View Full Version : storingen in ontvangst bij cam module


Guillaume
27 oktober 2009, 13:17
Beste lezers,

De laatste tijd komt het steeds vaker voor dat de ontvangst wordt
onderbroken (een seconde of zo) waarbij aangegeven wordt dat er
geen signaal is. Dat is alleen zo als ik de ci+ cam module gebruik
en het is vaker bij buitenlandse zenders en tv brabant. Als ik mijn
oudere humax als decoder gebruik is er niets aan de hand: geen
onderbrekingen, geen storingen.

Hebben meer van jullie hier last van? Ligt dit aan de module? Moet
ik terug naar de winkel?

Alvast bedankt,

Guillaume

JW-NHS
27 oktober 2009, 13:58
Schrijf er even bij in welke TV, typenummer enz., je 'm gebruikt, en welke SW versie die TV heeft.

Groet,
JW

mesa57
27 oktober 2009, 14:59
Hier hetzelfde, sinds de CI+ cam. Op de Humax geen last. Sony KDL 40W5500, sw versie 1.303ea Smit Cam.
Ik denk dat het aan de sw versie ligt die ik expres nog niet geupdate heb ivm sorteer- en standby problemen.

JW-NHS
27 oktober 2009, 15:04
Dat laatste denk ik ook, de 1.570 zou dit moeten verhelpen.
Maar ja, ik kan me voorstellen dat je die niet wilt inspelen, het wachten is op de 1.6XX. Die heeft ook weer de sorteerfunktie, heb ik begrepen.

Groet,
JW

saar
27 oktober 2009, 17:36
Op mijn sony 40z5500 valt nu contineu het digitale signaal weg ( geen signaal ) van de volgende zenders RTL 4 5 7 en Z, SBS6
CA+ cam Van ziggo software versie TV 1.57 postcode gebied 1135

Guillaume
28 oktober 2009, 10:44
Bedankt voor jullie reacties. Als je door de verschillende forums
bladert dan valt op dat echt heel veel mensen last hebben van
dit soort korte onderbrekingen in het signaal, hoewel daar niet
altijd bij staat dat ze deze module gebruiken. Hier gaat het om
een Sony 40z5500 met de allerlaatste software update. Gelukkig
heb ik de humax nog, want anders zou tv kijken onmogelijk zijn.
Misschien moet Ziggo deze versie van de module nog eens goed
testen? Of toch terug naar de winkel?

Guillaume

twigger
28 oktober 2009, 11:06
Ik krijg soms als ik naar een zender zap een paar econden de melding 'gekozen programma niet beschikbaar' laatst beeld het scherm zelfs zwart (Ned1) en moest ik eerst even naar een andere zender zappen.

En de bekende E19 melding is nog niet opgelost, deze melding verschijnt vaak op Net5, het is maar heel even maar ja mag toch niet geburen.

JW-NHS
28 oktober 2009, 11:20
Bedankt voor jullie reacties. Als je door de verschillende forums
bladert dan valt op dat echt heel veel mensen last hebben van
dit soort korte onderbrekingen in het signaal, hoewel daar niet
altijd bij staat dat ze deze module gebruiken. Hier gaat het om
een Sony 40z5500 met de allerlaatste software update. Gelukkig
heb ik de humax nog, want anders zou tv kijken onmogelijk zijn.
Misschien moet Ziggo deze versie van de module nog eens goed
testen? Of toch terug naar de winkel?

Guillaume

Welk heb je er dan nu in, is dat de 1.570 met die beperkingen in de sorteerfunktie?

Groet,
JW

Guillaume
29 oktober 2009, 02:33
Ja, dat is die met de sorteerbeperking. Maar hoe zou die
software-upgrade het signaal van enkel de ci+ kunnen storen
en niet die van de humax? Het lijkt me logisch dat het aan de
module ligt als de humax wel gewoon goed werkt... Of maak
ik hier een denkfout?

Guillaume

Riparius
29 oktober 2009, 18:43
Ja, dat is die met de sorteerbeperking. Maar hoe zou die
software-upgrade het signaal van enkel de ci+ kunnen storen
en niet die van de humax? Het lijkt me logisch dat het aan de
module ligt als de humax wel gewoon goed werkt... Of maak
ik hier een denkfout?

Guillaume

Ja, je maakt een denkfout. Ik weet wel zeker dat het niet aan de module ligt. Je kunt dit zelf ook gemakkelijk controleren door de module uit het toestel te verwijderen en dan een tijdje naar Nederland 1 SD of Nederland 1 HD te gaan kijken. Dan zul je zien dat de onderbrekingen nog steeds optreden.

Het heeft ook niets met de software in de TV te maken, want er zijn genoeg andere mensen die ook nog steeds de oude (originele) firmware in het toestel hebben zitten en toch uitstekende ontvangst hebben. Firmware mag je dus ook uitsluiten als foutoorzaak.

Blijft over dat je een slechte kabelverbinding hebt of - heel misschien - een slecht contact in het toestel. Sluit om te beginnen het toestel eens rechtstreeks aan met een coaxkabel op het Ziggo aansluitpunt op de muur. Is de storing er dan nog probeer dan voor de zekerheid ook nog eens een andere coaxkabel, weer direct tussen het toestel en de wandcontactdoos.

Guillaume
30 oktober 2009, 12:23
Dag Riparius,

Bedankt voor je reactie. Zoals ik in mijn eerste mailtje aangaf
zitten die onderbrekingen vaker bij buitenlandse zenders en bij
omroep Brabant. Daar kan ik niet naar kijken als ik de module
uit de tv haal want dan heb ik alleen Nederland 1. In Nederland 1
zitten geen onderbrekingen, ook niet zonder module.

Ik heb verder niet de oude firmware maar de nieuwe geinstalleerd.

En de humax decoder zit met hetzelfde draadje aan de kabel als
de tv; de tv is via de humax doorgelust. Die verbinding geeft geen
storingen dus ik denk dat de kabels wel in orde zijn.

Blijft dus een raadsel?

Groeten,

Guillaume

ArChie
30 oktober 2009, 12:35
En de humax decoder zit met hetzelfde draadje aan de kabel als
de tv; de tv is via de humax doorgelust. Die verbinding geeft geen
storingen dus ik denk dat de kabels wel in orde zijn.

Haal de Humax er eens tussenuit, dus de coax kabel rechtstreeks naar de TV. Het zal niet de eerste keer zijn dat het signaal na een digitale ontvanger slechter is dan voor de digitale ontvanger. Als dat het probleem oplost dan zou ik je willen adviseren om gebruik te maken van een goede kwaliteit splitter i.p.v. de doorlus mogelijkheid via de ontvanger.

migroen
4 november 2009, 09:47
Zelf heb ik ook problemen met RTL4, RTL5, RTL7 en SBS6. De overige zender werken altijd prima en zonder problemen.

Soms gaat het dagen goed en nu bestaat het beeld alleen maar blokjes en is er niets te zien. Zoals onderstaand.

http://foto-uploaden.nl/img/0/je251ik.jpg

Andere momenten vlak erna zie je wel beeld maar krijg ik steeds heel veel blokken in beeld.

Alle kabels al vervangen door kwaliteitskabels en aansluitingen.
Na het vervangen leek het probleem opgelost en is het 14 dagen goed geweest. Sinds vandaag ik het er weer terwijl er niets is veranderd.

Ik wordt er een beetjes moedeloos van. Met een standaad decoder werkt het prima maar met de CI+ dus niet.

TV: LCD Samsung LE32650, firmware 2004. Ik zag net dat er een 2005 firmware uit is maar eerst even uizoeken of ik deze kan installeren icm Ziggo.
CI+: Smith
Loader version 3.3
Cam HW: 3.2.1
Cam SW: IRD-SCL3STD-4.1.9
CI+ Software Version V1.1

migroen
12 november 2009, 22:18
inmiddels de 2005 versie geinstalleerd. Maakte helaas niet uit. Na een paar dagen was het beeld weer prima en dacht dat het eindelijk over was.

Kreeg afgelopen weekend een mail van ziggo dat er deze week werkzaamheden zijn en dat er signaalonderbrekingen kunnen optreden.

Vandaag inderdaad ineens alles weg geen telefoon/internet/tv.
Na een tijdje was het er weer en nu is het beeld nog slechter.

Ik snap er helemaal niets meer van.
Vreemde is ook dat het ontvangstsignaal gemiddeld 50 was en de bitfoutcorrectie soms op 2000 staat.

Toen de problemen begin deze week weg waren was het signaal gem 70 en de foutcorr. slecht rond de 30.

Nu is deze weer een dikke 2000.

Iemand die mij kan uitlegen was bitfoutcorrectie is en waar dit door wordt veroorzaakt.

Word een beetje moedeloos van CI+ dat dit werkt. Een setopbox werkt hierin toch een stuk prettiger en is veel minder storing gevoeliger.

Riparius
12 november 2009, 22:26
inmiddels de 2005 versie geinstalleerd. Maakte helaas niet uit. Na een paar dagen was het beeld weer prima en dacht dat het eindelijk over was.

Kreeg afgelopen weekend een mail van ziggo dat er deze week werkzaamheden zijn en dat er signaalonderbrekingen kunnen optreden.

Vandaag inderdaad ineens alles weg geen telefoon/internet/tv.
Na een tijdje was het er weer en nu is het beeld nog slechter.

Ik snap er helemaal niets meer van.
Vreemde is ook dat het ontvangstsignaal gemiddeld 50 was en de bitfoutcorrectie soms op 2000 staat.

Toen de problemen begin deze week weg waren was het signaal gem 70 en de foutcorr. slecht rond de 30.

Nu is deze weer een dikke 2000.

Iemand die mij kan uitlegen was bitfoutcorrectie is en waar dit door wordt veroorzaakt.

Word een beetje moedeloos van CI+ dat dit werkt. Een setopbox werkt hierin toch een stuk prettiger en is veel minder storing gevoeliger.

Een CI+ module is geen digitale ontvanger. Je kunt de CI+ module dus ook niet de schuld geven van je ontvangstproblemen. Voor de hand liggende oorzaken zijn slechte bekabeling of een brakke CI+ TV.

anoniem
12 november 2009, 22:27
inmiddels de 2005 versie geinstalleerd. Maakte helaas niet uit. Na een paar dagen was het beeld weer prima en dacht dat het eindelijk over was.

Kreeg afgelopen weekend een mail van ziggo dat er deze week werkzaamheden zijn en dat er signaalonderbrekingen kunnen optreden.

Vandaag inderdaad ineens alles weg geen telefoon/internet/tv.
Na een tijdje was het er weer en nu is het beeld nog slechter.

Ik snap er helemaal niets meer van.
Vreemde is ook dat het ontvangstsignaal gemiddeld 50 was en de bitfoutcorrectie soms op 2000 staat.

Toen de problemen begin deze week weg waren was het signaal gem 70 en de foutcorr. slecht rond de 30.

Nu is deze weer een dikke 2000.

Iemand die mij kan uitlegen was bitfoutcorrectie is en waar dit door wordt veroorzaakt.

Word een beetje moedeloos van CI+ dat dit werkt. Een setopbox werkt hierin toch een stuk prettiger en is veel minder storing gevoeliger.


Heb je dit probleem ook op ned 1 HD of ned 1 SD met en zonder CAM

Het is niet zo aannemelijk dat het probleem in de CAM zit.

G.bruiker
12 november 2009, 22:37
Weet wel dat de Samsung tv's erg gevoelig zijn.
Op de decoder had ik 63 % met versterker, nu zonder versterker 85 % signaal.
Draai ik de versterker op dan wordt het na minder dan een kwart slag al 100% en veranderd het beeld naar zoals het op de foto is.
Zelfs op de 4 DB tak ziet het beeld er al zo uit als op de foto.
Ondertussen gebruik ik deze verzwakker:
http://12webshop.nl/webshop/products_pictures/SAT-ATT20-KNgroot.jpg

Nu is het beeld perfect.
Voor 5 euro..

migroen
13 november 2009, 08:24
Heb je dit probleem ook op ned 1 HD of ned 1 SD met en zonder CAM

Het is niet zo aannemelijk dat het probleem in de CAM zit.

Nee ik heb dit probleem alleen met RTL4,5,7 en SBS6.
Deze zitten op freq: 6khz zeg maar terwijl de overige netten in de 4 khz zitten. RTL8 is wel goed want die zit weer in de 4 khz.

TV-Noord /Tv-Utrecht / Omroep Brabant en TV-Zeeland zitten dus ook in de 6khz en ook deze ontvang ik dus niet. Even getest welke het niet doen.

Probleem zit hem dus in de 6Khz. Daar gaat het fout.

De kabels zijn van proff. kwaliteit incl de aansluitingen.

Wat ik dus vreemd vindt is als het in de aansluiting/kabels zou liggen dit dus altijd zou moeten zijn en dat is het niet. Soms is het dagen goed en geeft de bitfout maar een klein getal aan. Andere dagen is er niets meer te zien en zit de bitfout op 2000. Na de werkzaamheden van gistern is het nu nog slechter geworden en zie ik niets meer alleen maar blokken met groene en roze kleuren. Terwijl voor het signaal wegviel door de werkzaamheden het gewoon perfect was al een paar dagen.

ArChie
13 november 2009, 10:12
Nee ik heb dit probleem alleen met RTL4,5,7 en SBS6.
Deze zitten op freq: 6khz zeg maar terwijl de overige netten in de 4 khz zitten. RTL8 is wel goed want die zit weer in de 4 khz.
Als je TV weergeeft dat ze op 6 KHz zitten dan is er iets goed mis met de firmware van je TV. RTL 4, 5 7 en SBS 6 zitten namelijk op de 658.75 MHz in Ziggo/Multikabel gebied:

================================================== ===========================================
19 316,00 316,00 658,75
64/6,875 64/6,875 64/6,875
---------------------------------------------------------------------------------------------
RTL 4 1 19001 4 4 4
RTL 5 1 19002 5 5 5
SBS 6 1 19003 6 6 6
RTL 7 1 19006 7 7 7


TV-Noord /Tv-Utrecht / Omroep Brabant en TV-Zeeland zitten dus ook in de 6khz en ook deze ontvang ik dus niet. Even getest welke het niet doen.
Deze kanalen zitten samen met een aantal radio kanalen op de 634.75 MHz:

================================================== ===========================================
14 436,00 436,00 634,75
64/6,875 64/6,875 64/6,875
---------------------------------------------------------------------------------------------
Mezzo 1 80 364 364 364
Omroep Zeeland 1 185 976 976 976
TV Noord Holland 1 14001 987 987 987
TV Utrecht 1 14002 983 983 983
AT 5 1 14003 986 986 986
TV Rijnmond 1 14004 988 988 988
Omroep Brabant TV 1 14005 985 985 985
TV Noord 1 14006 979 979 979
Total Hits 2 14050 752 752 752
Killer 80's 2 14051 761 761 761
Dance Floor Fillers 2 14052 753 753 753
The Love Collection 2 14053 759 759 759
Ultimate Urban 2 14054 757 757 757
Classical Greats 2 14055 767 767 767
The Biggest Rock Anthems Ev 2 14056 762 762 762
The Perfect Dinner Party/Co 2 14058 758 758 758
Harder Than hell 2 14059 774 774 774
Magnificent 70's 2 14060 760 760 760
Total Hits Germany 2 14062 777 777 777
Radio Sweet Reggae 2 14066 771 771 771
Jazz Classics 2 14067 770 770 770
Still Got The Blues 2 14069 764 764 764
Just Chillout 2 14070 751 751 751
Country Stars 2 14071 776 776 776
The Cocktail Lounge 2 14073 755 755 755
Cool Jazz 2 14076 769 769 769
Classical Orchestral 2 14077 768 768 768
Classical Calm 2 14078 766 766 766
Rock 'n' Roll Era 2 14081 775 775 775
Soul Classics 2 14082 773 773 773
The Main Event 2 14085 750 750 750
Schlager Greats 2 14086 763 763 763
All Day Party 2 14089 754 754 754
XLnt Hits 2 14090 780 780 780
NederPop Gold 2 14091 781 781 781
NederPop Nu 2 14092 782 782 782
XLnt Nostalgie 2 14093 783 783 783
PiratenHits 2 14094 784 784 784
XLnt Easy Listening 2 14095 785 785 785
HotPop Gold 2 14096 786 786 786
XLnt HotPop 2 14097 787 787 787
XLnt Comedy 2 14098 788 788 788
XLnt Dance Classics 2 14100 789 789 789


Probleem zit hem dus in de 6Khz. Daar gaat het fout.

De kabels zijn van proff. kwaliteit incl de aansluitingen.

Wat ik dus vreemd vindt is als het in de aansluiting/kabels zou liggen dit dus altijd zou moeten zijn en dat is het niet. Soms is het dagen goed en geeft de bitfout maar een klein getal aan. Andere dagen is er niets meer te zien en zit de bitfout op 2000. Na de werkzaamheden van gistern is het nu nog slechter geworden en zie ik niets meer alleen maar blokken met groene en roze kleuren. Terwijl voor het signaal wegviel door de werkzaamheden het gewoon perfect was al een paar dagen.
Ik weet niet wat er aan de hand is, maar interferentie door Digitenne van KPN is het waarschijnlijk niet aangezien de door Digitenne gebruikte frequenties voor de regio Alkmaar niet overlappen.

migroen
13 november 2009, 10:29
Even specifiek te freq.

RTL4,5,7 en SBS6 zitten bij mijn op 658750Khz
Omroep Brabant ATV en de andere zitten op 634750Khz

Met die 2 banden gaat het dus fout

ArChie
13 november 2009, 10:34
Even specifiek te freq.

RTL4,5,7 en SBS6 zitten bij mijn op 658750Khz
Omroep Brabant ATV en de andere zitten op 634750Khz

Met die 2 banden gaat het dus fout
Dat is dus iets meer dan 6 KHz :wink:

Maar goed, zijn dat echt de enige frequenties waarop je kanalen mist? Zie het volgende overzicht voor de kanalen/frequentie indeling zodat je even kan controleren of de rest wel goed te ontvangen is:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/31632914#31632914

migroen
13 november 2009, 14:25
Ja ik dacht kort het even af naar 6 maar kwam er inderdaad achter dat dit iets te kort door de bocht was :mrgreen:

Ik mis geen zenders, of ik begrijp het even niet wat je precies bedoeld.
Ik ontvang zel wel alleen ziet het er niet uit.
Het beeld ziet eruit zoals in reactie 13.

Na de werkzaamheden van gistern is het nu eerst een zwart beeld, dan vervormd signaal en na een tijdje krijg ik dus het beeld zoals in reactie 13.

Voor de werkzaamheden was dit beeld er gelijk als het probleem er was.

migroen
17 november 2009, 09:07
Probleem is opgelost voor dit moment.

Bleek toch aan een kabel te liggen. In de muur zat nog een oude aansluiting en deze kabel vervangen door een proff. kabel. Helaas zitten er nog een paar slechte kabels maar die zijn bijna niet te vervangen. Deze zitten in pijpen in de muur en dat valt niet mee om deze te vervangen.

Maar door het kleine stukje te vervangen en met versterker is het beeld weer goed van de RTL en SBS zenders. Er zitten nog wel wat bitfouten in de ontvangst maar deze is van 2000 teruggegaan naar gem 30 en dat is prima. Ik merk het niet in de beeldkwaliteit.

Dank iedereen voor het meedenken en toch weer een leermoment. Je roept al snel dat je kabels goed zijn totdat je verder gaat zoeken in de vaste aansluitingen :oops:

jorkalk
24 november 2009, 11:35
Ook ik heb deze klachten random in de tijd.
Deze week mijn decoder 360r nieuwe firmware geladen.

Ook dit toestel heeft nu onderbrekingen, volgens mij heeft het toch met het signaal te maken, het lijkt erop dat de bandbreedte welke beschikbaar is te gering is.

De kabels die ik gebruik werken nu al jaren naar te vredenheid Ziggo start met HD en CI+ en nu heb ik problemen met het signaal.

Tijdens het schaatsen worden de benen van de schaatsers ook niet goed weer gegeven wanneer ze vlak voor reklameborden rijden met snel wisselende vlakken, er ontstaan dan storingen op de donkere benen van de schaatsen. Ook bijzonder!!


Beneden Sony 46Z5500 + CI+ CAM, boven ext decoder met Sony 26s3000
Kan Ziggo niet iets aangeven of en zoja wat we mogen verwachten op dit gebied in de nabije toekomst?

migroen
24 november 2009, 12:53
Heb er ook nog last van op bepaalde momenten. Moet nog testen direct vanaf het punt waar het signaal binnenkomt direct op de TV maar is even lastig om een grote LCD naar beneden te slepen:grin:

Van ziggo zullen we niet veel horen denk ik aangezien daar de groep nog te klein voor is die dit probleem heeft.

Het blijft ook een kwestie van dingen uitsluiten om het signaal beter te krijgen. Soms helpt het om aansluitdozen weer eens opnieuw aan te sluiten als ze er al jaren zitten.

Ik denk dat het probleem ook is dat de techniek verder gaat maar de bestaande bekabeling in huizen vaak al oud en van goedkope kwaliteit is. Voorheen was dat geen probleem maar nu worden er hogere eisen gesteld aan de kabels een aansluitingen om storingen te verkomen. Er gaat nu meer door de kabels dan vroeger met analoog. Tevens zijn er veel storingen van buitenaf. Dit alles zal zeker meehelpen aan een slechter signaal.

Gertemans
9 januari 2010, 01:35
Ook hier het probleem met CI+, met dezelfde zenders die enkelen hierboven noemen: RTL4,5,7 en SBS6.

De andere zenders doen het prima.
Analoog werken alle zenders ook prima.

Ik vraag me af of er écht maar zo weinig mensen last van hebben.

Toestel: Sony 37W5500.

migroen
9 januari 2010, 09:21
Het vreemde is dat sinds het nieuwe jaar ik tot op heden storingsvrij kan kijken en de problemen nog niet teruggeweest. Komt vast door de sneeuw. Dat isoleert de boel goed vermoed ik zo.

JW-NHS
9 januari 2010, 11:13
Hoe zien de signaal sterkte en BER er uit bij die zenders?

Bij mij, Ziggo in het midden van het land, doen die zenders het prima, geen enkel probleem.

Groet,
JW