View Full Version : Smartcard gebruiken op meerdere locaties

fredrix16
30 november 2009, 14:25
Ik heb een vraagje betreffende het gebruik van 3 smartcards op 2 adressen in 2 verschillende regio's.

Situatie is alsvolgt. 2 TV's voorzien van Ziggo CI+ & Alphacrypt zijn geplaatst in een woning in de regio Sittard (Voorheen @home gebied). Deze woning is ook voorzien van 2 smartcards, waarvan 1 al is gekoppeld aan het basis abonnement en 1 nog niet is geregistreerd en nog in de preview periode is.

De derde TV is geplaatst in een studentenhuis te Soest, voor zover ik zag een voormalig Casema gebied. Hier woont ook een gezinslid (enkele dagen p/w). Een analoge TV aansluiting met een hoogwaardige afwerking in de meterkast is hier aanwezig. De woning is voorzien van een analoog abonnement, ook van Ziggo dat bij de huur hoort. Als huurder hebben we hier niets over te beslissen.

Nu mijn vraag. Is het mogelijk om een smartcard te kopen, deze te registreren op het basis abonnement te Sittard (3de smartcard op dit abo), en deze te gebruiken in Soest? Hoe is het beleid van Ziggo in deze?
Gaat dit werken? Of zijn er voor het voormalig Casema gebied nog steeds andere smartcards nodig? En zijn deze eventueel wel te koppelen aan 1 abonnement.

Het gaat er dus niet om om extra zenders op dit adres te ontvangen, maar de normale zenders die standaard aanwezig zijn in het basispakket. Dit scheelt een hele discussie met de huisbaas i.v.m. het omzetten van Ziggo analoog naar digitaal op dit adres.

ArChie
30 november 2009, 16:17
Nu mijn vraag. Is het mogelijk om een smartcard te kopen, deze te registreren op het basis abonnement te Sittard (3de smartcard op dit abo), en deze te gebruiken in Soest? Hoe is het beleid van Ziggo in deze?
Gaat dit werken? Of zijn er voor het voormalig Casema gebied nog steeds andere smartcards nodig? En zijn deze eventueel wel te koppelen aan 1 abonnement.
Wat daaromtrent het beleid van Ziggo is kan ik je niet vertellen. Het gaat echter niet werken omdat een smartcard die op een adres in Ziggo/@Home gebied geregistreerd wordt zal worden opgenomen in de Irdeto Conditional Access System (CAS) database van de Ziggo/@Home headend en niet in de Irdeto CAS van de Ziggo/Casema headend. De smartcard ontvangt daarom geen Irdeto informatie als die gebruikt wordt in Ziggo/Casema gebied en kan dan zijn werk niet doen.

fredrix16
30 november 2009, 17:41
ArChie bedankt voor je antwoord. Technisch klinkt het allemaal heel aannemelijk waarom e.e.a. niet zou functioneren.

Van het weekend hadden we getest of dit in de praktijk zou functioneren. Ik kreeg inderdaad met de "trial" smartcard een foutmelding terug die via een zoektocht op internet leek op een smartcard die gerecoverd moest worden. Ik krijg dus een foutmelding E30-4, die heel erg lijkt op het technische verhaal van jou. Het ontbreken van de juiste gegevens waardoor de kaart zijn werk niet kan doen. Het technische verhaal erachter snapte ik alleen niet, dankzij jou uitleg nu wel.

Ik weet voldoende. :lol: Dankje.

pjutr
30 november 2009, 17:44
Ik heb een vraagje betreffende het gebruik van 3 smartcards op 2 adressen in 2 verschillende regio's.

Situatie is alsvolgt. 2 TV's voorzien van Ziggo CI+ & Alphacrypt zijn geplaatst in een woning in de regio Sittard (Voorheen @home gebied). Deze woning is ook voorzien van 2 smartcards, waarvan 1 al is gekoppeld aan het basis abonnement en 1 nog niet is geregistreerd en nog in de preview periode is.

De derde TV is geplaatst in een studentenhuis te Soest, voor zover ik zag een voormalig Casema gebied. Hier woont ook een gezinslid (enkele dagen p/w). Een analoge TV aansluiting met een hoogwaardige afwerking in de meterkast is hier aanwezig. De woning is voorzien van een analoog abonnement, ook van Ziggo dat bij de huur hoort. Als huurder hebben we hier niets over te beslissen.

Het gaat er dus niet om om extra zenders op dit adres te ontvangen, maar de normale zenders die standaard aanwezig zijn in het basispakket. Dit scheelt een hele discussie met de huisbaas i.v.m. het omzetten van Ziggo analoog naar digitaal op dit adres.

Kan je gewoon doen. En het werkt ook nog. Het kan zelfs met een nieuwe kaart die je laat registreren op een ander adres, mits je het klantennummer heb.

fredrix16
30 november 2009, 19:36
Kan je gewoon doen. En het werkt ook nog. Het kan zelfs met een nieuwe kaart die je laat registreren op een ander adres, mits je het klantennummer heb.

Een bestaande smartcard kan dus niet in 2 verschillende regio's gebruikt worden?
Als we dit dus willen testen moeten we dus een andere smartcard kopen, en deze van begin of aan in gebruik nemen te Soest?

Overigens heb ik in de "officiele" documentatie, en voorwaarden van ziggo e.e.a. proberen te vinden, maar zover ik kon achterhalen staat over mijn vraag niets beschreven?

Riparius
30 november 2009, 20:16
Een bestaande smartcard kan dus niet in 2 verschillende regio's gebruikt worden?
Als we dit dus willen testen moeten we dus een andere smartcard kopen, en deze van begin of aan in gebruik nemen te Soest?

Overigens heb ik in de "officiele" documentatie, en voorwaarden van ziggo e.e.a. proberen te vinden, maar zover ik kon achterhalen staat over mijn vraag niets beschreven?

Wat ArChie zegt klopt volkomen. En dat je er bij Ziggo niets over kunt vinden is niet verwonderlijk. Je kunt smartcards helemaal niet registreren op verschillende adressen maar wel met eenzelfde klantnummer, omdat dat klantnummer immers gekoppeld is aan één fysiek adres waarop de onder dat klantnummer geregistreerde diensten worden geleverd. Wat je wil is dus conform de voorwaarden van Ziggo logischerwijze onmogelijk, ook al staat dat niet expliciet in de voorwaarden.

williamshake
1 december 2009, 22:03
Koop een nieuwe smartcard in Soest(oud casema gebied) en laat die gewoon op je klantnummer bijschijven dan gaat het gewoon werken.

Riparius
2 december 2009, 06:29
Koop een nieuwe smartcard in Soest(oud casema gebied) en laat die gewoon op je klantnummer bijschijven dan gaat het gewoon werken.

Nee, dat werkt dus niet, zoals ArChie hierboven al heeft uitgelegd. Overigens is er tegenwoordig ook geen onderscheid meer tussen Ziggo smartcards voor de voormalige @Home, Casema en Multikabel gebieden.