View Full Version : digitaal geluid, welke zenders hebben het?

Titan1980
19 november 2009, 17:00
Ik heb al een tijdje deze decoder en ben er erg blij mee, ik heb tot nu toe altijd het geluid via stereo gedaan maar wil nu eens optisch de boel aansluiten. Optische kabel in je 5.1 en in je humax en gaan. Ik stel in het menu in dat ik dus digitaal wil en klaar.

Maar als ik dan ga zappen en de zenders bij langs ga heb ik geen surround geluid. Film1/HD zou toch echt 5.1/DTS moeten hebben? Net als een dvd die je afspeeld en dan bij de film het mooie surround hebt.

TheGrouch
19 november 2009, 18:13
Ik heb al een tijdje deze decoder en ben er erg blij mee, ik heb tot nu toe altijd het geluid via stereo gedaan maar wil nu eens optisch de boel aansluiten. Optische kabel in je 5.1 en in je humax en gaan. Ik stel in het menu in dat ik dus digitaal wil en klaar.

Maar als ik dan ga zappen en de zenders bij langs ga heb ik geen surround geluid. Film1/HD zou toch echt 5.1/DTS moeten hebben? Net als een dvd die je afspeeld en dan bij de film het mooie surround hebt.

DTS kun je wel vergeten
Discovery HD (altijd),
NGC HD (soms),
Eurosport HD (op engelse [=2e] geluidsspoor *)
Film1 HD (soms)
hebben dolby digitaal 5.1 geluid.

* als je in de humax de prioriteit op dolby hebt gezet, dan kiest hij vanzelf het 5.1 geluid bij Eurosport HD.

easyriider
20 november 2009, 17:40
digitaal geluid, welke zenders hebben het?
Alle zenders die je met de Humax 5050 kan ontvangen zijn digitaal, dus ook het geluid is digitaal. Om het geluid analoog naar een versterker te sturen moet het eerst worden omgezet, maar op de optische uitgang staat het originele digitale PCM-signaal van de zender of bij enkele zenders een digitaal 5.1 signaal naar keuze.

Lacrosse
25 november 2009, 18:33
Sinds een paar dagen heb ik een "probleem" met Nederland 3. Als ik van een andere zender naar Nederland 3 schakel, zie ik voor een seconde een zwart beeld met rechtsbovenin het logo "Digital". Daarna verschijnt de zender pas vol in beeld met nog heel even dat "Digital". Het geluid is dan inderdaad digitaal, want dat staat ook op de display. Het geluid van alle andere zenders is bij mij niet digitaal.

Hebben meer mensen dit verschijnsel op Nederland 3 meegemaakt?

K007
25 november 2009, 21:14
Sinds een paar dagen heb ik een "probleem" met Nederland 3. Als ik van een andere zender naar Nederland 3 schakel, zie ik voor een seconde een zwart beeld met rechtsbovenin het logo "Digital". Daarna verschijnt de zender pas vol in beeld met nog heel even dat "Digital". Het geluid is dan inderdaad digitaal, want dat staat ook op de display. Het geluid van alle andere zenders is bij mij niet digitaal.

Hebben meer mensen dit verschijnsel op Nederland 3 meegemaakt?

Klopt, dit is bij mij ook zo.

Lacrosse
13 december 2009, 13:35
Achteraf bekeken is het een heel irritant probleem. Vrijwel alle HD TS-bestanden kunnen niet meer normaal worden geconverteerd, want het geluid is in 9 van de 10 keer foetsie na de conversie. Bovendien moet ik alle bestanden, zowel SD als HD, eerst door TS Doctor halen, anders zie ik ineens weer die bekende artifacten. Op de overige zenders heb ik dit probleem niet. Het is echt opgetreden na dat Digital-logo op Ned 3.

Etaoin
14 december 2009, 09:47
Het geluid van alle andere zenders is bij mij niet digitaal.

Al je geluid is digitaal. Haal je niet "gewoon" digitaal (wat de meeste zenders hebben) en Dolby Digital (wat maar een paar hebben) door elkaar?

Het logo dat je ziet op Ned 3 is het Dolby Digital logo, en niet een logo om aan te geven dat je geluid digitaal is.

Lacrosse
14 december 2009, 16:25
Al je geluid is digitaal. Haal je niet "gewoon" digitaal (wat de meeste zenders hebben) en Dolby Digital (wat maar een paar hebben) door elkaar?

Dat zou best wel eens kunnen.

Hoe dan ook, als ik Ned 1, 2 of 3 aanzet en op de afstandsbediening druk op de i-toets, zie ik op de tv: HD 1080i 16:9 Digital. Maar alleen op Ned 3 staat ook op de Humax zelf een D, van Digital. Bij Ned 1 en 2 zie ik dat niet. En alleen Ned 3 geeft sinds kort vaak problemen met conversie en zoals gezegd zie ik artefacten als ik het TS-bestand afspeel op mijn pc.

enbroerse
14 januari 2010, 18:36
Bij doet het geluid van nederland 3 HD het opeens niet meer.... (ned 1 hd en ned 2 hd doen het prima)

De humax 5050 opnieuw opstarten heeft er geen effect op gehad?

The Cableguy
14 januari 2010, 19:34
Bij doet het geluid van nederland 3 HD het opeens niet meer.... (ned 1 hd en ned 2 hd doen het prima)

De humax 5050 opnieuw opstarten heeft er geen effect op gehad?

Inderdaad, bij mij ook niet. De digitale uitgang naar mijn surround receiver doet ook niets. Bij de instellingen de audio prioriteit op pcm of surround zetten heeft ook geen effect. Dit geldt voor mijn IHDR5050 en m`n IRHD5000.
Gelukkig doet nederland 3 op kanaal 73 het wel gewoon.

Groeten

ArChie
14 januari 2010, 19:35
Inderdaad, bij mij ook niet. De digitale uitgang naar mijn surround receiver doet ook niets. Bij de instellingen de audio prioriteit op pcm of surround zetten heeft ook geen effect. Dit geldt voor mijn IHDR5050 en m`n IRHD5000.
Gelukkig doet nederland 3 op kanaal 73 het wel gewoon.
De AC-3 geluidsstream van Nederland 3 HD doet het momenteel niet. De MPEG Audio stereo geluidsstream van Nederland 3 HD doet het nog wel. Even de andere geluidsstream kiezen als je niets meer hoort.

Lacrosse
14 januari 2010, 21:43
Ik had ook geen geluid, maar inmiddels doet alles het weer. Ook de problemen die ik eerder beschreef zijn opgelost. Eindelijk!

Lacrosse
20 januari 2010, 21:26
Ik had ook geen geluid, maar inmiddels doet alles het weer. Ook de problemen die ik eerder beschreef zijn opgelost. Eindelijk!

Iets te vroeg gejuicht. Al na een dag is het weer hetzelfde liedje: bij audio heb ik als instelling pcm maar alleen Ned 3 geeft toch gewoon dolby. Voor het kijken geen probleem, maar voor de pc wel, want de TS-bestanden moeten eerst door TS Doctor worden gehaald i.v.m. artefacten. En vaak doet het geluid het daarna niet. Hoogst irritant!

andreklap
26 januari 2010, 10:04
Ik ben verward.:oops:
Wanneer ik in de Humax-AV-instellingen PCM kies, sturen alle zenders altijd stereo geluid naar buiten, dus ook wanneer ik in het audio menu van een zender expliciet Dolby kies.

Ik dacht (en verwacht) dat de voorkeur-instelling alleen bepaalt welke audio-kanaal als voorkeur gekozen wordt. Wanneer ik toch kies voor Dolby, dan wil ik ook Dolby.

Achtergrond: 95% van de tijd gebruik ik mijn TV ook voor het geluid, echter soms wil ik het geluid via mijn surround installatie laten lopen.
Vandaar mijn voorkeur voor PCM.

Wanneer ik m'n surround installatie wil gebruiken wil ik toch niet eerst de Humax instellingen veranderen ? Alleen kiezen van het Dolby audio kanaal moet toch voldoende zijn ?
Wanneer ik (als alternatief) Dolby als Humax-voorkeur kies, gaat er ook vaak Dolby-surround naar mijn TV die daar niets mee kan. En ik wil dan niet elke keer het audio-kanaal Stereo kiezen.

Wat snap ik niet ? :?

Etaoin
29 januari 2010, 09:12
Ik denk dat je het wel snapt, maar dat Humax gewoon niet voorzien heeft dat je naast de autotrack ook continu van output wisselt. Ik denk dat Humax dat schakelen wat dieper in de menu's gestopt heeft omdat ze ervan uit gaan dat je óf de TV gebruikt óf een surround installatie, maar niet de hele tijd schakelt tussen die twee. Ze zijn waarschijnlijk bij het uitdenken van de interface uitgegaan van een vaste setup.