View Full Version : Vraag: Storingen NED 1,2,3 HD


steadye
1 juni 2010, 20:45
Ik heb een Samsung 32le650 LCD TV met Ci+ module, ondervind ik vaak veel storing op de HD kanalen van ned 1,2,3. Het bestaat uit blokken en knetterend geluid. Dit begint al direct als je de tv aanzet. Het rare is dat als de storingen op de nederlandse zenders doorgaan EUROSPORT HD zo strak als een zonnetje is.

TV rechtstreeks op aansluiting in meterkast, signaalsterkte 90 en tijdens de storingen geen BER fouten.

Ook als ik de CI+ module er uit haal, vertoont de ongecodeerde NED1 HD dezelfde klachten.

Aangezien Eurosport prima gaat lijkt het mij toch in het signaal van de Nederlandse HD zenders te zitten.

Gebied 9481JH.
freq 369000 netwerk 9700

Nog meer mensen met dit fenomeen ? Moet ik ziggo bellen of aan de TV twijfelen ?

CeeS
2 juni 2010, 12:17
Als je direct aangesloten op het AOP in de meterkast zonder dat je de CI+ module in je TV hebt zitten op nederland 1 een BER van 0 hebt, maar toch deze storingen, dan lijkt het me een probleem van je TV.

Heb je wel al de laatste software in je TV zitten ? Die kun je via Samsung ophalen en via een usb-stick erin zetten.

dribbel79
2 juni 2010, 16:20
ik had ook troubles met ned 123 HD, coax kabel veranderd in een hdmi afgeschermd, super de luxe geval en alles werkt perfecto...

mesa57
2 juni 2010, 19:22
omg.. een coax kabel kun je helemaal niet vervangen door een hdmi afgeschermde .... :shock:

dribbel79
3 juni 2010, 11:20
omg.. een coax kabel kun je helemaal niet vervangen door een hdmi afgeschermde .... :shock:
weet ik, ik bedoel een hd suitable, ultra afgeschermde, ontstoorde bla bla super kabel

lex333
3 juni 2010, 15:50
ik heb hetzelfde probleem, met een panasonic TX-L37S20E en een CI+ kaart.
Ned 1 & 2 HD problemen en Ned 3 en eurosport HD geen problemen.
Ook direct op het AOP gezet met een 1.5 mtr kabelkeur coax gebruikt, signaal sterkte 10 (van de 10) en kwaliteit die elke keer op en neer gaat en dan schiet ineens de BER ook omhoog als de kwaliteit onder de 6 komt, dan is het beeld niet meer om aan te zien.
De postcode is 3741 netwerk ID: 5555 freq. 372 Mhz.

Wat met gisterenavond wel opviel is dat na 22:00 de problemen als sneeuw voor de zon waren verdween, heel vreemd probleem... ervaren meer mensen dit?

steadye
3 juni 2010, 23:23
@lex333 Het is mij inderdaad ook al opgevallen dat later op de avond het beeld een stuk stabieler tot storingsvrij is. Ik heb nu ook de tv getest met kabelkeurkabel en connectors rechtstreeks op de AOP maar probleem blijft.:cry:

@Cees Heb de laatste software aan boord, tv al een aantal malen terug naar factory default gezet..

Zou zo ook geen uitspraak durven doen waarom het later op de avond stabieler wordt.

lex333
3 juni 2010, 23:49
Ik zie net dat ik mijn reactie in het @home gedeelte heb neergezet, maar het is een ziggo gebied. Los hiervan, was net bij m'n buurman en die heeft een humax 5050c en die heeft dezelfde problemen.... maar vanavond weer precies hetzelfde, na 10 uur niets meer aan de hand... blijft toch vreemd..

tuupje32
5 juni 2010, 20:54
Ik woon ook in het oude @ home gebied,postcode 6374.
Hier ook voortdurend storing op Ned1 Ned2 soms op Ned3 en ook bijna continu storing op digitale zender van Net5(Niet de HD zender)
Op veel zender,niet alleen de storende zenders,een schommelende BER waarde.
Het vreemde is,de storingen doen zich niet continu voor,soms heb ik gewoon goed beeld op de bovenstaande zenders.
Het lijkt me het beste als we met meerdere mensen vanuit het oude @Home gebied ons gaan melden bij Ziggo,want dit is te gek voor woorden.
Ik heb voorheen nooit problemen gehad met mijn digitale tv van Ziggo,maar de laatste paar weken/maanden is het hopeloos.

Ik heb hier over als eens met de Ziggo helpdesk gebeld,maar die schuiven het op mij,en dat terwijl ik helemaal niks veranderd heb aan mn bekabeling of wat dan ook.
Dan moest ik toch al vanaf het begin problemen hebben gehad met mijn digitale tv,de ellende is begonnen toen er HD zenders werden toegevoegd aan het digitale zenderpakket(Lees NED1,2 en 3!!)

Hoe meer mensen gaan klagen,des te eerder is Ziggo geneigd om iets aan de problemen te gaan doen lijkt mij zo.

Verder krijg ik sinds vandaag enkele foutmeldingen op NED 1 en 2,namelijk foutmelding:

E 48-32 geen ontvangst
E 38-42 programma momenteel niet beschikbaar

Ook heb ik sinds vandaag opgemerkt dat de kanalen van ned 1 2 en3 soms door elkaar heen lopen,wat ik voorheen ook nooit gehad heb.......

ik heb geprobeerd om de antenne kabel ipv in mijn HUMAX HD decoder in mijn tv te stoppen om te kijken of de storingen zich ook voordoen op de analoge zenders.
Nu word het helemaal vreemd....ik kan geen enkele analoge tv zender meer ontvangen op ons adres.......

Om mijn verhaal nog wat meer uit de doeken te doen,we hebben op mijn dochter haar slaapkamer nog een HUMAX decoder staan,de oude IR-C fox aangesloten met scart aansluiting,deze geeft op alle tv zenders een perfect beeld.

Ik ben momenteel een beetje radeloos wat betrefd de digitale tv in de woonkamer,iemand nog tips of enig idee wat er aan de hand kan zijn?
De helpdesk helpt mij in deze ook niet veel verder namelijk.
Misschien toch eens een idee om een monteur langs te laten komen.....

CeeS
5 juni 2010, 21:41
Hoe meer mensen gaan klagen,des te eerder is Ziggo geneigd om iets aan de problemen te gaan doen lijkt mij zo.

--knip--

ik heb geprobeerd om de antenne kabel ipv in mijn HUMAX HD decoder in mijn tv te stoppen om te kijken of de storingen zich ook voordoen op de analoge zenders.
Nu word het helemaal vreemd....ik kan geen enkele analoge tv zender meer ontvangen op ons adres.......

Om mijn verhaal nog wat meer uit de doeken te doen,we hebben op mijn dochter haar slaapkamer nog een HUMAX decoder staan,de oude IR-C fox aangesloten met scart aansluiting,deze geeft op alle tv zenders een perfect beeld.

Ik ben momenteel een beetje radeloos wat betrefd de digitale tv in de woonkamer,iemand nog tips of enig idee wat er aan de hand kan zijn?
De helpdesk helpt mij in deze ook niet veel verder namelijk.
Misschien toch eens een idee om een monteur langs te laten komen.....

Aangezien je in de slaapkamer wel een goede ontvangst lijkt te hebben, kan het bijna niet anders zijn dat dat er met de levering van signaal niet zoveel aan de hand is. Ik vermoed dat er een probleem zit in je aansluiting in de woonkamer. Vermoedelijk speelt dit al maanden en zorgt er voor dat je af en toe daar dus al problemen had en nu helemaal geen ontvangst meer hebt.

Je moet nu even uitzoeken hoe je installatie in elkaar zit. Het kan zijn dat je 'kabel' binnenkomt in de meterkast en daar met een splitter naar de slaapkamer en de huiskamer verdeeld wordt. Ga van daaruit zoeken. Het beste zou je een nieuwe kabel kunnen kopen die lang genoeg is om direct in de meterkast aan te sluiten op het zogenaamde AOP (Abonnee Overname Punt), dit is het punt waar de groene kabel die uit de grond komt overgaat in je huis installatie. Vaak gaat dit met een coax stekkerdoos. Wat ook mogelijk is dat het AOP in de huiskamer zit en dat daarachter eventueel een splitter naar de slaapkamer zit. Met die extra kabel naar een TV kun je testen waar het signaal nog goed is.

Sluit dus 1 TV aan op het AOP en kijk of je daar analoge ontvangst hebt, kijk of je digitale ontvangst hebt. Volg daarna de kabels via de splitter of versterker naar de huiskamer en kijk of je zelf vast kunt stellen welk deel van je huis installatie het probleem veroorzaakt.

Heb je op je AOP ook geen signaal, dan moet je Ziggo bellen en om een monteur vragen. Maar ik verwacht dat je wel signaal op het AOP hebt omdat je in de slaapkamer wel goede ontvangst hebt. In dat geval is het toeval dat het tijdens introductie van HD zenders problemen ging geven.

Je huisinstallatie is je eigen verantwoording en een monteur zal daar verder ook niets aan doen. Wel kun je via Ziggo een monteur (Service plus) krijgen voor je binneninstallatie, dat is niet gratis. Zie hier (https://www.ziggo.nl/#producten/serviceplus/).

Het is dus goedkoper om zelf even je installatie langs te lopen en te kijken waar het fout gaat. Misschien een defecte splitter/versterker die bij je internet abonnement hoort en in dat geval kun je wel weer een gratis storingmonteur laten komen. Maar eerst dus vaststellen waar het fout gaat.

maartendev1980
10 juni 2010, 13:28
Ik heb hier ook problemen mee, maar zit niet in het oude @home gebied.

Weet niet hoe het bij jullie zit maar de HD kanalen van de publieke omroep staan bij mij op 61 t/m 63 en deze geven inderdaad dezelfde storing als jullie omschrijven. Mijn postcode is 2742.

Eurosport HD is zo strak als een zonnetje dus het zit echt in de HD kanalen van de publieke omroep.

Dit heb ik vorig jaar ook al gehad toen de HD kanalen geintroduceerd werden op 71 t/m 73, de eerste maanden was er regelmatig storing maar na verloop van tijd werd dat opgelost. Sinds ze naar andere kanalen zijn verhuisd is de ellende weer begonnen.

Ik ga er vanavond sowieso nog een belletje aan wagen want wil natuurlijk wel het WK in HD zien.

Raffael77
11 juni 2010, 20:41
omg.. een coax kabel kun je helemaal niet vervangen door een hdmi afgeschermde .... :shock:

Gewoon een goede coax kopen van monster cable. Die is interferentie en magnetische straling vrij. Alleen zo'n kabel geeft al 3 keer beter beeld.

Wat de man hierboven zegt klopt ook. Ik gebruik een HDMI kabel van monster de 1000 serie. De kleuren doen pijn aan je ogen zo scherp

mesa57
11 juni 2010, 20:55
En wat vind je van de Oehlbach XXL® Black Connect High Speed
kabel ? Die geeft een nog beter beeld. Dat komt door de toepassing van ultrazuiver HPOCC koper.

steadye
11 juni 2010, 23:43
Alle bekabeling vervangen door kabelkeur spul. Dacht even dat het goed was. maar nog steeds storingen op ned 1 en 2 HD.

Gaat soms even goed en dan begint het weer.

Koop je een full hd tv denk je mooi voetbal te kunnen kijken laat ZIGGO je mooi in de steek. :censored: Ik zal morgen eens een klacht indienen bij ZIGGO.

Volgens mij kan het niet meer aan mij liggen.

Als hun HD pakket ook zo brak is neem ik het in ieder geval niet.

mesa57
12 juni 2010, 11:27
Volgens mij kan het niet meer aan mij liggen.

Dat hoop ik voor je, anders gaat het je geld kosten. Maar het kan ook aan de Ziggo kant liggen ja.
Gelukkig gaat het bij de meeste aansluitingen wel goed.

maartendev1980
12 juni 2010, 13:19
Zonet Ziggo gebeld, ze hadden me aangeraden om een nieuwe installatie van de zenders te doen. Dit heb ik ook gedaan maar er was geen verbetering.

De frequenties die ik gebruik zouden ook goed moeten zijn, bij het installeren van mijn decoder ( Samsung H360 ) wordt ook de signaalsterkte weergegeven. De balk is voor 4/5 gevuld en dit zou volgens de Ziggo medewerker voldoende moeten zijn. Toch raden ze me aan om betere bekabeling te nemen maar dat gaat volgens mij echt niet werken omdat het signaal sowieso al goed is.

Het probleem is echt begonnen nadat ze de kanalen hadden omgegooid, daarvoor had ik al geruime tijd nergens last van. Dus Ziggo moet gewoon die frequenties beter finetunen.

Ziggo WebTeam Linda
12 juni 2010, 15:20
Het is bij ons bekent dat er problemen zijn met de HD-zenders na het verplaatsen van deze zenders.
De problemen zouden op te lossen moeten zijn door de decoder terug te zetten naar fabrieksinstellingen en de zenders opnieuw te zoeken.
Voor de mensen die gebruik maken van de CI+ module is tevens het advies om de nieuwste software te downloaden en te installeren in de tv.
Hierover valt meer te lezen op de website van de fabrikant.

Daarnaast is goede bekabeling essentieel voor een goede ontvangst van de zenders. Hierover is in dit topic reeds meer geschreven.

Bekijk deze link (http://www.stai.nl/watiser2.htm) eens voor adviezen over goede kabels.

Voor de mensen die na het vervangen van de bekabeling nog oplopende BER-waarden hebben, wil ik verzoeken via een privebericht gegevens door te geven. Ik ga dan in onze systemen kijken of ik signaal-problemen kan vinden en een monteur inplannen om het AOP (Abonnee Overname Punt) te vervangen. Vermeldt dus ook een telefoonnummer waarop ik u kan bereiken om een afspraak te maken.

Met vriendelijke groet,
Linda, Webteam Ziggo

maartendev1980
13 juni 2010, 14:05
Ik heb inmiddels een software update gedaan van mijn Samsung H360 decoder en vervolgens de kanalen opnieuw ingesteld.

Door de software update worden de digitale kanalen van NL 1,2 en 3 overschreven en komen de HD kanalen standaard op kanaal 1,2 en 3. Ik hoef nu dus niet meer apart naar zenders 61 t/m 63 te zappen.

Na deze stappen zijn de problemen een stuk minder geworden maar nog niet helemaal opgelost. Het beeld is goed maar eens in de 1 a 2 minuten is er wel een lichte storing waarbij er voor 1 seconde een aantal blokjes te zien zijn en het geluid hapert soms ook.

Zometeen nog even terug naar fabrieksinstellingen proberen en hopen dat het daarmee helemaal is opgelost.

Het lijkt mij zeer sterk dat het aan de bekabeling ligt want voorheen had ik met zenders 71 t/m 73 in eerste instantie ook problemen maar die waren later wel verholpen. Daarnaast komen de andere HD zenders wel goed door ( Eurosport HD )

nschoot
14 juni 2010, 21:41
Hier (Den Bosch) ook storing op NL1 HD / NL2 HD....

Ik heb gisteren (zondag) nog prima alle WK wedstrijden op NL1 HD gekeken. Toen ik vanmiddag de wedstrijd van Nederland wilde kijken was beeld opeens blokkerig, haperig (geluid OK)... Ook NL2 HD en ook History HD overigens. NL3 HD, Discovery HD, EurosportHD, SBS6 HD, etc. allemaal prima.

Vanavond is het nog erger.... Ik zie bijna niets meer, alleen maar veel groene blokken...

Niks aan m'n bekabeling oid veranderd EN het heeft tot nu toe altijd goed gewerkt.

Opnieuw naar kanalen zoeken heeft niet geholpen helaas....

Heb een FloppyDTV decoder

Hebbes
14 juni 2010, 21:59
Nou, je gelooft het niet. Wij zaten gisteren ook naar voetbal te kijken en opeens was Ned. 1 en Ned2. vertrokken. Gauw even de andere decoder neergezet met een andere kaart en karren maar. Na de wedstrijd even op onderzoek uitgegaan en het bleek dat er stof of iets op de kaart zat. De kaart even schoon geveegd en alles werkte weer. :roll::roll:

nschoot
17 juni 2010, 01:41
NL1 HD is FTA, dus die werkt zelfs nog zonder kaart...

Uit een ander topic heb ik de gouden aanwijzingen gehad... Het signaal van NL1 HD/NL 2 HD/History HD blijkt vrij zwak te zijn (geworden). Voor een aantal mensen blijkt dat een (analoge) coax versterker de oplossing kan zijn.

Nu had ik al een coax versterker in gebruik, maar die splitst het signaal ook. Frappant genoeg blijkt bij mij juist het beeld vlekkeloos te functioneren *zonder* versterker en splitsing.... Dus die versterker maakt het erger dan het is.

KORTOM: Kennelijk is het signaal zwakker geworden en het zou zo maar eens zo kunnen zijn dat het mis gaat als je het TV signaal bijv in de meterkast splits (bijv. voor andere verdiepingen)... Zelfs als dat vroeger wel goed ging.

Anyway, ik ga maar es op zoek naar een andere versterker en kijk zolang zonder splitsing.

maartendev1980
18 juni 2010, 09:20
Gisteren heb ik een kortere 3 meter kabel van Kabel Keur aangeschaft ( 90db )
en dit heeft alle problemen verholpen.

De signalen van de HD kanalen van 1,2 en 3 zijn inderdaad aan de zwakke kant. Mijn probleem is gelukkig opgelost, alleen een beetje jammer dat ik 10 euro heb moeten neerleggen om het probleem op te lossen.