View Full Version : Tip! Voorkomen ontvangst problemen (ned 1,2 &3 HD)

TVdigitaal
10 november 2009, 13:32
Klacht: Sinds 1 juli jl. zendt Ziggo Ned. 1, 2 en 3 in HD-kwaliteit uit. Deze wijziging kan in bepaalde gevallen geen of slechte ontvangst van Ned 1, 2 en 3 tot gevolg hebben.

Oorzaak: Het huisnet (antenne-/coaxkabel cq. kabelaansluitdoos) is niet geaard. De afscherming van de kabelaansluitdoos/coaxkabel dient aan de huisnetzijde deugdelijk geaard te zijn. In sommige gevallen is nagelaten deze (noodzakelijke) aarding aan te brengen. Meestal gaat het in dat geval om aansluitdozen die niet in de meterkast zijn gemonteerd maar bijv. in de huiskamer.

Oplossing: aarding van de kabelaansluitdoos aan huisnetzijde aan een deugdelijk aardingsaansluitpunt.

Voorbeeld zie pagina 8 in de volgende PDF:
http://www.digiproof.nl/WebRoot/InHo...andleiding.pdf (http://www.digiproof.nl/WebRoot/InHome/pictures/manual/Pakket%202%20installatie%20handleiding.pdf)

pboes
13 november 2009, 18:20
Wie gaat daar voor zorgen? Volgens mij had dat tijdens de montage indertijd al moeten gebeuren!!! Dat kun je niet ineens bij de klant in de schoenen schuiven.

Ik heb geen slechte ontvangst maar wel een brom zodra ik de Humax ontvanger aansluit op de kabel.
Opgelost met een galvanische scheiding.

Henk56
14 november 2009, 18:36
Tsja...

Laat nou die meterkast 'ver weg' (3 centraaldozen en >15m ge/gn draad) zijn, wanneer ik de aansluitdoos moet aarden, dan is een aardklem om de buis van cv. installatie de enige optie!
De monteur achte dit niet noodzakelijk, en dat is alweer zoveel jaar geleden.

Het beeld op Ned 1-3 HD is gewoon goed.

Valt nog op te merken dat met name oude TV's nogal eens een rest-spanning af kon geven op de Coax-aansluiting...
De coax aansluiting van de TV en antenne-kabel los in de hand kon je eenvoudig een 'tikje' krijgen.:thumb up:

om1
21 november 2009, 10:52
Als dit het werkelijk het geval is, dan wordt het eens tijd dat Ziggo de handleiding van module 1 wijzigt: daar staat nog steeds:

"De aarddraad sluit u alleen aan als de wandcontactdoos zich in de meterkast bevindt."

Joop558
22 november 2009, 21:45
De massa van de coax kabel is tevens de aarde van de coax kabel.

Deze is in de verdeelkast al aan aarde gelegd.

Ik heb geen problemen met het beeld van Ned1, 2 en 3 HD.

Maar de apparatuur tussen je kabel en de decoder, die moet wel van een geode aarde vooorzien zijn, ik denk dat de winkelier dat bedoeld.

Ik heb er niets tussen zitten, alleen het spitkastje van Ziggo. (ivm telefoon en internet).

bitsflew
12 januari 2010, 11:23
De massa van de coax kabel is tevens de aarde van de coax kabel.

Deze is in de verdeelkast al aan aarde gelegd.

De binnenkomende kabel is galvanisch gescheiden van de rest van de huisinstallatie!

Het Signaal Overname Punt (meestal een Hirschmann TRAS1000/B (http://www.vego.nl/hirschmann/tras1000/tras1000.htm)) heeft niet voor niets een eigen aarde-aansluiting.

Maar de apparatuur tussen je kabel en de decoder, die moet wel van een geode aarde vooorzien zijn, ik denk dat de winkelier dat bedoeld.

Dat wordt lastig want de meeste moderne apparatuur is dubbel ge´soleerd en dus niet voorzien van een stekker met randaarde.

Vincemeister
9 januari 2011, 14:03
Hier wordt ik niet vrolijk van. Heb net een dure HD ontvanger in huis gehaald (we hebben het hier natuurlijk over de Humax 5050c) en wil even fijn naar EK schaatsen kijken op Nederland 1 en zie voornamelijk alleen maar blokkerig onherkenbaar beeld. Ga het internet op en vind hier een vrij technische verklaring met een link naar een pdf die niet werkt waarbij wordt aangegeven dat ik het zelf maar moet gaan oplossen? Lijkt me meer een probleem van Ziggo en/of Humax!! Had namelijk nooit problemen met mijn oudere niet HD-decoder.

Is dit echt de enige manier en zo ja, kan iemand mij een werkende link sturen of in lekentaal uitleggen wat ik in mijn meterkast moet doen?

Riparius
9 januari 2011, 14:09
Hier wordt ik niet vrolijk van. Heb net een dure HD ontvanger in huis gehaald (we hebben het hier natuurlijk over de Humax 5050c) en wil even fijn naar EK schaatsen kijken op Nederland 1 en zie voornamelijk alleen maar blokkerig onherkenbaar beeld. Ga het internet op en vind hier een vrij technische verklaring met een link naar een pdf die niet werkt waarbij wordt aangegeven dat ik het zelf maar moet gaan oplossen? Lijkt me meer een probleem van Ziggo en/of Humax!! Had namelijk nooit problemen met mijn oudere niet HD-decoder.

Is dit echt de enige manier en zo ja, kan iemand mij een werkende link sturen of in lekentaal uitleggen wat ik in mijn meterkast moet doen?

Als je een probleem wil oplossen moet je altijd met de makkelijke dingen beginnen, de moeilijke dingen kunnen later altijd nog. Bekijk de coax bekabeling en aansluitpluggen waarmee je de Humax 5050C hebt aangesloten eens kritisch, als het eerder met een andere decoder wel goed werkte dan zit hier je probleem. Kijk ook in het menu van de 5050C naar de BER waarden. Deze moeten voor alle zenders op 0 blijven staan, zo niet dan heb je inderdaad een bekabelingsprobleem.

Joop558
9 januari 2011, 14:39

Zoals Riparius al aangeeft.

Kijk ook naar het beginpunt in de meterkast.

Alle connectoren moete goed zijn en afgeschermd.
Coax kabel moet goed zijn, mijn voorkeur Coax 12 of Kokaa779
Allemaal betaalbare onderdelen.

Splitters en versterkers kunnen ook de boosdoener zijn.

Ook ik denk dat daar de fout / probleem zit.

Vincemeister
9 januari 2011, 20:15
De splitter lijkt inderdaad het probleem te zijn want ik had dit na het plaatsen van mijn post al zelf getest en indien ik de splitter er tussen uit haal heeft NL 1 en 2 wel goed beeld.

Wat ik raar vind is dat ik er alleen last van heb bij NL 1 + NL 2 en niet bij NL 3 of Eurosport HD. Verder heeft mijn vriendin gisteren grotendeels naar op zoek naar Zorro gekeken gisteren. Was op NL 1 en beeld was de hele tijd goed met splitter ertussen.

Wat ik zou verwachten is dat ik altijd slecht beeld zou moeten hebben op alle HD zenders met de splitter ertussen maar dit is niet het geval. Ligt het dan toch wel aan de splitter en zo ja gaat een versterker het probleem dan wel verhelpen? Ik lees namelijk dat splitters en/of versterkers ook de oorzaak kunnen zijn (bericht van Joop hierboven)

Riparius
9 januari 2011, 22:05
De splitter lijkt inderdaad het probleem te zijn want ik had dit na het plaatsen van mijn post al zelf getest en indien ik de splitter er tussen uit haal heeft NL 1 en 2 wel goed beeld.

Wat ik raar vind is dat ik er alleen last van heb bij NL 1 + NL 2 en niet bij NL 3 of Eurosport HD. Verder heeft mijn vriendin gisteren grotendeels naar op zoek naar Zorro gekeken gisteren. Was op NL 1 en beeld was de hele tijd goed met splitter ertussen.

Wat ik zou verwachten is dat ik altijd slecht beeld zou moeten hebben op alle HD zenders met de splitter ertussen maar dit is niet het geval. Ligt het dan toch wel aan de splitter en zo ja gaat een versterker het probleem dan wel verhelpen? Ik lees namelijk dat splitters en/of versterkers ook de oorzaak kunnen zijn (bericht van Joop hierboven)

Je splitter en/of de pluggen waarmee je die splitter aansluit zijn brak. Het is helemaal niet raar dat sommige zenders problemen geven met slecht aansluitmateriaal en andere weer niet, dat is juist wat je meestal ziet bij slechte verbindingen, biijvoorbeeld door instraling van buitenaf ˇf door het optreden van staande golven in je bekabeling. Een versterker gaat dit niet oplossen, gebruik van deugdelijk aansluitmateriaal en bekabeling wel.

Vincemeister
10 januari 2011, 23:04
Knap dat jij weet wat ik in mijn huis aan kabels heb liggen.

Inmiddels is het probleem alweer verholpen. Bij het verwijderen van het balanceboard van de Wii, wat zich onder onze tv-meubel bevindt, hadden we direct weer prima beeld op de probleemzenders NL1 en NL 2.

Na een korte inspectie bleek dat de coax kabel bij het aansluiten van de nieuwe Humax decoder ietwat verstrikt was geraakt met andere kabels die zich bevonden achter de tv-meubel. Kabel losgetrokken, opnieuw aangesloten en prima beeld met een BER waarde van nul. Meermaals getest en voor langere duur. Kennelijk kan wat simpel kabelmanagement al heel veel problemen verhelpen.

En dat dus alles met mijn "brakke" kabels en splitter. Toch een prestatie opzich.

Joop558
11 januari 2011, 09:23

Dit is normaal, omdat meestal maar een bepaalde frequentie wordt gestoord. En op die band (stream) zit dan toevallig NED1 en 2.

Dit komt ook voor als de coax kabel geknikt is of een te scherpe hoek maakt.

Evertcb
17 december 2013, 13:46
Onlangs (na 10 jaar) geen enkel probleem net mijn kabels te hebben gehad kreeg ik opeens blokkerig beeld op mijn film1 kanalen. De monteur kwam langs van Ziggo en sloot zijn kabel aan, alles werkte weer! Ik moest een kabelkeur kabel aanschaffen. De oude kabel zou te veel storende signalen opvangen. Ik vroeg hoe dat plots na 10 jr. zo kwam?! Dat kwam waarschijnlijk door experimenten met het 4G netwerk zo gaf hij aan. Met mijn nieuw gekochte kabel was alles weer okÚ! Helaas van korte duur! Sinds kort is er een 4G mast op onze flat gezet en jawel.... Weer wat blokkerig beeld op de film1 kanalen! Dat is geen toeval meer! Hopelijk gaat Ziggo er wat aan doen, ik heb nog niet gebeld.. Ben sowieso van plan met film1 te stoppen, is dat probleem opgelost!

TheGrouch
17 december 2013, 13:57
Wat kan Ziggo hier dan aan doen?

Zij zijn niet verantwoordelijk voor de 4G signalen en ook niet verantwoordelijk voor jouw huisinstallatie.

Evertcb
18 december 2013, 00:13
Ziggo kan dat zien aankomen. De klanten goed informeren en eventueel (als zij dat kunnen) het signaal dusdanig doorgeven (andere freq of kanaal) of versterken dat het goed doorkomt. ik betaal nu 15 euro per maand voor film1 wat niet goed doorkomt terwijl andere zenders wel goed doorkomen zoals de regio zenders en andere kanalen zoals sbs, RTL, Eurosport etc etc

TheGrouch
18 december 2013, 07:52
De klanten goed informeren

Zoiets bedoel je:
https://www.ziggo.nl/#klantenservice/gebruiken/binnenhuisbekabeling/

Maar dat had jij natuurlijk al gevonden.

Evertcb
19 december 2013, 01:59
;-) Ja zo iets is natuurlijk altijd okÚ!
Alleen is mijn (digitale) thuisnetwerk de afgelopen jaren altijd in orde geweest en nooit verstoord. Dus die tips nooit hoeven te checken. Ziggo zegt niets over de 4G invloeden die nu plotseling ontstaan zijn en ook niet wat zij daar aan doen. Inmiddels heb ik een kabel van 10 meter (vanaf 15 meter moet je thuis extra versterken aldus Ziggo) van Hirschmann (kabelkeur/ziggo geschikt). Vanuit mijn kant gezien heb ik nu wel alles gedaan. Het zal niet enkel mijn probleem zijn, ben benieuwd of Ziggo (buiten de thuistips) ook nog zelf initiatief neemt om zijn signalen te versterken?!

wmoons
29 december 2013, 22:19
Klacht: Sinds 1 juli jl. zendt Ziggo Ned. 1, 2 en 3 in HD-kwaliteit uit. Deze wijziging kan in bepaalde gevallen geen of slechte ontvangst van Ned 1, 2 en 3 tot gevolg hebben.

Oorzaak: Het huisnet (antenne-/coaxkabel cq. kabelaansluitdoos) is niet geaard. De afscherming van de kabelaansluitdoos/coaxkabel dient aan de huisnetzijde deugdelijk geaard te zijn. In sommige gevallen is nagelaten deze (noodzakelijke) aarding aan te brengen. Meestal gaat het in dat geval om aansluitdozen die niet in de meterkast zijn gemonteerd maar bijv. in de huiskamer.

Oplossing: aarding van de kabelaansluitdoos aan huisnetzijde aan een deugdelijk aardingsaansluitpunt.

Voorbeeld zie pagina 8 in de volgende PDF:
http://www.digiproof.nl/WebRoot/InHo...andleiding.pdf

De link in het bericht werkt niet, weet iemand waar deze handleiding wel gevonden kan worden?