View Full Version : Philips 26PFL5604 CI+ of Losse decoder

Theunissen
25 november 2009, 20:21
Ruim een week ben ik in het bezit van een Philips 26PFL5604 LCD TV waarop ik een Humax IRHD-5000C heb aangesloten. Het beeld ziet er prima uit en ik vraag me daarom af of het beeld via een CI+ module er beter uitziet t.o.v. een externe HD decoder ?

Ik ben namelijk aan het overwegen om zo'n CI+ module aan te schaffen maar als de beeldkwaliteit niet hetzelfde is of zelfs beter zie ik er weinig heil in. Heeft er misschien iemand ervaring met beide (CI+ module en externe HD decoder) ?

ArChie
25 november 2009, 21:00
Ruim een week ben ik in het bezit van een Philips 26PFL5604 LCD TV waarop ik een Humax IRHD-5000C heb aangesloten. Het beeld ziet er prima uit en ik vraag me daarom af of het beeld via een CI+ module er beter uitziet t.o.v. een externe HD decoder ?
Een CI+ CAM is geen digitale ontvanger in PCMCIA kaart formaat. De beeldkwaliteit van digitale TV wordt bepaald door de MPEG chipset in jouw TV wanneer je van directe digitale ontvangst gebruik maakt. Daarom kan je met jouw TV alvast testen of je de beeldkwaliteit goed vindt door de digitale kanalen te scannen en dan af te stemmen op beide varianten (SD en HD) van Nederland 1 aangezien dat digitale kanaal zonder encryptie wordt door gegeven en je dus geen smartcard en CI+ CAM nodig hebt om dat kanaal weer te geven. Even vergelijken met de kwaliteit van de IRHD-5000C en je weet hoe de MPEG chipset van jouw TV de kanalen weergeeft in vergelijking met de MPEG chipset van de IRHD-5000C.

Theunissen
25 november 2009, 21:17
Een CI+ CAM is geen digitale ontvanger in PCMCIA kaart formaat. De beeldkwaliteit van digitale TV wordt bepaald door de MPEG chipset in jouw TV wanneer je van directe digitale ontvangst gebruik maakt. Daarom kan je met jouw TV alvast testen of je de beeldkwaliteit goed vindt door de digitale kanalen te scannen en dan af te stemmen op beide varianten (SD en HD) van Nederland 1 aangezien dat digitale kanaal zonder encryptie wordt door gegeven en je dus geen smartcard en CI+ CAM nodig hebt om dat kanaal weer te geven. Even vergelijken met de kwaliteit van de IRHD-5000C en je weet hoe de MPEG chipset van jouw TV de kanalen weergeeft in vergelijking met de MPEG chipset van de IRHD-5000C.

Dat is een handige tip. Dan moet ik wel nog even een coax kabel aansluiten van de decoder naar de TV want op dit moment heb ik alleen de coax kabel aangesloten op de decoder en niet op de TV.

ArChie
25 november 2009, 21:22
Dat is een handige tip. Dan moet ik wel nog even een coax kabel aansluiten van de decoder naar de TV want op dit moment heb ik alleen de coax kabel aangesloten op de decoder en niet op de TV.
Om eventuele signaal problemen uit te sluiten zou ik de TV niet doorlussen via de ontvanger, maar liever splitten met een kwalitatief goede splitter voordat het naar de ontvanger gaat. Als je geen splitter hebt dan kun je wel doorlussen maar zorg er dan in ieder geval voor dat de ontvanger aanstaat aangezien het bekend is dat sommige ontvangers het doorgeluste signaal verprutsen als ze uit staan.

Theunissen
25 november 2009, 21:59
Om eventuele signaal problemen uit te sluiten zou ik de TV niet doorlussen via de ontvanger, maar liever splitten met een kwalitatief goede splitter voordat het naar de ontvanger gaat. Als je geen splitter hebt dan kun je wel doorlussen maar zorg er dan in ieder geval voor dat de ontvanger aanstaat aangezien het bekend is dat sommige ontvangers het doorgeluste signaal verprutsen als ze uit staan.

Spliter heb ik niet maar ik moet effen kijken of een doorlus kabel nog past want nu heb ik de decoder aangesloten met een Hirschmann kabel en connector en die zijn vrij dik. Aangezien de coax in- en uitgang van de Humax decoder zeer dicht bij elkaar staan zal het me (waarschijnlijk) niet lukken om nog een 2e Hirschann kabel aan te sluiten. Dus dan moet ik terug naar een wat mindere standaard coax kabel. Maar dat ga ik mooi in het weekend uit proberen. De decoder staat trouwens altijd aan :mrgreen: Is natuurlijk niet zo mooi voor het milieu en de verbruikte stroon maar persoonlijk vind ik dat het lekkerste en snelste werken.

Theunissen
26 november 2009, 20:40
Heb vandaag de test van ArChie gedaan en inderdaad dat werkt gewoon. Ik moet zeggen dat de beeldkwaliteit er net zo goed uitzag als via een HD decoder via de HDMI. Echter het gebruiksgemaak van de externe HD decoder (in dit geval de Humax) is veel gelikter en handiger. De "Info" van Philps liet alleen een zwart scherm zien met tekst en het beeld was weg. Dan is de "Info" via de HD decoder toch wat beter en handiger (beeld en alleen onder een klein schermpje). Ook de "EGP" van Philips vond ik er persoonlijk onhandig en onoverzichtelijk uitzien. Hetzelfde geldt voor de TXT iedere keer als ik een andere pagina koos verandere de achtergrond van kleur (zwart, blauw, groen).

Dat werkt via de externe decoder toch allemaal wat gelikter en handiger moet ik zeggen. Aangezien ik gebruik maak van universele afstandsbediening (in dit geval Logitech) hou ik het voorlopig bij de externe HD decoder.

Wat dat betreft mag Philips van mij de software wat gelikter en handiger maken want een Info die het beeld volledig laat verdwijnen is voor mij onacceptabel. Ook de TXT dient verbetering.

ArChie
26 november 2009, 20:51
Dat werkt via de externe decoder toch allemaal wat gelikter en handiger moet ik zeggen. Aangezien ik gebruik maak van universele afstandsbediening (in dit geval Logitech) hou ik het voorlopig bij de externe HD decoder.
Goed dat je even laat weten hoe je de kwaliteit van directe digitale TV via de Philips TV hebt ervaren. Zo te horen een terechte keuze.

nlrb
26 november 2009, 21:08
Hetzelfde geldt voor de TXT iedere keer als ik een andere pagina koos verandere de achtergrond van kleur (zwart, blauw, groen).

Dit is onderdeel van Teletekst 2.5 (http://en.wikipedia.org/wiki/Teletext#Level_2.5_teletext_.2F_Hi-Text) waar de NOS gebruik van maakt (per pagina categorie; zie ook eerdere postings). Je kan dit uitzetten in de voorkeuren als het je niet bevalt.

Theunissen
26 november 2009, 21:35
Dit is onderdeel van Teletekst 2.5 (http://en.wikipedia.org/wiki/Teletext#Level_2.5_teletext_.2F_Hi-Text) waar de NOS gebruik van maakt (per pagina categorie; zie ook eerdere postings). Je kan dit uitzetten in de voorkeuren als het je niet bevalt.

Handig om te weten. Level 2.5 teletext staat inderdaad aan (zal hem gelijk uitzetten) zodat ik me er bij een volgende poging niet meer aan stoor. Gelijk al 1 probleem opgelost. Dat zag er echt niet uit (na mijn mening dan) al die verschillende velle kleuren.

Theunissen
1 december 2009, 18:50
Vandaag nog eens getest en gelijk teletext 2.5 uitgezet. Ik moet zeggen dat de teletext dan een stuk prettiger werkt bovendien heb je met de Philips TV meer mogelijheden zoals Dual Screen en je kunt handiger bladeren en kiezen. Wel is de TXT van een 4:3 formaat terwijl het op de decoder wat groter lijkt.

Ondanks dat ik de Info niet zo handig vind werken en ik de Humax gelikter vind zal ik toch eens een kaartje bestellen (tsja je moet toch wat hebben voor de kerst :mrgreen: ) en aangezien ik nog ergens een smartcard over heb kan ik mooi testen en vergelijken.

Theunissen
5 december 2009, 20:06
Eergisteren de Neotion CI+ module ontvangen. Alhoewel hij bedoeld was als kerstcadeau heb ik hem toch al geinstalleerd (met de kerst krijg ik dan een lege doos :mrgreen:). Ik had al gelezen dat de module niet helemaal in de TV zou passen maar dat hij zover uitstak (de helft en misschien zelfs iets meer) had ik niet verwacht en vind ik persoonlijk zeer slordig van Philips (dat had zeker beter gekund). Ik vind het er persoonlijk niet uitzien en als je er wat schuin voor zit zie je de module gewoon uitsteken. Het installeren ging vrij eenvoudig en na een paar seconden had ik al beeld.

Het beeld ziet er goed uit maar zenders herschikken is een waar drama (dat is bij een externe decoder toch stukken beter geregeld) en voor sommige zenders (hoger dan 500) bijna al niet te doen want dan moet je bij wijze van spreken 100 keer omhoog en omlaag scrollen om de zender van positie te wisselen. Dit had toch beter gekund waarom 999 nummers laten zien i.p..v. de ongeveer 200 bestaande ? En de zenders kun je overigens maar steeds 1 voor 1 verplaatsen en niet bijvoorbeeld 5 tegelijk. Wil je de zenders op je eigen positie zetten dan ben je zeker een paar uur zoet. Ik heb alleen de zenders tot 300 herschikt en daarna ben ik ermee gestopt want ik vind dat niet te doen. Als je trouwens bij zender 1 begint kun je niet omlaag scrollen van 1 -> 999 maar kun je alleen maar omhoog scrollen (1 - 20 - 40 - 60 - 80 - 100 - etc - 900 - 920 - 940 - 960 - 980). Wie verzint er zoiets bij Philips ? Waarom niet gelijk omlaag scrollen. Dan ben je stukken sneller klaar met rangschikken ?

In eerste instante had ik een stuk of 60 zenders als favoriet gemaakt. Dus ik dacht dan gaat het rangschikken misschien een stuk sneller maar helaas fout gedacht. Ook al maak je een lijst van voorkeurzenders (deze moet je trouwens ook allemaal 1 voor 1 selecteren) dan nog zie je alle 999 nummers als je de zenders wilt herschikken.

Het enige voordeel van herschikken is dat de zenders ook een nieuwe nummer krijgen zender 106 kun je dan bijvoorbeeld op nummer 10 zetten. Maar voor de rest vind ik het maar een drama om zenders te herschikken bij deze Philips. Met de Humax HD decoder heb je dat binnen 15 minuten gedaan terwijl je daar bij Philips een paar uur over doet en ook een zere duim krijgt.

Ik hoop echt dat ze daar een oplossing voor hebben bij de volgende software release (omlaag scrollen van 1 naar 999 zou al een betere oplossing zijn, dat kan toch niet zo moeilijk zijn om daar een oplossing voor te vinden).

De Teletext vind ik overigens een verademing hij is razendsnel en je hebt de mogelijkheid om dual screen (zowel beeld als teletext) te kiezen. De teletext is wel overigens maar 4:3.

De info (heb ik al eens aangegeven) vind ik overigens onhandig want dan zie je niets meer van de uitzending die bezig is. Hopelijk wordt daar ook een oplossing voor gevonden bij de volgende release.

Het zappen van zenders gaat trouwens net zo traag als bij een externe decoder.

Ik heb op dit moment ook een HD Decoder aangesloten zodat ik mooi alles kan vergelijken. De CAM module heeft zijn voordelen maar alsnog vind ik dat het beter kan. Dat ligt overigens niet aan de CAM module maar aan Philips want de bediening vind ik maar matig en dient zeker verbeterd te worden.

nlrb
6 december 2009, 20:22
...
Het beeld ziet er goed uit maar zenders herschikken is een waar drama (dat is bij een externe decoder toch stukken beter geregeld) en voor sommige zenders (hoger dan 500) bijna al niet te doen want dan moet je bij wijze van spreken 100 keer omhoog en omlaag scrollen om de zender van positie te wisselen. Dit had toch beter gekund waarom 999 nummers laten zien i.p..v. de ongeveer 200 bestaande ? En de zenders kun je overigens maar steeds 1 voor 1 verplaatsen en niet bijvoorbeeld 5 tegelijk. Wil je de zenders op je eigen positie zetten dan ben je zeker een paar uur zoet. Ik heb alleen de zenders tot 300 herschikt en daarna ben ik ermee gestopt want ik vind dat niet te doen. Als je trouwens bij zender 1 begint kun je niet omlaag scrollen van 1 -> 999 maar kun je alleen maar omhoog scrollen (1 - 20 - 40 - 60 - 80 - 100 - etc - 900 - 920 - 940 - 960 - 980). Wie verzint er zoiets bij Philips ? Waarom niet gelijk omlaag scrollen. Dan ben je stukken sneller klaar met rangschikken ?
...
Je kan als je zenders verplaatst ook het nieuwe kanaalnummer (bv '57') intoetsen ipv de pijltjestoetsen te gebruiken. Verder ga je met P+/P- een pagina omlaag/omhoog.

Theunissen
6 december 2009, 21:35
Je kan als je zenders verplaatst ook het nieuwe kanaalnummer (bv '57') intoetsen ipv de pijltjestoetsen te gebruiken. Verder ga je met P+/P- een pagina omlaag/omhoog.

:thumb up: Dat wist ik niet, dat is alweer een grote vooruitgang. Weet je misschien ook of het mogelijk is om lege zenders tussen de zenders toe te voegen. Ik wil namelijk het volgende gaan indelen:
1-19 nederlandse zenders. 20 - 29 Film zenders, 30 - 39 Thema zenders, etc.

Echter bij de Nederlandse zenders kom ik tot zender 14 maar de plaatsen 15 t/m 19 kan ik echter niet leeg laten zodat ik Film 1 niet kan laten beginnen op 20 maar die begint dan op 15. Het zou handiger zijn (is ook makkelijker te onthouden) als ik een aantal nummer leeg zou kunnen laten.

nlrb
7 december 2009, 18:46
:thumb up: Dat wist ik niet, dat is alweer een grote vooruitgang. Weet je misschien ook of het mogelijk is om lege zenders tussen de zenders toe te voegen. Ik wil namelijk het volgende gaan indelen:
1-19 nederlandse zenders. 20 - 29 Film zenders, 30 - 39 Thema zenders, etc.
...
Nee, dat is helaas niet mogelijk. De enige 'workaround' die ik kan verzinnen is om bijvoorbeeld analoge kanalen tussen te voegen (je kan bij handmatig zoeken er zoveel vastleggen als je wilt) en deze vervolgens te verbergen.

Theunissen
7 december 2009, 20:25
Nee, dat is helaas niet mogelijk. De enige 'workaround' die ik kan verzinnen is om bijvoorbeeld analoge kanalen tussen te voegen (je kan bij handmatig zoeken er zoveel vastleggen als je wilt) en deze vervolgens te verbergen.

45 minuten verder en een zere duim :mrgreen: heb ik zoiets dergelijks maar gedaan. Ik heb digitale zenders er tussen gezet die ik toch niet kijk. Maar echt vrolijk werd ik er niet van.