View Full Version : Installeren Linksys WRT54G

Patter
3 mei 2007, 15:04
Ik heb Multikabel-internet en heb een Wireless-G breedband router gekocht. Nu probeer ik deze aan te sluiten op het kabelmodem. Ik heb lokaal draadloos internet maar daarna niets meer. Ik heb dus geen connectie met het internet. Welke instellingen moet in aan- of uitzetten in de Linksys WRT54G? Ik heb reeds een MAC adres gekloond en de de Linksys is ingesteld op router ipv gateway. Wat moet ik nog meer aanpassen om op internet te kunnen komen via de Linksys en het kabelmodem?

Thomas
3 mei 2007, 15:30
Stappenplan:

1: Reset het modem, stekker er uit en er in doen. (30 Sec wachten)
2: Haal de spanning van de router
3: Reset het modem
4: Start de router weer

Je zou nu internet moeten hebben. Zo niet, dan hoor ik het..

Patter
3 mei 2007, 16:22
Ik ga het proberen, wordt wel over een aantal dagen want deze config staat bij mijn schoonouders. Thanks voor je reactie.

Patter
3 mei 2007, 19:03
Thomas, dank voor je tips en hulp. Het werkt! De Linksys WRT54G staat inderdaad standaard goed voor Multikabel. Alleen MAC-address klonen en de beveiliging instellen. TOP!

CeeS
3 mei 2007, 20:35
Thomas, dank voor je tips en hulp. Het werkt! De Linksys WRT54G staat inderdaad standaard goed voor Multikabel. Alleen MAC-address klonen en de beveiliging instellen. TOP!
En het MAC-adres klonen is niet eens nodig als je het kabelmodem een keer uit/aan zet.

Scharrekop
6 juni 2007, 22:28
Ik heb precies het zelfde probleem met dezelfde hardware als Patter.
De oplossing zoals beschreven werkt bij mij echter niet.
Heeft iemand nog een suggestie.

Thomas
7 juni 2007, 07:05
Druk de resetknop van de wrt even 30 seconden in, dan start hij opnieuw op in fabrieksinstellingen.

Doe dan het stappenplan nog een keer.

Herstart je computer dan een keer, daarna moet je even via start.. uitvoeren.. CMD .. enter.. ipconfig /all intikken..

Daar moet dan iets staan van 192.168.1.1XX..

Als het goed is moet je dan kunnen internetten, zo niet.. probeer het stappenplan nog eens. Als dat niet werkt.. Ja, dan gaan we even verder kijken..

Scharrekop
7 juni 2007, 17:26
Druk de resetknop van de wrt even 30 seconden in, dan start hij opnieuw op in fabrieksinstellingen.

Doe dan het stappenplan nog een keer.

Herstart je computer dan een keer, daarna moet je even via start.. uitvoeren.. CMD .. enter.. ipconfig /all intikken..

Daar moet dan iets staan van 192.168.1.1XX..

Als het goed is moet je dan kunnen internetten, zo niet.. probeer het stappenplan nog eens. Als dat niet werkt.. Ja, dan gaan we even verder kijken..

Dank voor je antwoord. Ik had dit allemaal precies zo gedaan en de WRT geeft de PC dan 192.168.1.100 , dat zou dus allemaal goed moeten werken. Helaas blijkt de praktijk anders en is er nog steeds geen internet.
Wat nu?

CeeS
7 juni 2007, 19:45
Dank voor je antwoord. Ik had dit allemaal precies zo gedaan en de WRT geeft de PC dan 192.168.1.100 , dat zou dus allemaal goed moeten werken. Helaas blijkt de praktijk anders en is er nog steeds geen internet.
Wat nu?

Kun je wel in je router komen met je PC?

Ik denk dan via http://192.168.1.1/

Kun je dan bij de statuspagina van de router komen en kun je dan vinden wat bijvoorbeeld het ip-adres is wat de router gekregen heeft op de "WAN" poort en kun je eventueel de instellingen van de WAN poort even doorgeven. (die zou op DHCP of auto-ip moeten staan) ??

Wellicht ten overvloede het onderstaande:

Je moet wel als je de router aansluit op je modem even de modem uit en aan zetten (of je moet met MAC clone de router gelijk maken aan de PC, maar voor de zekerheid beter even de modem echt spanning-eraf en dan weer spanning erop.) Het modem kan maar met 1 apparaat werken en onthoudt deze. Pas na een reset van je modem kan er een nieuw apparaat aangemeld worden.

"echt de spanning eraf" noem ik omdat sommige modems ook een aan/uit knop hebben, maar daarmee schakel je alleen de LAN poort uit en niet de modem zelf en reset hij ook niet.

Scharrekop
7 juni 2007, 19:53
Dank je. Kan je dat morgen pas doorgeven de configuratie staat niet bij mij.

Scharrekop
10 juni 2007, 21:21
Heb nogmaals alles gereset.
Het hele programma nog een keer afgewerkt. Zowaar het werkt.
Ik denk dat ik ergens toch een denkfoutje gemaakt heb alleen kan ik niet meer reconstrueren waar.
Dank voor jullie advies

egi
27 juni 2007, 14:39
Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem als hierboven beschreven.
Nadat ik het stappenplan had uitgevoerd had ik even connectie, maar die was snel weer verdwenen.
Ik probeer nu het stappenplan weer uit te voeren en het werkt niet.
Ik kan wel op de webpagina van de router komen.
Wie kan me hierbij helpen?

Bedankt.

LambiK
5 juli 2007, 14:28
Stappenplan:

Ik kan alleen schrijven zoals Thomas het beschreef moet het werken, maar er kan andere factoren zijn die misschien niet in orde zijn bv hoelang is je kabel van modem naar router ? waarom deze vraag ivm dat somige de utp stekkers verkeert geknepen hebben? of je moet een utp kabel gebruiken die altijd gewerkt heeft, maar dit was alleen als voorbeeld.

Johan2

Thomas
5 juli 2007, 20:02
Het kan zijn dat er een storing is bij MK.. Misschien staat er een worm op je pc die mega veel verbindingen opstart als er internet is..

Welke versie van de WRT heb je?? Dit staat onderop de router, iets in de trent van WRT54G ver. 2.2 of zo..

Probeer even op de linksys.com site de laatste firmware te downloaden, versie 6 en hoger zijn wat onstabiel met oudere firmware..

mwbage60
16 augustus 2007, 07:55
Ik heb vorige week een nieuw modem ontvangen. Dat moest, anders kan ik vanaf 23 augustus niet meer internetten. Echter, nu krijg ik mijn linksys 54g niet meer aan de praat. Ik krijg vanaf mijn PC naar de router wel verbinding. Als ik naar de status kijk, dan krijgt hij geen ip adres van de modem. Onderstaande procedures heb ik al meerdere keren uitgeprobeerd. Hoe forceer ik dat het modem wel een ip-adres afgeeft.

gr.hans

Thomas
16 augustus 2007, 08:53
Ik kan je 2 tips geven..

Misschien is je modem nog niet actief? Zet je pc eens direct aan het internet, werkt dat we'll?

Reset je router eens.. Je moet dan we'll alles opnieuw configureren.. Maar hij is dan iig weer vers..

Tip/truck 3:

Als internet op de pc werkt.. Clone het MAC van de router eens, en start hem dan weer op.

CeeS
16 augustus 2007, 09:46
Misschien is je modem nog niet actief?

Even voor mwbage60 ter verduidelijking:

Als je een nieuw modem krijgt moet je als eerste met je oude modem nog aangesloten via de service-site dit oude modem afmelden. Je kunt dan niet meer internetten met dit modem. De procedure daarvoor staat bij het modem wat je ontvangen hebt als het goed is. Dat afmelden is een optie die je alleen op de service-site (https://service.multikabel.nl) ziet staan op het moment dat Multikabel dit aangezet heeft. Is deze optie niet beschikbaar dan kan de helpdesk je oude modem afmelden.

Pas nadat je oude modem is afgemeld kun je het nieuwe modem aanmelden. Dat doe je door het nieuwe modem aan te sluiten en daar direct een computer op aan te sluiten, als je dan met internet-explorer een pagina probeert te openen kom je altijd op dezelfde pagina uit, namelijk de aanmeld-pagina van multikabel. Daar moet je dan met je 'activeringscode' (die heeft iedereen ooit gekregen en is niet gelijk aan de normale inlogcode voor email bijvoorbeeld) en je gebruikersnaam je modem activeren. Pas daarna kun je het nieuwe modem gebruiken. Na een reset van het modem zul je kunnen internetten met de pc direct aangesloten.

Als je daarna zoals Thomas beschreef de standaard dingen uitvoert zou het ook via je WRT moeten werken (mits dit natuurlijk goed staat ingesteld, auto-ip en dns op de WAN poort)

Esy ®
16 augustus 2007, 09:59
Misschien is je modem nog niet actief?

Even voor mwbage60 ter verduidelijking:

Als je een nieuw modem krijgt moet je als eerste met je oude modem nog aangesloten via de service-site dit oude modem afmelden. Je kunt dan niet meer internetten met dit modem. De procedure daarvoor staat bij het modem wat je ontvangen hebt als het goed is. Dat afmelden is een optie die je alleen op de service-site (https://service.multikabel.nl) ziet staan op het moment dat Multikabel dit aangezet heeft. Is deze optie niet beschikbaar dan kan de helpdesk je oude modem afmelden.

Eigenlijk vind ik het niet meer dan normaal dat MK meteen na het opsturen van een nieuw modem je oude modem afmeld.
Het is bekend dat je het internet niet op kan dus ben je helemaal niet in staat om hem af te melden.

Net zoiets als dat je de helpdesk belt vanwege internet problemen en vervolgens van het 'bandje' tijdens het in de wacht staan, te horen krijgt dat je ook op www.multikabel.nl kan kijken voor een oplossing. :lol:

Eric

CeeS
16 augustus 2007, 10:09
Eigenlijk vind ik het niet meer dan normaal dat MK meteen na het opsturen van een nieuw modem je oude modem afmeld.
Het is bekend dat je het internet niet op kan dus ben je helemaal niet in staat om hem af te melden.
Dat geldt alleen als je nu een defect modem hebt en dan gebeurt dit ook vaak wel. Maar als je een ander modem krijgt ter vervanging van een werkend modem (bij overzetten naar telefonie, of zoals nu door mwbage60 beschreven omdat hij dit moet ivm de nieuwe snelheden) is het juist wenselijk dat het niet van tevoren gebeurt. Anders zit je zonder internet als het niet nodig is :wink:

Esy ®
16 augustus 2007, 10:12
Dat geldt alleen als je nu een defect modem hebt en dan gebeurt dit ook vaak wel. Maar als je een ander modem krijgt ter vervanging van een werkend modem (bij overzetten naar telefonie, of zoals nu door mwbage60 beschreven omdat hij dit moet ivm de nieuwe snelheden) is het juist wenselijk dat het niet van tevoren gebeurt. Anders zit je zonder internet als het niet nodig is :wink:

Zou het softwarematig een probleem zijn om op dezelfde pagina een modem eerst aan te melden waarna je. voordat je door kan gaan met je bezigheden, eerst het oude moet afmelden?

mwbage60
16 augustus 2007, 12:08
Volgens de bijlage van het modem, moest ik het oude modem loskoppelen en het nieuwe aansluiten. Er was een handleiding bij waarbij de modems verwisselt waren. Dus de foto bij het verwijderen was de nieuwe modem en de foto bij het aansluiten was het oude modem!!!
Goed.. ik het modem verwisseld en toen zou het moeten werken. Ik heb daarna bij elkaar 1,5 uur aan de telefoon gehangen bij MK. Het modem werkte toen wel, maar het duurde wel dagen voordat mijn mail weer werkte. Ik ben dus voorlopig weer even klaar met MK.

Esy ®
16 augustus 2007, 12:11
Volgens de bijlage van het modem, moest ik het oude modem loskoppelen en het nieuwe aansluiten. Er was een handleiding bij waarbij de modems verwisselt waren. Dus de foto bij het verwijderen was de nieuwe modem en de foto bij het aansluiten was het oude modem!!!
Goed.. ik het modem verwisseld en toen zou het moeten werken. Ik heb daarna bij elkaar 1,5 uur aan de telefoon gehangen bij MK. Het modem werkte toen wel, maar het duurde wel dagen voordat mijn mail weer werkte. Ik ben dus voorlopig weer even klaar met MK.

Als ik eerlijk ben denk ik niet dat het dan echt een MK probleem was.
Heb je wel normaal internet na het vervangen van een modem maar geen mail, lijkt het meer een lokaal probleem op jouw computer.

Eric

CeeS
16 augustus 2007, 12:12

Maar werkt alles nu weer ? Of heb je nog problemen met je WRT54??

Saywhat
16 augustus 2007, 17:41
Heb je wel normaal internet na het vervangen van een modem maar geen mail, lijkt het meer een lokaal probleem op jouw computer.

Bovenstaande is wel zeker, tenzij hij een eigen mailserver draaide en nu een ander iP adres heeft, dan kan het fout zijn gegaan idd.

mwbage60
16 augustus 2007, 20:58
Hoi Cees,

Het werkt, bedankt voor het meedenken.
Maar waarom het werkt?!?!?
Bij mijn vorige modem, moest de router bij mijn computer staan. Zo'n 15 meter van het modem. Als ik hem bij mijn modem plaatste dan was hij niet te installeren.
Nu heb ik het nieuwe modem geinstalleerd.Nu is het precies andersom. Ik heb de modem als laatst mogelijkheid aangesloten dicht bij het modem, dus nu zo'n 15 meter van mijn computer.
En het werkt in één keer. Schiet mij maar lek.

gr.
hans

CeeS
16 augustus 2007, 21:26
En het werkt in één keer. Schiet mij maar lek.

Techniek is soms ondoorgrondelijk... :)

Denk er maar niet teveel over na, mooi dat het nu werkt voor je.

Carool31
20 augustus 2007, 21:03
Stappenplan:

Sinds vorig jaar september heb ik een Linksys WRT54GS router versie 5.1 en dit werkte samen met mijn quicknet medium abbonement. In november 06 heeft quicknet onderhoud uitgevoerd en sindsdien is het ding niet meer aan de praat te krijgen. We hebben quicknet en linksys gebeld maar zonder resultaat. Nu heb ik gisteren een nieuwe PC aangeschaft en dus was het een mooi moment om de router weer in de lucht te krijgen. Ik had dit forum gelezen en had dus het vertrouwen dat het toch moest kunnen.
Ik heb de PC laten installeren door iemand met veel ervaring met computer smaar ook hij kreeg het niet voor elkaar en hoopte dat overnacht er een IP adres zou komen. Helaas was dat niet zo. Ik heb weinig verstand van computers maar ik ben maar weer begonnen met het clonen van het MAC adres en vervolgens heb ik het stappenplan van Thomas meerdere keren uitgevoerd. Helaas zonder resultaat. Bij stap 3 haal ik overigens weer de spanning van de modem (is dit goed?)
Vervolgens heeft Thomas op 7-6 nog meer tips gegeven met CMD enter ipconfig/all Ik kreeg idd een ip adres van 192.168.1.1 maar helaas nog geen internet. Als ik via http://192 etc in de router ga dan zie ik bij status ook allemaal nullen en geen ip adres.
Degene die de pc heeft geinstalleerd raadde mij aan om quicknet te bellen. De verbinding te laten resetten en vol te houden dat ik geen router had. Dat viel niet meer want 192.169.1.1 is natuurlijk een router. Ze vonden gewoon mijn verbinding, mijn computer en MAC adres. Met de verbinding is niets mis want nu ik mijn kabel er rechtstreeks in heb gedaan heb ik wel internet.

Is er iemand die nog een idee heeft waar ik op zou moeten letten? Dank jullie wel voor het meedenken.

CeeS
20 augustus 2007, 22:42
Is er iemand die nog een idee heeft waar ik op zou moeten letten? Dank jullie wel voor het meedenken.

Even niet direct een oplossing voor je, maar wel even de opmerking dat dit 'stappenplan' in principe bedoeld was voor de kabelinternet situatie.

Jij hebt zo te zien ADSL van quicknet en dat werkt net weer even anders. Je hebt dan een ADSL modem die soms ook al als router werkt, maar in andere gevallen als bridge.

Wat voor IP-adres krijgt je computer als je "ipconfig /all" doet als je wel internet hebt zonder de router ertussen (is dat een 84.107.x.x of een 192.x.x.x nummer ???)

Carool31
21 augustus 2007, 21:27
Beste Cees,
dank je wel voor je reactie. Ik heb inderdaad quicknet ADSL medium. Als ik mijn modem rechtstreeks op de pc aansluit en vraag om het IP adres dan is dit idd 84.107.xxx.xx. Verder heb ik een modem van quicknet waarop staat 810. En op de sticker op de achterkant AlliedData Technologies met een registration number waarin CopJet800 voorkomt. Verder staat er ook een MAC op.
groeten Carola

Carool31
4 september 2007, 19:56
Hoi allemaal
Iemand nog een suggestie. Na 2 weken heb ik de router helaas nog steeds niet aan de praat.
Bedankt voor het meedenken.
Groeten Carola