View Full Version : Verbindings probleempje Ubee

Oxize
25 november 2009, 19:05
Op 13 november Ziggo Alles-in-1 Plus aangevraagd. Vorige week vrijdag 20 november netjes het pakket gekregen. Ging moet frisse moed naar me nieuwe nieuwbouw appartament. Doos onder de arm en gaan met die banaan. Nou, daar kwam ik snel achter.

Ten eerste paste de Coax splitter niet op het opbouw-doosje wat de aannemer geplaatst heeft. Het opbouw-doosje eraf gesloopt, en het multi-functionele opbouwdoosje van ziggo erop geplaatst. Geen probleem! Makkie!

Moet je toch wel kunnen als je een netwerk-engineer bent.

Toen de splitter op het opbouwdoosje geplaatst die op een leuke manier vast gezet wordt. Coaxkabel van splitter naar modem aangesloten. Stroomadapter aangesloten op de modem. Voila de Ubee emv3200 begint op te starten.

Powerlapje groen en 2de ledje (downstream) brand rood. Dacht bij mezelf "dat is nie goed!". Paar keer de Ubee modem van stroom gehaald. Precies hetzelfde.

Ziggo opbeld. Minuutje gewacht en krijg een zeer vriendelijke Helpdesk-mederwerker van Ziggo aan de telefoon. Wat gegevens doorgenomen en geprobeerd om de modem te bereiken. Werkte niet.

Toen hij verder in het systeem keek, zag dat hij geen gegevens van Cogas (twentse kabelexploitant) staan. Zou dus kunnen dat Cogas geen aansluiting heeft gemaakt.

De volgende dag Cogas gebeld. Men gaf aan "U staat niet in het systeem" wat dus betekent, dus ook geen aansluiting. Dit direct geregeld op maandag-ochtend. Na werk direct richting me woning gegaan.

En verrek er ligt een mooi blaadje van Cogas op de mat met als melding dat het kabel signaal aangesloten is per 23-11 (maandag).

Dat hebben ze dan snel gedaan. Ochtends aangemeld op Cogas en s'avonds al een papiertje op de mat dat je aangesloten bent.

Dus ik weer met volle moed me bedrijfnotebook uit te tas gehaald en aangesloten op de modem. Modem geherstart. Lampjes blijven precies hetzelfde zoals voorheen. 1 powerledje groen en downstram (verzenden vanaf mijn kant) blijft rood. Niet goed dus.

Maandag-avond dus opnieuw met Ziggo aan de telefoon gehangen. Ziggo zou iemand van Cogas inplannen die op woensdag middag langs komt.

Ik moest doordeweeks werken, dus heb mijn ma daar een halve middag neergezet die de monteur moest opvangen. Monteur kon tussen 12:00 en 18:00 langskomen.

Me ma belde me al rond 13:00 dat monteur langs was geweest en dat er nu meerdere lampjes groen branden. Klink goed! Gevraagd aan me ma wat er nu precies aan de hand was. Ze gaf aan dat er 1 of andere zekering/batterij:?: tussen de aansluiting zat. Jaja het zal wel.

Ik dus vandaag na mijn werk opnieuw naar me huis en ja hoor er branden meer lampjes groen. Powerledje groen, up en downstream ledjes groen en telefoon zat te knipperen.

Notebook weer aangesloten en geprobeerd om modem te activeren zodat er verbinding gemaakt kan worden met Ziggo.

Activatie ingetypt in IE/Firefox. Gebeurd weinig. Modem aantal keren gereset. Opnieuw geprobeerd. Activatie werkt niet.

Ziggo opgebeld dat ik problemen had met activeren. HD van Ziggo heeft handmatig een activatie uitgevoerd en toen begon er opeens meerdere lampjes te branden. Daarna nog even reset uitgevoerd door de HD op afstand.

Bijna alles groen behalve het upstream ledje bleef rood (3de ledje). Toen heb ik een aantal releases/renew uitgevoerd met het command ipconfig. Helpte niet.

Modem werd toen nog aantal keren gereset door HD. Moest me notebook opnieuw opstarten (:?:). Daarna nog steeds niks. Toen gaf HD aan dat ik netwerkkaart moest verwijderen. Netwerkkaart verwijderen? Als netwerkspecialst weet je dat dit niks uithaald. Ik heb een fysieke link. Ik zie dat er data vanaf mijn notebook verzonden word maar niet ontvangen wordt. Kreeg ook geen ip van de modem. Ik krijg wel snel even een dhcp-release van de modem na een reset (192.168.1.x range), maar naar 20 seconden schiet mijn notebook alweer in de standaard 169.254.x.x range wat over algemeen betekend dat er geen netwerk-apparaten gevonden zijn. Dit doen alle windows bakken als er geen netwerk-apparatuur achter zit, mits je hem niet statisch ingesteld hebt.

HD van Ziggo kwam er niet meer uit. Moest me telefoonnummer achterlaten en zou teruggebeld worden.
Heb dus toen nog zelf even zitten prutsen of ik via een statisch IP niet in de modem kon komen. Dit was niet het geval.
Het raarste is dat ik voor de activatie nog op de webinterface van de Ubee modem kon komen, waar je de kabel-status kon uitlezen.

Door alle informatie van de afgelopen dagen kan ik nu als enigste bedenken dat er iets bij de handmatige activatie door Ziggo er iets mis gegaan is.

Waaruit blijkt dit?

- Heldesk van Ziggo kan in de Modem komen. Dus de verbinding vanaf ziggo tot aan mijn modem werkt dus!.

- Telefonie icoontje brand nu ook continue groen wat betekend dat telefonie ook werkt.

- Downstream ledje is groen en Upstream (ontvangen van data) is rood.

Ik kan dus niks anders verzinnen dat er iets niet goed gaat bij het Activeren. HD Ziggo zei dat modem kan bereiken en alle 4 kanalen up zijn voor zowel up en down.

Even afwachten of ze me vanavond nog bellen. Zul je altijd zien. Ben je nieuwe klant, gaat het mis. Had al zo'n raar voorgevoel nadat ik alle topics hier op het forum zag, van hoeveel problemen er lopen bij Ziggo.

Op moment kan ik gewoon nog thuis bij me ouders Internetten via mijn Online abbonement. Is op zich geen probleem, maar wil wel binnenkort snel naar me eigen huis. Die is infeite bijna helemaal ingericht. Is alleennog wachten op de gordijnen en wanneer Ziggo werkt.

We blijven optimistisch! :cool:

p.s.: Sorry voor de lange tekst :wink:

Pierre_1
25 november 2009, 19:18
Up-lampje hoort oranje(rood) te branden, upload gebruikt maar 1 kanaal, dus dat is goed. Download gebruikt 4 of 8 kanalen, en brandt dan groen. Dus niets aan de hand betreft de lampjes op het modem.

nico hhw
25 november 2009, 19:37
zo te zien werkt het modem goed,
het klopt n.l dat het tweede ledje (downstream) groen is en het derde
ledje (upstream) rood is.
Rood betekend n.l. dat je 1 up/downstreamchannel hebt, en groen betekend dat je meerdere (bonded) up/downsreamchannels hebt.
Ziggo gebruikt maar 1 upstreamchannel (bij alle abbo's).

zou het niet kunnen zijn dat de snelheid van je netwerkkaart
verkeerd staat ingesteld, probeer daar eens naar te kijken.
Bij mij staat ie op 100 Mbit/s ingesteld (of automatisch)

voor het uitlezen van het modem kijk hier eens:

http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=22262

Oxize
25 november 2009, 19:37
Oke dan gaat er iets niet goed bij het release van het IP. Ik kan voor de zekerheid vanweek me broer is langs laten komen met een andere notebook. Kijken of hij wel een IP krijgt van de modem.

@Nico: Als ik een 5e patch kabel gebruikt, draait ie op 1000mbit. Me notebook heeft een 1gbit aansluiting. Ik had ook al geprobeerd om hem handmatig op 10mbit full duplex of 100mbit full duplex te zetten. Helaas werkt dat ook niet. Heb zelfs nog een 4-adere patch kabel gebruikt die max 100bit kan geven. Ook hiermee werkte het niet.

CeeS
25 november 2009, 19:46
Oke dan gaat er iets niet goed bij het release van het IP. Ik kan voor de zekerheid vanweek me broer is langs laten komen met een andere notebook. Kijken of hij wel een IP krijgt van de modem.

@Nico: Als ik een 5e patch kabel gebruikt, draait ie op 1000mbit. Me notebook heeft een 1gbit aansluiting. Ik had ook al geprobeerd om hem handmatig op 10mbit full duplex of 100mbit full duplex te zetten. Helaas werkt dat ook niet. Heb zelfs nog een 4-adere patch kabel gebruik die max 100bit kan geven. Ook hiermee werkte het niet.

Je moet hem gewoon aansluiten met een standaard patch kabel, hij hoort dan inderdaad naar 1000mbit te gaan.

Je moet er wel rekening mee houden dat als je een andere computer aansluit, je even het modem moet resetten. Hij onthoudt namelijk het mac-adres wat eraan hangt. Verder zit er geen router in de modem, je computer hangt dus direct aan het internet en je eventuele firewall moet dus wel dhcp verkeer toestaan, anders krijg je geen ip-adres.
Volgorde is dus:
1- modem laten opstarten, wachten tot de lampjes normaal branden
2- dan pas je computer aansluiten

Zodra je computer ziet dat er een netwerk kabel is aangesloten zou hij een ip-adres moeten gaan aanvragen. Je zou dan een publiek ziggo-ip moeten krijgen. Tijdens dit hele proces moet je dus een 1000mbit datalijntje zien op de laptop.

CeeS
25 november 2009, 19:48
Bij mij staat ie op 100 Mbit/s ingesteld (of automatisch)

Dan ga jij binnenkort dus niet de maximale snelheid halen in Heerhugowaard. :frons:

nico hhw
25 november 2009, 20:24
Cees,

Hij kiest bij mij automatisch voor 100 Mb/s
Net nog even met 1 Gb/s geprobeerd, maar dan werkt het niet meer.

Mag hopen dat het straks bij de snelheidsverhoging een of
andere profielinstelling is waardoor het modem ovegaat naar 1Gb/s ofzo.

we wachten het af :?

update:

:oops::oops::oops:
oeps, foutje, even vergeten dat ik nog achter een wrt54g sta,
weer opgelost dus

nico hhw
25 november 2009, 20:59
oxize,

misschien ff veilige modus ofzo proberen om inderdaad firewallproblemen
uit te sluiten?

Excalibur
25 november 2009, 21:06
Een WRT54G, haal jij nu uberhaupt je snelheid wel? Is niet de meeste snelle router die beschikbaar is. Modellen die ik ken houden draaien bij 30, heel misschien eens 40Mbit echt op hun top.

nico hhw
25 november 2009, 21:45
Ik weet niet hoe het kan excalibur maar ik haal met deze router (versie 7)
gewoon mijn max. snelheid. Moet ik wel zeggen dat ik hem wel
bedraad gebruik hoor.
Het draadloze gedeelte hier in huis is bedoeld voor de laptop van mijn dochter, die heeft de snelheid toch niet nodig.

Zie hier het bewijs:

http://www.speedtest.net/result/633721029.png (http://www.speedtest.net)

Er komt eerdaags, als de volgende snelheidsverhoging een feit is, wel een andere router hoor.
Misschien wel eerder.

Oxize
25 november 2009, 22:10
Oke net nog even terug geweest naar me woning. Ziggo opnieuw opgebeld en gezegd dat ik geen IP krijg. Van alles geprobeerd maar niks helpt. Totdat me broertje belde en dat hij even langs zou komen met zijn Notebook.

En wat denk je. Hij sluit zijn notebook aan en "Hoppa, Internet!". Dus opnieuw mijn notebook eraan gehangen. Krijg geen ip. Heb geen firewall draaien op mijn notebook en NOD32 stond uit. Heb zelfs nog in Veilige modus opgestart met netwerkmogelijkheden. Zelfs hier doet ie het niet.

Zal wel iets hardwarematigs aan de hand zijn met mijn notebook. Op me bedrijf en hier bij me ouders thuis werkt ie perfect.

Weet nu ieder geval dat internet werkt op mijn broertjes notebook. Dan zal vast en zeker internet straks op mijn Desktop systeem ook wel werken.

Heb nog even snel op me broertjes notebook speedtest.nl getest. Zat allemaal op het maximale wat mij abbo kan geven.

Ik ben blij! :thumb up::thankyou:

tja
25 november 2009, 23:59
Het is al eerder gezegd, maar niet vergeten om bij het aansluiten van een andere PC het modem te resetten!