View Full Version : Klacht: In de steek gelaten door Humax

wolderingr
1 december 2009, 08:13
Bij de aanschaf van de Humax 5050 in mei j.l. werd mij door de verkoper verteld dat er een software en firmware update voor dit toestel medio augustus zou uitkomen. Ik heb voor de zekerheid toen maar even met de helpdesk van Humax gebeld en die bevestigden dat. Het is nu december maar nog steeds geen update's. Gisteren weer met de helpdesk gebeld en kreeg tot mijn verbazing te horen dat er waarschijnlijk voor dit toesten geen update's komen maar dat het wordt verwerkt in de opvolger van de 5050. Ik ben zeer teleurgesteld door Humax. Het is tenslotte wel een toestel van ver over de 300 euro he.:cry:

TheGrouch
1 december 2009, 08:52
Je kunt hier nog meer over lezen in bericht #1 (http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showpost.php?p=150995&postcount=1) van de bug&wishlist.
De rode teksten van anoniem.
Er komen wel bugfixes (wanneer?), maar geen wishfixes.

Even relativeren, je hebt voor die € 300 wel een mooi werkend apparaat hoor.

TeunVR
1 december 2009, 09:12
Gisteren weer met de helpdesk gebeld en kreeg tot mijn verbazing te horen dat er waarschijnlijk voor dit toesten geen update's komen maar dat het wordt verwerkt in de opvolger van de 5050.

Pas op met wat je zegt he! Dit is wel ziggo-gebruikers.nl. Ziggo en Humax kunnen hier niet veel fout doen hoor!
Maar als het waar is wat je zegt dan moeten een aantal mensen bij Ziggo en Humax zich heel diep gaan schamen.

TeunVR
1 december 2009, 09:18
Even relativeren, je hebt voor die € 300 wel een mooi werkend apparaat hoor.

Blijkbaar is niet iedereen het daar mee eens. En terecht. Voor een apparaat van 300,- (destijds 399,-) zitten er veel te veel bugs in die er al heel lang geleden uitgehaald hadden moeten worden. Als hij 100,- had gekost ook trouwens.

Beetje vreemd. Iemand zegt dat hij niet tevreden is met zn apparaat en jij zegt dat hij wel tevreden moet zijn? Volgens mij mag deze persoon dat wel zelf bepalen toch? Of werk je misschien bij Ziggo?

xahmol
1 december 2009, 10:11
@TeunVR: Op zich eens dat iedereen voor zichzelf mag bepalen of hij tevreden is met de Humax.

Maar wat TheGrouch alleen aangeeft is dat er wel degelijk nog bugfixes komen, alleen geen grote nieuwe features.

En met een uitspraak als 'je werkt zeker voor Ziggo' en 'pas op wat je zegt hier' diskwalificeer je je natuurlijk meteen voor elke serieuze discussie hier.
Kijk als jij kritiek mag hebben, mag iemand anders dat natuurlijk ook, ook als diegene toevallig het niet met je eens is. Maar goed, kennelijk wil je alleen je eigen gelijk halen.

Anyway: Ziggo heeft niets te schamen over de Humax. Humax is verantwoordelijk voor de firmware en de doorontwikkeling voor zover ik weet, niet Ziggo.
En gelukkig maar ook. Ziggo is wel mede verantwoordelijk voor de FW van de Cisco 8455DVB en die heeft VEEL meer issues dan de Humax 5050C. Alles is relatief dus. De Humax is iig oneindig veel beter dan de Cisco, op dit moment het enige alternatief als HDTV PVR.

Overigens wel interessant dat er kennelijk een opvolger van de 5050 aankomt. Wil er in januari één kopen, maar als de vervanger snel komt.... iemand meer info wellicht?

Sjaool
1 december 2009, 10:25
Pas op met wat je zegt he! Dit is wel ziggo-gebruikers.nl. Ziggo en Humax kunnen hier niet veel fout doen hoor!
Maar als het waar is wat je zegt dan moeten een aantal mensen bij Ziggo en Humax zich heel diep gaan schamen.
Ik zal maar even happen zodat anderen dit niet meer hoeven te doen.

Mijn Humax doet inderdaad niet veel fout, ik heb dit in ieder geval nog niet mogen ervaren.
Ziggo doet in mijn geval ook niet veel fout, eerder veel goed.

Maar goed, alle gekheid op een stokje, je generaliseert nu wel heel erg.
Tegen over ieder persoon die hier positief doet over Humax of Ziggo lopen er ook behoorlijk wat mensen rond die dit niet doen.
Het houdt elkaar over het algemeen redelijk in evenwicht en dat levert vaak ook leuke discussies op.
Nu zijn er altijd mensen waar niet mee te discussiëren valt en dan eindigt de discussie ook vaak in een flamewar richting die persoon.

Maar wat de update aan gaat, de verkoper had gelijk dat er in augustus een update zou komen.
Zoals je in de thread die TheGrouch al aangeeft kunt lezen is deze update afgekeurd.
Het wachten is nu op een update die goedgekeurd is door Ziggo.
Ik hoop in ieder geval dat het wissen sneller zal gaan en dat we de timeshift buffer kunnen opslaan als opname. ;)

P.S. mocht de opvolger meer leuke functies hebben dan de Humax 5050C dan zal ik zeker overwegen om op te waarderen en dan gaat de Humax 5050C mooi Marktplaats op. :)

TeunVR
1 december 2009, 10:48
Ik zal maar even happen zodat anderen dit niet meer hoeven te doen.

Mijn opmerking was inderdaad bedoeld om mensen te laten happen :)
En dat is (een beetje) gelukt.
Ik zie alleen gewoon vaak mensen hier klagen over de Humax en de firmware-update die schittert door afwezigheid.
En vaak komt er dan een reactie als: "het is maar goed Ziggo de update heeft afgekeurd" en "het is toch een goed apparaat". Ik heb vaak het idee dat Ziggo niet veel fout kan doen hier.
Terwijl mensen niet voor niks klagen over een apparaat wat in maart gewoon 400 euro kostte.

En of Ziggo wel of niet mede-verantwoordelijk is dat blijft de discussie. Ze zijn indirect mede-verantwoordelijk door er voor te zorgen dat er geen officiële support is voor vrije-markt decoders. Je moet wel heel zeker van je zaak zijn om een DM8000 te kopen met het risico dat hij volgende week niet meer werkt omdat Ziggo dat niet wil hebben. Ding is best duur namelijk.

TheGrouch
1 december 2009, 12:50
Blijkbaar is niet iedereen het daar mee eens. En terecht. Voor een apparaat van 300,- (destijds 399,-) zitten er veel te veel bugs in die er al heel lang geleden uitgehaald hadden moeten worden. Als hij 100,- had gekost ook trouwens.
Ik heb 2 humax 5050c's en ik heb nauwelijks last van bugs.
Eigenlijk maar 1 keer mbt de E19 melding, die vrij snel door ziggo is gepatched. De definitieve aanpassing daarvan laat inderdaad (te) lang op zich wachten.
Ik heb een humax al zo een beetje vanaf dag 1 dat hij uitkwam en ik heb er toen zeker geen 399 euro voor betaald

Beetje vreemd. Iemand zegt dat hij niet tevreden is met zn apparaat en jij zegt dat hij wel tevreden moet zijn? Volgens mij mag deze persoon dat wel zelf bepalen toch?
Waar schrijft hij dan dat hij ontevreden is met het apparaat.
Hij schrijft dat hij teleurgesteld is in Humax het bedrijf.

noname
1 december 2009, 15:38
Bij de aanschaf van de Humax 5050 in mei j.l. werd mij door de verkoper verteld dat er een software en firmware update voor dit toestel medio augustus zou uitkomen. Ik heb voor de zekerheid toen maar even met de helpdesk van Humax gebeld en die bevestigden dat. Het is nu december maar nog steeds geen update's. Gisteren weer met de helpdesk gebeld en kreeg tot mijn verbazing te horen dat er waarschijnlijk voor dit toesten geen update's komen maar dat het wordt verwerkt in de opvolger van de 5050. Ik ben zeer teleurgesteld door Humax. Het is tenslotte wel een toestel van ver over de 300 euro he.:cry:
wolderingr,
hier moet sprake zijn van een vervelend misverstand. Er staat voor de iHDR-5050c wel degelijk een software update op stapel. Er is echter vertraging doordat een van de gemeldde bugs tot op heden niet gereproduceerd kon worden. Gezien het feit dat er geen blocking issues zijn heeft Humax besloten extra tijd te nemen om de bug in kaart te brengen om vervolgens de software te kunnen aanpassen.
Ter geruststelling: weliswaar wordt er door Humax volop gewerkt aan een toekomstig opvolgend model; mede door het succes van de 5050 is die opvolging voorlopig niet aan de orde.

xahmol
1 december 2009, 15:57
Ter geruststelling: weliswaar wordt er door Humax volop gewerkt aan een toekomstig opvolgend model; mede door het succes van de 5050 is die opvolging voorlopig niet aan de orde.

Goed om te weten. Enerzijds jammer dat er niet nog een betere komt die ik kan kopen op korte termijn, anderzijds geeft het wat meer vertrouwen om in januari de huidige versie te kopen (had ook de Cisco net een maand toen de Humax uitkwam, zie liever geen herhaling).

Eduard08
1 december 2009, 16:20
Beetje vreemd. Iemand zegt dat hij niet tevreden is met zn apparaat en jij zegt dat hij wel tevreden moet zijn? Volgens mij mag deze persoon dat wel zelf bepalen toch? Of werk je misschien bij Ziggo?
Jij impliceert hier eigenlijk dat Ziggo niet te goeder trouw is.:roll:

The_Doman
1 december 2009, 16:23
Goed om te weten. Enerzijds jammer dat er niet nog een betere komt die ik kan kopen op korte termijn, anderzijds geeft het wat meer vertrouwen om in januari de huidige versie te kopen (had ook de Cisco net een maand toen de Humax uitkwam, zie liever geen herhaling).

Natuurlijk is het ook maar de vraag of een eventueel nieuw model van de Humax nog wel dezelfde aantrekkelijke mogenlijkheden (FTP/USB toegang opnames!) zou hebben als het actuele model.
Eigenlijk zijn deze mogelijkheden geheel in tegenspraak met het momenteel gaande offensief wat betreft CI+/content bescherming. :roll:

Jan_Assen
1 december 2009, 17:10
zitten er veel te veel bugs in die er al heel lang geleden uitgehaald hadden moeten worden.

Ik ben een kritische gebruiker en zal zeker klagen maar ik ben benieuwd over welke bugs wij het hier hebben? Ik ben sinds 31/3/2009 eigenaar van het apparaat en ik heb geen problemen....

TeunVR
1 december 2009, 17:13
Jij impliceert hier eigenlijk dat Ziggo niet te goeder trouw is.:roll:

Tsja, het blijft een bedrijf dat geen open systeem heeft voor de decoders en het eerste bedrijf ter wereld dat CI+ gebruikt (omdat de content-providers dat eisen van Ziggo en verder van niemand?).
Ben altijd vrij sceptisch t.o.v. dit soort praktijken.
En een beetje stoken hier levert leuke discussies op. Er is erg veel Ziggo-praising hier, mag ook af en toe wel wat gemekkerd worden toch? :cool:

Eduard08
1 december 2009, 17:16
En een beetje stoken hier levert leuke discussies op. Er is erg veel Ziggo-praising hier, mag ook af en toe wel wat gemekkerd worden toch? :cool:
Dat wordt er genoeg op dit forum. Je hebt zeker de discussie over de Samsung 380 HD-decoder nog niet meegekregen.:wink:

Esy ®
1 december 2009, 18:01
Tsja, het blijft een bedrijf dat geen open systeem heeft voor de decoders en het eerste bedrijf ter wereld dat CI+ gebruikt (omdat de content-providers dat eisen van Ziggo en verder van niemand?).

Als het je doel is om te stoken mogen ze jou van mij meteen bannen. :evil:
De meeste gebruikers en forumleiding doen er alles aan om het hier een beetje gezellig te houden waardoor het een informatief en leesbaar forum blijft.

Eduard08
1 december 2009, 18:22
De meeste gebruikers en forumleiding doen er alles aan om het hier een beetje gezellig te houden waardoor het een informatief en leesbaar forum blijft.
Nou had ik toch niet de indruk dat TeunVR echt kwade bedoelingen heeft.
Natuurlijk moet de toon goed blijven, maar terechte kritiek moet mogelijk zijn.
Ik heb altijd geleerd: een (terechte) klacht is een gratis advies.

Maar goed, ontopic maar weer.
Ik vind dat Ziggo als eerste verantwoordelijk is voor de (merk)apparatuur die zij levert bij haar paketten.

TheGrouch
1 december 2009, 18:26
Maar goed, ontopic maar weer.
Ik vind dat Ziggo als eerste verantwoordelijk is voor de (merk)apparatuur die zij levert bij haar paketten.

Even los van het feit dat de firmwareupdates natuurlijk via ziggo zullen lopen, maar ik heb mijn humax(en) niet bij Ziggo afgenomen. Jij wel?

Eduard08
1 december 2009, 18:43
Even los van het feit dat de firmwareupdates natuurlijk via ziggo zullen lopen, maar ik heb mijn humax(en) niet bij Ziggo afgenomen. Jij wel?

Ja, en er stond "Ziggo" in koeieletters op de doos.

Zie trouwens net een reclamespot op tv: interactieve digitale Ziggo-ontvanger.:cool:

Sjaool
1 december 2009, 18:49
Heb jij het nu over de Humax 5050C?

Eduard08
1 december 2009, 20:25
Heb jij het nu over de Humax 5050C?
Nee, maar als er "Ziggo" op de doos staat, dan wel Ziggo biedt ze aan, dan
heeft Ziggo toch een verantwoordelijkheid voor deze apparatuur?

Sjaool
1 december 2009, 21:11
Nee, maar als er "Ziggo" op de doos staat, dan wel Ziggo biedt ze aan, dan
heeft Ziggo toch een verantwoordelijkheid voor deze apparatuur?
Indien er een Humax 5050C in die doos zit wel ja.
Is dit niet het geval dan heeft Ziggo daar niks mee te maken en ligt de verantwoordelijkheid bij de fabrikant, Humax dus in dit geval.

Nu is er het feit dat Humax moet voldoen aan eisen van Ziggo dus er ligt ook een redelijke verantwoordelijkheid bij Ziggo voor de update die conform hun eisen wordt aangeleverd maar je kunt Ziggo niet verantwoordelijk houden voor de bugs die in het apparaat zitten.

Eduard08
1 december 2009, 21:20
Indien er een Humax 5050C in die doos zit wel ja.
Is dit niet het geval dan heeft Ziggo daar niks mee te maken en ligt de verantwoordelijkheid bij de fabrikant, Humax dus in dit geval.

Nu is er het feit dat Humax moet voldoen aan eisen van Ziggo dus er ligt ook een redelijke verantwoordelijkheid bij Ziggo voor de update die conform hun eisen wordt aangeleverd maar je kunt Ziggo niet verantwoordelijk houden voor de bugs die in het apparaat zitten.
Dat ben ik met je eens, maar er zit wel een behoorlijk gemeenschappelijk grijs gebied tussen de fabrikant en de gebruikende provider. Zeker als de laatste ze levert of aanprijst en als eventuele updates via deze provider (gaan) verlopen.
En ach, het hele softwareverhaal is toch eigenlijk ook een gemeenschappelijk verhaal van deze twee partijen? In toenemende mate, zelfs.

Esy ®
1 december 2009, 21:50
Dat ben ik met je eens, maar er zit wel een behoorlijk gemeenschappelijk grijs gebied tussen de fabrikant en de gebruikende provider. Zeker als de laatste ze levert of aanprijst en als eventuele updates via deze provider (gaan) verlopen.
En ach, het hele softwareverhaal is toch eigenlijk ook een gemeenschappelijk verhaal van deze twee partijen? In toenemende mate, zelfs.

Maar de leverancier aan de klant is ALTIJD verantwoordelijk voor het geleverde product !

Eduard08
1 december 2009, 21:53
Maar de leverancier aan de klant is ALTIJD verantwoordelijk voor het geleverde product !
Correct! Dat is regelmatig Ziggo (en haar distributeurs).

TeunVR
1 december 2009, 23:31

nou nou, een ban omdat een discussie een beetje aangezwengeld wordt?
Het was gewoon een serieuze vraag of sommigen hier voor ziggo werken (naast degenen waarvan het bekend is)
het is gewoon opvallend dat een aantal mensen niet helemaal tevreden zijn over de humax en dat er dan vrij snel reacties zijn als "het is toch een prachtig apparaat". Dat komt een beetje als mediamarkt verkooppraat over en daar heb ik wat moeite mee.
Als het serieus en oprecht is dan is het mooi natuurlijk, dan is het echt een goed apparaat.

TheGrouch
1 december 2009, 23:54
het is gewoon opvallend dat een aantal mensen niet helemaal tevreden zijn over de humax en dat er dan vrij snel reacties zijn als "het is toch een prachtig apparaat". Dat komt een beetje als mediamarkt verkooppraat over en daar heb ik wat moeite mee.
Als het serieus en oprecht is dan is het mooi natuurlijk, dan is het echt een goed apparaat.

Je hebt inmiddels mijn opmerking wel aardig uit zijn verband getrokken

De TS beklaagde zich over het feit dat hij zich door Humax (het bedrijf) in de steek gelaten voelde omdat zijn apparaat nog niet een beloofde firmware upgrade gehad heeft.
Hij klaagt verder niet over bugs of zo.

De humax is nu niet echt een nutteloos apparaat te noemen (ondanks dat er genoeg bugs bekend zijn) en daar refereerde ik naar.

Ik blijf erbij dat de humax voor die (ruim) € 300 een goed apparaat te noemen is.
De dual HD recording en tsr maken het (voor mij in ieder geval) een goede aankoop.

Esy ®
2 december 2009, 00:11
nou nou, een ban omdat een discussie een beetje aangezwengeld wordt?
Het was gewoon een serieuze vraag of sommigen hier voor ziggo werken (naast degenen waarvan het bekend is)

Sorry, misschien was mijn reactie een beetje over-reacted maar we hebben net een paar dagen met behoorlijke flames achter de rug.
Als iemand dan begint over 'even stoken hier op het forum' gaan mijn haren aardig overeind staan.

Ben jij weer zo iemand die denkt dat dit forum van Ziggo is?
Misschien moet je het forum eens wat beter doornemen.
Zo positief is de gemiddelde gebruiker niet over Ziggo.
Vrij normaal omdat juist mensen met problemen hier komen kijken.

xahmol
2 december 2009, 06:55

Zie trouwens net een reclamespot op tv: interactieve digitale Ziggo-ontvanger.:cool:

De enige interactieve TV ontvanger is de Cisco 8455DVB waar Ziggo wel zelf verantwoordelijk is voor de FW. Daar is het dus een ander verhaal.

De Humax kan geen interactieve TV en wordt voor zover ik weet NIET rechtstreeks door Ziggo geleverd, iig niet zonder die specifiek te bestellen. Aanbiedingen zijn altijd met de Cisco iig.

xahmol
2 december 2009, 06:58

Beetje off-topic hier, maar:
a) UPC is nog erger, daar kun je niet eens je eigen decoder kiezen en zij hebben een encryptiesysteem dat net zo erg is als CI+ en helemaal niet open. Argumentatie daar was ook 'de content providers' toen ze HDCP en de Constraint Token daar aangezet hebben;
b) in Duitsland wordt CI+ ook al toegepast en Canal Digital schijnt het ook te moeten gaan doen van de Content Providers. Ziggo is dus niet de enige.

TeunVR
2 december 2009, 08:27
Je hebt inmiddels mijn opmerking wel aardig uit zijn verband getrokken

Ik blijf erbij dat de humax voor die (ruim) € 300 een goed apparaat te noemen is.
De dual HD recording en tsr maken het (voor mij in ieder geval) een goede aankoop.

Je hebt gelijk, de discussie is een beetje (ver) afgedwaald.
Ik ben blij dat je happy bent met de Humax en ik hoop dat de langverwachte update snel komt zodat de mensen die er nu niet helemaal blij mee zijn ook geholpen worden.

Nog een keer off-topic: ik snap eigenlijk niet helemaal hoe de ftp-mogelijkheid zich verhoudt tot het hele CI+ verhaal. Aan de ene kant moet Ziggo (claimen ze) van de contentleveranciers CI+ invoeren om illegale kopieen tegen te gaan en aan de andere kant hebben ze een decoder waar je de content zo vanaf trekt? Of kunnen ze per "content" aangeven of het via ftp te kopieren is?

RKoster
2 december 2009, 11:46

sorry ik vind 300+ euro voor een buggy apparaat echt veel, ik bedoel de mijne laat ik aanstaan om te zorgen dat ik geen groen beeld krijg en de opnames allemaal lukken.:giveup:

Sjaool
2 december 2009, 13:34
sorry ik vind 300+ euro voor een buggy apparaat echt veel, ik bedoel de mijne laat ik aanstaan om te zorgen dat ik geen groen beeld krijg en de opnames allemaal lukken.:giveup:

Nou, nou, nou... overdrijven is ook een vak.
Zo erg zijn die bugs nou ook weer niet.

En voor €300,- biedt de Humax 5050C best veel waar voor zijn geld.
Zoek eens een vergelijkbare HD PVR zonder bugs voor die prijs.
Ik wens je veel succes. ;)

Pier
2 december 2009, 14:16
Nog een keer off-topic: ik snap eigenlijk niet helemaal hoe de ftp-mogelijkheid zich verhoudt tot het hele CI+ verhaal. Aan de ene kant moet Ziggo (claimen ze) van de contentleveranciers CI+ invoeren om illegale kopieen tegen te gaan en aan de andere kant hebben ze een decoder waar je de content zo vanaf trekt? Of kunnen ze per "content" aangeven of het via ftp te kopieren is?
Ziggo moet dat helemaal niet. Dat sommige content providers dat graag willen is een ander verhaal maar die kunnen zoveel willen.

Dat er bugs in de 5050 zitten valt niet te ontkennen, al met al is het gewoon een plezierig apparaat wat bij ons i.i.g. de manier van TV kijken behoorlijk heeft veranderd.

noname
2 december 2009, 14:30
Heb jij het over een kortstondig groen oplichtend scherm na inschakelen of doet het probleem zich voor tijdens het kijken? V.w.b. het eerste geval is vastgesteld dat sommige TV-typen wat meer tijd nodig hebben om de HDMI-verbinding tot stand te brengen. Je krijgt dan even 'n groen scherm (net zoals sommige TV's een blauw scherm geven als een Scart-ingang wordt gekozen terwijl geen Scartkabel is aangesloten. Humax kijkt naar een oplossing.
In het tweede geval: Is de coaxkabel naar de Humax deugdelijk geaard? Géén niet-afgeschermde coaxpluggen/splitters/versterker? Het is namelijk bekend dat terrestrisch digitale zenders kunnen instralen waardoor storingen optreden. Zet ook de Energiebesparing in standby op 'Uit' dan hoef je de ontvanger niet aan te laten staan.
De timer-issues zijn in de komende update meegenomen.

TeunVR
2 december 2009, 18:32
Ziggo moet dat helemaal niet. Dat sommige content providers dat graag willen is een ander verhaal maar die kunnen zoveel willen.

Dat neemt niet weg dat Ziggo aan de ene kant CI+ invoert en aan de andere kant een decoder met ftp-toegang. Ik snap de achterliggende gedachte niet helemaal. Tenzij ze ook voor de Humax aan kunnen geven wat wel en wat niet ge-ftpd mag worden.

Pier
2 december 2009, 18:54
Ach, het definitief overkopiëren van films is sowieso onbegonnen werk, zeker bij de commerciëlen: 30% (en soms meer) is reclame en ga dat er maar eens uit zitten editen... moet je wel erg veel tijd over hebben. Bovendien worden de meeste films toch vaak genoeg herhaald.

Enige wat die jongens vervelend vinden is dat je met opgenomen materiaal makkelijk de reclame kunt skippen. Denk dat misschien maar 1% van de 5050 gebruikers ook daadwerkelijk de FTP functie gebruikt om films te bewaren.

Riparius
2 december 2009, 20:59
Dat neemt niet weg dat Ziggo aan de ene kant CI+ invoert en aan de andere kant een decoder met ftp-toegang. Ik snap de achterliggende gedachte niet helemaal. Tenzij ze ook voor de Humax aan kunnen geven wat wel en wat niet ge-ftpd mag worden.

De Humax 5050C is als een door Ziggo gecertificeerde decoder voorzien van allerlei - niet gedocumenteerde - mogelijkheden om gebruikers het leven zuur te maken. Ziggo kan als ze dat willen per zender of zelfs per programma een flag aanzetten die maakt dat de PVR content encrypted gaat opnemen. Dergelijke content is niet via FTP over te halen naar je computer, en zelfs als je dat wel zou lukken door de schijf uit te bouwen heb je niets aan die encrypted content op je PC, je kunt het niet afspelen of ontsleutelen, laat staan bewerken. Voor het afspelen van encrypted opgenomen content op de Humax zelf moet dezelfde smartcard waarmee het is opgenomen in het apparaat zitten. Een analoge kopie maken zal ook niet zomaar gaan omdat de Humax tijdens het afspelen of ontvangen van encrypted content macrovision inschakelt op alle analoge uitgangen.

Er zijn nog veel meer smerige trucs mogelijk, zo zou een encrypted opname slechts voor een bepaalde periode (zeg 48 uur) houdbaar kunnen worden gemaakt, waarna de opname niet meer is af te spelen en je er dus ook niets meer mee kunt. Een andere smerige truc zou kunnen zijn dat je reclameblokken in opgenomen encrypted programma's van commerciële zenders niet meer door kunt spoelen maar verplicht op normale snelheid moet bekijken. Nog smeriger kan ook, exploitanten zouden de opnamefunctie in een PVR geheel kunnen blokkeren en alleen weer vrij kunnen geven als je eerst - tegen betaling uiteraard - een extra abonnement afsluit dat je het 'recht' geeft om met je eigen PVR opnamen te mogen maken, vanzelfsprekend onderworpen aan de hierboven genoemde beperkingen.

Nogmaals, voor de goede orde en om hier geen nutteloze welles-nietes discussies te laten ontstaan, de meeste van deze trucs (uitgezonderd de mogelijkheid om opnamen te encrypten en macrovision in te schakelen op alle analoge uitgangen) zijn niet gedocumenteerd, dus ik weet ook niet in hoeverre deze of andere mogelijkheden in de gecertificeerde PVR's zijn geïmplementeerd. Maar technisch is dit allemaal geen probleem, en het is bekend dat de CI+ technologie vergelijkbare mogelijkheden biedt of binnenkort gaat bieden, dus moet je er niet raar van opkijken als op enig moment zal blijken dat de hier beschreven mogelijkheden inderdaad in de gecertificeerde PVR's aanwezig zijn en dus in de toekomst ook kunnen worden gebruikt.

Riparius
2 december 2009, 21:13
Ach, het definitief overkopiëren van films is sowieso onbegonnen werk, zeker bij de commerciëlen: 30% (en soms meer) is reclame en ga dat er maar eens uit zitten editen... moet je wel erg veel tijd over hebben. Bovendien worden de meeste films toch vaak genoeg herhaald.

Je hebt het kennelijk nog nooit gedaan, want het is helemaal niet veel moeite, het gaat zelfs razendsnel en dat allemaal op het frame nauwkeurig. Ik kan met bijvoorbeeld TMPGEnc MPEG Editor binnen enkele minuten alle reclameblokken en overtollige stukjes aan begin en einde van een lange opname van, zeg, twee uur, verwijderen. Kwestie van de juiste software dus. En met een programma als VideoRedo TVSuite gaat het zelfs nog een fractie handiger (maar niet noodzakelijk sneller), daar zit zelfs een Ad-Detective in.

Enige wat die jongens vervelend vinden is dat je met opgenomen materiaal makkelijk de reclame kunt skippen. Denk dat misschien maar 1% van de 5050 gebruikers ook daadwerkelijk de FTP functie gebruikt om films te bewaren.Ik denk dat je met die 1% veel te laag zit met je schatting. De ingebouwde FTP server is, denk ik, naast de mogelijkheid om HD native op te kunnen nemen uiteraard, één van de belangrijkste redenen voor de populariteit van het apparaat. Overigens is het skippen van reclame in de Humax 5050C helemaal niet gemakkelijk gemaakt. Ik heb zelf een DVD/HDD recorder die op een heel inteligente manier automatisch indexpunten plaatst bij het begin én einde van reclameblokken, zodat bij het terugkijken (of kijken met timeshift, want dat kan ie ook) het skippen van een reclameblok meestal een kwestie is van één druk op de knop. De Humax biedt dat comfort niet.

The_Doman
2 december 2009, 21:35
Je hebt het kennelijk nog nooit gedaan, want het is helemaal niet veel moeite, het gaat zelfs razendsnel. Ik kan met bijvorbeeld TMPGEnc MPEG Editor binnen enkele minuten alle reclameblokken en overtollige stukjes aan begin en einde van een lange opname van, zeg, twee uur, verwijderen. Kwestie van de juiste software dus. En met een programma als VideoRedo TVSuite gat het zelfs nog een fractie handiger (maar niet noodzakelijk sneller), daar zit zelfs een Ad-Detective in.

Natuurlijk gaat het verwijderen van reclame uit opnames (films) via een PC razendsnel.
Echter de vraag is vaak meer of het allemaal wel de moeite waard is met alle 'branding' die, ook steeds meer en opdringeriger, in beeld komt zoals (meerdere!) logo's, aankondigingen door het beeld heen en vaste subs.
Ook worden de films op de commercielen niet altijd volledig uitgezonden omdat dit beter in het uitzendschema past.
Zelfs bij de echte filmkanalen zijn de logo's en subs gewoon (te) hinderlijk om echt te gaan verspreiden.

De mogelijkheid tot archiveren van opnames vind ik zelf wel belangrijk en interessant voor eenmalige/unieke TV uitzendingen.

Riparius
2 december 2009, 21:51
Natuurlijk gaat het verwijderen van reclame uit opnames (films) via een PC razendsnel.
Echter de vraag is vaak meer of het allemaal wel de moeite waard is met alle 'branding' die, ook steeds meer en opdringeriger, in beeld komt zoals (meerdere!) logo's, aankondigingen door het beeld heen en vaste subs.
Ook worden de films op de commercielen niet altijd volledig uitgezonden omdat dit beter in het uitzendschema past.
Zelfs bij de echte filmkanalen zijn de logo's en subs gewoon (te) hinderlijk om echt te gaan verspreiden.

De mogelijkheid tot archiveren van opnames vind ik zelf wel belangrijk en interessant voor eenmalige/unieke TV uitzendingen.

Dit klopt helemaal voor wat betreft films, en die archiveer ik dan ook nauwelijks, of het moet om een film gaan die ik én interessant vind om te bewaren en te hebben én niet (of niet meer) op DVD verkrijgbaar is. Ik heb ook een bloedhekel aan logo's en hardcoded subs, dus als ik al eens een film opneem is dat vaak van BBC1 of BBC2. Maar de mogelijkheid om uitzendingen te archiveren is voor mij wel belangrijk. Het gaat dan inderdaad om materiaal dat speciaal voor TV is gemaakt en niet via andere kanalen beschikbaar is of komt.

xahmol
2 december 2009, 22:01
Voor films en series ga ik echt niet de moeite nemen om ze van de Humax af te rippen. Van Usenet haal je ze in betere kwaliteit (720P voor series / 1080P voor films als de BluRay al uit is) zonder commercials direct binnen.

Is inderdaad meer bedoelt voor de NL shows en bewaren van unieke TV programma's.

Ga de FTP tevens gebruiken om ook boven op de slaapkamer de opnames te kunnen bekijken aangezien ik dan de opnames vanaf het netwerk kan streamen naar de netwerkplayer daar.

Pier
2 december 2009, 22:29
Je hebt het kennelijk nog nooit gedaan, want het is helemaal niet veel moeite, het gaat zelfs razendsnel en dat allemaal op het frame nauwkeurig. Ik kan met bijvoorbeeld TMPGEnc MPEG Editor binnen enkele minuten alle reclameblokken en overtollige stukjes aan begin en einde van een lange opname van, zeg, twee uur, verwijderen. Kwestie van de juiste software dus. En met een programma als VideoRedo TVSuite gaat het zelfs nog een fractie handiger (maar niet noodzakelijk sneller), daar zit zelfs een Ad-Detective in.
Dat heb ik dus wel geprobeerd met beide progjes en VideoReDo doet dat idd nog het makkelijkste en snelste. Dat vindt automatisch vrij goed alle reclameblokken en dat zijn er soms wel 8 per film. Maar frame sync de reclames automatisch er uit knippen, ho maar. Het blijft dus gedeeltelijk handwerk en tijdrovend. Blijft dan nog al die hinderlijke logo's en aankondigingen dwars door de film heen ingekeyed.

Dingen voor veel later bewaren, zoals TopGear, doe ik gewoon op een externe USB schijf. Werkt uiteindelijk veel makkelijker en overzichtelijker met behoud van indexen dan FTP. Heb hem nu sinds april en in het begin is het leuk spelen om het allemaal voor elkaar te krijgen maar later is het toch vooral time-shifted kijken en 2 kanalen tegelijk op kunnen nemen wat de 5050 zo'n heerlijk ding maakt. Heb hooguit 2 programma's op DVD gezet en dan alleen omdat schoonmamma het programma gemist had en graag nog eens wilde zien.

P.s. Xahmol,

In de 5050 zit geen server/service waarmee je kunt streamen. Je zult dus eerst het content naar een eigen server/PC over moeten halen om dat naar elders te kunnen streamen of elders af te kunnen spelen.

xahmol
3 december 2009, 07:05
In de 5050 zit geen server/service waarmee je kunt streamen. Je zult dus eerst het content naar een eigen server/PC over moeten halen om dat naar elders te kunnen streamen of elders af te kunnen spelen.

Weet ik. Maar PCs genoeg in dit huis om het naar over te zetten :wink:

Alleen nog even op zoek naar software die automatisch de Humax scant en naar de PC kopieert en daar meteen de commercials eruit haalt en liefst ook meteen even naar een ander formaat convert (heb op de slaapkamer een Windows Media Center extender staan, die eet geloof ik geen .ts files. Zal dus eerst naar AVI of WMV moeten voor daar).

RKoster
3 december 2009, 09:09
Heb jij het over een kortstondig groen oplichtend scherm na inschakelen of doet het probleem zich voor tijdens het kijken? V.w.b. het eerste geval is vastgesteld dat sommige TV-typen wat meer tijd nodig hebben om de HDMI-verbinding tot stand te brengen. Je krijgt dan even 'n groen scherm (net zoals sommige TV's een blauw scherm geven als een Scart-ingang wordt gekozen terwijl geen Scartkabel is aangesloten. Humax kijkt naar een oplossing.
In het tweede geval: Is de coaxkabel naar de Humax deugdelijk geaard? Géén niet-afgeschermde coaxpluggen/splitters/versterker? Het is namelijk bekend dat terrestrisch digitale zenders kunnen instralen waardoor storingen optreden. Zet ook de Energiebesparing in standby op 'Uit' dan hoef je de ontvanger niet aan te laten staan.
De timer-issues zijn in de komende update meegenomen.

9 van de 10x groen beeld bij opstarten van de humax
als er een opname loopt en ik kijk niet via de humax, kan ik hem beter niet opstarten want dan ben ik mijn opname kwijt
en nee wachten tot het groene beeld weggaat heeft geen nut, is ook het enige apparaat waarbij ik dit heb
andere externe apparaten zonder problemen (wii xbox360 media speler, blue ray speler, samsum pvr (nu niet aangesloten))

Jalu
3 december 2009, 09:38
Natuurlijk is het ook maar de vraag of een eventueel nieuw model van de Humax nog wel dezelfde aantrekkelijke mogenlijkheden (FTP/USB toegang opnames!) zou hebben als het actuele model.
Eigenlijk zijn deze mogelijkheden geheel in tegenspraak met het momenteel gaande offensief wat betreft CI+/content bescherming. :roll:

Wat dat betreft mag het dan ook nog wel een keer gezegd worden dat deze aantrekkelijke mogelijkheden zomaar door Ziggo alsnog geblokkeerd of uitgeschakeld kunnen worden, hetzij doordat daarvoor nu al beperkingen in de firmware zitten hetzij door een firmware-update...

Iemand had het hier over een DM8000 en die is inderdaad natuurlijk wel erg duur, maar er zijn ook andere alternatieve ontvangers die op dit moment goed werken met een Ziggo abonnement. En je bent natuurlijk altijd aan Ziggo overgeleverd, als Ziggo morgen om welke reden dan ook de certificering van een ontvanger als de Humax intrekt(omdat hij te veel mogelijkheden biedt die de contentproviders óf Ziggo zelf niet aanstaan) zit je ook zonder...

Riparius
3 december 2009, 09:58
Wat dat betreft mag het dan ook nog wel een keer gezegd worden dat deze aantrekkelijke mogelijkheden zomaar door Ziggo alsnog geblokkeerd of uitgeschakeld kunnen worden, hetzij doordat daarvoor nu al beperkingen in de firmware zitten hetzij door een firmware-update...

Iemand had het hier over een DM8000 en die is inderdaad natuurlijk wel erg duur, maar er zijn ook andere alternatieve ontvangers die op dit moment goed werken met een Ziggo abonnement. En je bent natuurlijk altijd aan Ziggo overgeleverd, als Ziggo morgen om welke reden dan ook de certificering van een ontvanger als de Humax intrekt(omdat hij te veel mogelijkheden biedt die de contentproviders óf Ziggo zelf niet aanstaan) zit je ook zonder...

Nee, dat laatste klopt niet. Het intrekken van de certificering zou alleen een symbolische daad zijn, die geen enkele invloed heeft op de werking van het ding. Maar dat intrekken van een certificatie zal echt niet gebeuren, dat heeft namelijk geen enkele zin. Hoogstens wordt een gecertificeerd apparaat op een gegeven moment stilzwijgend afgevoerd van de lijst van gecertificeerde apparaten: dat is bijvoorbeeld al gebeurd met de oude Samsung DCB-9401R decoder, en die werkt natuurlijk ook nog steeds.

Jalu
3 december 2009, 10:56
Nee, dat laatste klopt niet. Het intrekken van de certificering zou alleen een symbolische daad zijn, die geen enkele invloed heeft op de werking van het ding.

Dit weet niemand zeker. De eisen die Ziggo stelt aan certificering worden door Ziggo niet aan de gebruikers gecommuniceerd, dus is er niemand die kan garanderen dat Ziggo een decoder waarvan de certificering is ingetrokken niet kan uitschakelen, of in functionaliteit kan beperken...

Los daarvan en ontopic zou ik iedereen adviseren om, wanneer/als er een firmware update voor de Humax komt, eerst even rustig af te wachten(en niet te updaten, voor zover dat tegen is te gaan) tot het duidelijk is dat de nieuwe firmware naast bugfixes geen onaangename verrassingen met zich meebrengt.

TheGrouch
3 december 2009, 10:59
Los daarvan en ontopic zou ik iedereen adviseren om, wanneer/als er een firmware update voor de Humax komt, eerst even rustig af te wachten(en niet te updaten, voor zover dat tegen is te gaan) tot het duidelijk is dat de nieuwe firmware naast bugfixes geen onaangename verrassingen met zich meebrengt.

Als niemand die update doet, hoe kom je er dan achter dat er onaangename verrassingen in zitten :rolleyes:

Jalu
3 december 2009, 11:07
Als niemand die update doet, hoe kom je er dan achter dat er onaangename verrassingen in zitten :rolleyes:

Niet iedereen leest dit forum, toch? ;)

xahmol
3 december 2009, 11:54
Niet iedereen leest dit forum, toch? ;)

Maar die mensen posten dan ook niet de onaangename verrassingen :wink:

Sjaool
3 december 2009, 12:12
Je mag er van uit gaan dat Humax en Ziggo de nieuwe update dusdanig testen dat er geen vreemde dingen zullen gebeuren.
Ze nemen er in ieder geval flink de tijd voor. ;)

fchut
3 december 2009, 14:10
Ze nemen er in ieder geval flink de tijd voor. ;)

Misschien willen ze testen of een wekelijks geprogrammeerde opname na een half jaar nog steeds het gewenste programma opneemt.

Sjaool
3 december 2009, 14:38
Ik neem wekelijks Beagle op en tot nu toe is het nog niet een keer fout gegaan.
Nu kijk ik ook dagelijks en gaat de ontvanger 's nacht in diepe standby.

Eduard08
3 december 2009, 16:34
Nou, dat schiet dan toch niet op? Als niemand de update downloadt, hoe komen we dan te weten hoe goed die is?:roll:

TheGrouch
3 december 2009, 16:36

Nou, dat schiet dan toch niet op? Als niemand de update downloadt, hoe komen we dan te weten hoe goed die is?:roll:

Déjà vu

Eduard08
3 december 2009, 18:00
Déjà vu
En nog geen antwoord...?:wink:

TheGrouch
3 december 2009, 18:12
En nog geen antwoord...?:wink:

Dat zou pas spannend zijn, want er is nog (lang) geen firmware update.
Het voorstel om niet te updaten en mijn reaktie waren vooralsnog retorisch

Eduard08
3 december 2009, 18:35
Dat zou pas spannend zijn, want er is nog (lang) geen firmware update.
Het voorstel om niet te updaten en mijn reaktie waren vooralsnog retorisch
Ja, de wachttijd is inderdaad beschamend.