View Full Version : geen uitgaande Ziggo mail op Tablet

Liguster11
24 december 2011, 17:37
Hoi,
Sinds kort heb ik een Medion Lifetab tablet. Ik heb daar een account op aangemaakt waarmee ik ziggo mail kan ophalen en versturen. Mail ophalen gaat prima, maar ik kan niks versturen. Ik gebruik de volgende instellingen voor uitgaande mail:
SMTP server: smtp.ziggo.nl
beveiligingstype: TLS
poort 587
aanmelden vereist aangevinkt, en mijn mailadres en wachtwoord ingevuld.
(Instellingen gehaald van de ziggo website, bij instelingen voor smartphones en tablets)
Deze instellingen worden geaccepteerd, maar vervolgens lukt het me niet om mail te versturen. Berichten blijven in Postvak uit staan, en als ik aangeef verstuur bericht krijg ik de melding "Verbindingsfout (Ziggo Mail)".
Iemand suggesties? Vast bedankt!

Milka
24 december 2011, 20:14
Uitgaande post : smtp.ziggo.nl of mail.home.nl
Poort : 25

Aanmelden vereist moet uitstaan want je hebt geen gebruikersnaam of wachtwoord nodig.
Aanmelden is namelijk alleen nodig voor het binnen halen van de emails.

Het kan zijn dat je de emails in postvak uit moet verwijderen omdat deze aangemaakt zijn met de verkeerde instellingen.

Heb in in de instellingen gekeken van mijn iPhone en iPad en gebruik voor het verzenden van de emails alleen mail.home.nl en poort 25.
Overige gegevens zijn niet ingevuld of staan uit.
Als 2e mailserver heb ik smtp.ziggo.nl en poort 25.

CeeS
28 december 2011, 14:46
Aanmelden vereist moet uitstaan want je hebt geen gebruikersnaam of wachtwoord nodig.
Aanmelden is namelijk alleen nodig voor het binnen halen van de emails.

Je kunt beter wel de instellingen gebruiken die op de ziggo website staan genoemd, dus met inloggen en poort 587. Dan kun je mail versturen via elke internet verbinding. Wanneer je niet inlogt en poort 25 gebruikt, dan kun je alleen mail versturen indien je via een ziggo internet verbinding werkt. Wanneer je je tablet of smartphone via een g3 verbinding gebruikt bijvoorbeeld, of via een openbaar wifi netwerk kun je dan geen mail versturen.

Milka
31 december 2011, 19:42
Je kunt beter wel de instellingen gebruiken die op de ziggo website staan genoemd, dus met inloggen en poort 587. Dan kun je mail versturen via elke internet verbinding. Wanneer je niet inlogt en poort 25 gebruikt, dan kun je alleen mail versturen indien je via een ziggo internet verbinding werkt. Wanneer je je tablet of smartphone via een g3 verbinding gebruikt bijvoorbeeld, of via een openbaar wifi netwerk kun je dan geen mail versturen.

Ik gebruik alleen de inkomende mail (Ziggo) want onderweg gaat alles via iCloud (Apple) of Gmail.
Op het werk kan ik gewoon mail versturen omdat we daar een Ziggo aansluiting hebben.

Ander grote voordeel van iCloud of Gmail is IMAP.

willem-se
1 januari 2012, 13:50
Iemand suggesties? Vast bedankt!

Free SMTP Server (http://www.softstack.com/freesmtp.html) is a SMTP server program for Windows that lets you send email messages directly from your computer.

CeeS
1 januari 2012, 19:53
Free SMTP Server (http://www.softstack.com/freesmtp.html) is a SMTP server program for Windows that lets you send email messages directly from your computer.

Als dat al een goed idee zou zijn gaat dat zeker niet werken aangezien Ziggo poort 25 uitgaand blokkeert.

@milka:
Wanneer kun je met je ipad geen mail versturen en wanneer wel ? Op je werkt gaat het wel schreef je, maar op je Wifi thuis dus niet en ook via G3 niet ? Of alleen via G3 niet ?

Is het misschien mogelijk dat je G3 provider poort 587 blokkeert ??

pr123
1 januari 2012, 21:18
Ingrid

het je dit probleem bij Wifi of 3G
Als het om 3G gaat, dan moet je de uitgaande email instellingen van je provider gebruiken en niet die van Ziggo

Server voor uitgaande e-mail:
Meestal lukt het iedereen wel om de mailbox zover in te stellen in de mobiele telefoon dat het ontvangen van e-mail mogelijk is. Het verzenden van e-mail is echter vaak problematisch. Dit komt omdat mensen vaak als uitgaande mailserver de SMTP server van hun internet provider of van hun mailbox gebruiken. In vrijwel alle gevallen werkt dit niet.

Om te voorkomen dat iedereen ter wereld gebruik kan maken van een SMTP server van een bepaalde internet provider, stellen internet providers de server zo in dat alleen eigen klanten vanaf het eigen netwerk e-mail kunnen versturen via de SMTP server. Ziggo klanten kunnen dus gebruik maken van de SMTP server van Ziggo zolang zij via het Ziggo netwerk verbinding maken.

Nederlandse providers:
KPN, Hi en Simyo: smtp.kpnplanet.nl
Telfort: smtp.telfortmail.nl
Orange: smtp.orange.nl
T-Mobile: smtp.gprs.t-mobile.nl
Vodafone: authsmtp.vodafone.nl

Daarnaast gebruik je het wachtwoord van de provider en niet die van Ziggo

CeeS
1 januari 2012, 22:37
het je dit probleem bij Wifi of 3G
Als het om 3G gaat, dan moet je de uitgaande email instellingen van je provider gebruiken en niet die van Ziggo

Op zich heb je gelijk en het lijstje is een handige naslag !

Maar als je zowel G3 als WiFi gebruikt is het meestal juist niet handig om je G3 provider als smtp-verzender te gebruiken omdat als je via WiFi werkt je meestal weer geen smtp kunt versturen via die smtp-servers omdat ze alleen verkeer accepteren vanaf hun eigen (G3) netwerk en verder omdat veel ISP's uitgaande verbindingen naar poort 25 alleen naar hun eigen smtp server toestaan.

Daarom is het gebruik van poort 587 met beveiligde smtp juist zo handig. Dan kun je voor smtp verkeer altijd de smtp-server van Ziggo gebruiken, onafhankelijk van welke verbinding (G3 of WiFi) je gebruikt. Dat werkt bij mij prima en ik snap ook niet waarom het bij "Milka" niet werkt. De enige mogelijkheid die ik nu kan bedenken is dat de G3 provider poort 587 blokkeert. Of toch een configuratie foutje met username/wachtwoord.

Guppy
2 januari 2012, 13:17
ik heb hetzelfde probleem als Ingrid.
de mails komen wel binnen maar gaan er niet uit.
- smtp.home.nl
- beveiliging: geen
- Poort 587

Als ik het vinkje 'uit' zet, gaan de mails er niet uit en als ik weer bij de instellingen kijk staat het vinkje weer 'aan'.

CeeS
2 januari 2012, 14:52
ik heb hetzelfde probleem als Ingrid.
de mails komen wel binnen maar gaan er niet uit.
- smtp.home.nl
- beveiliging: geen
- Poort 587

Beveiliging moet wel aan staan, zie deze pagina (https://www.ziggo.nl/#help/hulp-per-onderwerp/hulp-bij-e-mail/instellingen-smartphones-en-tablets/ipad/) en dan stap 9 (Voor een Ipad).

Mocht je een android tablet gebruiken dan moet je bij beveiliging invullen dat je wel SSL/TLS wilt gebruiken, dus beveiliging moet niet op 'geen' staan. Zie ook deze pagina (https://www.ziggo.nl/#help/hulp-per-onderwerp/hulp-bij-e-mail/instellingen-windows-en-mac-osx/tabs/2/instellingen-e-mail-versleuteld-verzenden/) voor algemene info.

Liguster11
2 januari 2012, 16:34
Bedankt voor al jullie reacties. Helaas is het probleem nog niet opgelost.
@Cees en @PR123: Ik heb geen 3G op mijn tablet, alleen WIFI. Ik gebruik de tablet niet alleen thuis, ook op andere adressen, maar dat zijn ook allemaal Ziggo abonnees.
Ik heb naar aanleiding van Milka's suggestie toch even het een en ander geprobeerd:
- smtp.ziggo.nl en poort 25, zonder beveiliging, aanmelden en wachtwoord: foutmelding "verificatiemethoden worden niet ondersteund door de server".
- smtp.ziggo.nl en poort 25, met beveiliging, zonder aanmelden en wachtwoord: foutmelding "TLS is vereist maar wordt niet ondersteund door de server"
- smtp.ziggo.nl en poort 587, beveiliging TLS, zonder aanmelden en wachtwoord: instellingen geaccepteerd. Nieuwe uitgaande mail aangemaakt, mail belandt in postvak uit maar wordt niet verstuurd, foutmelding "Verbindingsfout (Ziggo mail)"
- Bij alles wat ik probeer met mail.home.nl, krijg ik de foutmelding "kan geen verbinding met de server maken".

@willem-se: Free SMTP server is geen optie volgens mij, als dat voor windows is. Mijn tablet draait op Android, en die moet de mail versturen.
@Guppy: ik heb hetzelfde. Ik pas de instellingen "Aanmelden vereist" aan door het vakje uit te vinken, krijg de melding "instellingen opgeslagen", maar als ik daarna de instellingen open, staat het gewoon weer aangevinkt.
Zou het helpen om de hele account een keer te verwijderen en opnieuw aan te maken?

Zapp Brannigan
2 januari 2012, 16:42
De twee combinaties die horen te werken zijn:

smtp.ziggo.nl, poort 25, geen beveiliging, geen authenticatie (alleen via een Ziggo verbinding)
smtp.ziggo.nl, poort 587, beveiliging TLS, met authenticatie (volledig e-mailadres en bijbehorende wachtwoord)

Nog makkelijker is het om gewoon je gmail -account te gebruiken, ten minste als het om een android-geval gaat.

pr123
2 januari 2012, 17:22
Nog makkelijker is het om gewoon je gmail -account te gebruiken, ten minste als het om een android-geval gaat.

Ingrid
Wat hiermee wordt bedoelt is dat je in Gmail moet aangeven dat Gmail ook de Ziggo email mag ophalen.
Dit doe je bij Gmail als volgt
ga naar Gmail - Instellingen - Acounts en import - E-mailberichten ontvangen via POP3: - Je eigen POP3-mailaccount toevoegen - Voeg een e-mailaccount toe waarvan je eigenaar bent.

Voordeel hiervan is ook dat je niet perse op het Ziggo netwerk hoeft te zitten.

Guppy
2 januari 2012, 20:43
als ik "smtp.ziggo.nl, poort 25, geen beveiliging, geen authenticatie (alleen via een Ziggo verbinding)" gebruik, krijg ik de melding " verificatiemethoden worden niet ondersteund door de server" en als ik "smtp.ziggo.nl, poort 587, beveiliging TLS, met authenticatie (volledig e-mailadres en bijbehorende wachtwoord)" gebruik, krijg ik "kan geen veilige verbinding met de server tot stand brengen. ik heb Android tablet en mijn e-mail adres is @home, dus ik gebruik dan @home (ipv @ziggo). ik neem aan dat dit correct is?

CeeS
2 januari 2012, 21:01
Ingrid
Wat hiermee wordt bedoelt is dat je in Gmail moet aangeven dat Gmail ook de Ziggo email mag ophalen.
Dit doe je bij Gmail als volgt
ga naar Gmail - Instellingen - Acounts en import - E-mailberichten ontvangen via POP3: - Je eigen POP3-mailaccount toevoegen - Voeg een e-mailaccount toe waarvan je eigenaar bent.

Voordeel hiervan is ook dat je niet perse op het Ziggo netwerk hoeft te zitten.

Wat je nu schrijft gaat over het ontvangen van email met pop3, dat is altijd mogelijk, ook als je niet op het ziggo netwerk zit. Voor mail ontvangen hoef je dit dus helemaal niet te doen. Verder laat je dan google in al je mail neuzen en geef je je wachtwoord aan google....

Het probleem gaat juist over het verzenden van mail, dat kun je ook wel via google doen natuurlijk, maar via ziggo moet het gewoon werken, ik heb zelf een android telefoon en daarmee lukt het prima via poort 587 en de instellingen die al eerder genoemd zijn en dus blijkbaar niet willen werken bij ingrid en guppy.

Maar ik zie dat jullie ook mail.home.nl gebruiken als server en dat moet je NIET doen, dat zijn oude instellingen die soms niet meer werken. De enige instellingen die goed zijn voor de servers zijn :

ontvangen van mail: pop.ziggo.nl
verzenden van mail: smtp.ziggo.nl

Die server-adressen gelden voor alle email-adressen, dus @home.nl @quicknet.nl @casema.nl etcetera.

En inloggen doe je met je volledige emailadres, dus xxxxx@home.nl voor de naam en het bijbehorende wachtwoord.

Guppy
3 januari 2012, 12:12
Gelukt, bedankt voor jullie bijdrage!

Bij uitgaande mail gebruikt:
-smtp.ziggo.nl
-beveiliging: TLS
-Poort: 587
+ aanmelden, gebruikersnaam en wachtwoord.

joo
4 januari 2012, 15:06
Sinds kort Ziggo Alles in 1 in huis. Met de 'vaste' computer mail verzenden en ontvangen gaat prima. Met de iPad of iPhone mail verzenden gaat erg traag. Tussen de opdracht en het werkelijk verzenden zit wel 5 tot 10 minuten. Maar... mail ontvangen op beide apparaten lukt helemaal niet. Alle instellingen staan op beide apparaten zoals aangegeven op de site van Ziggo (zie Guppy). Heeft dit misschien met 'draadloos' te maken omdat er met de vaste verbinding op het modem geen problemen zijn? Wie helpt?

CeeS
4 januari 2012, 17:05
Sinds kort Ziggo Alles in 1 in huis. Met de 'vaste' computer mail verzenden en ontvangen gaat prima. Met de iPad of iPhone mail verzenden gaat erg traag. Tussen de opdracht en het werkelijk verzenden zit wel 5 tot 10 minuten. Maar... mail ontvangen op beide apparaten lukt helemaal niet. Alle instellingen staan op beide apparaten zoals aangegeven op de site van Ziggo (zie Guppy). Heeft dit misschien met 'draadloos' te maken omdat er met de vaste verbinding op het modem geen problemen zijn? Wie helpt?
Werkt internetten via je browser ook traag dan ? Als dat verder goed werkt is je WiFi verbinding snel genoeg lijkt me.

joo
4 januari 2012, 21:01
Nee, draadloos internet werkt wel, daar zit geen hapering in. Verzenden van mail is dus erg traag. Ophalen van mail via pop.ziggo.nl duurt maar en duurt maar en na vijf minuten komt de foutmelding dat pop.ziggo.nl niet reageert.
Vreemd dat het bij de vast aangesloten pc wel werkt met pop.ziggo.nl en smtp.ziggo.nl. Verwijderen van de account en opnieuw instellen heb ik al enkele keren gedaan zoals het voorbeeld op de site van Ziggo zonder resultaat.

CeeS
4 januari 2012, 21:13
Nee, draadloos internet werkt wel, daar zit geen hapering in. Verzenden van mail is dus erg traag. Ophalen van mail via pop.ziggo.nl duurt maar en duurt maar en na vijf minuten komt de foutmelding dat pop.ziggo.nl niet reageert.
Vreemd dat het bij de vast aangesloten pc wel werkt met pop.ziggo.nl en smtp.ziggo.nl. Verwijderen van de account en opnieuw instellen heb ik al enkele keren gedaan zoals het voorbeeld op de site van Ziggo zonder resultaat.

Het ligt in elk geval dan niet aan je draadloze verbinding zoals je suggereerde, als 'gewoon internetten' wel werkt moet mail ook werken. Misschien toch een instelling van je ipad dan. Heb je toevallig ook nog een ander email account om het mee te testen ?

joo
5 januari 2012, 15:14
OPGELOST!
Het aanmaken van een ziggo account op de laptop leverde geen problemen op, kan mail verzenden en ontvangen van met pop.ziggo.nl en smtp.ziggo.nl.
Daarom op de iPad het ziggo account verwijderd en opnieuw geinstalleerd nu bij smtp zonder gebruik SSL. Voor inkomend staan nu automatisch de instelling voor inkomend gebruik SSL op serverpoort 995. Mail wordt nu wel ontvangen. Vreemd omdat Ziggo anders adviseerd op hun site. Maar ja, het werkt nu dus maar van afblijven!