View Full Version : Advies programmaraad Limburg

Giuseppo
23 november 2009, 20:29
Raad: Brava en RTBF1 in Ziggo-pakket

http://www.limburger.nl/g/t.gif
De programmaraad Limburg wil dat cultuurzender Brava NL en RTBF1 worden toegevoegd aan het analoge zenderpakket van Ziggo. Dat blijkt uit het conceptadvies van de programmaraad, dat voor inspraak ter inzage ligt en in januari definitief wordt vastgesteld.

De programmering van Brava NL bestaat vooral uit klassieke muziek, met speciale aandacht voor Nederlandse musici. Dat betekent registraties van opera's, concerten, solorecitals en documentaires van vaderlandse bodem. Richter: "Een mooie aanvulling op het aanbod.”

RTBF1 werd twee jaar geleden geschrapt ondanks protesten van Maastricht en Luik en Camille Oostwegel in zijn hoedanigheid van honorair consul van Frankrijk. Ziggo moet het advies in beginsel opvolgen......

Riparius
25 november 2009, 20:18
.....

Brava is een HD zender. Dan zou het signaal daarvan dus moeten worden gedownscaled en om moeten worden gezet naar analoog. Kan allemaal, maar wel met als gevolg dat je de prachtige beeldkwaliteit en het 5.1 geluid wel op je buik kunt schrijven. Toont maar weer eens aan dat de programmaraden nog in de vorige eeuw leven.

Angelo
25 november 2009, 22:29
Toont maar weer eens aan dat de programmaraden nog in de vorige eeuw leven.

Of juist niet. Ziggo heeft altijd geroepen dat de analoge kanalen ook allemaal digitaal worden doorgegeven. Dit zou een verkapte manier kunnen zijn om wat greep op het digitale pakket te krijgen.

Giuseppo
25 november 2009, 22:42
Op zich doen ze het wel handig in het advies. Ze hebben beide zenders in het must carry pakket gestopt, in de veronderstelling dat de Nederlandse commerciele zenders toch wel worden doorgegeven.

Riparius
25 november 2009, 23:00
Op zich doen ze het wel handig in het advies. Ze hebben beide zenders in het must carry pakket gestopt, in de veronderstelling dat de Nederlandse commerciele zenders toch wel worden doorgegeven.

Nee, dat klopt niet. Programmaraden hebben niets te zeggen over de doorgifte van zenders met een must carry status. De TV zenders met een must carry status zijn Nederland 1, 2 en 3, één, Canvas/Ketnet, de publieke regionale zender van de eigen regio/provincie, en de locale zender/kabelkrant.

hallotjes
25 november 2009, 23:25
Lijkt mij ook beter dat zowel RTBF1 als Brava enkel digitaal beschikbaar komen. Vooral RTBF1, die zat vroeger wel analoog bij ziggo maar is verdwenen zonder de digitale versie.

Brava, gewoon belachelijk een HD kanaal downscalen en naar analoog omzetten, bij mijn weten heeft ziggo niet eens downscalers in de ontvangst-stations ! (of deze moeten al ingebouwd zitten in de ontvangers, maar lijkt me sterk, op professioneel gebied gebeurd dit meestal los)

Riparius
25 november 2009, 23:51
Lijkt mij ook beter dat zowel RTBF1 als Brava enkel digitaal beschikbaar komen. Vooral RTBF1, die zat vroeger wel analoog bij ziggo maar is verdwenen zonder de digitale versie.

Brava, gewoon belachelijk een HD kanaal downscalen en naar analoog omzetten, bij mijn weten heeft ziggo niet eens downscalers in de ontvangst-stations ! (of deze moeten al ingebouwd zitten in de ontvangers, maar lijkt me sterk, op professioneel gebied gebeurd dit meestal los)

Ach, Ziggo kan altijd even bij de NPO langs gaan om te leren hoe je een 1080i signaal omzet naar een lekker wazig 576i plaatje, daar hebben ze in Hilversum experts voor. Vervolgens dit nog even naar analoog composiet omzetten om het door een goedkope PAL modulator te kunnen sturen en voila.

Giuseppo
26 november 2009, 00:29
Brava vind ik prima alleen digitaal, maar RTBF 1 verdient toch wel een plek in het analoge pakket. In een aantal Zuid-limburgse gemeenten zijn het toch de naaste buren.

Riparius
26 november 2009, 00:39
Brava vind ik prima alleen digitaal, maar RTBF 1 verdient toch wel een plek in het analoge pakket. In een aantal Zuid-limburgse gemeenten zijn het toch de naaste buren.

Ja, daar ben ik het mee eens. RTBF1 (en vroeger ook het tweede Waalse net) heeft in het verleden trouwens wel zo'n beetje in alle gemeenten in het Zuiden van Nederland (Brabant, Limburg) op de kabel gezeten. Het is in de grensgebieden ook nog steeds analoog via de ether te ontvangen, omdat de Walen nog altijd gewoon analoog uitzenden.

hallotjes
26 november 2009, 08:53
Enkel in nederlands limburg is RTBF via een antenne te ontvangen (uit mijn hoofd de zender luik). Helaas, in het westen/midden gaat dit bijna niet.

Daarbij wel een mooie oplossingen voor degene in limburg die deze zenders willen zien, al ben ik het er mee eens dat ziggo deze zender ook door moet geven (digitaal)

Ach, Ziggo kan altijd even bij de NPO langs gaan om te leren hoe je een 1080i signaal omzet naar een lekker wazig 576i plaatje, daar hebben ze in Hilversum experts voor
lol :)
Al krijgen ze het wel heel langzaam voor elkaar, beeld komt steeds dichter bij de kwaliteit uit het verleden.

Excalibur
26 november 2009, 11:15
Of juist niet. Ziggo heeft altijd geroepen dat de analoge kanalen ook allemaal digitaal worden doorgegeven. Dit zou een verkapte manier kunnen zijn om wat greep op het digitale pakket te krijgen.
Meer greep erop krijgen niet, hooguit greep op een ander pakket. De programma raden hebben inspraak in een deel van het analoge aanbod, dit naast het "must-carry" pakket wat door de Mediawet word bepaald, en het pakket wat Ziggo zelf mag bepalen. Het aantal zenders waar de programmaraad inspraak op heeft blijft echter gelijk, dus wat dat aangaat schieten ze er weinig mee op. Ze zullen nl stuivertje moeten wisselen met een andere zender. Kijk naar het advies in Twente, ook daar word Brava geadviseerd, maar verdwijnt Eurosport uit het advies, en verliezen daarmee hun inspraak op de doorgifte van Eurosport.

Persoonlijk vind ik het jammer dat het voorstel van Minister Plassterk er (nog) niet door is, is nl een heel goed voorstel om de programmaraden af te schaffen.

Riparius
26 november 2009, 16:14
Enkel in nederlands limburg is RTBF via een antenne te ontvangen (uit mijn hoofd de zender luik). Helaas, in het westen/midden gaat dit bijna niet.

Daarbij wel een mooie oplossingen voor degene in limburg die deze zenders willen zien, al ben ik het er mee eens dat ziggo deze zender ook door moet geven (digitaal)

In Roosendaal kun je RTBF 1 en 2 ontvangen op resp. kanaal 8 en kanaal 28 via de zender in Waver. Heb daar heel vroeger wel eens antenne's geïnstalleerd. Dan had je ook meteen BRT 1 en BRT 2 op resp. kanaal 10 en 25 maar de Vlaamse TV zendt inmiddels niet meer analoog uit. En ontvangst van RTBF2 was lastig vanwege Lopik Nederland 2 op kanaal 27, maar van die laatste heb je nu ook geen last meer.

Giuseppo
26 november 2009, 23:23
De kanalen zijn hier in Maastricht ook te ontvangen via DVB-T. Trouwens genoeg gratis aanbod wat dat betreft hier, Vlaams, Waals en Duits. En als de veiling van kanalen voor digitalen doorgaat in Vlaanderen wordt dat wel heel erg aantrekkelijk.

JHV
2 december 2009, 15:24
Uiteraard is de RTBF in het uiterste zuiden van het land via de ether ook nog te ontvangen. Analoog gaat er denk ik toch vervroegd uit. Zou eerst tot 2012 maar nu tot ergens volgend jaar. De RTBF moet bezuinigen en zal dus eerder analoog afschakelen.

Brava NL is een heel andere programmering en signaalbron dan Brava HD! Uiteraard, met Brava (HD) lukt het ze niet om digitaal op de kabel te komen, en dan zijn programmaraden handig voor toegang tot de kabel verkrijgen lijkt me?

RTBF La Une zat vroeger analoog op veel kabelnetten in het Z. van het land maar het is de afgelopen jaren langzaam verdwenen in o.a. Zeeland(al meldt Kabelraden.nl dat het er daar nog is, maar dat is beslist niet zo, Delta geeft wel digitaal RTBF Sat door), Limburg, op het laatst Maastricht . In West-Brabant (Roosendaal e.o) ook verdwenen bij de analoge inkrimping van het pakket.

RTBF La Une is geadviseerd door Pr. Raad Limburg op verzoek van belanghebbende instanties. Bovendien was na het digitaliseren van TV5, de programmaraad van mening toch een alternatief Franstalig programma te adviseren. De vraag is hoelang de programmaraad nog bestaat. Op termijn (eigenlijk nu al) is het verstandiger gewoon digitaal RTBF La Une digitaal door te geven.

Ziggo geeft digitaal wel RTBF Sat door, maar die verdwijnt ook al vanwege bezuinigingen door de RTBF. Ik weet niet of Ziggo die door RTBF La Une gaat vervangen maar dat zou logisch zijn?

Maar ach, hier in UPC gebied bij mijzelf heb je digitaal helemaal geen RTBF, laat staan France 2 of TV5 :frons:

hallotjes
5 december 2009, 14:36
In Roosendaal kun je RTBF 1 en 2 ontvangen op resp. kanaal 8 en kanaal 28 via de zender in Waver. Heb daar heel vroeger wel eens antenne's geïnstalleerd. Dan had je ook meteen BRT 1 en BRT 2 op resp. kanaal 10 en 25 maar de Vlaamse TV zendt inmiddels niet meer analoog uit. En ontvangst van RTBF2 was lastig vanwege Lopik Nederland 2 op kanaal 27, maar van die laatste heb je nu ook geen last meer.

Met een forse buitenantennes antennes (apart voor vhf en uhf) zul je deze zenders redelijk kunnen bekijken, mits omstandigheden goed zijn. Al lijkt me dit niet echt voor de handliggend. In z-limburg kan het al met een binnenantenne wat stuk aantrekkelijker is.

Totzover ik weet zend de RTBF tot eind 2011 uit analoog. Ziggo kan dit dus nog gewoon ontvangen en digitaliseren(zoals vroeger met de VRT) mocht dvb-t niet mogen vanwege rechten, of desnoods voorlopig analoog doorgeven.

Wij habben/hebben met ziggo zowizo geluk gehad dat ze hun ontvangststation in maastricht hebben. Daardoor was het als enige kabelaanbieder mogelijk om RTBF door te sturen en was de VRT altijd in perfecte beeldkwaliteit (in analoge termen dan). Tegenwoordig zijn deze beperkingen verleden tijd. Kijk maarn naar caiway die beide RTBF's digitaal doorgeeft, en de VRT via een glasvezelverbinding! en ook nog eens in HD.

Bij UPC was het niet eens mogelijk om RTBF door te sturen en de VRT was altijd erg beroerd met hun ontvangstation in helmond wat officieel niet meer binnen bereik lag van de VRT zender genk.

JHV
5 december 2009, 15:16
Met een forse buitenantennes antennes (apart voor vhf en uhf) zul je deze zenders redelijk kunnen bekijken, mits omstandigheden goed zijn. Al lijkt me dit niet echt voor de handliggend. In z-limburg kan het al met een binnenantenne wat stuk aantrekkelijker is.

Totzover ik weet zend de RTBF tot eind 2011 uit analoog. Ziggo kan dit dus nog gewoon ontvangen en digitaliseren(zoals vroeger met de VRT) mocht dvb-t niet mogen vanwege rechten, of desnoods voorlopig analoog doorgeven.

Wij habben/hebben met ziggo zowizo geluk gehad dat ze hun ontvangststation in maastricht hebben. Daardoor was het als enige kabelaanbieder mogelijk om RTBF door te sturen en was de VRT altijd in perfecte beeldkwaliteit (in analoge termen dan). Tegenwoordig zijn deze beperkingen verleden tijd. Kijk maarn naar caiway die beide RTBF's digitaal doorgeeft, en de VRT via een glasvezelverbinding! en ook nog eens in HD.

Bij UPC was het niet eens mogelijk om RTBF door te sturen en de VRT was altijd erg beroerd met hun ontvangstation in helmond wat officieel niet meer binnen bereik lag van de VRT zender genk.

RTBF gaat wellicht dus al veel sneller analoog uit de lucht vanwege bezuinigingen.

UPC heeft trouwens bepaald geen interesse zelf om de RTBF of welk ander franstalige station dan ook zomaar even door te geven.

hallotjes
5 december 2009, 16:12
UPC is enkel geintresseerd in zakken vullen, met hun belachelijke wijze van
digitale tv wat 4 euro p/m kost en nog een decoder moet huren ipv. kopen ook nog. Maar dat terzijde.

boeskool
5 december 2009, 16:35
De programmaraden zijn een stelletje bejaarden die zich vervelen,hup het bejaardentehuis erin ermee en de deur voor altijd op slot.

JHV
5 december 2009, 16:49
De programmaraden zijn een stelletje bejaarden die zich vervelen,hup het bejaardentehuis erin ermee en de deur voor altijd op slot.

Alhoewel je grotendeels gelijk hebt Boeskool vraag ik me wel af wat er zonder systeem van consumenteninvloed (dat mag ook wat anders zijn dan een programmaraad) over zou blijven op de kabel van buitenlandse publieke en kleinere zenders als RTBF1, TV5, Brava, BBC Radio 3, Studio Brussel enz. enz. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat die toch op een of andere manier bescherming nodig hebben!

boeskool
5 december 2009, 17:10
Alhoewel je grotendeels gelijk hebt Boeskool vraag ik me wel af wat er zonder systeem van consumenteninvloed (dat mag ook wat anders zijn dan een programmaraad) over zou blijven op de kabel van buitenlandse publieke en kleinere zenders als RTBF1, TV5, Brava, BBC Radio 3, Studio Brussel enz. enz. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat die toch op een of andere manier bescherming nodig hebben!
Precies,ik denk dat de programmaraden moeten worden afgeschaft en daarvoor in de plaats de consument vragen om advies welke zenders zij het liefst willen zien,en dan naar aanleiding van dat onderzoek een basis analoge zenderpakket samenstellen,de vrijgekomen bandruimte kan dan worden gebruikt voor bijvoorbelld meer HD-zenders.

JHV
5 december 2009, 17:14
Precies,ik denk dat de programmaraden moeten worden afgeschaft en daarvoor in de plaats de consument vragen om advies welke zenders zij het liefst willen zien,en dan naar aanleiding van dat onderzoek een basis analoge zenderpakket samenstellen,de vrijgekomen bandruimte kan dan worden gebruikt voor bijvoorbelld meer HD-zenders.

Ja, dat stelt UPC nu ook al te doen, en dan blijkt altijd uit hun onderzoeken dat er alleen behoefte is aan Sky Radio & Co en RTL & Co enz. TV5 scoort dan dus never nooit niet!

Dat is het hem nou juist, dat soort programma's 'kosten geld' om te worden doorgegeven en dus doen ze het liever niet. Op zich begrijpelijk, zeker bij UPC maar ook Ziggo denkt zo wel. Dat is logisch met veel aanbod en weinig ruimte.

boeskool
5 december 2009, 17:26
Ja, dat stelt UPC nu ook al te doen, en dan blijkt altijd uit hun onderzoeken dat er alleen behoefte is aan Sky Radio & Co en RTL & Co enz. TV5 scoort dan dus never nooit niet!

Dat is het hem nou juist, dat soort programma's 'kosten geld' om te worden doorgegeven en dus doen ze het liever niet. Op zich begrijpelijk, zeker bij UPC maar ook Ziggo denkt zo wel. Dat is logisch met veel aanbod en weinig ruimte.
Het onderzoek moet natuurlijk wel gedaan worden door "onafhankelijke" bureaus die geen enkele verbintenis hebben met welk aanbieder van tv/radio dan ook.

Giuseppo
5 december 2009, 20:15
Tja het publiek wil ook Big Brother..., je kan je dus afvragen of je af moet gaan op de massa.