View Full Version : inventarisatie en vraag

toktok13
15 oktober 2002, 08:37
zijn er mensen die linux gebruiken?
zo ja welke kernel & welke distro?
en waarvoor?

ik gebruik United Linux 1.0b3 (2.4.19) voor mijn desktop,
SuSE 7.0 (2.2.18) voor mijn router/dhcp/dns/print/firewall.

Niemand problemen?

BenJ
15 oktober 2002, 17:41
CygWin op XP Home en geen problemen.

Maarten
15 oktober 2002, 19:39
XP Home

Sinds wanneer is XP een Linux Ben?

Ik RH7.2.

BenJ
15 oktober 2002, 20:17
En sinds wanneer kan jij niet lezen Maarten

Anonymous
16 oktober 2002, 21:50
Debian 3.0 op m'n firewall/server/freeswan/ftp/http. (2.4.17 kernel)
(Wat rommelen met php en postgres)

Desktop: Debian testing (2.4.19)/win98/win2k
Voornamelijk win98 voor het 'dagelijks' gebruik. Debian puur om wat te experimenteren zonder m'n server om zeep te helpen :). Ook om wat ervaring op te doen met KDE (3.0)
win2k voor m'n werk.

toktok13
16 oktober 2002, 23:09
het aantal mensen valt mij wat tegen. ook hoor ik nog weinig vragen.

ik moet toegeven dat ik ook W2K gebruik op de aan mij verstrekte laptop, omdat ik dat niet mag veranderen.

Maarten
17 oktober 2002, 00:19
Er zijn niet zoveel bezoekers hier op het forum, valt mij eerlijk gezegd ook een beetje tegen. Misschien wordt het tijd voor een uitrol van een nieuwe 'product' bij Multikabel, met wat problemen. Krijgen we tenminste weer wat leden erbij :))).

Ardana
17 oktober 2002, 11:04
:idea: Misschien een 'announce' in de nieuwsgroepen van QN over het bestaan van dit forum?
Of/en een link vanaf de MK site?

toktok13
17 oktober 2002, 14:41
inderdaad, je moet goed zoeken wil je bij de mgv uitkomen.

boeie
16 november 2002, 09:57
inderdaad,

en eerste vraag: suse 7.1

robra
16 november 2002, 12:26
Hallo,

Ik heb hier de volgende distro's draaien:

Debian 3.0 (Woody) 2x
Mandrake 8.1
Slackware 8.1
Trustix

De Debian machines zijn servers (mail, www, file). 1 daarvan is om dingen te testen. De andere distro's draaien binnen VM-ware en zijn meer om te kijken wat ze kunnen.

Robra

Anonymous
16 november 2002, 17:20
ik zit thuis met:

Mandrake 9.0 kernel 2.4.19
UnitedLinux 1.03 bijna 2.5.47

mijn probleem, geen geluid met mijn unitedlinux, met de nieuwe kernel ga ik dat proberen op te lossen :>

dkarels
7 januari 2003, 11:43
Thuis gebruik ik ook Linux. In de eerste plaats draait mijn server thuis Linux (RedHat 7.3, Kernel 2.4.18). Deze is voornamelijk bedoeld als internet router (NAT). Verder gebruik ik hem ook als file-server en binnenkort wordt het ook mijn web-server (PHP en MySQL support).

Op mijn notebook gebruik ik Windhoos 2000 met VMWare daarop. Als guest OS onder VMWare draai ik hierop Slackware Linux. Alles draait naar behoren, toch denk ik erover om op mijn notebook Linux als native OS te installeren en dan Windhoos 2000 als guest OS te installeren. Naar mijn mening is dat toch stabieler.

ralf
10 juli 2003, 13:12
mandrake 9.1 op de Pc , win 2000 op de Notebook
heb nog geen kabel been an het checken of Linux -Multikabel - wireless router werkt ...

nog niet echt zeker zal ik kable of adsl ansluiting doen ..

en hoe is de qualitijt van kabel als live videostream wilt bekijken
met xine of windows mp ?

downloaden , heb je altijd 768 kb....???

is er verder nog iets te weten ?

peter
1 augustus 2003, 17:09
Slackware 9.0 smb
Slackware 8.1 firewall
Slackware 9.0 mail
Slackware 8.0 web
Slackware 9.0 playstation (testcomputer dus... )

Slackware 9.1 + dropline als desktop thuis
Redhat ?? desktop kantoor

benv
4 september 2004, 12:14
Slackware 8.1 router / fileserver / webserver / mail / icecast relay / vanalles :)

Verder verschillende clients met slackware 9 / 10 en windows.
Werkt als een trein.

PreyHunter
5 september 2004, 18:49
ik gebruik suse 9.1 pro

ik gebruik het als samba server enheb er apache2 met mysql

willemb
14 september 2004, 14:56
Ik gebruik Fedora core1 met als kernel 2.4.22-1.2115.nptl op een dual boot machine
Op een testmachine gebruik ik nog Red Hat 9
Ik gebruik Linux voor allerlei zaken, waar een ander ms windows voor zou gebruiken.
Schakel soms over Win XP prof voor video bewerking en items met alleen windows ondersteuning. Helaas geldt dat ook voor sommige www sites

MASH_MAN
6 juni 2005, 15:36
Een customized redhat variant op mij sun / cobalt raq doosje met os 550.

En na deze verkocht te hebben solaris 10 op een sun fire v100.

Ierlandfan
20 augustus 2006, 00:05
Debian Sarge op het fotolijstje/server voor cacti en uiteraard fotoviewer en misterhome en nog wat monitor applicaties.

Het leuke van Linux is trouwens dat je een surfboard zonder drivers of andere installatie gewoon via de (optionele en niet ondersteunde) usb poort kan aansluiten. In geval van nood wel eens een handige optie.

caveboy
7 juni 2008, 11:50
Effe een harde schop in dit topic...

Ik gebruik Linux de laatste jaren eigenlijk op diverse punten.

- Laptop is Ubuntu was 7.10 nu 8.10 en daarin VMware met paar test Linux systemen en Windows systemen

- HP werkstation is ook Ubuntu 8.10 server (Suse pakte de grafische kaart niet goed stabiel. Dit vond ik jammer. Ik moest wel de server editie kiezen wegens de ondersteuning voor de grafische kaart. (Nvidia Quadro serie. Anders deed deze het niet goed ook niet na aanpassing).

- IPcop router en firewall... Heerlijk stukje software. Vooral die SNORT updates...

- Klooi pc.. RED HAT en Vista in dual boot maar dit gaat er binnenkort af (is ook klooi pc he..).

CeeS
7 juni 2008, 13:27
- Laptop is Ubuntu was 7.10 nu 8.10

- HP werkstation is ook Ubuntu 8.10 server (Suse pakte de grafische kaart

Volgens mij had je dit in oktober willen posten.:wink:

8.10 = 2008 maand 10 uitgekomen

Maar wie weet komt er inderdaad wat meer activiteit in de Linux topics hier.

Werk hier met verschillende servers met zowel Ubuntu (thuis ook als router/firwall/home-server) als nog een oudere Redhat.

caveboy
7 juni 2008, 15:13
Oeps domme type fout moet natuurlijk 8.04 zijn nog:roll:

catastrofus
7 juni 2008, 16:24
Gentoo op m'n router,
Gentoo op m'n laptop,
Fedora op een desktop.

Gert.

renetta
25 juli 2008, 09:47
Ik heb nu nog Fedora Core 6 draaien voor 2 domeinen als web-, mail-, dns- en fileserver.
Momenteel ben ik bezig met een configuratie van Fedora 9.
Ubuntu schijnt helemaal hot te zijn omdat dat zo leuk smoelt, maar ik heb toch geen X geinstalleerd, dus ik blijf RedHatten...

Cheers,

René

caveboy
25 juli 2008, 10:21
Ik ken wel aardig typen vind ik zelf maar de desktop enzo vind ik wel makkelijk. Zeker als je dual screen hebt... Heb wel eens dual screen en dan text modus gedaan nou dan kun je 1 scherm uitzetten...

Zit nu alleen met 1 klein puntje en dat schijnt met alle distro te zjn.

Ik draai Ubuntu en deze ziet maar 3,2GB RAM terwijl dit 4GB hoort te zijn. Ik snap de regel van 32 bit wel maar dit systeem kan 8GB RAM aan en overal waar ik lees lees ik ook dat 4GB en hoger alleen in Linux is.

De hardware config:

HP XW6000
2 Xeon 2,8Ghz + HT
4GB (4x 1GB) ECC REG RAM
Saphire Radeon HD 3850 (512MB GDDR3)
2x IDE 7200 RPM 16MB Cache HDD
1GB NIC
1x DVD/rw

renetta
25 juli 2008, 10:40
Ik draai alles op een oude pizzadoos (p3). Voor wat ik er mee doe is dat snel zat. Maximaal kan de chipset 512 MB aan, dus daarom gebruik ik die X meuk niet. Gewoon een ssh-verbinding: Niet klikken maar denken!
Op een van mijn werkstations staan wel al die toeters en bellen en dat draait stabiel.
Voor veel overstappers is Ubuntu dus helemaal heet, omdat je daar ook zo fijn in kunt klikken en klakken.

caveboy
25 juli 2008, 10:46
Ik draai alles op een oude pizzadoos (p3). Voor wat ik er mee doe is dat snel zat. Maximaal kan de chipset 512 MB aan, dus daarom gebruik ik die X meuk niet. Gewoon een ssh-verbinding: Niet klikken maar denken!
Op een van mijn werkstations staan wel al die toeters en bellen en dat draait stabiel.
Voor veel overstappers is Ubuntu dus helemaal heet, omdat je daar ook zo fijn in kunt klikken en klakken.

P3 met max 512? Vroeger was er inderdaad wel een gerucht van er kan maar 512MB in (was toen veel) later kwamen er echter wel bios updates waardoor je vaak 1GB of 1,GB erin kon doen. Dit door de geheugenmoduels deze konden meer opslaan.

Heb zelf ook nog een klooi pc en dat is ook een P3 die kon max 512MB aan. Was berekent op 4x 128MB. Bios update en nu kan er max 4x 256MB in. Die P3 zijn trouwens nog lekker snel. Ubuntu ofzo draait er soepel op vaak. Je moet alleen geen volledige effecten met Compiz willen.

renetta
25 juli 2008, 11:48
Het is idd een oudje. Volgens mij een intel 815 of zo. Ik heb er wel eens meer geheugen in geprikt, maar dan komt 'ie niet eens door z'n bios.

caveboy
25 juli 2008, 12:04
Het is idd een oudje. Volgens mij een intel 815 of zo. Ik heb er wel eens meer geheugen in geprikt, maar dan komt 'ie niet eens door z'n bios.

Ah de 815.. Ja die is leuk. Voor velen zijn er bios updates gekomen echter bij de 815 is het min of meer per ongeluk hardware matig in de chip. Maar met 512 kun je ook redelijk wat doen.

daenney
1 december 2008, 15:02
Een PIII 550Mhz gateway/router met Ubuntu Server 8.10 Intrepid met daarop:

dhcp-server voor het huis
apache, webdav, svn, mercurial
shorewall ter firewall, NAT'ing en traffic control
dnsmasq cache
een zooi screens met irssi erin

TiPo
10 december 2008, 19:47
Fedora 9 op Toshiba Tecra laptop (meestal draadloos), dualboot desktop met WXP en Unbutu 8.04 (maar geluidskaart niet goed ondersteund). Op zich weinig problemen, althans niet meer of minder dan met WXP

gees
23 december 2008, 19:06
LAN met:
PIII 266 Mhz: Ubuntu 32bit met Wine voor HFS webserver
Intel ??? 1.8 GHz dualboot: Ubuntu 64bit / XP Pro

Ik denk nog na over de PS3 (ca 300 Euro!) als Blu-Ray speler en media center voor HDTV.
Game console is voor mij alleen bijzaak.
Iemand al ervaring met Ubuntu of andere distro op de PS3?
Ik twijfel nog. Gaarne hoor ik jullie bevindingen!

M@rc0
30 december 2008, 15:34
Bij mij draaien een oude laptop en een desktop-pc vloeiend op Xubuntu. Helaas lukt het me alleen niet om Ziggo-liveTV hiermee af te spelen. Iemand nog een tip misschien?

CeeS
30 december 2008, 19:17
Bij mij draaien een oude laptop en een desktop-pc vloeiend op Xubuntu. Helaas lukt het me alleen niet om Ziggo-liveTV hiermee af te spelen. Iemand nog een tip misschien?
Ook niet met een mediaplayer en de playlist ipv via een webbrowser ?
Je kunt hier (http://www.mediafire.com/?1vjblkvdsmv) een playlist downloaden die iemand ooit gemaakt heeft. Of alle zenders nog steeds kloppen weet ik niet, maar als je ziet hoe de playlist opgebouwd is kun je hem zelf simpel wijzigen met een tekst-editor.
Als je een juiste codec en player hebt moet het hier mee kunnen lukken denk ik.

M@rc0
1 januari 2009, 20:00
Ook niet met een mediaplayer en de playlist ipv via een webbrowser ?
Je kunt hier (http://www.mediafire.com/?1vjblkvdsmv) een playlist downloaden die iemand ooit gemaakt heeft. Of alle zenders nog steeds kloppen weet ik niet, maar als je ziet hoe de playlist opgebouwd is kun je hem zelf simpel wijzigen met een tekst-editor.
Als je een juiste codec en player hebt moet het hier mee kunnen lukken denk ik.

Deze link ken ik. Was ik via het Ubuntu-forum al eens op gekomen maar ik kom er niet mee verder. Ik krijg wel de playlist via Totem mediaspeler maar hij kan ze niet openen. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik een huis-tuin-en-keuken-ubuntu-gebruiker ben en niet bepaald een deskundige dus wellicht dat ik iets over het hoofd zie...

Orinoco
2 januari 2009, 14:23
Ik gebruik thuis Debian "Lenny" (Testing)
Kijk via tvtime tv, heb nog wel een analog abo.

huismuis
4 januari 2009, 00:15
Ik heb OpenSuSE 11.0 op een HP Pavilion laptop
Kernel Linux 2.6.25.18-0.2-default i686
KDE 4.1.3

Heb verder geen bijzondere problemen, behalve dat de driver voor de wireless PRO/Wireless 3945ABG netwerkkaart handmatig moet worden gestart; de kerneldriver is nog niet helemaal perfect. Verder doet video en audio het perfect, alles is zichtbaar en speelbaar.

En ik heb XP in een VM draaien als het nodig is (nooit eigenlijk)

Jan

meesdroo
31 mei 2009, 13:45
Hier veel Ubuntu (64/32 bit) 7.04 , 8.10 , 9.04 , maar ook Mandrake, Suse 9.1 (32 bit) en dan natuurlijk nog m'n router/firewall die ipcop (debian ?) draait. En op een Sun Sparc Sun's eigen unix versie (32 bit helaas:cry:).
Machines?
3 laptops (allemaal ubuntu omdat daar de wireless zo gemakkelijk loopt, o.a. met broadcom:?), en de rest op diverse towermodellen. Daarop meestal ook een secundairy boot van Windows (XP, W2K, ME, 98SE ; Vista was zo'n ramp:evil: dat ik binnenkort W7 ga proberen).
Verder via Sun Virtualbox ook crossbreeding (Windows onder Linux, Linux onder Windows). Dat gaat zo goed en snel en veilig, dat ik overweeg alle zwaardere machines alleen nog maar met (bij voorkeur 64 bit) Linux te draaien en Windows alleen nog maar virtueel (ik vind spelletjes zonde van m'n tijd, anders lukte dat met de nieuwere niet helemaal).

Linux mensen zal je in deze linux groep niet zo veel vinden; voor info hangen die meestal ergens anders uit. Tussen de helpers zie ik er overigens best veel (kweekt open software dan toch socialere gebruikers?:oyeah:)

Mees de Roo

gnodde
17 juli 2009, 05:00
Mijn laptop (AMD Turion64 op 1.8GHz, 1GB Ram, 80GB HD) draait op Pardus Linux (http://pardus.org.tr/eng/index.html).
Mijn workstation (Intel Core2quad 2.2GHz, 1GB Ram, 160GB HD) draait ook op Pardus Linux (http://pardus.org.tr/eng/index.html).
Mijn server (Intel Celeron 2GHz, 1GB Ram, 160GB HD) draait op Debian (http://www.debian.org/).

Jan.

gees
17 september 2009, 19:50
Al mijn spullen draaien nu op Linux Mint :grin:

renetta
17 september 2009, 21:18
Ik heb m'n oude pIII gearchiveerd en draai nu een atom270 (1.6 GHz HT, 2GB) met fedora11 (k2.6.30). Draait fluitend!!!!

catastrofus
17 september 2009, 21:22
Ik heb m'n oude pIII gearchiveerd en draai nu een atom270 (1.6 GHz HT, 2GB) met fedora11 (k2.6.30). Draait fluitend!!!!

Fedora is k*t qua updates, uiteindelijk gaat er wel iets fout bij het updaten. En dat is een kenmerk van Fedora, helaas.

Gert.

renetta
17 september 2009, 21:29
Fedora is k*t qua updates, uiteindelijk gaat er wel iets fout bij het updaten. En dat is een kenmerk van Fedora, helaas.

Ik weet niet hoe je daar bij komt. Overal zit wel eens een bugje in. Ik draaide eerst F10 op mijn nieuwe server. Deze had ik ge-upgrade naar F11 met kernel 2.6.29, waarna apt-get en sensors mis ging. Inmiddels draait op k2.6.30 alles weer prima. Gebruik sowieso yum.

catastrofus
17 september 2009, 21:44
Ik weet niet hoe je daar bij komt. Overal zit wel eens een bugje in. Ik draaide eerst F10 op mijn nieuwe server. Deze had ik ge-upgrade naar F11 met kernel 2.6.29, waarna apt-get en sensors mis ging. Inmiddels draait op k2.6.30 alles weer prima. Gebruik sowieso yum.

Omdat ik tijden Fedora heb gebruikt op 1 van m'n peecee's. En uiteindelijk gaat er wel iets fout bij het updaten met die k*t rpm's. Er zijn distributies die het beter voor elkaar hebben. Maar ik geef toe, ook redhat kan, uiteindelijk, geleerd hebben van hun fouten en dus de update procedure beter gemaakt hebben.

Gert.

Isis
28 september 2009, 19:36
Ik heb mijn laptop dual boot met Ubuntu, maar weet niet welke kernelversie :oops:
Gebruik dat puur voor thuisgebruik... Internetten en tekstverwerken en spelletjes spelen ^^ Reden dat Windhoos XP er nog op staat is dat de Sims niet werkt onder Ubuntu/Wine.

patrick-linux
9 november 2009, 16:05
zijn er mensen die linux gebruiken?
zo ja welke kernel & welke distro?
en waarvoor?

ik gebruik United Linux 1.0b3 (2.4.19) voor mijn desktop,
SuSE 7.0 (2.2.18) voor mijn router/dhcp/dns/print/firewall.

Niemand problemen?

Op dit moment nog Ubuntu 9.04 (en dus kernel 2.6.28), maar ik heb vandaag de CD's van Ubuntu 9.10 (kernel 2.6.31) binnen gekregen, dus hier ga ik binnenkort naar upgraden. Op mijn PC's en op mijn laptop draai ik de Desktop Edition en de werkzaamheden bestaan onder andere uit internetten, instant messaging en games die native onder Linux draaien. Op mijn server draait de Server Edition. Deze server gebruik ik om met behulp van NFS back-ups te maken van mijn PC's en laptop.

Isis
9 november 2009, 22:01
Ik kom er net achter dat op mijn laptop Ubuntu 9.04 staat ook. Daarnaast heeft mijn man een laptop met Ubuntu 9.10, een server op Slackware 11 en twee Silicon Graphics op Irix 6.5.

CrT
11 november 2009, 01:01
sidux (http://sidux.com/), kernel 2.6.31-5
Een rolling release distro gebaseerd op Debian sid software met eigen installatiescripts en kernels.

Ik gebruik Linux als desktop besturingssysteem omdat ik alle software tot mijn beschikking heb die ik hebben wil via de package manager en ik het zeer plezierig vind werken. En dat het gratis is, is fijn meegenomen :wink:

Spartagek
11 november 2009, 05:35
Ik heb een paar weken Ubuntu 9.10 gebruikt, maar uiteindelijk was de ondersteuning voor mijn printer ( pixma ) dusdanig afwezig dat ik teruggegaan ben naar Win7

Overall was ik redelijk te spreken over Ubuntu, maar vanalles "net niet" voor mij.
< kan natuurlijk aan mij liggen, wat ik zeker niet uitsluit >

patrick-linux
11 november 2009, 15:12
Ik heb een paar weken Ubuntu 9.10 gebruikt, maar uiteindelijk was de ondersteuning voor mijn printer ( pixma ) dusdanig afwezig dat ik teruggegaan ben naar Win7

Overall was ik redelijk te spreken over Ubuntu, maar vanalles "net niet" voor mij.
< kan natuurlijk aan mij liggen, wat ik zeker niet uitsluit >

Canon vind ik sowieso een kutmerk. Linux-ondersteuning heeft Canon sowieso nog nooit van gehoord. Merken die zeer goede Linux-ondersteuning hebben zijn bijvoorbeeld HP en Samsung. De drivers van HP zitten standaard al in Ubuntu en deze printers werken dan ook al zonder ook maar een driver te hoeven installeren. Ook heeft HP een speciale website gemaakt voor hun Linux-drivers waar je de laatste nieuwe versie kunt downloaden van hun drivers en kunt zien welke printers ondersteund worden. Ik heb zelf een printer van Samsung gekocht en bij deze printer werd zelfs CD geleverd met de Linux-drivers erop.

Spartagek
11 november 2009, 16:27
Canon vind ik sowieso een kutmerk. Linux-ondersteuning heeft Canon sowieso nog nooit van gehoord. Merken die zeer goede Linux-ondersteuning hebben zijn bijvoorbeeld HP en Samsung. De drivers van HP zitten standaard al in Ubuntu en deze printers werken dan ook al zonder ook maar een driver te hoeven installeren. Ook heeft HP een speciale website gemaakt voor hun Linux-drivers waar je de laatste nieuwe versie kunt downloaden van hun drivers en kunt zien welke printers ondersteund worden. Ik heb zelf een printer van Samsung gekocht en bij deze printer werd zelfs CD geleverd met de Linux-drivers erop.

Tja... zo kan je het ook vertellen.

Ubuntu had redelijk ondersteuning, alleen de cdprint functie werkte niet zo goed.

Canon is geen :censored: merk, kwalitatief staan ze een stuk hoger dan HP en Samsung.
Linux drivers zijn gewoon beschikbaar, dus je rant is nergens voor nodig
maar gezien je 'naamvoering' zal ik wel tegen een muur lopen, en veel commentaar krijgen hierop, aangezien linux fanboys nog snel op de teentjes getrapt zijn

Isis
11 november 2009, 18:10
Even Googelen op 'canon linux drivers' bracht mij op deze Canon site (http://www.canon-europe.com/Support/software/linux/). Er zijn dus wel degelijk Linux drivers voor Canon.

patrick-linux
11 november 2009, 20:49
Tja... zo kan je het ook vertellen.

Ubuntu had redelijk ondersteuning, alleen de cdprint functie werkte niet zo goed.

Canon is geen :censored: merk, kwalitatief staan ze een stuk hoger dan HP en Samsung.
Linux drivers zijn gewoon beschikbaar, dus je rant is nergens voor nodig
maar gezien je 'naamvoering' zal ik wel tegen een muur lopen, en veel commentaar krijgen hierop, aangezien linux fanboys nog snel op de teentjes getrapt zijn

Mijn eigen ervaringen met Canon zijn echt uitermate ***. Bij ieder bedrijf waar ik heb gewerkt en waar ik heb stage gelopen hoefde je nog niet eens over Canon te beginnen, want dan kreeg je al meteen te horen dat je een fatsoenlijk merk printer moet kopen. Vrienden en kennissen die een Canon hebben gehad zeggen ook allemaal "Eens, maar nooit meer." Ik ken eigenlijk maar één iemand die wel nog steeds bij Canon gebruikt.

Over de Linux-drivers heb je dan inderdaad gelijk. Blijkbaar leveren ze nu wel eindelijk eens een keer Linux-drivers voor een aantal producten.

Als je ziet hoe Windows-fanboys te keer gaan als er iets negatiefs over hun besturingssysteem wordt gezegd is ook niet meer normaal. Dit geldt overigens voor alle soorten fanboys. Fanboys zijn altijd snel op hun teentjes getrapt, of dat nu een Linux-fanboy, een Apple-fanboy, een Windows-fanboy, een console-fanboy, een Sony-fanboy, een Renault-fanboy of wat voor een fanboy dan ook is. Een normale [wat-dan-ook]-gebruiker zal echt niet zo snel op zijn teentjes zijn getrapt.

Isis
11 november 2009, 23:22
Ik heb geen persoonlijke ervaringen met Canon-printers, wel met camera's en die zijn goed. Vriendin van mij heeft een Prixma en is daar uitermate tevreden over. Overigens is zij twee jaar geleden over gestapt op Ubuntu, toen waren er nog geen drivers. Het printergedeelte werkte wel, maar het scangedeelte niet. Vorige jaar is de Australische divisie van Canon met Linux drivers gekomen; nu blijkbaar heel Canon. Is nog maar sinds kort dus.

CrT
12 november 2009, 00:26
Linux drivers zijn gewoon beschikbaar, dus je rant is nergens voor nodigHet is goed dat er iets van herkenning bij Canon is voor wat betreft het bestaan van Linux maar het enkele gegeven dat er drivers zijn is niet bij voorbaat reden voor blijdschap.

Zo zullen de drivers 'gesloten' zijn (dat is standaard, niet enkel bij Canon) wat problemen met ondersteuning in de toekomst kan betekenen. Is de driver volledig ten op zichte van de drivers voor andere besturingssystemen ("alleen de cdprint functie werkte niet zo goed")? Zelfs als de driver niet meer is dan een Windows driver met een jasje er omheen, hoeft nog niet alle functionaliteit meegenomen te zijn. En als het onderhuids een Windows driver is, is dat dan een van een Windows versie die nog lang ondersteund wordt?

Werkt de installatie van de driver leuk met de package manager samen? Kan je bijvoorbeeld een repository toevoegen van de printerfabrikant en verder via de package manager de installatie afhandelen en de driver up to dat houden? Ter vergelijking: mijn Brother printer driver moet ik eerst op internet opzoeken en dan met "--force-all" mijn systeem in poken.

Ik weet niks van de kwaliteit van Canon printers, ik denk dat ze in het algemeen goede producten maken. Naar mijn mening laat de 'klant bejegening' bij Canon wel te wensen over: je mag blij zijn dat je hun producten kunt aanschaffen en verder moet je vooral niet zeuren. De verkrijgbaarheid van printer drivers van Canon is nieuw(s) voor mij; positief maar nog te vroeg om te zeggen dat een 'rant' nergens voor nodig is.

ps. gezien je 'naamvoering' zal ik wel tegen een muur lopen, en veel commentaar krijgen hierop, aangezien linux fanboysTja, wat te denken van 'naamvoering'. Ben jij een voetbalfanboy of een classicus die geestelijk gestoord is? Hekel aan Gazelle fietsen? ;)

Spartagek
12 november 2009, 11:01
Nee CrT (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kathodestraalbuis) :wink: jouw naam trekt zalen :schater:

MAar over de Canon, ik had een automatische discovery, en het printen werkte goed ( ghostscript )
maar via het printermenu kon ik drivers laten installeren, en daarbij werden zowel de canon als het scangedeelte geinitialiseerd.

het probleem wat ik had is de toewijzing van de printtray, in de software.
erachteraan kwamen copy en edit lijstjes om conf.nogiets aan te passen, en xml bestanden van de ene map naar de andere te verplaatsen

in in dat opzicht ben ik een echte dos / windows klikker - niet te veel werk :censored: ik wil printen :P

Isis
12 november 2009, 12:54
De linux drivers zijn backward engineer open source. Daarnaast is het geen schil om een windows driver heen; dat is alleen bij drivers voor draadloos internet het geval.
SonyEricssonW995/R1EA Browser/NetFront/3.4 Profile/MIDP-2.1 Configuration/CLDC-1.1 JavaPlatform/JP-8.4.2

ludimax
18 november 2009, 00:14
Op mijn server draait CentOS 5.4, afgeleide van Red Hat Enterprise 5.4. Werkt uitstekend.
Als Desktop maak ik gebruik van Mac OSX 10.6.2.
Op het werk ook een paar honderd CentOS 5 machines (werk voor een grote ISP), zou niet anders willen.

Waarom CentOS?
Afgeleid van Red Hat Enterprise, maar zonder de licentiekosten. Red Hat heeft een goede naam met releasen van software packages, ze maken niet gebruik van bleeding edge software versies. Package management met yum of rhn (spacewalk) werkt prima. Verder heel belangrijk, een release wordt 7 jaar ge-support met updates.

il-bastardo
23 november 2009, 11:03
Ubuntu 9.10 (kernel 2.6.31)
op een dualboot laptop,maar zal vista verwijderen,heb een hekel gekregen aan windows.
maar nog wel een probleem met me printer brother dcp 385c,die wil niet installeren.
alles verloopt snel en goed,ga niet terug naar windhoos.

Opteron-pv
9 december 2009, 01:20
Gebruik al enkele jaren Suse linux op mijn Acer Aspire 1511 LMI.

Draai al langer http://www.zelow.no/floppyfw/ oude pc met 2 netwerk kaarten was altijd erg snel, sneller dan mijn huidge routers :) . Vanwege energie verbruik van de oude computer staat het niet meer aan.