vandaar mijn volgende vraag.
IK heb een Z 1 abonnement, voor telefonie, tv en internet. Mijn pc is via een kabel rechtstreeks op het kabelmodem aangesloten. Mijn vrouw wil naast de pc graag een draadloze laptop, zodat ze ook op zolder af en toe kan internetten c.q. emailen. Is dat sowieso mogelijk zonder extra aanschafkosten van een router, vangt ie de signalen gewoon op van mijn vaste internetverbinging ? Zo niet, wat moet er dan gebeuren, moet ik Ziggo erbij halen etc ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je draadloos wil internetten zal je idd een router moeten aanschaffen die draadloze communicatie ondersteunt (paar tientjes).
Er van uitgaande dat jouw modem gewoon het standaard modem zonder draadloze ondersteuning is.
 
Dus ik moet een aparte draadloze router aanschaffen. Hoe gaat die installatie van die router? Moet ik die aanluiten op het modem of moet ik iets anders doen ? Ik ben namenlijk erg onhandig met dit soort zaken.
Waar moet ik verder opletten als ik een eenvoudige laptop wil kopen ivm beveiliging en snelheid ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja klopt, kabel (ethernet, utp) vanuit modem naar router.
De router heeft een aantal poorten om bedraad naar pc's te leiden.
En uiteraard kan je dan ook draadloos internetten.Hou er wel rekening mee bij aanschaf van de router hoe groot de afstand is van router tot zolder en waar hij dus doorheen moet "kijken" om bij pc te komen.Hierbij moet je dus denken aan welk soort vloeren op de 1e verdieping en zolder (gewapend beton, hout enz) er zijn.
Laat je goed adviseren over het bereik dus.
Vergeet bij draadloos internetten de beveiliging (WPA) niet in te schakelen.Zie hiervoor de handleiding vna router.
 
Oké, bedankt, ik ben weer wat wijzer geworden.
Dus als ik het goed begrijp kan het doorgeven van internet via een router problemen geven in een huis met betonnen vloeren. Laat ik nu net zo"n huis hebben ! Hoe kom ik te weten dat e.e.a. wel of niet kan ?
 
Oké, bedankt, ik ben weer wat wijzer geworden.
Dus als ik het goed begrijp kan het doorgeven van internet via een router problemen geven in een huis met betonnen vloeren. Laat ik nu net zo"n huis hebben ! Hoe kom ik te weten dat e.e.a. wel of niet kan ?
Goh, 99% van de abonnee's heeft betonnen vloeren :wink:
Hoe duurder de router, des te sterker het zendvermogen.
Velen hebben ook totaal geen problemen met het gebruik van een router. Gewoon alles simpelweg goed lezen. Echter, als je meerdere PC's/laptops op internet aan wil sluiten is Alles in 1 Basis misschien iets te langzaam.
 
De ene route heeft een sterker signaal dan de andere. Er van uitgaande dat je modem in de huiskamer staat en de laptop op zolder gebruikt gaat worden (2 verdiepingen hoger) met dus 2 betonnen vloeren ertussen, moet de router een vrij sterk signaal geven wil je op zolder verbinding kunnen maken.

Een andere oplossing is een zogenaamde Homeplug (zie bijvoorbeeld https://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZGptZGKa/Netwerk_via_het_stopcontact_onverwacht_handig/ voor meer informatie). Houd er wel rekening mee dat je 2 pluggen nodig hebt die beide (zowel bij de PC als bij de laptop op zolder) een eigen, vast, stopcontact moeten hebben. Dus niet in zo'n 6-voudige contactdoos steken want dat werkt meestal niet.

Een algemene tip: laat je goed voorlichten in de winkel en vraag of je het product kunt ruilen mocht het bij jou niet goed werken.
 
waar staat je vaste pc ? Tot nu toe de sterkste routers die ik heb gezien is van sanao. Die zitten op de max wat is toegestaan de meeste zitten er onder
Mozilla/5.0 (SymbianOS/9.2; U; Series60/3.1 NokiaN95_8GB/20.0.016; Profile/MIDP-2.0 Configuration/CLDC-1.1 ) AppleWebKit/413 (KHTML, like Gecko) Safari/413
 
waar staat je vaste pc ? Tot nu toe de sterkste routers die ik heb gezien is van sanao. Die zitten op de max wat is toegestaan de meeste zitten er onder
Mozilla/5.0 (SymbianOS/9.2; U; Series60/3.1 NokiaN95_8GB/20.0.016; Profile/MIDP-2.0 Configuration/CLDC-1.1 ) AppleWebKit/413 (KHTML, like Gecko) Safari/413
En uh, vergeet Zyxel niet. Die leveren ook toprouters. Minder bekend bij de consumenten, maar een grote naam in het bedrijfsleven. Info via Routershop.nl. Deze router van Zyxel heeft een doorvoersnelheid van 415.65Mbit/s. Dan ben je zeker goed voorbereid op de toekomst :wink:
 
ik heb het puur over draadloze vermogen. En uit ervaring weet ik dat die erg sterk zijn. 90 % op zolder haal ik. Alles beton in huis.
Mozilla/5.0 (SymbianOS/9.2; U; Series60/3.1 NokiaN95_8GB/20.0.016; Profile/MIDP-2.0 Configuration/CLDC-1.1 ) AppleWebKit/413 (KHTML, like Gecko) Safari/413
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan