View Full Version : Router(WRT54G)halveert snelheid internet..

mrmoves
11 november 2009, 17:08
Hallo, ik heb een heel gek probleem.

Wij hebben hier ziggo internet alles-in1-plus met een snelheid van:
Down: 20 Mb/s
Up: 3 Mb/s

Helaas haal ik maar 7 Mbit/s. met soms pieken naar 11Mbit/s
De upload is volgens mij wel in orde, 2.76Mbit/s

Ik heb ziggo al gemaild en er is nix mis met onze motorola modem.
Dit heb ik ook getest, modem direct op pc aangesloten en er is niks mis met de snelheid. Ook heb ik alle pc's in huis spyware/malware/trojan/virus vrij en dit kan ik met behoorlijk wat zekerheid zeggen.

Onze router is een Linksys WRT54G (v.2) en na de laatste snelheidsverhoging van ziggo hebben wij(ook met deze router!!) de normale snelheden wel gehaald! Ook is onze router geschikt voor deze snelheden dus dat kan ook niet het probleem zijn.(en ik snap dat ik nooit de volledige snelheid haal, maar zo weinig is wel heel gek.)
Maar sinds een paar week haal ik de snelheid niet meer. En ik snap er echt niks meer van.

Wat ik allemaal al een keer heb gedaan is.

-Oude firmware router er op gezet. en de nieuwe.(geen verschil)
-bekabeld via router naar pc.(ook geen verschil)
-Router teruggezet naar factory defaults.(werkt ook niet)
-Router en modem gereset.(ook niet)
-Router channel veranderd &beveilig of onbeveilig internet. werkt dus ook niet.
-verder gekeken naar opties in router die misschien verkeerd stonden of de snelheid beperkten maar helaas is dat ook een failure.

Zou iemand mij hier alsjeblieft mee helpen? Want ik snap niet dat ik dit niet zelf kan oplossen.:-P

Alvast heel erg bedankt.

Gr,

//Erik

dieco
11 november 2009, 17:11
Misschien is de router wel 'gewoon' stuk gegaan ... zo simpel kan het soms zijn.

sjekmans
14 november 2009, 17:45
Hier hetzelfde probleem , haal maar goed 30 mbit van de beloofde 50, helaas zit het in de router hier, al verschillende firmewares geprobeerd maar geen 1 komt echt hoger.

Spartagek
14 november 2009, 18:13
Hier hetzelfde probleem , haal maar goed 30 mbit van de beloofde 50, helaas zit het in de router hier, al verschillende firmewares geprobeerd maar geen 1 komt echt hoger.

De 50 heb je wel, maar de router zal vervangen moeten worden
misschien hier een leuke pagina (http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/)om je te orienteren

sjekmans
14 november 2009, 18:30
klopt inderdaad, ben nu wat routers aan het kijken die de toekomstige snelheden wel kan halen zowel bedraad als draadloos

Plunder
14 november 2009, 20:16
Zelf heb ik ook de WRT54g V2. Ik draai op de firmware van de wrt54GL (4.30.11) en haal daarmee zowel bedraad als draadloos de maximale PLUS snelheden zonder probleem.

Spartagek
14 november 2009, 20:50
Nog wel, als er over een maand of 2 weer verhoogd wordt (snelheid) zul je tegen de spreekwoordelijke muur lopen

Plunder
14 november 2009, 21:04
Weet ik. De WNDR3700 komt al bijna binnen. Maar als test zou hij deze SW versie eens kunnen installeren.

sjekmans
14 november 2009, 21:07
ja alleen 1 probleem , ik heb de wrt54gS , maakt dat niet uit qua firmware?
om precies te zijn de wrt54gs v2.0
Dat abonnement + is dat 20 mbit of 30 mbit? of de 50 mbit want ik haal max 30 mbit van de 50 mbit ,met de linksys zonder kom ik wel aan de max van 45-50 mbit.

Plunder
15 november 2009, 11:44
Voor de GS is deze versie niet geschikt! Zelf heb ik het PLUS abo van 20/3. Ik zou als ik jou was ook eens denken aan de Netgear WNDR3700. Is op dit moment wat moeilijk leverbaar, maar is het wachten meer dan waard.

sjekmans
15 november 2009, 12:36
Ik heb besloten om voor deze te gaan na veel routers te bekeken te hebben ,de linksys wrt610.In ieder geval bedankt voor de nfo.

mrmoves
15 november 2009, 19:27
Zelf heb ik ook de WRT54g V2. Ik draai op de firmware van de wrt54GL (4.30.11) en haal daarmee zowel bedraad als draadloos de maximale PLUS snelheden zonder probleem.

Hey,

Ik ben hier wel erg benieuwd naar, is dit echt mogelijk? met de WRT54g V2 en dat je er een andere firmware op zet? Zo ja, ik kan alleen de 4.30.13 versie vinden van de WRT54GL. kan dat ook?

bedankt voor je reactie:)

//Erik

sjekmans
15 november 2009, 20:26
Je kan er ook verschillende firmwares opzetten , hoeft niet precies van linksys te zijn, had als laatst erop staan hyperwrt nog wat.Maar qua snelheid maakt de firmware helaas nix uit, kwam niet hoger als 30 mbit van de 50 mbit, routwe houd het gewoon tegen.

LReijnders
27 november 2009, 09:28
Hallo,

Ik ben sinds vorige week weer terug bij ziggo.
Nu heb ik een Ubee modem en daarop een Sitecom WL-340 router.
Deze halveert ook de downloadsnelheid van de modem.
Als ik de computer rechtstreeks aansluit op de modem haal ik gewoon
19,7 Mb
Maar als ik de router er tussen plaats dan haal ik nog maar 9,7 Mb
Maakt geen verschil of ik het bekabeld of draadloos doe.
De router komt nieuw uit de doos stuk kan hij niet zijn lijkt mij.
Iemand nog met dit zelfde probleem met dit type router

Groetjes Leon

mesa57
6 december 2009, 11:09
Probeer de firewall in de router eens uit te schakelen.
Bij een kennis van me deed dat wonderen.

LReijnders
7 december 2009, 14:50
Ik had ook hetzelfde probleem.
Zag in de instellingen dat QoS aangevinkt was, nadat ik deze uitgezet had doet de router prima.
Misschien dat daar je probleem zit.
Groetjes

Pollie
7 december 2009, 21:58
ik heb ook een soortgelijk probleem,
ik heb de wrt54g2 en heb alles in 1 plus..
de oude 20mb haalde ik netjes en met gemak, nu is het hier in tilburg verhoogd naar 30 maar draadloos kom ik niet verder dan 25.
terwijl ik rechtstreeks op de modem wel gewoon 30 haal.

CeeS
7 december 2009, 22:23
ik heb ook een soortgelijk probleem,
ik heb de wrt54g2 en heb alles in 1 plus..
de oude 20mb haalde ik netjes en met gemak, nu is het hier in tilburg verhoogd naar 30 maar draadloos kom ik niet verder dan 25.
terwijl ik rechtstreeks op de modem wel gewoon 30 haal.

Draadloos kun je met de WRT54G nooit sneller dan 25Mbit/sec, dat komt door het draadloze protocol wat in de WRT54G zit. Wil je sneller, dan moet je een router gebruiken met het "N" protocol (IEEE 802.11N) en ook je computer moet dit dan ondersteunen.

Weliswaar lijkt het IEEE 802.11G protocol (wat de WRT54G heeft) een snelheid van 54Mbit te hebben, maar de doorvoersnelheid kan op een rustig kanaal maximaal 25Mbit/sec zijn.

Pollie
7 december 2009, 23:50
bedankt voor de info..
wel gruwelijk balen, ik heb deze nog maar pas.. gekocht omdat ik niks als problemen heb gehad met de netgear router van ziggo..
ik ging er vanuit dat deze goed moest zijn tot 50mbps.. hmm niet dus..
hoe kan ik zien of de draadloze adapter van de laptop goed genoeg is?

Halkzor
8 december 2009, 10:08
Draadloos kun je met de WRT54G nooit sneller dan 25Mbit/sec, dat komt door het draadloze protocol wat in de WRT54G zit. Wil je sneller, dan moet je een router gebruiken met het "N" protocol (IEEE 802.11N) en ook je computer moet dit dan ondersteunen.

Weliswaar lijkt het IEEE 802.11G protocol (wat de WRT54G heeft) een snelheid van 54Mbit te hebben, maar de doorvoersnelheid kan op een rustig kanaal maximaal 25Mbit/sec zijn.
Eens kijken of ik dit goed begrijp......
Als je dus een router gebruikt met het "N" protocol (zoals mijn Linksys WRT320N) moet je dus ook een netwerkadapter in je laptop hebben die dat "N"protocol ondersteunt.
Ik heb in mijn Asus bijvoorbeeld een Atheros AR5007 EG en die ondersteunt dat dus niet, waardoor mijn router op de 5 Ghz band niet kan 'praten' met mijn laptop.(Oftewel ik krijg geen draadloze verbinding)
De oplossing is een andere netwerkadapter in mijn laptop steken die dat wel doet.
Daarvoor heb ik mijn oog laten vallen op de Linksys WPC100 Rangeplus omdat ik geen USB adapter wil.
Als ik ernaast zit hoor ik het graag.

Halkzor
8 december 2009, 10:14
bedankt voor de info..
wel gruwelijk balen, ik heb deze nog maar pas.. gekocht omdat ik niks als problemen heb gehad met de netgear router van ziggo..
ik ging er vanuit dat deze goed moest zijn tot 50mbps.. hmm niet dus..
hoe kan ik zien of de draadloze adapter van de laptop goed genoeg is?
Je kunt in je Configuratiescherm/Netwerkbeheer zien welke Netwerkverbindingen je hebt.
Dat zijn in een laptop de Ethernet Controller voor de vaste verbinding en de Wireless Network Adapter voor de draadloze verbinding.
Kijk naar de naam van die adapter en Google daar even op.
In mijn geval was het de Atheros ar5007 eg en dat leverde als snel als resultaat op dat die alleen voor 802.11 a/b/g geschikt is en niet voor /n.

Pollie
8 december 2009, 20:26
het is een Broadcom 802.11g-netwerkadapter dus gok dat hij alleen G ondersteunt.. kan er verder weinig over vinden.
dus het word een keer een nieuwe router en een nieuwe adapter..