View Full Version : Harddiskrecoder en Ci+ cammodule

Lindy
18 november 2009, 11:53
Kan ik alles (digitaal) opnemen wanneer ik een Harddiskrecoder en Ci+ cammodule heb?
Hoe sluit ik dat dat aan? (Ik heb nu een losse Humax decoder).
Op de 1e etage heb ik (analoog signaal) omdat ik vanuit de muur, een splitter gebruik.
Is het signaal via een Ci+ cammodule beter dan een losse decoder?
(Reden van deze vraag is, dat ik nu geen HD kan ontvangen)

Dank voor de antwoorden.

Henk2304
19 november 2009, 15:43
Kan ik alles (digitaal) opnemen wanneer ik een Harddiskrecoder en Ci+ cammodule heb?
Hoe sluit ik dat dat aan? (Ik heb nu een losse Humax decoder).
Op de 1e etage heb ik (analoog signaal) omdat ik vanuit de muur, een splitter gebruik.
Is het signaal via een Ci+ cammodule beter dan een losse decoder?
(Reden van deze vraag is, dat ik nu geen HD kan ontvangen)

Dank voor de antwoorden.Bij mijn weten zijn er nog geen harddiskrecorders met CI+. Een CI+-CAM stop je in een daarvoor geschikt TV-toestel zodat de in dat toestel ingebouwde DVB-C tuner gecodeerde zenders kan tonen. Een CI+-CAM heeft dus zelf geen tuner (ontvanger) maar kan alleen het gecodeerde signaal voor een TV met DVB-C tuner decoderen. Het toestel werkt dan net als een "ouderwets" analoog toestel, geheel zelfstandig. Met zo'n toestel kun je niet opnemen net zomin als je met een analoog toestel kon opnemen. De video- of DVD-recorder had z'n eigen analoge tuner om programma's mee te kunnen opnemen.
Om met CI+ te kunnen opnemen heb je dus een daarvoor geschikt opnameapparaat nodig met een ingebouwde DVB-C tuner (de digitale versie van de analoge tuner in de videorecorder) waar je een CI+-CAM in stopt voor het decoderen van gecodeerde zenders, en dat soort apparaten zijn er dus volgens mij nog niet. Als ze er inmiddels wel zijn hou ik mij aanbevolen.
Overigens is CI+ mede uitgevonden om het opnemen van programma's moeilijker te maken of zelfs te verhinderen, danwel om de houdbaarheid van een opname te beperken (je mag dan een programma of film dan wel opnemen maar die opname kan dan na bv. een week plotseling niet meer weergegeven worden) en/of het kopieëren te voorkomen. Dit allemaal om het "intellectueel eigendom" van de programma- of filmmaker of van de omroep/zender te beschermen.

Lindy
20 november 2009, 15:10
@ Henk2304,
Blijkbaar was ik niet helemaal duidelijk.
Ik heb een Samsung LCD scherm die geschikt is voor een cammodule, maar heb deze aangesloten met een Humax decoder en een harddiskrecorder.
Ik kan alles opnemen wat ik zie en branden op DVD, geen enkel probleem met afspelen.
Nu heb ik begrepen dat dat juist niet kan met een Ci+ cammodule.
Ik had de overweging om een Ci+ cammodule aan te schaffen, maar met deze beperking doe ik dat niet meer.

Riparius
20 november 2009, 15:15
@ Henk2304,
Blijkbaar was ik niet helemaal duidelijk.
Ik heb een Samsung LCD scherm die geschikt is voor een cammodule, maar heb deze aangesloten met een Humax decoder en een harddiskrecorder.
Ik kan alles opnemen wat ik zie en branden op DVD, geen enkel probleem met afspelen.
Nu heb ik begrepen dat dat juist niet kan met een Ci+ cammodule.
Ik had de overweging om een Ci+ cammodule aan te schaffen, maar met deze beperking doe ik dat niet meer.

Je bent al de tweede binnen enkele dagen die deze (rare) vraag stelt. Die CI+ CAM gaat in je TV en verandert verder helemaal niets aan de mogelijkheid om programma's te blijven opnemen, precies zoals je dat nu ook kunt. Je handhaaft dus gewoon je Humax decoder, gekoppeld aan je DVD/HDD recorder.

Lees mijn antwoorden in dit topic (http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=22031) ook even goed door.

G.bruiker
20 november 2009, 15:21
Misschien bedoelt TS dat het niet meer gaat als ze de humax omruilt/vervangt door een ci+ module ? zo niet dan kun je inderdaad gewoon beiden samen gebruiken mits je al niet 3 smartcards geregistreerd hebt staan...

Lindy
20 november 2009, 15:56
IDD, de Humax de deur uit en Ci+ cammodule erin, dan alles opnemen? Nee dus...
Maar ik heb de topic gelezen en het is me nu meer duidelijk.

ThankX !

Riparius
20 november 2009, 16:15
IDD, de Humax de deur uit en Ci+ cammodule erin, dan alles opnemen? Nee dus...

Nee, je moet de Humax decoder gewoon handhaven om te kunnen blijven opnemen op de manier die je gewend bent (of handiger, want ik denk dat veel mensen de combi van een losse decoder en een losse DVD/HDD recorder niet op de meest handige manier gebruiken). Ik begrijp ook niet goed wat het bezwaar daartegen zou zijn, ik doe het zelf ook zo en het bevalt me prima. Vergeet niet dat je zo ook volledig onafhankelijk van elkaar één digitaal programma kunt opnemen en gelijktijdig naar een ander digitaal programma kunt kijken. Toen er alleen nog maar losse decoders beschikbaar waren voor digitale TV was de meestgehoorde klacht dat je niet gelijktijdig één digitaal programma kon opnemen en een ander digitaal programma kon kijken. Die beperking zul je zelf ook ervaren hebben, en daar komt nu een einde aan als je een CI+ module koopt voor in je TV, maar nu is het nog niet goed?

Gerardus
20 november 2009, 19:00
Nee, je moet de Humax decoder gewoon handhaven om te kunnen blijven opnemen op de manier die je gewend bent (of handiger, want ik denk dat veel mensen de combi van een losse decoder en een losse DVD/HDD recorder niet op de meest handige manier gebruiken). Ik begrijp ook niet goed wat het bezwaar daartegen zou zijn, ik doe het zelf ook zo en het bevalt me prima. Vergeet niet dat je zo ook volledig onafhankelijk van elkaar één digitaal programma kunt opnemen en gelijktijdig naar een ander digitaal programma kunt kijken. Toen er alleen nog maar losse decoders beschikbaar waren voor digitale TV was de meestgehoorde klacht dat je niet gelijktijdig één digitaal programma kon opnemen en een ander digitaal programma kon kijken. Die beperking zul je zelf ook ervaren hebben, en daar komt nu een einde aan als je een CI+ module koopt voor in je TV, maar nu is het nog niet goed?

Al die problemen zijn op te lossen door geen Ci1 te kopen maar een PVR. Als je die eenmaal hebt hoef je niets anders meer. Ja nog een dvd met harde schijf: dan kun je helemaal alles. Ik denk dat ik hem ook weer van de zolder haal.:oyeah:

Henk2304
24 november 2009, 21:30
Al die problemen zijn op te lossen door geen Ci1 te kopen maar een PVR. Als je die eenmaal hebt hoef je niets anders meer. Ja nog een dvd met harde schijf: dan kun je helemaal alles. Ik denk dat ik hem ook weer van de zolder haal.:oyeah:Je gaat voorbij aan 't puntje bedieningsgemak. Je PVR kun je gaan gebruiken zoals vroeger een gewone videorecorder. Wil je alleen TV kijken dan kan dat nu ook zonder de PVR (met z'n eigen afstandsbediening) te gebruiken als TV-ontvanger. Met de CI+-CAM in je TV heb je dan het voordeel dat je om alleen TV te kijken nog maar één afstandsbediening nodig hebt: alleen die van de TV en die van de PVR kan rustig in de kast blijven liggen en de PVR kan dan gewoon uitblijven. Als je een PVR met één tuner hebt kun je daarmee een programma opnemen terwijl je via TV met CI+-CAM naar een ander programma kijkt (met twee tuners in je PVR kun je dus ook twee programma's tegelijk opnemen en toch nog naar een ander programma kijken). Vroeger gebruikte je de in de videorecorder ingebouwde tuner toch ook niet om naar TV-programma's te kijken? De video gebruikte je alleen om op te nemen; met de TV (met toen nog ingebouwde analoge tuner) kon zelfstandig naar een programma kijken. Die mogelijkheid is nu dus weer terug. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Ik ben heel tevreden met mijn TV met CI+-CAM!

Gerardus
24 november 2009, 22:04
Je gaat voorbij aan 't puntje bedieningsgemak. Je PVR kun je gaan gebruiken zoals vroeger een gewone videorecorder. Wil je alleen TV kijken dan kan dat nu ook zonder de PVR (met z'n eigen afstandsbediening) te gebruiken als TV-ontvanger. Met de CI+-CAM in je TV heb je dan het voordeel dat je om alleen TV te kijken nog maar één afstandsbediening nodig hebt: alleen die van de TV en die van de PVR kan rustig in de kast blijven liggen en de PVR kan dan gewoon uitblijven. Als je een PVR met één tuner hebt kun je daarmee een programma opnemen terwijl je via TV met CI+-CAM naar een ander programma kijkt (met twee tuners in je PVR kun je dus ook twee programma's tegelijk opnemen en toch nog naar een ander programma kijken). Vroeger gebruikte je de in de videorecorder ingebouwde tuner toch ook niet om naar TV-programma's te kijken? De video gebruikte je alleen om op te nemen; met de TV (met toen nog ingebouwde analoge tuner) kon zelfstandig naar een programma kijken. Die mogelijkheid is nu dus weer terug. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Ik ben heel tevreden met mijn TV met CI+-CAM!

Je vergeet de timeshift van de pvr. Een kwartier te laat om een programma te zien, als de pvr op die zender staat : een kwartiertje terugzetten en beginnen bij het begin. Komt er een pauze (reclame): de reclame ertussenuit dmv het 7 minuten naar voren zetten. Geen reclame in een lange film en je wilt plassen oid. : stopzetten en 2 minuten later weer verder kijken. En wat ik het meest gebruik: programma opnemen en iets later beginnen met kijken. De reclame spoel je er dan tussen uit. Een film met 8 onderbrekingen trek ik niet. Al die voordelen wegen toch wel op tegen het nadeel van 2 afstandbedieningen. Waarvan je er toch maar één van gebruikt. De ASB van de tv heb je alleen maar nodig om hem aan te zetten.

Mijn HD pvr neemt trouwens 2 programma's tegelijk op. Jij mag gerust tevreden zijn, maar ik snap eigenlijk niet waarom.

Lordb
2 december 2009, 13:17
Hé lui.

Eventjes een vraag. In de hoop dat het gaat over het bovenstaande waar ik niet veel van begrijp.:?
Ik ben (sinds kort) in het gelukkige bezit van Samsung HD TV waar ik een Digitale Televisie Module bij heb gekocht. Geen extra kastje en afstandsbediening.
Precies zoals ik me dat had voorgesteld. Ben ook in het gelukkige bezit van een prima DVD recorder. Het apparaat staat achter een afgesloten deurtje en alleen als ik heb nodig heb hoef ik het deurtje te openen. :grin:

Minder gelukkig werd ik tot in een opname vanaf die DVD recorder zag.
Terug in het analoge tijdperk. Beeld was goed maar een heel stuk minder dan ik inmiddels gewend ben van het digitale tijdperk.:sad:

Vraag mijnerzijds is dan ook of ik die DVD-recorder, voor wat betreft het programma's opnemen, niet beter kan inruilen voor een Interactieve TV ontvanger van Ziggo? Kan hij mooi achter het deurtje uit het zicht blijven! Is namelijk wel de bedoeling. We willen graag de strakke opstelling houden die we nu hebben. Geen kabel of kastjes in het zicht. Het oog wil ook wat.

Ik bedien de TV via de Digitale Televisie Module en niet via de Interactieve TV ontvanger.
De hele avond tegen een strakke kast met een geopend deurtje aankijken lijkt me niets.
Is het idee erachter. Maar ja. Werkt dat ook zo? Weet iemand dat?

Please let me know.

jbeekmann
7 januari 2010, 11:30
Goede vraag, ik ben ook benieuwd of iemand hier een antwoord op kan geven!

Henk2304
7 januari 2010, 12:29
Hé lui.

Eventjes een vraag. In de hoop dat het gaat over het bovenstaande waar ik niet veel van begrijp.:?
Ik ben (sinds kort) in het gelukkige bezit van Samsung HD TV waar ik een Digitale Televisie Module bij heb gekocht. Geen extra kastje en afstandsbediening.
Precies zoals ik me dat had voorgesteld. Ben ook in het gelukkige bezit van een prima DVD recorder. Het apparaat staat achter een afgesloten deurtje en alleen als ik heb nodig heb hoef ik het deurtje te openen. :grin:

Minder gelukkig werd ik tot in een opname vanaf die DVD recorder zag.
Terug in het analoge tijdperk. Beeld was goed maar een heel stuk minder dan ik inmiddels gewend ben van het digitale tijdperk.:sad:

Vraag mijnerzijds is dan ook of ik die DVD-recorder, voor wat betreft het programma's opnemen, niet beter kan inruilen voor een Interactieve TV ontvanger van Ziggo? Kan hij mooi achter het deurtje uit het zicht blijven! Is namelijk wel de bedoeling. We willen graag de strakke opstelling houden die we nu hebben. Geen kabel of kastjes in het zicht. Het oog wil ook wat.

Ik bedien de TV via de Digitale Televisie Module en niet via de Interactieve TV ontvanger.
De hele avond tegen een strakke kast met een geopend deurtje aankijken lijkt me niets.
Is het idee erachter. Maar ja. Werkt dat ook zo? Weet iemand dat?

Please let me know.Volgens mij is een PVR niets anders dan een hard disk recorder met twee tuners waarvan je er doorgaans één gebruikt om TV mee te kijken en met de andere kun je dan tegelijkertijd een programma opnemen. Meestal kun je ook twee programma's opnemen maar dan nog weer naar een andere kijken gaat dan niet. Als je gewoon naar je TV blijft kijken zoals je dt inmiddels gewend bent kun je dus een PVR aanschaffen om alleen programma's mee op te nemen, een rechtstreeks vervanger van je DVD-recorder dus, maar dan met twee tuners. Of en hoe je opgenomen programma's kunt overspelen naar een DVD/BluRay weet ik niet maar moet wel mogelijk zijn lijkt me, tenzij er een kopieërbeveiliging op het opgenomen programma zit.
Opnameapparatuur met een CI+-slot ken ik nog nhit.