View Full Version : Blokvorming op bepaalde zenders.

rmb24
30 november 2009, 21:55
Al heel lang heb ik ook last van blokvorming bij de digitale zenders.
Maar dat ik nu ook nog allerlei electronische vragen zou moeten kunnen beantwoorden, om eindelijk van HDTV te kunnen genieten, gaat me toch wat ver.

Regelmatig zie ik klachten zoals ik ook heb voorbij komen, maar nooit zie ik daar een oplossing bij gegeven.
Wat zou b.v. de BER waarde moeten zijn (wat dat dan ook mogen zijn) en wat moet de signaalsterkte zijn?

Voor zover ik het kan zien, is bij mij de BER [E-6] 000000
De signaalsterkte (is dat het gele streepje???) staat tussen 74 en 78.

Maar wat zegt mij dit?? Ik wil gewoon een storingsvrij beeld.
Het is vnl. op Ned 1, 2 en 3, en op TV Flevoland. De ene keer wat erger/vaker dan de andere keer, en soms in een flits, en dan weer wat langer achter elkaar.
Wat zeggen mij die waardes nou, en hoe kan ik die verbeteren?

Groet,
Ron

ber000000-6
30 november 2009, 22:18
als je geen vragen wilt beantwoorden, geen tijd of interesse hebt in een oplossing,dan de helpdesk belle, en de monteur van ziggo zal je helpen.
deze zal wel voorrijkosten en arbeidsloon berekenen. ( dit doet een wasmachine monteur ook).
of anders een installatie bureau langs laten komen.

genoeg keus, aan jouw de keus.

berrie.

rmb24
30 november 2009, 23:10
Ik heb de helpdesk gebeld/gemaild etc.., maar die stellen mij die vragen waar ik verder geen kant mee op kan. Natuurlijk wil ik graag geholpen worden, maar dan wil ik wel enigszins begrijpen wat er van mij gevraagd wordt, en daar voorziet de helpdesk niet in.
Ze hebben mij uitgelegd hoe ik die BER waarde kan zien, en hoe ik de signaalsterkte kan zien, maar niet uitgelegd of die waardes (die mij dus helemaal niets zeggen...) correct zijn, en hoe die mogelijkerwijs door mij zijn te verbeteren. Ik heb op advies van Ziggo de kabel (1.5 mtr. Hirschmann) rechtstreeks van de aansluitdoos op de decoder aangesloten (Samsung DCB-H360R) en van daaruit met een 60cm HDMI kabel op de TV.
Verder niets erop aangesloten, maar ook dan heb ik die blokvorming. Zonder te weten hoe ik de signaalsterkte en BER positief kan be´nvloeden, schiet ik er dus niet veel mee op, vandaar mijn vraag op dit gebruikersforum, maar als je daar ook meteen verwijst naar de helpdesk en servicemonteur, dan heb ik het alweer gehad. We zitten toch op het forum om elkaar te helepen? Als ik electronica had gestudeerd, had ik jullie hulp misschien niet eens nodig, dus kom op....niet zo flauw reageren, maar met raad en daad terzijde staan...Daar zijn fora toch voor....

Groet
Ron

GolfTouch
30 november 2009, 23:22
Ik had je start bericht denk ik anders geinterpreteerd.
Had je op deze coax kabel ook metalen stekkers zitten?
Je signaalsterkte en BER zien er goed uit. Maar wat doen deze als het beeld blokt?
Heb je al eens je AOP (abonnee overname punt) bekeken? Zit deze goed aangesloten? Dus mantel en kern goed aangesloten? Anders even los halen en opnieuw monteren.
Als dat allemaal goed zit (en je hebt er echt alles aangedaan wat je kunt en binnen je macht ligt) dan toch weer even de helpdesk bellen dat er een monteur langs komt. Het probleem kan ook bij Ziggo zitten in bv de verdeelkast of een kabel vanaf de verdeelkast naar jouw woning toe.

Hebben je buren toevallig dezelfde klachten?

En de laatste vraag. Bij het testen direct op het AOP. Heb je toen echt alles er tussenuit gehaald? Dus ook de splitter van Ziggo zelf?

rmb24
30 november 2009, 23:36
Kijk...now we're talking....:lol:
En nee, je laatste opmerking had ik nog niet geprobeerd. Je bedoeld dus dat de splitter waar ook het modem op aangesloten is, er tussenuit kan?
Ga ik ook nog ff proberen. Had ik nog niet aan gedacht.
Of de BER waarde tijdens de blokvorming ook < of > is heb ik niet gemeten. Wat kan ik dan zien? Veranderd die E-6 of ook de zes nullen die erachter staan?
Soms is het alweer weg zonder dat ik kan reageren, en het scherm waarin de BER waarde gelezen kan worden, blijft niet constant in beeld, maar verdwijnt na x seconden. Of kan ik dat in beeld laten staan? Gebruiksaanwijzing is daar niet duidelijk in.

Maar tot zover vast bedankt voor je tips....:applause:

Groet,
Ron

ber000000-6
1 december 2009, 10:09
volgens mij heb je alles al gedaan wat in je macht ligt.
dus meer dan voldoende.
blijft toch over een bezoekje van de monteur, en die zal dan een signaal meting op je binnenkomende kabel kunnen doen.
(zorg dat alles makkelijk te bereiken is tafels en stoel aan de kant?)

geef aan de monteur aan, welke zenders slecht zijn., of meerdere??
zoals je het omschrijft, zal het probleem niet in jouw woning liggen, dus ook geen kosten voor je brengen.

suc6.

berrie.

ps: even goede vrienden.

GolfTouch
1 december 2009, 10:51
Heb jij ook onderstaande AOP zitten? Dus die je zelf hebt moeten/kunnen aanpassen bij bv het alles-in-1 pakket?

http://i39.tinypic.com/2h2dseu.jpg http://tweakers.net/ext/f/WlnjoSlDkbZST9FdMlYRqTpj/full.jpg

Zo ja, en heb je dus ook het binnenwerk (WCD) vervangen weet je zeker dat je de groene kabel weer goed aangesloten hebt. En vooral ook de buitenmantel?
Ben je daar niet aangeweest dan zou je evt nog even kunnen checken of hij inderdaad goed aangesloten is.

Is dat allemaal goed dan zoals ber000000-6 zegt toch even een monteur laten komen. Dan lijkt het probleem toch echt aan Ziggo kant te zitten.

rmb24
1 december 2009, 14:25
Monteur komt vanavond. Ik heb de kabel ook rechtstreeks op het AOP aangesloten (dus zonder de Ziggo splitter, die overigens anders is als in het voorbeeld. Met 2 aansluitingen achter,(R + TV) en 3 onder) maar ook daar had ik last van blokvorming/freezes. Heb voor de zekerheid de DVD recorder mee laten lopen. Soms ook E48 meldingen.

Die splitter druk je dus rechstreeks op het AOP i.p.v. draaiend, zoals in het voorbeeld.

We gaan zien wat de monteur gaat vinden.
E.e.a. is naar aanleiding van een klacht die al ruim 3 jaar loopt, en ik via RADAR heb aangekaart. Nu neemt ziggo opeens zelf contact op om e.e.a. te verhelpen. Jammer dat het zo moet, maar ik zal blij zijn als het nu eens opgelost wordt. We kijken wel eens naar TV Flevoland, maar soms zijn de blokvorming en freezes zo storend, dat het programma niet te volgen is. Maar soms gaat het ook weer zomaar een hele tijd goed. Lijkt me lastig zoeken voor de monteur, maar hij heeft er waarschijnlijk meer kijk op dan ik.
Laat wel weten wat het resultaat is...

Tot zover bedankt voor de adviezen.

Groet,
Ron

PS: Overigens heb ik wel buren, maar die hebben geen digitale of HD tv.

rmb24
1 december 2009, 22:23
Monteur is langsgeweest. Woont zelfs bij mij in de buurt (Altijd handig).
Het AOP is vervangen, en is nu van het type zoals bovengenoemd 1 gats type met draaiaansluiting. Tevens is het modem vervangen i.v.m. problemen met nummerherkenning, maar in beide gevallen zijn er nog wat minimale probleempjes. Blokvorming is heel af en toe, maar veel minder als voorheen, aanwezig, en de nummerherkenning laat ook af en toe nog een steekje vallen.
Is wel melding van gemaakt, en als er weer/nog problemen blijven, dan ga ik weer in de "klachtenmodus", maar de probleempje zoals ze nu zijn, zijn zo miniem, dat ik er wel mee kan leven, maar echt goed is het natuurlijk niet. Als het maar niet weer erger gaat worden.

Ik meldt me wel weer als dat het geval is.

Groet,
Ron

rmb24
2 december 2009, 21:32
Nou, ik moet zeggen dat het op Ned1, 2 en 3 al een heel stuk beter is. Niet helemaal weg, maar zo miniem, dat ik niet zou kunnen aangeven wat er dan precies fout gaat. Blokjes of strepen, het is bijna niet meer te zien, maar bij een HD signaal hoort toch eigenlijk een perfect beeld, maar het schijnt niet beter te kunnen, althans, Ziggo heeft er geen oplossing voor. Op TV Flevoland is het echter nog steeds droevig gesteld.
Frame freezes en geluidstoringen tijdens deze freezes. Ik kijk er alleen soms 's avonds naar, maar het blijft een lastig verhaal. Ik zal ermee moeten leren omgaan, want zoals gezegd, Ziggo weet niet wat te doen. Zelfs het advies gegeven om het maar weer eens met de "oude" plastic coax kabel te proberen. Ik ga daar nog wel eens mee aan de slag, maar laat het voorlopig maar even voor wat het is. Jammer, maar verder blijven de overige zenders vrij van deze ongein. Misschien ligt het wel aan het signaal dat Ziggo van TV Flevoland krijgt aangeboden, maar dan zouden meer mensen daar last van moeten hebben. Het valt wel op dat de kleine storingen op Ned1, 2 en 3 alleen 's avonds laat zich manifesteren (na 23:00 uur....) Wat verder opvalt is, dat de BER waarde tijdens de freezes gewoon 0 blijft. De signaal sterkte varieerd tussen 74 en 78, maar volgens de monteur zou het bij 20 al goed beeld moeten geven, maar die BER zou toch iets moeten laten zien???

Ik ga ermee leren leven......

Lemono
2 december 2009, 21:45
is het geen interferentie van splitters of dergelijke? zie http://www.kabelkeur.nl

rmb24
2 december 2009, 22:01
Nee, Hirschmann coax van 1,5 mtr zit vanaf het AOP zonder splitter op de decoder, en van decoder met 60cm HDMI kabel naar TV. Monteur is erbij geweest, en weet ook niet hoe dit op te lossen is. :sad:

Lemono
3 december 2009, 09:10
oke maar als de monteur het signaal heeft doorgemeten en dat lijkt in orde zou het misschien toch aan de antennekabel kunnen liggen. Zit er misschien een knikje in ofzo? Ookal is het van een goed merk kan het alsnog kapot gaan. Al eens met een ander kabeltje geprobeerd?

Ook oppassen las je coax eerst in de dvd-speler of video recorder gaat. Dit kan het signaal versterken en een zogenaamde overspanning geven... ook niet echt fijn voor het beeld :)

mesa57
3 december 2009, 10:20
Is je huisinstallatie wel geaard ?

rmb24
3 december 2009, 20:40
oke maar als de monteur het signaal heeft doorgemeten en dat lijkt in orde zou het misschien toch aan de antennekabel kunnen liggen. Zit er misschien een knikje in ofzo? Ookal is het van een goed merk kan het alsnog kapot gaan. Al eens met een ander kabeltje geprobeerd?

Ook oppassen las je coax eerst in de dvd-speler of video recorder gaat. Dit kan het signaal versterken en een zogenaamde overspanning geven... ook niet echt fijn voor het beeld :)

Hirschmann kabel is net nieuw gekocht, en ligt in een flauwe bocht van het AOP naar de decoder.....rechtstreeks!!! Van daaruit verder naar DVD/Video recorders. TV Signaal gebruik ik niet beneden. Vanuit de video recorder gaat het signaal via een versterker door naar (1)boven en (2) eetkamer. Precies zoals in de gebruiksaanwijzing van Ziggo staat aangegeven, en monteur vond dat prima.

Is je huisinstallatie wel geaard ?
@Mesa57
Ik ga er vanuit dat de monteur de nieuwe AOP dusdanig heeft gemonteerd, dat dit ook gedaan is. Hoe kan ik dat checken?
Moet die contactdoos er af?

MVG,
Ron

mesa57
3 december 2009, 20:57
Vanuit het AOP moet er een draadje naar de aardaansluiting in je meterkast lopen.

rmb24
3 december 2009, 21:57
Vanuit het AOP moet er een draadje naar de aardaansluiting in je meterkast lopen.

AOP zit in de huiskamer....mag het ook naar de CV leiding? Voor zover ik kan zien, loopt er GEEN massadraadje vanuit de aansluiting.:?

CV systeem is via de ketel (op zolder) geaard, dus dat zou toch kunnen?
Ga ik morgen bij daglicht :idea: ff proberen...

Wordt vervolgd......

Jak
3 december 2009, 22:34
AOP zit in de huiskamer....mag het ook naar de CV leiding? Voor zover ik kan zien, loopt er GEEN massadraadje vanuit de aansluiting.:?

CV systeem is via de ketel (op zolder) geaard, dus dat zou toch kunnen?
Ga ik morgen bij daglicht :idea: ff proberen...

Wordt vervolgd......

Vanaf eind 2008 dezelfde problemen gehad. Monteurs langs geweest niks hielp tot ik zelf op het idee kwam om het AOP te aarden. Zins die tijd geen problemen meer. Het aardkabeltje aan de cv gemonteerd. Nu ga ik het aansluitpunt nog wel veranderen met naar een tras 1000. Nu nog de oude 2 gatsaansluiting met opdruksplitter. Blijft natuurlijk wel de vraag waarom zijn die monteurs hier niet op gekomen dat de boel moet worden geaard.

Jak

rmb24
3 december 2009, 22:42
Ik had ook zo'n 2 gats AOP, en sinds eergisteren heeft de Ziggo monteur zo'n 1 gats met draai/klik sluiting gemonteerd. Zou toch wel stom zijn als dat niet meteen geaard is? Maar goed, we zijn wel wat gewend van Ziggo.
Nu te donker, maar ik ga morgen bij daglicht eens even kijken of het geaard is, en zoniet, dan zelf maar aan de slag en het resultaat bekijken.

Wordt vervolgd.....

GolfTouch
3 december 2009, 22:45
Mag evt naar de verwarming maar heb je geen geaard stopcontact in je woonkamer zitten vlakbij of naast het AOP?

rmb24
3 december 2009, 22:58
Mag evt naar de verwarming maar heb je geen geaard stopcontact in je woonkamer zitten vlakbij of naast het AOP?

Neuhhh....huis van bouwjaar 1970, en toen werden er uitsluitend in "natte ruimtes" wandcontactdozen met randaarde aangelegd. Voorheen had ik mijn versterker ook geaard via de CV leiding, om "brom" te voorkomen, en dat werkte prima. Ik heb koperen CV buizen, dus dat mag geen beletsel zijn, toch?

Dank voor het meedenken....:thankyou:
Maar nu :sleep::sleep::sleep::sleep:

Ron

rmb24
6 december 2009, 22:46
Nou, ik heb een aardleiding getrokken (was dus niet aangesloten....) van het AOP naar een leding van de CV. (Het bewuste kabeltje zat nog in de doos waar het restmateriaal van het nieuwe AOP in opgeborgen zat.

Maar helaas, ook dit is niet de oplossing.
Nog steeds blokvorming op de HD zenders Ned1, 2 en 3, en op TV Flevoland.
Iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen? Heb ook de Hirschmann kabel door zo'n goedkoop GAMMA kabeltje verwisseld, maar dat gaf niet eens een verslechtering van het signaal.

Ik geef het op!!!!!:cry::cry::cry:

mesa57
6 december 2009, 23:41
Je hebt alles gedaan wat je kon.
Er zijn nog 2 mogelijke oorzaken :
- Het signaal op het aop is gestoord
- Je apparatuur is niet goed
Verder weet ik het ook niet.

rmb24
8 december 2009, 11:07
Overigens staat in de handleiding die bij het AOP zit, dat de aardleiding alleen aangesloten dient te worden, als het AOP zich in de meterkast bevindt. Dat is bij mij dus niet het geval. De aardleiding die ik nu wel heb aangesloten, lost het probleem ook niet op, maar ik hoorde wel dat er bij mij in de buurt een vrij krachtige digitenne zender staat (op +/- 5 km)
Die zou het signaal ook kunnen verstoren.
Als ik op mijn TV op de slaapkamer alleen een zo'n goedkoop antennedraadje aansluit (zoals ook op wekkerradio's zit) dan ontvang ik al de digitale signalen van Ned 1, 2 3 en de regionale zender RTVNH ongestoord.
Het is dus een sterk signaal dat digitenne uitzendt, en dat zou best eens de storingen kunnen veroorzaken. Ik heb overal in huis de beste aanbevolen kwaliteit kabels, versterkers en splitters, en toch heb ik storingen, ook als de TV rechtstreeks op het AOP staat aangesloten.
Hier is geen kruid tegen gewassen. Overstappen op digitenne dan maar???? Zou dat de strategy van KPN zijn? Zijn er geen voorwaarden voor instraling van dergelijke apparatuur, die het kabelsignaal eigenlijk gewoon wegblazen?