View Full Version : Slechter beeld sinds HD eindregie RTL ?

hallotjes
11 oktober 2009, 15:34
Af en toe valt het op dat op de rtl zenders de bewegingen niet helemaal vloeiend lopen, vooral te zien in gezichten. Nu op RTL4 bij "ik wed dat ik", maar ook op RTL7 vanochtend.

Meer mensen hier last van?

Damandan
11 oktober 2009, 16:15
Dit was mij gisteren ook al opgevallen (RTL4 en 5). Maar ik meende dit fenomeen ook op Net 5 te zien.

rednas77
11 oktober 2009, 17:19
Ik heb hier ook af en toe last van en dan vooral op RTL4 en wel bij het programma "de slimste". Omdat het op mijn TV boven is d8 ik eigenlijk dat het aan de kabel lag.
Het beeld irriteert niet dusdaning dat ik de kabel ga vervangen.

hallotjes
11 oktober 2009, 17:37
ik zelf dacht eerst omdat ze nu aan HD gaan beginnen (al bezig zijn als test) er nu eenzelfde schakeling gebruikt wordt als bij de NPO, maar dat kan niet want de rtl's zijn wel super zuiver en scherp . . . .

haas
11 oktober 2009, 21:35
ik zelf dacht eerst omdat ze nu aan HD gaan beginnen (al bezig zijn als test) er nu eenzelfde schakeling gebruikt wordt als bij de NPO, maar dat kan niet want de rtl's zijn wel super zuiver en scherp . . . .Dit is zo sinds augustus, ongeveer nadat het probleem van de gekartelde ondertiteling op RTL 7 is opgelost. Het komt zoals je al dacht door de up- en downconversies naar en van HD. De beeldkwaliteit is sindsdien ook licht achteruitgegaan, het was altijd zeer goed bij RTL en nu is het iets minder scherp. Ik heb nog oude opnames op de Humax en dan is het verschil goed te zien.

hallotjes
11 oktober 2009, 22:26
Mij nog niet zo erg op gevallen maar ga er eens op letten. Het is in iedergeval niet zo rampzalig als bij de NPO. Heen hardheid in letters enzo en "digitale kleuren"

Jammer dat HDTV ten koste moet gaan voor de normale kijkers in nederland :cry:

Is dit op alle rtl's of enkel 7/8 die als eerste beginnen met HD? De laatste twee kijk ik zelden naar.

haas
11 oktober 2009, 22:54
Is dit op alle rtl's of enkel 7/8 die als eerste beginnen met HD? De laatste twee kijk ik zelden naar.Het is op alle RTL zenders (d.w.z. 4-5-7-8).

hallotjes
12 oktober 2009, 18:27
Dat bibberige is gelukkig niet altijd. Beeld lijkt inderdaad soms iets softer, maar kan ook aan de uitzending liggen, of gewoon omdat ik nu weet dat er geupscaled wordt.

Al vraag ik me af wat dit eigenlijk in de praktijk betekend, elke lcd/plasma scaled uitzich al up, en geeft dermate veel verlies dat dit niet zo meer opvalt. Enkel de CRT kijkers zullen die duidelijk zien.
Al blijft het zo dat dit naar mijn mening absoluut niet mag, zoals je zelf al zegt goed te zien is NIET de bedoeling.

hallotjes
17 oktober 2009, 23:17
@haas
Je hebt inderdaad gelijk, RTL gaat ook voor SD door de upscaler :cry:
Het beeld is inderdaad een stuk softer in vergelijk met de SBS zenders. Ook zie ik de typische 16/9 -> 4/3 switch-over die in twee stappen gaat (eerst verticaal uitrekken dan horizontaal) die ook de NPO gebruikt. Dit komt omdat 4/3 in 1080i niet mogelijk is wat een extra stap geeft.

Nu alleen nog de sbs zenders en tv kijken met dvd kwaliteit is voorbij voor de nederlandse zenders :cry:

masutrix
29 oktober 2009, 14:34
Af en toe valt het op dat op de rtl zenders de bewegingen niet helemaal vloeiend lopen, vooral te zien in gezichten. Nu op RTL4 bij "ik wed dat ik", maar ook op RTL7 vanochtend.

Ja inderdaad het is mij ook opgevallen dat de beelden af en toe stotteren, overigens wordt op de storingspagina niets aangegeven over deze storing.
Hopelijk wordt er nog iets aan gedaan door ziggo omdat digitaal kijken zo wel verstoord wordt en de mensen dan weer analoog MOETEN gaan kijken. Lijkt me niet al te beste reclame voor ziggo. Bovendien hebben we net een nieuwe tv, en nu lijkt het net of de tv niet helemaal lekker is.

Zapp Brannigan
29 oktober 2009, 15:37
Het valt ook goed op bij de RTL-Z ticker, soms lijkt het wel of er twee beelden over elkaar heen staan.

hallotjes
29 oktober 2009, 17:28
@ masutri

Probleem ligt niet bij ziggo maar bij de RTL. Er wordt dubbel gescaled (ten behoeve van HD).

NPO heeft af en toe ook die rare bibberende gezichten.

TVdigitaal
29 oktober 2009, 19:45

Als jullie het de komende dagen weer zien noteer dan even: Welke RTL zender, welk programma en welk tijdstip.

Deze info is voor ons en RTL zeer waardevol om zo het probleem te onderzoeken, zelf hebben we het ook wel eens gezien maar ook soms was het alleen de RTLZ nieuwsticker. Jullie extra hulp in deze is zeer welkom voor ons en ook voor RTL, dus plaats het aub hier wanneer je het weer ziet.

hallotjes
29 oktober 2009, 20:00
Ik zal eens bij houden.

Nu (+/- 20:00u) iedergeval op RTL 8 bij: De slimste. Net als bij de NPO is dit ook enkel te zien bij kleine bewegingen.
Beeld bij dit programma is soms ook een beetje soft, goed te zien bij het blauwe scherm met de witte letters.

hallotjes
31 oktober 2009, 21:18
Men is er blijkbaar mee bezig bij de RTL :).
Het programam "ik hou van holland" wat er last had van "bibberende" beelden heeft dit nu niet meer. Wel is het beeld nu heel erg "blurry" (was eerst best goed, ondanks het scalen) maar dat lossen ze wel op lijkt me.

De oorzaak is misschien de dé-interlancing/ré-interlancing. Van 576i -> 1080i -> 576i is dé/ré interlancing niet strikt noodzakelijk. Past men dit niet toe heeft men een scherper beeld maar geen vloeiende bewegingen, past men dit wél toe juist vloeiend maar wat wazig. Alleen ben hier niet zeker van.

mjhuisman
28 november 2009, 22:05
ik hou van holland, eigenlijk elke keer als het uitgezonden wordt, maar vanavond zeker.

Wat mij opvalt is dat het altijd stottering betreft als de presentaor/presentatrice in beeld is. Bij ik hou van holland dus eigenlijk alleen maar wanneer linda de mol in beeld is.

Zag het vanavond ook bij rtl7 was tot nu toe alleen bij rtl4, nu al een paar maanden lang.

hallotjes
28 november 2009, 22:30
Bij Jensen gisteren was het gewoon constant.
Bij de NPO is/was (dit punt is grotendeels opgelost daar) het inderdaad ook enkel bij presentatoren, soms ook bij aftiteling die horizontaal loopt. Films en dergelijke zie ik dit niet.

Waar het precies in de keten wordt veroorzaakt weet ik niet. Enkel up en down scalen veroorzaakt dit niet. Weet iemand of er ook dé/ré-interlancing plaatsvind in de nieuwe eindregies? Dat zou dit wel kunnen veroorzaken. Daarbij vraag ik me af, waarom het niet altijd is, meerdere up/down converters specifiek voor elk programma-soort? Of toch iets heel anders? (lijkt me sterk gezien dit zowel bij de npo als rtl begonnen is sinds de nieuwe eindregies)

De andere punten van scalen heeft RTL wel aardig goed in de hand, de rest van het beeld is maar een (heel) klein beetje achteruit gegaan. Dit is bij de NPO (gelukkig al stuk beter) en net5 (jaa die nu ook :cry:) een heel ander verhaal. Begint echt vervelend te worden, nauwelijks iets in native HD maar wel SD de dupe.

CrashingDutchman
1 december 2009, 09:46
In regio Amersfoort, voormalig Casema, nu nauwelijks beeld voor een aantal RTL zenders en SBS 6:

Sinds een dag of 2 of 3 ervaar ik dat op bepaalde kanalen de signaal sterkte erg slecht is. Kanalen komen nog maar met 0.6-5.6mbit (gemiddeld 1.6 mbit) binnen, hetgeen ervoor zorgt dat die kanalen niet te bekijken zijn. Het beeld is steeds heel erg blokkerig en wordt misschien 1 keer in de 10 seconden ververst. Geluid is er ook niet of nauwelijks.

Het probleem doet zich voor bij (in ieder geval, maar misschien wel meer kanalen):
- RTL 4
- RTL 5
- RTL 7
- SBS 6

Ik zal in de buurt eens navragen of anderen dit ook hebben.

Sjaool
1 december 2009, 10:14
In regio Amersfoort.... ...hebben.
Dit lijkt mij een totaal ander probleem.
Deze thread gaat over de beeldkwaliteit van de uitzendingen van RTL dit staat in dit geval los van de signaalkwaliteit.

Het lijkt mij dan ook handiger dat je voor jouw probleem een eigen thread opstart. ;)

Lutjemac
7 december 2009, 12:21
Gisteravond bij miljoenen jacht met Linda de mol bij RTL4 de hele uitzending korte stil stand van beeld tussen 4 en 10 sec geluid liep wel goed door. Heel erg storend en vervelend om naar te kijken.

mvg Lutjemac

haas
12 december 2009, 14:29
Deze week zijn er aanpassingen gedaan in de up- en downconversies van de RTL zenders. Bibberig/trillend/stotterend beeld komt nu niet meer voor. Ook is het beeld een tikje scherper geworden.

Zien jullie het ook zo?

(dit staat voor de duidelijkheid geheel los van de signaalproblemen van lutjemac en CrashingDutchman)

hallotjes
12 december 2009, 22:39
Nu op RTL4 bij succes verzekerd nog altijd die bibberende gezichten . . .
Beeld is niet scherper geworden, ook niet bij "ik hou van holland" die overegens geen last heeft van bibberende gezichten.

haas
12 december 2009, 23:42
Ik zie sinds deze week geen stotteringen meer zoals die er eerst wel heel duidelijk waren in horizontale scrolls, vertikale camerabewegingen e.d.

Vanwege jouw bericht heb ik Succes Verzekerd vanavond ook bekeken en heb tijdens dat programma even wat geprobeerd met mijn tv instellingen:

Alleen als ik de film modus van mijn Sharp tv aan zet, dan krijg ik ook iets dat lijkt op jouw bibberende gezichten. Dit is bedoeld om echte filmbeelden vloeiender weer te geven. Heb jij misschien iets dergelijks aan staan? In dit programma is er weinig actie in beeld (meestal zie je alleen close ups van de kandidaat of de presentator), waardoor de tv denkt dat hij het beeld als progressive (film) kan behandelen i.p.v. interlaced (video). Dat gaat dan mis als het beeld alsnog een beetje begint te bewegen.

hallotjes
12 december 2009, 23:46
Mijn tv is een oude 50hz CRT zonder enige beeldbewerker.
Maar daardoor juist wel een hele goede SD-weergever.

Ik zal eens verder kijken naar andere uitzendingen. Gisteren op RTL4 nog een serie gezien (weet niet welke precies, rond negen uur) en dat beeld leek wel weer wat scherper en vloeiende bewegingen. Maar gezien ik die serie nooit kijk weet ik ook niet hoe deze de week ervoor er uit heeft gezien.

Het leek wel minder overegens. Volgende week bij jensen eens opletten, die er heel erg last van heeft/had.

haas
13 december 2009, 18:02
Gisteren heb ik Succes Verzekerd opgenomen van RTL4 SD op de Humax 5050C en vandaag nog eens afgespeeld op een Sony 50Hz 4:3 CRT.

Ik zie echt geen rare dingen in het beeld, terwijl bewegingsfouten mij normaal heel snel opvallen.

Met welke digitale ontvanger kijk jij? En stuur je dan anamorf of letterbox beeld naar de tv?

hallotjes
14 december 2009, 19:05
Nog eens enkele programma's bekeken:
Miljoenen jacht is wel weer een stuk scherper en vloeiende bewegingen. Journaal is ook weer een klap scherper. Zei het ook dat ik zondag ochtend diverse programma's heb gezien waar het nog niet helemaal 100% vloeiend gaat. Zal vanavond nog eens succes verzekerd kijken.

Mijn decoder is een humax IR fox en stuur anamorph door.

The_Doman
14 december 2009, 20:14
Bij de bewuste RTL programma's zie ik hier ook geen directe problemen met mijn Siemens PVR en CRT/50Hz PAL monitor.

Wat ik tegenwoordig wel steeds vaker zie zijn programma's/fragmenten die met 25fps worden geproduceerd in plaats van normaal 50hz interlaced. Hierdoor verlopen bewegingen niet meer vloeiend en gaat er veel scherpte/resolutie verloren.

Misschien dat dit komt door het (verkeerd) downscalen van orgineel HD materiaal of omdat men een bepaald 'film effect' wil bereiken?

Ook andere bekende interlace fouten (field order problemen) zijn tegenwoordig regelmatig op diverse zenders waar te nemen.

Eigenlijk zou een normaal 50Hz/interlaced CRT display verplicht moeten zijn ter controle van het uit te zenden (SD) signaal om dit soort problemen te voorkomen.

hallotjes
14 december 2009, 23:03
Volgens mij wordt dat ook wel gedaan, op een flatscreen kun je zowizo geen SD materiaal professioneel beoordelen daar deze zo goed als altijd een hogere resolutie hebben en dus het upgescalde SD signaal wat weer gedownscaled is weer opnieuw moet upscalen (en déinterlancen) -> nog meer verlies. Het is alleen heel heel moeilijk om met dubbel scalen en 25fps een goed 576i beeld te krijgen wat niet slechter is dan het origineel.

De rede dat alle omroepen dubbel scalen zit hem misschien is dat thomson/technicolor, degene die apparatuur levert voor NL, enkel single-norm playouts levert. Daar misschien in belgie een andere leverancier wel multinorm heeft.

Gelukkig is de beeldscherpte op RTL wel een heel stuk verbeterd weer, was bijna vergeten hoe goed SD er nog kan uitzien op een simpele CRT :)
Het zier er in iedergeval weer (bijna) zo goed uit als het was i.t.t. de NPO waar het nog altijd een probleem is met een te soft beeld, en niet bij P&W weer de bibberende bewegingen bij gezichten.

Lutjemac
15 december 2009, 12:23
Gisteravond op rtl 8 gekeken naar de film Hook, tijdens de uitzending wel 10 keer een beeld hapering waargenomen, een gedeelte van het beeld staat stil en een ander klein gedeelte schokt een keer 5 en loopt dan weer goed door. Heel iritant!
Het geluid gaat zonder haperingen door.

Zondag avond bij miljoenen jacht geen haperingen meer waargenomen.

mvg Lutjemac

haas
15 december 2009, 14:05
@Lutjemac, dat is inderdaad erg irritant maar wel een ander onderwerp. Deze thread gaat eigenlijk om de veranderingen in beeld als gevolg van up- en downconversie in de nieuwe uitzendstraat van RTL.

Wat jij ervaart is hoe de Humax IR Fox C omgaat met storingen in de transportstroom of ontvangst, de oorzaak van die ontvangststoringen kan bij jou thuis zitten, in het Ziggo netwerk bij jou in de buurt of in jouw regio, maar niet al bij de omroep want dan zou iedereen met een Fox er last van hebben.

TVdigitaal
15 december 2009, 16:36
Gisteravond op rtl 8 gekeken naar de film Hook, tijdens de uitzending wel 10 keer een beeld hapering waargenomen, een gedeelte van het beeld staat stil en een ander klein gedeelte schokt een keer 5 en loopt dan weer goed door. Heel iritant!
Het geluid gaat zonder haperingen door.

Zondag avond bij miljoenen jacht geen haperingen meer waargenomen.

mvg Lutjemac

Sinds de aanpassing in de uitzendstraat is duidelijk een verschil merkbaar, het beeld van RTL is weer scherper. (Haas: Bedankt :wink: )

M.b.t. de problemen die jij ervaart op RTL8:

De digitale frequentie van RTL8 ,NGC HD, OutTV en o.a. de radio zenders van Arrow, Slam, Funx, Juize, classicfm, BNR zitten in het Noordelijke en oostelijke deel op een frequentie die ook gebruikt wordt door het C2000 systeem van de hulpdiensten (brandweer/politie enz.). (393 mhz)

Als je dicht bij zo'n mast woont van deze hulpdiensten en je huisinstallatie is niet goed afgeschermt dan kun je problemen krijgen met de zenders die op dezelfde frequentie zitten. Klachten zijn o.a. E48 meldingen of blokjes dit kan ook de enige keer erger zijn dan de andere keer. Door je huisinstallatie HF dicht te maken moet het probleem opgelost zijn. Je moet dus de juiste splitters en stekkers gebruiken. Zie ook topic http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=13542&highlight=RTL8&page=4

Voor tips:

http://www.kabelkeur.nl/storing-oplossen/digitaal/blokkerig-beeld/oorzaken/oplossing/vervang-het-onderdeel-dat-storing-veroorzaakt/

hallotjes
15 december 2009, 18:08
Gister en vandaag geen problemen meer gezien qua beweging. Beeld is ook weer zo goed als het was.

Jammer dat nu NET5 en sinds enkele dagen veronica ook een nieuwe uitzendstraat ingebruik hebben genomen, met up/down problemen. Beeld is sprekend zoals de NPO startte in juli met de nieuwe uitzendweg. Zal ook wel weer een half jaar duren wanneer dat goed komt?

hallotjes
18 december 2009, 23:45
Om nog even te zeiken
:

bij RTL-boulevard loopt het nog altijd niet 100% soepel, en is het ook nog niet zo scherp als het gewone nieuws. Lijkt of er twee up/down installaties staan, waarvan de ene helemaal geupdate is en de andere nog moet . . .

haas
19 december 2009, 22:52
Dat klopt: de upconversie van live programma's is verbeterd, maar de upconversie van de niet-live programma's nog niet.

Na de aanpassingen van de afgelopen weken in de up- en downconversie zijn de de-interlace fouten verdwenen, zien de live programma's er weer ongeveer net zo goed uit als voorheen, en de in HD aangeleverde programma's zijn ook goed (o.a. Oprah, Dr. Phil, CSI Miami, Lie to me, Boston Legal, sommige films).

De herhaling van RTL Boulevard liep toen jij je bericht postte, dus ik neem aan dat je daarop doelt (niet-live dus).

hallotjes
19 december 2009, 23:05
Inderdaad was het niet de live-variant. Ga eens kijken volgende week of daar verschil in zit met de live variant rond half zeven (als ik het goed heb).

Heb in iedergeval weer vertrouwen in het SD beeld bij RTL :)

hallotjes
6 januari 2010, 19:41
Vraag me af wanneer ze ook voor de niet live programma's een update uitvoeren . . .

Is het niet gewoon zo dat live-programma's nu gewoon niet meer door een up/down converter gaan maar 1 op 1 weer worden doorgegeven?
T'blijft spijtig, vroeger waren veel programma'ss dvd kwaliteit, wat nu op de nederlandse tv echt niet meer is. Verbaas me steeds als ik naar VRT, duitse of BBC dat het beeld "cleaner" en minder wollig is.

haas
6 januari 2010, 22:55
Het is mij niet bekend wanneer de upconversie van niet-live programma's wordt verbeterd.

De live programma's gaan wel degelijk door de up- en downconversie heen, alleen is dit nu bijna niet meer te zien.

hallotjes
6 januari 2010, 23:12
Haal je deze informatie bij RTL zelf vandaan overegens?

bole
8 januari 2010, 19:52
Het is mij niet bekend wanneer de upconversie van niet-live programma's wordt verbeterd.

De live programma's gaan wel degelijk door de up- en downconversie heen, alleen is dit nu bijna niet meer te zien.
Nou... Wij hebben sinds enkele dagen juist veel meer last van stotterend beeld bij met name de nieuws-uitzendingen. Zowel ontbijtnieuws, 1800u en 1930u geeft regelmatig stotteringen, en dan voornamelijk (maar niet beperkt tot) de gedeeltes in de studio. Beeld van locatie lijkt er minder last van te hebben...

TVdigitaal
8 januari 2010, 19:59
Nou... Wij hebben sinds enkele dagen juist veel meer last van stotterend beeld bij met name de nieuws-uitzendingen. Zowel ontbijtnieuws, 1800u en 1930u geeft regelmatig stotteringen, en dan voornamelijk (maar niet beperkt tot) de gedeeltes in de studio. Beeld van locatie lijkt er minder last van te hebben...

Zag het ook al en inderdaad vooral bij de Nieuws uitzendingen en ook EditieNL. Dacht even dat het aan de test tv lag die ik thuis heb.
Zal het even in de gaten houden en ook melden bij RTL.

bole
8 januari 2010, 20:10
Mijn vrouw reageerde zojuist dat ze het ook zag bij Oprah (jaja:pompom:) vanmiddag. Ik heb het verder zelf nog niet gezien op andere momenten.

Ik weet niet of het aan de ontvanger of het signaal ligt, maar het gaat in mijn geval om de Humax IR Fox C, zilver, laatste software.

Bedankt voor de aandacht die je het geeft!

c0sm0s
9 januari 2010, 10:32
Wij merken het probleem vooral bij RTL7.
Overdag heb je dan het RTL-Z nieuws met zo'n balk aan de onderkant waar nieuws/beursstanden in verschijnen.

Daar merken we toch wel vaak haperingen..
Bij de andere RTL's hebben wij eigenlijk nooit problemen.

hmolen
9 januari 2010, 10:34
Ik zie dit ook op NL1 (SD en HD) dat die ticker onderin ineens stottert.
Het is niet iets waar ik me druk om maak want het gewone beeld is perfect, maar vraag me toch iedere keer af wat het nou kan zijn ???
H.

c0sm0s
9 januari 2010, 10:41
Het is niet iets waar ik me druk om maak want het gewone beeld is perfect, maar vraag me toch iedere keer af wat het nou kan zijn ???
H.

Hmm dat moet ik dan ook eens gaan bekijken.
Het gewone beeld is gewoon goed ja.. het is echt die ticker die stottert.
Ben ook benieuwd dan waar dat probleem vandaan komt als het ook bij NL1 is.

hallotjes
9 januari 2010, 11:00
H.

Klopt, zie je ook op de NPO. Paar maanden terug toen de downconverters geupdate werden werd mij verteld ze verder kijken naar een beter SD-beeld. Dat ging wel lang duren (tussen de regels doorlezend zeker nog half jaar-jaar). NPO beeld vind ik verre van perfect sinds de nieuwe play-out. NL3 heeft daarbij ook nog een irritante veeg fout, waar het beeld vervelend veegt bij sommige programma's. De problemen die je ziet zullen waarschijnlijk ontstaan tijdens het de/re interlancen.

Ook NET5 en veronica zijn achteruit gegaan door de nieuwe play-out in de eindregie. Enkel SBS6 is nog goed.

Kun je heel soms ook mooi vergelijken bij live programma's die ook op de VRT/duitse tv wordt uitgezonden. Zie je dat daar het beeld scherper is.

haas
9 januari 2010, 16:16
Donderdagmiddag heb ik een stuk van RTL 7 SD (RTL Z) gezien op Ziggo West signaal op een 50Hz CRT, en hier waren geen storingen te zien en de ticker liep vloeiend.

Verder heb ik opnames bekeken van RTL4 SD van vrijdag van Caiway signaal met daarin een aantal live programma's: (deel van) Editie NL, RTL Boulevard, RTL Nieuws (19:30 uur). Ook dit was geheel storingsvrij en vloeiend op een 50Hz CRT.

Mijn vermoeden is dat de oorzaak van de haperingen van bole, c0sm0s, en TVdigitaal niet in de uitzendstraat van RTL gezocht moet worden. Ik hoor graag nog van jullie hoe het er precies uit ziet als het mis gaat.

Met de vorige maand doorgevoerde aanpassingen van de up- en downconversie van RTL is het niet meer mogelijk dat die processen nog haperingen introduceren. Ik heb niet gehoord van recentere aanpassingen in de uitzendketen.

haas
9 januari 2010, 16:33
H.Kort door de bocht: de up- en downconverters proberen in te schatten of het beeld al dan niet beweegt, zodat ze het best passende algoritme kunnen gebruiken voor het schalen van het beeld. Sommige converters doen die inschatting per pixel, andere per frame. Als de converter denkt dat het beeld stilstaat terwijl het in werkelijkheid (deels) beweegt, dan krijg je bij de eerste categorie converters wat ik noem 'vliegende pixels', en in het andere geval wordt beweging plotseling minder scherp of schokkerig.

haas
9 januari 2010, 16:45
Klopt, zie je ook op de NPO. Paar maanden terug toen de downconverters geupdate werden werd mij verteld ze verder kijken naar een beter SD-beeld. Dat ging wel lang duren (tussen de regels doorlezend zeker nog half jaar-jaar). NPO beeld vind ik verre van perfect sinds de nieuwe play-out. NL3 heeft daarbij ook nog een irritante veeg fout, waar het beeld vervelend veegt bij sommige programma's. De problemen die je ziet zullen waarschijnlijk ontstaan tijdens het de/re interlancen.

Ook NET5 en veronica zijn achteruit gegaan door de nieuwe play-out in de eindregie. Enkel SBS6 is nog goed.Als ik dit lees dan jeuken mijn handen direct. Ik ken de gebruikte apparatuur en deze problemen zijn eenvoudig op te lossen zonder de hele boel overhoop te hoeven gooien.

bole
9 januari 2010, 18:17
Zojuist zag ik het weer, deze keer bij Eigen Huis in puin, euh, Tuin.

Het makkelijkst kan ik het omschrijven bij het nieuws: het is dan vaak het hoofd van de presentator dat blijft schokken / headbangen, alsof twee bepaalde frames meerdere malen achter elkaar afgespeeld worden. Een beetje te vergelijken met een filmpje op internet wat niet lekker doorloopt, het beeld stottert. Het geluid blijft foutloos doorlopen.

hallotjes
9 januari 2010, 22:17
Edit: moet beter leren lezen, antwoord was al gegeven ;)

Ikzelf heb bij de live uitzendingen van RTL geen bewegingsfouten meer gezien, ook op een goude oude 50hz CRT.

eigen huis in puin:-P is geen live programma, daar zullen zeker nog Up/down fouten in voorkomen. Ben benieuwd wanneer dit opgelost wordt, ze hebben wél bewezen dat het kan, tegen mijn verwachtingen in, met de live progs.

bole
10 januari 2010, 19:20
Hmm, net zelfs tijdens reclame...

someone
11 januari 2010, 18:45
Net ook een aantal keer haperend beeld bij RTL Boulevard gezien.

bole
11 januari 2010, 19:57
En tijdens de nieuwsuitzending van 18.00u, en de eerste paar minuten van Editie NL daarna waren zo slecht dat ik weggezapt ben...

hallotjes
16 januari 2010, 23:23
Wat me opvalt, is dat films vaak een perfect beeld hebben. soms ook oudere, niet HD dus. Hebben deze dan ook een eigen up/down weg? Of toch allemaal HD source?

haas
17 januari 2010, 13:17
Klopt, dat zijn de films die in HD zijn aangeleverd en verwerkt. Het beeld gaat dan alleen door de downconverter en dat zie je terug in de betere SD-beeldkwaliteit (ten opzichte van de niet-live programma's van SD-bronmateriaal). Dit geldt ook voor een aatal buitenlandse series.
Ook van oudere films zijn soms wel HD versies beschikbaar, die kunnen ook achteraf nog gemaakt worden van het originele filmmateriaal.

hallotjes
18 januari 2010, 22:32
RTL heeft dan helemaal niet zo'n slecht HD aanbod, er is best aardig wat in HD te zien dan, in tegenstelling tot de publieke . . .

haas
18 januari 2010, 23:31
Zeker, neem nou vanavond: er waren HD programma's te zien, en wel tegelijkertijd op drie van de vier RTL zenders! (ik ben erg tevreden met CAIW die ze ook allemaal in HD doorgeeft! :thumb up:)

bole
19 januari 2010, 07:26
Zag het ook al en inderdaad vooral bij de Nieuws uitzendingen en ook EditieNL. Dacht even dat het aan de test tv lag die ik thuis heb.
Zal het even in de gaten houden en ook melden bij RTL.
Nog nieuws?

hallotjes
19 januari 2010, 14:02
Weet je zeker dat dit probleem bij RTL zit? Bij editie NL of het nieuws zie ik sinds de converter updates geen problemen meer.

@haas
Als ik goed opmerk zit het probleem bij (de niet-live programma')s in de upconverting. Weet jij wat hier precies fout gaat? Ik vermoed dat bij het de downconverters, deze zo ingesteld dat ze precies de fouten weer wegwerken die de upconverter heeft veroorzaakt? En dat dit een hele kleus is om dit juist af te stellen?

bill1975
2 februari 2010, 20:53
Ik heb sinds ik een humax ontvanger heb problemen met stotterend beeld bij live-beelden en dan vooral bij de rtl`s.
Het probleem ligt niet bij lcd`s omdat ik gewoon nog een oude grote kast heb 50 hz.
Mijn signaal is niet super sterk maar op mijn andere tv wat boven staat en een samsung ontvanger achter zit,heb ik geen enkel probleen terwijl hier veel meer meter coax aan zit.
Mijn gevoel zegt dat het aan de humax ontvanger ligt.
Ik zal nog enige dingen proberen zoals een kabel-versterker/andere ontvanger/storende apparaten uit de buurt halen,en dan laat ik wel weer van me horen.

p.s.

Ik heb een video gemaakt van het rtl nieuws met stotteringen en die zal ik op youtube zetten. http://www.youtube.com/watch?v=cas_0RJsRRM

succes iedereen:)

Ik heb afgelopen weekend mijn coax kabel vervangen door een kabel met vaste aansluitingen en ik heb er een versterker tussen geplaatst waardoor ik nu 81% sterkte heb.
Volgens mij heb ik het nu gewonnen,ik heb geen last meer van het stotterend beeld.
Toch blijft het vreemd dat ik bij andere ontvangers geen last had van dit probleem.
Succes:)

Zo,dat heeft 2 dagen geduurd!!! De ellende begint weer:cry: GRRRRR

masutrix
5 februari 2010, 15:53
Ik heb hier ook last van, ben blij dat iemand het op video heeft vastgelegd. Ook hier alleen op de humax, andere ontvangers (samsung) hebben er geen last van. Het geluid loopt gewoon normaal door, en het beeld hapert af en toe. Ben benieuwd waar dit nou aan ligt !

dj ruru
18 februari 2010, 19:32
Ik heb er ook regelmatig mee te maken, je kunt het vooral zien op RTL7 overdag bij het economisch nieuws als onder in beeld de cijfers van de beurs voorbij komen, het rode!! pijltje bibberd dan, nadat ik de stroom er ca 30 seconden af heb gehaald en weer opnieuw opstart is het verholpen. De enen keer gaat het daarna weken goed, de andere keer is het na een aantal dagen weer raak......:evil::evil::evil::evil:

JanL
18 februari 2010, 19:48
Mijn ouders hebben er ook last van vooral bij het RTL4 weerbericht.
Ik heb er geen last van. Allebei Breda en dezelfde Humax.

hallotjes
18 februari 2010, 20:37
Zoals al eerder gezegd, de problemen die lokaal ontstaat zijn NIET hetzelfde als de problemen die in dit topic besproken worden.

Hier wordt besproken over de achteruitgang van het beeld (waarvan verstoorde bewegingen een effect zijn) na de vernieuwde eindregie van de RTL zenders. Iets wat steeds beter wordt, reclames zien er weer goed uit en enkele niet-live programma's (zoals wat vind NL) zien er weer goed uit. De technici bij RTL hebben blijkbaar meer kennis/ervaring dan bij SBS en vooral de NPO.

Live programma's als nieuws e.d. zijn al een geruime tijd weer zoals het hoort zonder fouten.

bole
18 februari 2010, 21:22
Live programma's als nieuws e.d. zijn al een geruime tijd weer zoals het hoort zonder fouten.
Helaas, de laatste paar dagen lijkt het weer (veel) erger te worden...

hallotjes
18 februari 2010, 21:31
Ik zal straks eens kijken naar het nieuws op RTL4 maar zal mij verbazen. Als de up en down converters juist staan, zullen die echt niet plots verspringen . .

Mogelijk dat de symptomen die jij ziet een andere oorzaak heeft.

bole
18 februari 2010, 21:33
Ik had het gisteren erg sterk bij het weerbericht rond 19.50, maar ook gedurende de dag.

hallotjes
19 februari 2010, 00:10
Het nieuws nu gaande op RTL4 loopt hier perfect, geen spoortje van de up/down converters waar te nemen (goed werk RTL!). De niet live programma's zijn nog altijd een tikkie te soft maar veel beter dan de andere zenders.

Het probleem wat jij ziet zal lokaal ontstaan. Het is beter hier een los topic over te openen.

bill1975
20 februari 2010, 22:43
Ik was het zo zat met het gestotter,dus heb ik het advies van ziggo maar opgevolgd en de stekker en de kaart er uit getrokken voor 1 minuut.
Het was geen gemakkelijke opgave omdat er eerst een loodzwaar dressoir van de kant moest worden gehaald.
Vanavond begon de ellende weer met "wat vindt Nederland" hierna de aktie uitgevoerd en tot dusver geen problemen.
Enigszins toch een beetje eng omdat ik van iemand had gelezen die dit ook had gedaan,vertelde dat dit alleen maar een tijdelijke oplossing was.
Ik houd jullie op de hoogte.

hallotjes
20 februari 2010, 23:28
Het probleem bij jouw is waarschijnlijk interferrentie van draadloze apparatuur. Kijk eens naar de BER waarde als die plots omhoog schiet in het menu.

Kan een mod misschien de titel veranderen van dit topic in:
Slechter beeld sinds HD eindregie RTL ? (of zoiets dergelijks)

Want 99% van de berichten hebben nu niks meer te maken met het oorspronkelijke probleem . . . .

bill1975
22 februari 2010, 22:24
Het schijnt voorlopig te helpen,dat ik de stekker en de kaart er voor een tijdje heb uitgetrokken.Ben nu 2 dagen storingvrij.
Nu hopen dat het niet meer terugkomt.Houd jullie op de hoogte:)

Clevegt
23 februari 2010, 11:32
Dit is niet alleen in het @Home gebied, viel mij ook op.