View Full Version : Haalbare snelheid in Ankeveen

habl
26 november 2009, 20:52
Goedenavond!

Een vriend van mij woont in Ankeveen en heeft op dit moment een ADSL aansluiting bij xs4all. Alleen doordat de dichtstbijzijnde centrale 5km verderop zit, haalt hij niet meer dan 2,5mb downstream ongeveer en is het internet ook erg instabiel.

Nu is dus het idee om misschien over te stappen naar ziggo. Alleen is het dus de vraag, hoe werkt dat bij kabel? Zou dit probleem bij kabel ook kunnen gebeuren? Volgens de postcode check bij ziggo is het internet wel te krijgen daar.

Ik dacht zelf ergens ooit gelezen te hebben dat de afstanden tot de centrale bij kabel een minder grote rol spelen dan bij ADSL, maar ben hier niet helemaal zeker van.

Dus daarom de vraag, wat kan hij van Ziggo verwachten qua snelheid aldaar?

Interneppen
27 november 2009, 12:09
Dit is voor kabel niet van toepassing en kan je dus overstappen.

thisiswhy
27 november 2009, 12:53
Bij kabel wordt je door de exploitant geplaatst in een subnet. Meerdere gebruikers ('de buren uit je straat') zitten in eenzelfde subnet. Zitten daar zware downloaders tussen dan halen die een deel van de capaciteit weg.
De afstand tot de wijkcentrale speelt echter geen noemenswaardige rol wat bij ADSL inderdaad wel het geval is.
In vroegere dagen kon het zelfs ook zo zijn dat wanneer die overige subnet-deelnemers hun router verkeerd hadden ingesteld, er een ARP- signaal over het hele subnet ging (in plaats van louter binnen hun thuisnetwerk) wat verstoring voor je modem kon veroorzaken en je die telkens moest resetten. Van dat verschijnsel hoor je gelukkig niets / niet veel meer omdat de huidge generatie modems daar niet (of minstens minder) gevoelig voor is.

CeeS
27 november 2009, 20:22
Bij kabel wordt je door de exploitant geplaatst in een subnet. Meerdere gebruikers ('de buren uit je straat') zitten in eenzelfde subnet. Zitten daar zware downloaders tussen dan halen die een deel van de capaciteit weg.

Het oude verhaaltje komt weer eens bovendrijven.....
Dit is al sinds DOCSIS in gebruik is niet meer van toepassing.
Iedereen in dezelfde wijk heeft een 'eigen stukje' van het signaal. Ook als je buren zwaar downloaden heb je dus je normale maximale capaciteit omdat iedereen zijn eigen tijdslot heeft. De enige manier waardoor het zware downloaden door je buren van toepassing kan zijn is als er onvoldoende capaciteit in het netwerk of centrale zit, maar dat geldt voor elk systeem, ook voor ADSL.

Je hebt dus "net als bij ADSL" een eigen lijn naar de centrale, alleen is die bij kabel niet afhankelijk van de afstand.

ArChie
28 november 2009, 09:57
Iedereen in dezelfde wijk heeft een 'eigen stukje' van het signaal. Ook als je buren zwaar downloaden heb je dus je normale maximale capaciteit omdat iedereen zijn eigen tijdslot heeft.
Ah, dus als ik het goed begrijp heeft een klant niet continu bijvoorbeeld die 20 Mbps maar alleen gedurende het tijdslot? Hoe lang duurt zo'n tijdslot dan en hoeveel tijd zit er tussen die tijdsloten?

CeeS
28 november 2009, 19:06
Ah, dus als ik het goed begrijp heeft een klant niet continu bijvoorbeeld die 20 Mbps maar alleen gedurende het tijdslot? Hoe lang duurt zo'n tijdslot dan en hoeveel tijd zit er tussen die tijdsloten?

Nee, die 20Mpbs heeft de klant als zijn totale speed. De 'kanaalspeed' is veel hoger en daarvan krijgt elke klant een stukje. Je krijgt dus 'even wel' - 'even niets' - even wel - even niets - etc.... Het totaal van die packets 'wel data' is de speed van je account. (TDM). De kanalen slots door het CMTS zo ingedeeld dat er normaal gesproken ruimschoots genoeg capaciteit per kanaal is. Het CMTS wijst dit dynamisch aan de modems toe.

Wil je precies weten hoe het werkt zou je hier (http://lmgtfy.com/?q=docsis+protocol+explained) kunnen kijken.

thisiswhy
30 november 2009, 19:24
Iedereen in dezelfde wijk heeft een 'eigen stukje' van het signaal. Ook als je buren zwaar downloaden heb je dus je normale maximale capaciteit omdat iedereen zijn eigen tijdslot heeft. De enige manier waardoor het zware downloaden door je buren van toepassing kan zijn is als er onvoldoende capaciteit in het netwerk of centrale zit, maar dat geldt voor elk systeem, ook voor ADSL.

Je hebt dus "net als bij ADSL" een eigen lijn naar de centrale, alleen is die bij kabel niet afhankelijk van de afstand.

Dank je wel Cees, voor deze zinvolle uitleg waarvan ik idd. niet op de hoogte was. Mijn eerste lidmaatschap bij @Home dateert uit het surfboard tijdperk. Ik had toen dit Motorola modem waarbij ik dus weldegelijk regelmatig dat ARP-probleem had;
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//computer-software.marktplaats.nl/modems-isdn-en-faxen/300930788-kabelmodem-motorola-surfboard-sb4200e.html%3Freturn%3DeJwtjEEOgjAQRe9CAktoQcWUNA bj2jtUWgOhZSadEo3GuztEV%252F%252F9%252FyZjlFTvSYmO lGwPKiNn4jB2Y0qoqmoGdEsZTJwTemMSlYuvficljnh6ei0LSz pB3vQyb852YuD0ifM1ISPdLf0tbqtgCCz6ZQ0uTgPX%252BcE1 QIII3uT1vha0xvsNTLRsgbandYG4alEgUBrAOr1rxfFyzbrPFy WsPmE%253D%26df%3D1%26fta%3DeNot0U1u4zAMBeC7CJisqR 9bEoXsuu4VAtqUWqNOZFhOG0zRu4%252BYzu4zTejJz4QevxsG VPd9vXzS2lRqGPvzYz3rE7fzUVEnXjCtB%252F5dttQKtz7ZDo R03fB2v%252BZ9mdPHF17rUfe60h8D7b6XqdLOqbYFzWnb7mc4 bbUdc%252BV8dh7Cy6skOVQbvWWVln5mQ4tq4ecVzBhRaZ0Lj9 k9BC7Y%252BAtjdQeXrEsRcHFadph8XxfEGDwIgg1gBHaORibz PPHMTwT6xWiiHjqmSCVKxBQ0jU%252FY4p3viAMNRALnzCyvoi 5eTx0BHHhJ98ygc8do2JFcbCjBGIkYfCjGPQEwyjm2kBtkxw4w WEm3TlsvExg16P6BQCF729PBMo8mSyu6F3TUjbhd1nx7O96lOJ A%252FhupKj4t02etjNFIhKvpS6fU%252FP1UiBPz%252B%252 BfkHRT6UnQ%253D%253D%26fta_ind%3D1%26fs%3D1
Overigens was diit ook al een Eurodocsis 1.0 Complianten Eurodocsis 1.1 hardware based.
Daarom indertijd overgestapt op ADSL van Wanadoo 20 Mbit en pas sinds kort weer terug bij Ziggo voor de 50 Mbit. De tussentijdse ontwikkelingen zijn dus aan mij voorbij gegaan. Maar ik ben nu dan weer op de hoogte...