View Full Version : Mededeling: Opta heeft tarieven voor gebruik kabel Ziggo vastgesteld.

G.bruiker
26 november 2009, 11:33
Ziggo mag de concurrent 8,46 in rekening brengen voor het gebruik ( wederverkoop ) van haar diensten.
Voor alle duidelijkheid,dit betekent dus niet zoals wel wordt aangenomen dat een concurrent met een volledig pakket de ruimte van Ziggo in gebruik gaat nemen.
Als Ziggo dus analoog terug gaat naar 15 zenders, gaat de concurrent dat ook.
Een concurrent kan dus alleen kiezen uit de zenders die Ziggo biedt en daar een abonnement uit samenstellen.

Zie voor het complete artikel:
http://www.nu.nl/economie/2131236/opta-stelt-tarieven-kabelbedrijven-vast.html

Rob7
26 november 2009, 13:17
Ziggo mag de concurrent 8,46 in rekening brengen voor het gebruik ( wederverkoop ) van haar diensten.
Voor alle duidelijkheid,dit betekent dus niet zoals wel wordt aangenomen dat een concurrent met een volledig pakket de ruimte van Ziggo in gebruik gaat nemen.
Als Ziggo dus analoog terug gaat naar 15 zenders, gaat de concurrent dat ook.
Een concurrent kan dus alleen kiezen uit de zenders die Ziggo biedt en daar een abonnement uit samenstellen.

Zie voor het complete artikel:
http://www.nu.nl/economie/2131236/opta-stelt-tarieven-kabelbedrijven-vast.html
Dus, als ik het goed begrijp, ben en blijf je dan nog steeds afhankelijk van het aanbod van Ziggo?

Excalibur
26 november 2009, 13:29
Dat heb je je denk ik goed gelezen. Op zich verklaarbaar, aangezien het hier om analoge transmissie gaat voor zover ik heb begrepen. En voor analoge transmissie is er niet voor elke aanbieder zijn eigen ruimte zonder dat de signalen van de providers onderling elkaar gaan storen.

xahmol
26 november 2009, 13:34
Kortom: zal alleen concurrentie op prijs zijn, niet op aanbod. Lijkt me niet bijster interessant dus, de mensen die het om de prijs doen zitten al bij Digitenne.

Als Ziggo slim is kleden ze het analoge pakket uit tot het absolute minimum van 15 zenders, op die manier zal er niemand naar de analoge concurrent op de kabel overstappen omdat die dan nooit kan concurreren met Digitenne. Ziggo kan dan concurreren door meer (digitaal) aanbod.

Zo knuppel je de concurrent dus bij voorbaat dood.

Het lijkt me nml uitgesloten dat met een prijs van 8,46 die deze nieuwkomer aan Ziggo moet betalen deze nieuwkomer onder de 8,50 euro per maand kan komen die Digitenne kost. Deze nieuwkomer moet nml ook nog ergens van leven.

Jdd
26 november 2009, 13:53
Kortom: zal alleen concurrentie op prijs zijn, niet op aanbod. Lijkt me niet bijster interessant dus, de mensen die het om de prijs doen zitten al bij Digitenne.

Als Ziggo slim is kleden ze het analoge pakket uit tot het absolute minimum van 15 zenders, op die manier zal er niemand naar de analoge concurrent op de kabel overstappen omdat die dan nooit kan concurreren met Digitenne. Ziggo kan dan concurreren door meer (digitaal) aanbod.

Zo knuppel je de concurrent dus bij voorbaat dood.

Het lijkt me nml uitgesloten dat met een prijs van 8,46 die deze nieuwkomer aan Ziggo moet betalen deze nieuwkomer onder de 8,50 euro per maand kan komen die Digitenne kost. Deze nieuwkomer moet nml ook nog ergens van leven.

Ziggo zal wel een contract moeten hebben met de concuren, de vraag is dan of ze zomaar nog zenders kunnen verander of verwijderen.

Wat betreft de prijs, waarom zouden ze moeten concureren met de prijs van digitenne. Het beeld is kabel kwaliteit, en dus zullen ze concureren met de ziggo prijs.

Excalibur
26 november 2009, 14:00
Ziggo zal wel een contract moeten hebben met de concuren, de vraag is dan of ze zomaar nog zenders kunnen verander of verwijderen.

Wat betreft de prijs, waarom zouden ze moeten concureren met de prijs van digitenne. Het beeld is kabel kwaliteit, en dus zullen ze concureren met de ziggo prijs.
Enerzijds geef ik je gelijk, het is kabelkwalitaeit, en als ze het goedkoper aanbieden dan Ziggo winnen ze daar mogelijk wat klanten mee. Echter heeft Ziggo best aantrekkelijke Alles-in-een pakketten, en dat maakt het wat lastiger. Waarom zou je als Alles-in-een klant overstappen naar een concurrent met analoge tv, en vervolgens hetzelfde blijven betalen voor je Alles-in-een pakket, of naar seperate pakketten overstappen, en toch weer duurder uit zijn.

Ik denk dat als de prijsvechters echt klanten willen gaan pakken ze sterk onder de Ziggo prijs moeten gaan zitten, en zo dicht mogelijk bij de prijs van digitenne. Daarmee kan je mogelijk Digitenne klanten overhalen, kijk voor een x euro meer krijg je een veel betere kwaliteit.

G.bruiker
26 november 2009, 14:19
Dus, als ik het goed begrijp, ben en blijf je dan nog steeds afhankelijk van het aanbod van Ziggo?
Ja,maar toch ook weer nee.. beetje vaag maar stel ik ben concurrent van Ziggo en ik wil graag een zender toevoegen.
Ik blijf dan wel afhankelijk van Ziggo maar je kan dan ook als 2 partijen de zender inkopen.
Het ligt er een beetje aan hoe de houding van Ziggo is tegen de concurrent.
Caiway en Rekam werken al jaren op deze manier samen.
Ook in het digitale pakket geldt dat alleen de Zenders van Ziggo bij de concurrent verkrijgbaar zullen zijn.
Maar de concurrent kan wel bv besluiten om bv alleen themazenders in haar eigen pakket te stoppen en dit goedkoper aan te bieden.
Als je niet houdt van muziekzenders en al die meuk,zou je met een goedkoper pakket bij de concurrent die een kleiner pakket biedt met zenders die alleen voor jou interessant zijn,beter en goedkoper af kunnen zijn.
Een concurrent zou bv wel kunnen invoeren dat je per zender betaalt (uit de keuze van het Ziggo pakket) zodat je je eigen pakket kan samenstellen.
Ziggo zou ook samen met de concurrent onderhandelingen kunnen voeren voor zenders die ze nu zelf te duur vindt en dan de kosten spreiden.
Kern is dus,dat het niet zo is dat bij 10 concurrenten op de kabel deze alle 10 een eigen zender pakket hebben die dan dus ook alle 10 ruimte in nemen.
Ziggo/upc zijn de leveranciers op hun net,de concurrent kan bij Ziggo/Upc zenders inkopen en uit de door Ziggo/UPC aangeboden zenders hun eigen pakket samenstellen.

xahmol
26 november 2009, 14:40

Daarom zou ik als ik Ziggo was ook naar 15 zenders gaan VOORDAT je dat contract moet sluiten van de Opta :wink:

En wat die kabelkwaliteit betreft: het is natuurlijk wel ANALOGE kabelkwaliteit. Dus nu ook weer niet spectaculair beter dan Digitenne.

Los daarvan: de mensen die weg willen bij Ziggo puur voor de prijs zijn over het algemeen niet de mensen die beeldkwaliteit veel kan schelen. Die zullen dan gaan voor het goedkoopste, dus Digitenne.

Ik zie dus echt niet hoe in dit model een concurrent op de kabel ooit levensvatbaar kan zijn. Op prijs kunnen ze de oorlog iig niet winnen en op aanbod dus kennelijk ook niet. Op wat dan wel? Service? Blijft het Ziggo netwerk, dus storingen zijn hetzelfde.
Hooguit is de administratieve afhandeling en callcenter beter, maar dat kost geld, en ik geef een concurrent helemaal geen kans als ze niet significant minder gaan vragen dan Ziggo.

ArChie
26 november 2009, 14:59
Daarom zou ik als ik Ziggo was ook naar 15 zenders gaan VOORDAT je dat contract moet sluiten van de Opta :wink:

En wat die kabelkwaliteit betreft: het is natuurlijk wel ANALOGE kabelkwaliteit. Dus nu ook weer niet spectaculair beter dan Digitenne.

Los daarvan: de mensen die weg willen bij Ziggo puur voor de prijs zijn over het algemeen niet de mensen die beeldkwaliteit veel kan schelen. Die zullen dan gaan voor het goedkoopste, dus Digitenne.

Ik zie dus echt niet hoe in dit model een concurrent op de kabel ooit levensvatbaar kan zijn. Op prijs kunnen ze de oorlog iig niet winnen en op aanbod dus kennelijk ook niet. Op wat dan wel? Service? Blijft het Ziggo netwerk, dus storingen zijn hetzelfde.
Hooguit is de administratieve afhandeling en callcenter beter, maar dat kost geld, en ik geef een concurrent helemaal geen kans als ze niet significant minder gaan vragen dan Ziggo.
Je vergeet hier denk ik even voor het gemak dat een groot deel van de Ziggo abonnees alleen maar een basis TV abonnement hebben op de kabel en ook geen gebruik maken van digitale ontvangst van het basis pakket. Voor die groep klanten verandert er niets aan de signaal leverantie en verwerking als ze op basis van de prijs overstappen op een andere diensten aanbiedende partij. Stapt men over op Digitenne of een andere partij die niet op de kabel zit dan zijn daaraan veelal weer diverse extra kosten verbonden met de aanschaf van smartcards, ontvangers, mogelijk extra abonnementskosten voor meerdere TV's e.d. Ook mogen nieuwe aanbieders straks ook eigen digitale diensten gaan bieden waarvoor ze dan toch, net als Ziggo, ook eerst een basis abonnement voor de kabel moeten gaan aanbieden voor de benodigde aansluiting en toegang tot de kabel.

Het zal mij benieuwen wat er de komende jaren met het basis tarief voor de kabel van Ziggo gaat gebeuren als ze straks met concurrentie op dat gebied te maken gaan krijgen. Zal dat dan eindelijk weer eens gaan dalen i.p.v. stijgen?

xahmol
26 november 2009, 15:14
@Archie: Dat vergeet ik niet.

Mijn stelling is alleen dat het gros van de mensen lui is. En dus gewoon lekker met hun analoge pakket bij Ziggo blijven. Waarom bestaan er anders Łberhaupt nog mensen met een ouderwetse vaste KPN lijn, veranderd hooguit 15% van energieleverancier, nog minder van ziektekostenerzekeraar en bijna helemaal niemand van bank?

De mensen die dus WEL geneigd zijn over te stappen zijn dus al actiever en zullen dan overstappen naar echt de goedkoopste. En dat is dan toch echt digitenne (die slim genoeg prima aanbiedingen heeft voor de ontvangers). Bovendien zal die groep waarschijnlijk bijna helemaal al overgestapt zijn en dan niet snel terug gaan naar de nieuwkomer op de kabel.

En hoe zie jij gebeuren dat de concurrent op de Ziggo kabel digitale diensten gaat aanbieden? Vooralsnog hoeft Ziggo de kabel alleen open te zetten voor analoge diensten. Geen digitale diensten via de kabel dus.
Enige manier waarop deze concurrent dus digitale diensten kan aanbieden is als ze het combineren met een ADSL abo of zo.

G.bruiker
26 november 2009, 15:15
Ik vraag me af of de service beter wordt,bij een storing kunnen ze dan onderling naar elkaar gaan verwijzen en stel dat er een kabelbreuk in jouw straat zit,dat moet jij dat melden bij de concurrent van Ziggo die dat dan door moet gaan geven aan Ziggo die het dan moet gaan repareren want de infrastructuur blijft natuurlijk van Ziggo.
Dat zie je nu ook bij de energiebedrijven, "met Nuon, oh u bent klant bij de Nederlandse energie maatschappij,dan moet u daar zijn,goedemiddag "
Het is geen rampzalig plan,als Ziggo klant zul je er niet minder van worden,maar als klant van de concurrent heb je een extra kastje tussen het kastje en de muur waar je heen verwezen kan worden.
Opta ligt er niet wakker van,op papier ligt de kabel open en hoe het er praktisch uit gaat zien mag de sector zelf uit zoeken, ik verwacht geen tientallen euro's op jaarbasis minder kwijt te zijn.
Bij Recam/Caiway gaat de laatste ook gewoon het pakket afbouwen,voor Recam betekent dat gewoon dat ze steeds minder kunnen aanbieden analoog en dat de klanten op digitaal zijn aangewezen.
Ziggo zal dus ook wel in hun contract met de concurrent opnemen dat in de toekomst het aantal analoge kanalen zal worden afgebouwd,het recht op het gebruik van de kabel gaat niet over een vast aanbod van zenders.
Ik verwacht op zijn hoogst 1 a 2 medespelers..anders wordt het natuurlijk voor reeds bestaande kabelnetten,die zouden het Ziggo aanbod kunnen gebruiken om hun huidig aanbod te vergroten.
We zien wel waar het in praktijk toe gaat leiden,prijsdalingen verwacht ik niet.

G.bruiker
26 november 2009, 15:18
En hoe zie jij gebeuren dat de concurrent op de Ziggo kabel digitale diensten gaat aanbieden? Vooralsnog hoeft Ziggo de kabel alleen open te zetten voor analoge diensten. Geen digitale diensten via de kabel dus.
Enige manier waarop deze concurrent dus digitale diensten kan aanbieden is als ze het combineren met een ADSL abo of zo.
IPTV via diezelfde kabel...

ArChie
26 november 2009, 15:30
Mijn stelling is alleen dat het gros van de mensen lui is. En dus gewoon lekker met hun analoge pakket bij Ziggo blijven. Waarom bestaan er anders Łberhaupt nog mensen met een ouderwetse vaste KPN lijn, veranderd hooguit 15% van energieleverancier, nog minder van ziektekostenerzekeraar en bijna helemaal niemand van bank?

De mensen die dus WEL geneigd zijn over te stappen zijn dus al actiever en zullen dan overstappen naar echt de goedkoopste. En dat is dan toch echt digitenne (die slim genoeg prima aanbiedingen heeft voor de ontvangers). Bovendien zal die groep waarschijnlijk bijna helemaal al overgestapt zijn en dan niet snel terug gaan naar de nieuwkomer op de kabel.
Daar verschillen wij dan over van mening. Om te beginnen is de kwaliteit van Digitenne niet om over naar huis te schrijven, voor meerdere TV's moet je extra investeringen doen en zit men met gedoe met kastjes. Analoge TV via de kabel is dan makkelijk aangezien hun TV's dat signaal al verwerken. Maar goed, we zullen zien wat er straks gaat gebeuren als nieuwkomers bij alle Ziggo aansluitingen een foldertje door de brievenbus schuiven waarin ze uitleggen dat voor de ontvangst van analoge TV alles hetzelfde blijft, maar dat alleen de prijs een X aantal euro's per maand lager wordt dan bij Ziggo.

Waarom leest bijna niemand die OPTA rapporten? Ziggo en UPC moeten ook andere aanbieders toestaan dat die digitale diensten gaan leveren. Zie de publicatie van de OPTA:
http://www.opta.nl/nl/actueel/recente-publicaties/publicatie/?id=3062

xahmol
26 november 2009, 15:30
IPTV via diezelfde kabel...

Eh ja... dan heb je dus ook een Ziggo internetabo nodig. En dat kun je niet afsluiten zonder Ziggo analoge TV. Schiet je niet echt veel mee op dus.
Internet over de kabel is nml nog niet vrijgegeven voor concurrenten.

xahmol
26 november 2009, 15:34
Waarom leest bijna niemand die OPTA rapporten? Ziggo en UPC moeten ook andere aanbieders toestaan dat die digitale diensten gaan leveren. Zie de publicatie van de OPTA:
http://www.opta.nl/nl/actueel/recente-publicaties/publicatie/?id=3062

Zou ze zelf ook wat beter lezen:
Het analoge standaardpakket dient als opstap naar de tv-markt, waarmee alternatieve aanbieders een eigen klantenbasis kunnen opbouwen. Zij kunnen zich op deze markt onderscheiden door een eigen digitaal tv-pakket toe te voegen

Kortom: als OPSTAP naar. Voorlopig is dus van die digitale diensten geen sprake.

G.bruiker
26 november 2009, 15:38
Eh ja... dan heb je dus ook een Ziggo internetabo nodig. En dat kun je niet afsluiten zonder Ziggo analoge TV. Schiet je niet echt veel mee op dus.
Internet over de kabel is nml nog niet vrijgegeven voor concurrenten.
Het is dus ook eigenlijk een wassen neus.. wil je een heel pakket gaan aanbieden dan moet je dus een partij zijn als Tele2, die gebruikt weer KPN lijnen voor haar overig aanbod.
Op http://www.mediamagazine.nl van mede forummer H.Van Beek (prima actueel no-noncense) staat ook nog te lezen dat UPC en Ziggo ook nog in beroep mogen tegen dit besluit en dat er een bodemprocedure loopt die het openstellen van de kabel helemaal wil verbieden dus het loopt allemaal nog zo'n vaart niet en gunt Ziggo tijd genoeg om het pakket verder uit te kleden waarna het de vraag is of het nog wel zo interessant is.
Het zal dus hooguit over de 15 must carry zenders gaan.

databoy
26 november 2009, 16:02
Geldt dit tarief dan niet voor tevens voor het digitale basispakket?

Op zichzelf ben ik er van ovetuigd dat de kabel veel te duur is in Nederland.
Stel je kan voor 10 euro per maand bij de concurrent hetzelfde digitale basispakket krijgen. Dan stappen er toch veel Ziggo-abonnees over denk ik.

G.bruiker
26 november 2009, 16:20

Stel je kan voor 10 euro per maand bij de concurrent hetzelfde digitale basispakket krijgen. Dan stappen er toch veel Ziggo-abonnees over denk ik.
Voorlopig gaat het over analoog en er zal wel zo'n voorziening in zitten dat je dan met het analoge pakket van de concurrent niet het digitale basispakket van Ziggo kan ontvangen en dan, dan moet je voor het pluspakket alsnog Ziggo nemen,die verwacht dat je ook analoog betaalt, dan moet je analoog nemen bij de concurrent,en analoog bij Ziggo om daar het plus pakket te nemen,dan betaal je dubbel.
Ik kijk zowieso in geen enkele kamer nog analoog maar Ziggo zal echt niet toestaan dat je analoog bij de concurrent neemt en dan digitaal bij hun,dan zal je echt moeten overstappen.. en waar hebben we het over... over een paar euro per maand,meer levert het niet op.
bij een energiebedrijf of telefonie bedrijf kan het lonen over te stappen maar waar heeft de opta het over.. 30 a 40 euro hooguit per jaar.. wow !
Een bedrijf zal daarnaast toch ook monteurs moeten gaan aannemen om je aan te sluiten als je bij ziggo bent afgesloten,of daarvoor Ziggo moeten inhuren,het tarief dat Opta nu heeft vastgesteld is niet het tarief dat je gaat betalen.
Je factuurtje kost ook geld,dat nieuwe bedrijf moet een administratie gaan voeren.. het levert een besparing op van hooguit 2 a 3 tientjes of zo per jaar.

xahmol
26 november 2009, 17:11
Op zichzelf ben ik er van ovetuigd dat de kabel veel te duur is in Nederlandik.

Waarop baseer je dit? In de meeste omringende landen zijn de tarieven hoger dan in Nederland.

ArChie
26 november 2009, 17:21
Zou ze zelf ook wat beter lezen:

Kortom: als OPSTAP naar. Voorlopig is dus van die digitale diensten geen sprake.
Ja, het zal allemaal natuurlijk niet in ťťn keer geregeld zijn. Er wordt echter aangewerkt en UPC en Ziggo hebben ook al bij de OPTA een voorstel ingediend hoe alternatieve aanbieders digitale diensten mogen gaan aanbieden van deze kabelbedrijven. Dus stap ťťn is toegang tot het kabelnetwerk via de wederverkoop van de aansluiting en het analoge kanalen pakket en daarna komen de vervolgstappen zoals het aanbieden van een eigen digitaal kanalen pakket en eventueel kabel Internet.

retep_
26 november 2009, 18:49

gaat niet gebeuren, die 8.46 is ex btw ex de kosten die betaald moeten worden aan/voor de doorgifte van de diverse zenders,(volgens ziggo was dat 1.29 ) dan zit je al op 11.60, komen de kosten voor de andere aanbieder nog bovenop.

Jalu
26 november 2009, 19:19
Er kunnen natuurlijk ook geconcurreerd worden op andere vlakken als alleen op de prijs. Stel dat een aanbieder op het UPC netwerk digitale TV wil aanbieden waarbij de gebruiker zijn eigen hardware mag kiezen en dus niet gedwongen is de Mediabox van UPC te gebruiken(en huren...). Dit zou een boel klanten bij UPC doen weglopen, als men bijvoorbeeld met een normale CI (zůnder +!) en een normale TV met ingebouwde DVB-C tuner gewoon TV zou kunnen kijken.

Overigens zou de OPTA ook de must-carry regels op digitale TV van toepassing moeten laten zijn, de must-carry kanalen zouden op elk kabelnet gewoon in ongecodeerd DVB-C beschikbaar moeten zijn.

CeeS
26 november 2009, 20:23
Overigens zou de OPTA ook de must-carry regels op digitale TV van toepassing moeten laten zijn, de must-carry kanalen zouden op elk kabelnet gewoon in ongecodeerd DVB-C beschikbaar moeten zijn.
Dat zal helaas niet meer mogelijk zijn als je meer providers toelaat op de kabel. Anders zou immers iedereen ZONDER abonnement alle "must-carry" zenders gratis kunnen bekijken.

xahmol
26 november 2009, 20:24
@Jalu: Nogmaals, vooralsnog betreft het alleen analoge pakketten.

Gerardus
26 november 2009, 20:59
Ik zie nog wel een paar beren op de weg.

beer 1
Op prijs concurreren met Digitenne is wel mogelijk. Digitenne wordt snel duurder, heeft een kastje nodig en een elektra-aansluiting. Al die kosten mag je bij elkaar optellen. Een goede anologe aansluiting is kwalitatief beter, kun je onbeperkt splitten (evt versterken) en kost geen elektra. Veel mensen willen helemaal geen digitaal met al zijn extra kastjes en afstandbedieningen.

beer 2
Ik zie een concurrent als tele 2 wel succesvol in die markt stappen. Ze kunnen zo een alles in 1 pakket samenstellen van analoge kabel en adsl internet en bellen. Dit zou wel eens een prijskraker kunnen worden voor mensen die niet heel hoge eisen stellen. En dat zijn eigenlijk het gros van de mensen in Nederland.

beer 3
Als de klanten alleen administratief klant van een concurrent van Ziggo zijn hoe wil Ziggo dan voorkomen dat die klanten een digitale decoder kopen met smartcard van Ziggo en daar ook gratis mee kijken. Een card op iemand anders naam is vaak wel te regelen. Samen met een adsl abotje en je zit gebeiteld. Voor een duppie op.........

Jalu
26 november 2009, 22:07
Dat zal helaas niet meer mogelijk zijn als je meer providers toelaat op de kabel. Anders zou immers iedereen ZONDER abonnement alle "must-carry" zenders gratis kunnen bekijken.

Zie jij daar een probleem in? Ik niet. De lijst met must-carry kanalen bestaat uit zenders waar iedereen toegang toe zou moeten hebben. Nederland 1, 2 en 3 zijn ook gratis via de schotel en Digitenne te ontvangen. Via de schotel kun je ook nog de publieke Duitse en Britse zenders gratis ontvangen.

De kabelaars(en andere aanbieders) zouden moeten concurreren op alles behalve de must-carry kanalen.

Excalibur
26 november 2009, 22:57
Als de must-carry kanalen al gratis te ontvangen zijn via andere wegen, wat heeft het dan nog voor zin voor de kabelaars om ze ook vrij toegankelijk te maken? Het brengt ze geen extra klanten, dus genereert geen geld, en beschikbaar is het al dus wat dat aangaat bestaat er ook geen noodzaak toe.

En als je gelijkheid wilt tussen de verschillende media, dan moet je ook de andere tv aanbieders (DVB-S, DVB-T en IPTV) een must-carry pakket + aanvullend pakket opleggen net als voor de kabel van kracht is. Ziggo dient het must-carry pakket door te geven + het advies van de programmaraad.

Programmaraad voor digitenne..? niet aanwezig. Must-carry pakket voor digitenne.... niet aanwezig.

Overigens hebben we het in eerste instantie over analoog, en het gehele analoge pakket is onversleuteld te ontvangen op elke tv met een kabeltuner.

Jalu
27 november 2009, 08:15
En als je gelijkheid wilt tussen de verschillende media, dan moet je ook de andere tv aanbieders (DVB-S, DVB-T en IPTV) een must-carry pakket + aanvullend pakket opleggen net als voor de kabel van kracht is. Ziggo dient het must-carry pakket door te geven + het advies van de programmaraad.

Programmaraad voor digitenne..? niet aanwezig. Must-carry pakket voor digitenne.... niet aanwezig.

Klopt helemaal. Ooit zo ingevoerd vanwege de overheersende marktpositie van de kabel. Waar nog nauwelijks iets aan is veranderd. Een dominante marktpositie brengt extra verantwoordelijkheden met zich mee. Let wel: we hebben het hier over de fysieke infrastructuur 'kabel', niet over de aanbieders die over die kabel hun diensten aanbieden, zoals UPC en Ziggo. Ideale situatie is wat mij betreft nog steeds dat infrastructuur en aanbieder van elkaar worden gescheiden, waarbij de beheerder van de fysieke infrastructuur verantwoordelijk wordt voor het door de programmaraden vastgestelde must-carry pakket, wat zo breed mogelijk beschikbaar moet zijn(dus vooralsnog analoog ťn digitaal). Dan hoeven Ziggo en UPC zich als aanbieder vervolgens niks meer aan te trekken van die programmaraden zoals ze zo graag willen, die verantwoordelijkheid zou niet meer bij de aanbieders moeten liggen.

Overigens hebben we het in eerste instantie over analoog, en het gehele analoge pakket is onversleuteld te ontvangen op elke tv met een kabeltuner.

Precies, en dus zie ik geen enkel probleem om voor het digitale basispakket opeens encryptie te moeten gebruiken.

Dat DVB-T in Nederland wel bijna volledig is weggegeven aan een commerciŽle aanbieder is trouwens ook schandalig, men had een voorbeeld moeten nemen aan Groot-BritanniŽ, waar DVB-T grotendeels is gereserveerd voor FTA uitzendingen. Er zijn mogelijkheden genoeg om betaaltv aan te bieden(kabel, satelliet, IPTV), de kostbare ether-ruimte had daarvoor niet beschikbaar gesteld mogen worden.

databoy
27 november 2009, 10:29
Ben ik met me eens.
In Frankrijk zijn met DVB-T zelfs heel veel HD kanalen ongecodeerd te ontvangen van alle grote omroepen.

Jdd
27 november 2009, 11:30
Het is geen rampzalig plan,als Ziggo klant zul je er niet minder van worden,maar als klant van de concurrent heb je een extra kastje tussen het kastje en de muur waar je heen verwezen kan worden.

Hier ben ik het niet mee eens, je hebt een contract met je leverancier en die heeft het maar op te lossen.

retep_
28 november 2009, 13:39
Dat DVB-T in Nederland wel bijna volledig is weggegeven aan een commerciŽle aanbieder is trouwens ook schandalig, men had een voorbeeld moeten nemen aan Groot-BritanniŽ, waar DVB-T grotendeels is gereserveerd voor FTA uitzendingen. Er zijn mogelijkheden genoeg om betaaltv aan te bieden(kabel, satelliet, IPTV), de kostbare ether-ruimte had daarvoor niet beschikbaar gesteld mogen worden.

in Nederland had 99,9 % van de mensen voordat digitene begon of kabel of een schotel, voor de commerciele zenders was er dus geen winst te behalen, in engeland was dit niet het geval.

G.bruiker
28 november 2009, 15:03
Ach zowel Ziggo als UPC gaan in beroep dus we zijn er nog niet hoor !