View Full Version : Status CI+ CAM's

anoniem
10 augustus 2009, 23:12
Er zullen twee merken CI+ CAM's beschikbaar komen te weten:

SMiT
Neotion
Status 12 augustus.

De CI+ CAM van SMiT is volledig goedgekeurd: http://www.smit.com.cn/English/newDetail.asp?InfoId=6325&js=2 (http://www.smit.com.cn/English/newDetail.asp?InfoId=6325&js=2)

Neotion wordt in de komende dagen verwacht. De productie zal opgestart worden. De eerste CAM batch wordt eind augustus / begin september verwacht. Deze CI+ CAM's moeten vervolgens worden verpakt met een smart card en een manual. Vervolgens worden ze uitgeleverd aan de retailers, die de CI+ CAM's besteld hebben. We verwachten dat de eerste CI+ CAM's medio september in de winkel beschikbaar komen.

Status 22 augustus.

De CI+ CAM van Neotion is inmiddels ook goedgekeurd. De eerste batch SMiT CAM's worden 28 aug verwacht in Nederland.
De Neotion CAM's zullen later volgen, op dit moment wordt het gewerkt aan het testen van enkele noodzakelijke fixes. Begin september zijn er helaas nog enkele issues gevonden.

status 15 september (zoals toegezegd medio september :))

De eerste CI+CAM zijn geleverd aan de retailers. Deze CAM zijn van het fabrikaat SMiT. De laatste problemen op de Neotion CAM's zijn inmiddels gevonden. Deze CAM's zullen waarschijnlijk over enkele weken aan ons geleverd worden.

Belangrijke wetenswaardigheden:

Installeer eerst de iDTV en breng vervolgens de CI+ CAM aan.
Belangrijk: Indien deze volgorde niet wordt gehanteerd volgt een Error (host certificate expired Error 17). De error kan verholpen worden door na de installatie het toestel in standby te zetten en vervolgens weer inschakelen. Een andere oplossing is na de installatie de CI+ CAM uit te TV halen en vervolgens weer terug te plaatsen.
Bij het eerste gebruik vindt een uitgebreide uitwisseling van informatie plaats tussen CAM en TV, de zgn authenticatie fase, dit kost enige tijd.
Bij het opstarten wordt een re-authenticatie uitgevoerd, het resultaat wordt getoond op het scherm. De tijd nodig voor een re-authenticatie is veel korter.
Als een iDTV niet CI+ geschikt is zal dit door de CI+ CAM worden gemeld.
CI+ modules functioneren in de meeste situaties alleen met een CI+ iDTV
De CI+ CAM's hoeven niet geconfigureerd te worden.
CI+ CAM kunnen geupgrade worden, de CAM meldt dit automatisch.
Geen werkende CAM, zie http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showpost.php?p=220736&postcount=1 (http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showpost.php?p=220736&postcount=1)

Edit 8 september (status neotion + error 17 verklaring en oplossing)

Edit 15 september (status update)

Edit 15 oktober. Neotion CAM's zijn binnen en zullen in de komende tijd beschikbaar komen bij de retail
Edit 25 oktober verwijzing thread met handleiding

Disclaimer, aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend

sokolum
10 september 2009, 15:41
Nog nieuws voor waar en wanneer ik die kaart kan kopen?

Curioso
10 september 2009, 15:51
Nog nieuws voor waar en wanneer ik die kaart kan kopen?
Bij de Ziggo winkel (https://www.sluitallesaan.nl/shop/prod/1047158.jsf), uitlevering week 38/39.

hansvb
11 september 2009, 12:07
Ik heb vandaag een CI+ CAM gereserveerd bij Mediamarkt en vroeg toen of er automatisch een HD-smartcard in die CAM's zit, zodat ik met mijn Sony Bravia E5500 meteen van full HD kan gaan genieten. De verkoper zei toen dat dat alleen zou lukken als ik (a) een TV heb waarin een full HD ontvanger zit en (b) een HD-pakket bij Ziggo zou afnemen ad 3,95 per maand. Ik dacht dat (a) automatisch goed zat bij gecertificeerde tv's (wat de E5500 hopelijk binnenkort is) en dat (b) alleen betrekking had op extra zenders, maar niet op Nederland 1-3 en Europsport HD (geen verplichting dus). Wie weet hoe het zit?

Hensie
11 september 2009, 12:20
Volgens mij heb jij gelijk wat (b) betreft. Ik zelf heb alleen het basispakket en ontvang Ned-1, 2 & 3 en Eurosport-HD (Heb de Humax 5000 ontvanger)

The_Doman
11 september 2009, 12:24
(b) alleen betrekking had op extra zenders, maar niet op Nederland 1-3 en Europsport HD (geen verplichting dus). Wie weet hoe het zit?

Eurosport HD en NL1,2,3-HD zitten gewoon in het basispakket.
Hiervoor is dus geen extra HD pakket/abbo nodig.

double0dennis
11 september 2009, 12:35
Ik heb vandaag een CI+ CAM gereserveerd bij Mediamarkt en vroeg toen of er automatisch een HD-smartcard in die CAM's zit, zodat ik met mijn Sony Bravia E5500 meteen van full HD kan gaan genieten. De verkoper zei toen dat dat alleen zou lukken als ik (a) een TV heb waarin een full HD ontvanger zit en (b) een HD-pakket bij Ziggo zou afnemen ad 3,95 per maand. Ik dacht dat (a) automatisch goed zat bij gecertificeerde tv's (wat de E5500 hopelijk binnenkort is) en dat (b) alleen betrekking had op extra zenders, maar niet op Nederland 1-3 en Europsport HD (geen verplichting dus). Wie weet hoe het zit?

(a) De Sony KDL-32E550 (http://www.sony.nl/product/t32-e-series/kdl-32e5500#pageType=TechnicalSpecs) en KDL-40E5500 (http://www.sony.nl/product/t32-e-series/kdl-40e5500#pageType=TechnicalSpecs) ondersteunen beide de weergave van HD zenders. Er zit namelijk een ingebouwde HD TV-tuner (MPEG4 H.264) ingebouwd.

(b) Selecteer in het Ziggo zenderoverzicht (http://www.ziggo.nl/producten/televisie/zenderoverzicht/) het Basiszenderpakket en je ziet precies welke zenders er in HD doorgegeven worden zonder het HD pakket 3,95. Op dit moment zijn dat Eurosport en Nederland 1, 2 en 3.

hansvb
11 september 2009, 13:34
(a) De Sony KDL-32E550 (http://www.sony.nl/product/t32-e-series/kdl-32e5500#pageType=TechnicalSpecs) en KDL-40E5500 (http://www.sony.nl/product/t32-e-series/kdl-40e5500#pageType=TechnicalSpecs) ondersteunen beide de weergave van HD zenders. Er zit namelijk een ingebouwde HD TV-tuner (MPEG4 H.264) ingebouwd.

(b) Selecteer in het Ziggo zenderoverzicht (http://www.ziggo.nl/producten/televisie/zenderoverzicht/) het Basiszenderpakket en je ziet precies welke zenders er in HD doorgegeven worden zonder het HD pakket 3,95. Op dit moment zijn dat Eurosport en Nederland 1, 2 en 3.

Dank voor de reacties, betekent dit dat de smartcard in de CAM altijd dezelfde is en dus geen aparte digitale- of HD-card?

double0dennis
11 september 2009, 14:01
Dank voor de reacties, betekent dit dat de smartcard in de CAM altijd dezelfde is en dus geen aparte digitale- of HD-card?

In principe wel alhoewel ik wel heb begrepen dat oudere smartcards niet goed overweg kunnen met de CI+ CAMS.

CeeS
11 september 2009, 23:00

Als het goed is wordt bij het startpakket CI+ altijd een nieuwe smartcard geleverd, dus een werkende smartcard krijg je er al bij.

catastrofus
11 september 2009, 23:12
Als het goed is wordt bij het startpakket CI+ altijd een nieuwe smartcard geleverd, dus een werkende smartcard krijg je er al bij.

Werkende smartcard? Volgens Anoniem is dat 'werkende' nog maar de vraag. Mijn onderbuik gevoel zegt dat die SC eerst een registratie moeten ondergaan voordat ze bruikbaar zijn. Dus geen standaard preview zonder registratie, vanwege de pilot die loopt/liep, denk ik. Onderbuikgevoel dus...

Gert.

CeeS
12 september 2009, 00:06
dat die SC eerst een registratie moeten ondergaan voordat ze bruikbaar zijn.
Maar dat gaat heel snel hoorde ik van een kennis die een oude/verlopen smartcard registreerde vorige week via de ziggo-site. Binnen paar minuten werkte deze.:wink:

rlodewijks
12 september 2009, 08:10
Wat is straks nog de functie van mijn Sony DVD Recorder, hoe gaan we deze aansluiten icm de CI+ CAM module. Kijk nu digitaal en neem analoog op.

Riparius
13 september 2009, 21:32
Wat is straks nog de functie van mijn Sony DVD Recorder, hoe gaan we deze aansluiten icm de CI+ CAM module. Kijk nu digitaal en neem analoog op.

Lees even hier (http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showpost.php?p=202584&postcount=14) mijn opmerkingen daarover. Je kunt beter niet je eigen problematiek in diverse topics gelijktijdig posten, dan wordt het wel erg onoverzichtelijk voor serieuze beantwoorders en is de kans op zinnige antwoorden dus ook niet groter.

anoniem
15 september 2009, 20:02
Update

Vanaf vandaag 15 september liggen de eerste CI+CAM in de winkel.
Lees voor het gebruik even de opening post, om te voorkomen dat je onbewust tegen problemen met de authenticatie aanloopt.

Anoniem
Ziggo

wirehub
15 september 2009, 21:51
Update

Vanaf vandaag 15 september liggen de eerste CI+CAM in de winkel.
Lees voor het gebruik even de opening post, om te voorkomen dat je onbewust tegen problemen met de authenticatie aanloopt.

Anoniem
Ziggo

ik heb vanmiddag de overstap gedaan van Mascom Alphacrypt CI naar CI+ cam van Ziggo.
Ik heb zelf een "nog" niet gecerificeerd toestel; nl de Sony 46Z5500 , maar heb wel de software geupgrade naar : PKG1.570EA.
Installatie stelde totaal niets voor. Smartcard geactiveeerd en tv draait weer.
Enige wat me net opviel was dat de CI+ cam wilde upgraden maar niet kon daar deze geen download stream kon vinden :?

anoniem
15 september 2009, 22:02
ik heb vanmiddag de overstap gedaan van Mascom Alphacrypt CI naar CI+ cam van Ziggo.
Ik heb zelf een "nog" niet gecerificeerd toestel; nl de Sony 46Z5500 , maar heb wel de software geupgrade naar : PKG1.570EA.
Enige wat me net opviel was dat de CI+ cam wilde upgraden maar niet kon daar deze geen download stream kon vinden :?

Ga niet onnodig op zoek naar updates, als er nieuwe CICAM software beschikbaar komt dan melden we dat. Er kan altijd test software op het netwerk staan, die de CAM in bepaalde gevallen als nieuwe software beschouwt, maar uiteindelijk weer niet accepteert. De CI+ CAM's zijn in staat om zelf vast te stellen of er nieuwe software op het netwerk aanwezig is. In dat geval meldt de CI+ CAM dit netjes melden na het opstarten van de TV met een vraag om de CAM software te upgraden.

Arjan80
15 september 2009, 22:04

Heb de cam werken in een 37W5500.
Heb niet geupdate en dit staat ook uit.
Software: 1.105EA
Installatie was inderdaad makkelijk.
Had wel de CAM er eerst verkeerd om inzitten :roll: (raar zou niet mogen passen maar schoof er toch wel aardig ver in).
Toen ik die omdraaide had de TV meteen het authenticatie menu ervoor.
Vervolgens nog de SC verkeerd om :roll:.

Trouwens met een TV Home smartcard erin nu. Werkt perfect voor zover ik nu kan zien.

Moet nog even kijken waarom NED 1,2,3 HD niet standaard op 1, 2, 3 komen te staan. Software?

Arjan80
15 september 2009, 22:07
Ga niet onnodig op zoek naar updates, als er nieuwe CICAM software beschikbaar komt dan melden we dat. Er kan altijd test software op het netwerk staan, die de CAM in bepaalde gevallen als nieuwe software beschouwt, maar uiteindelijk weer niet accepteert. De CI+ CAM's zijn in staat om zelf vast te stellen of er nieuwe software op het netwerk aanwezig is. In dat geval meldt de CI+ CAM dit netjes melden na het opstarten van de TV met een vraag om de CAM software te upgraden.

Ned 1, 2, 3 HD op kanaal 1, 2, 3 is dat iets wat software gerelateerd is?
Picture in Picture werkt niet. Is dat uberhaupt mogelijk met de CAM?

catastrofus
15 september 2009, 22:09
Heb de cam werken in een 37W5500.
Heb niet geupdate en dit staat ook uit.
Software: 1.105EA
Installatie was inderdaad makkelijk.
Had wel de CAM er eerst verkeerd om inzitten :roll: (raar zou niet mogen passen maar schoof er toch wel aardig ver in).
Toen ik die omdraaide had de TV meteen het authenticatie menu ervoor.
Vervolgens nog de SC verkeerd om :roll:.

Trouwens met een TV Home smartcard erin nu. Werkt perfect voor zover ik nu kan zien.

Moet nog even kijken waarom NED 1,2,3 HD niet standaard op 1, 2, 3 komen te staan. Software?

Je geeft zelf het antwoord al: 'Heb niet geupdate en dit staat ook uit.'

Gert.

catastrofus
15 september 2009, 22:13
Picture in Picture werkt niet. Is dat uberhaupt mogelijk met de CAM?

Daarvoor zou je eigenlijk 2 tuners moeten hebben voor het beste gebruik van PiP.

Gert.

Arjan80
15 september 2009, 22:23
Je geeft zelf het antwoord al: 'Heb niet geupdate en dit staat ook uit.'

Gert.

Staat nu aan. Zie wel wanneer er een update volgt.
TV Uit en weer aan helpt niets.
Geduld hebben.

Riparius
15 september 2009, 22:36
Staat nu aan. Zie wel wanneer er een update volgt.
TV Uit en weer aan helpt niets.
Geduld hebben.

Als je de auto-update functie uit hebt staan krijg je uiteraard nooit een update, dus kun je wachten tot je een ons weegt. Maar je hebt geen updates nodig (en die zijn ook ongewenst, omdat je de kanaalindeling dan niet meer zelf kunt bepalen). En, zoals je zelf aangeeft werkt het gewoon, dus wat is nu je probleem? Alleen die PIP die sowieso alleen maar kan werken als je ook nog een externe signaalbron hebt?

Arjan80
15 september 2009, 23:09
Als je de auto-update functie uit hebt staan krijg je uiteraard nooit een update, dus kun je wachten tot je een ons weegt. Maar je hebt geen updates nodig (en die zijn ook ongewenst, omdat je de kanaalindeling dan niet meer zelf kunt bepalen). En, zoals je zelf aangeeft werkt het gewoon, dus wat is nu je probleem? Alleen die PIP die sowieso alleen maar kan werken als je ook nog een externe signaalbron hebt?

Ik had het uit staan. Heb het aangezet omdat ik in een reactie van Anoniem had gelezen dat met de juiste software NED1, 2, 3 HD automatisch op kanaal 1, 2, 3 zou moeten komen.

Daarbij komt dat ik het niet erg vind als de sorteerfunctie weg zou vallen.

Heb trouwens wel het irritante dat als ik een zender kies die niet in mijn pakket zit, ik een E30-4 service is currently scrambled krijg.
Ik kan dan niet een andere zender kiezen d.m.v. cijfers. Ik moet eerst op OK drukken. Maar dit zal een Sony issue zijn.

Ik wacht wel op een software update en kijk wel hoe het gaat.

Riparius
15 september 2009, 23:20
Ik had het uit staan. Heb het aangezet omdat ik in een reactie van Anoniem had gelezen dat met de juiste software NED1, 2, 3 HD automatisch op kanaal 1, 2, 3 zou moeten komen.

Daarbij komt dat ik het niet erg vind als de sorteerfunctie weg zou vallen.

OK, net wat je wil. Ziggo heeft nog geen officile firmware updates op het netwerk staan (die update van een poosje geleden was onbedoeld, en niet voor normale gebruikers bestemd).

Heb trouwens wel het irritante dat als ik een zender kies die niet in mijn pakket zit, ik een E30-4 service is currently scrambled krijg.
Ik kan dan niet een andere zender kiezen d.m.v. cijfers. Ik moet eerst op OK drukken. Maar dit zal een Sony issue zijn.
Nee hoor, geen Sony issue! Die mededeling en het wachten op een respons van jou komt van de CI+ CAM. En Ziggo heeft in zijn oneindige wijsheid besloten dat jij als gebruiker de mededelingen van de CAM niet uit mag zetten (bij de AlphaCrypt zijn de mededelingen wel uit te zetten). Misschien hoopt men zo meer pakketten te slijten. En aangezien je je nu al ergert aan die mededeling zou ik als ik jou was je mening dat de sorteerfunctie (en de mogelijkheid om zenders die geen deel uitmaken van je pakket te verwijderen) voor jou niet belangrijk zijn nog maar eens heroverwegen.

Ik wacht wel op een software update en kijk wel hoe het gaat.Blijf maar wachten, schiet je niks mee op.

sokolum
15 september 2009, 23:29
Ok ze liggen in de winkels, hoera!
Maar welke winkels, MM?

twigger
16 september 2009, 09:30
Ok ze liggen in de winkels, hoera!
Maar welke winkels, MM?
o.a! lees dit (http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showpost.php?p=202970&postcount=139)

jojootje
16 september 2009, 09:53
Bij MediaMarkt in Heerlen nog een hele lade vol (15-20?) bij de infobalie van de TV-afdeling. Stand 09:35 vanochtend.

sokolum
16 september 2009, 10:36
Bij MediaMarkt in Heerlen nog een hele lade vol (15-20?) bij de infobalie van de TV-afdeling. Stand 09:35 vanochtend.

Geweldig, maar niet als je in omgeving Den Haag woont.
Ik zal vanmiddag daar is langs gaan :pompom:

evdr
16 september 2009, 10:41
De order voor sluitallesaan.nl is per abuis naar MM gestuurd... volgens een medewerker....
Bestellingen worden nu waarschijnlijk pas in week 42/43 uitgeleverd!!

Heb mijn order kunnen annuleren en de bestelling bij ERC geplaatst.
Wordt overmorgen bezorgd....

Ben benieuwd; zal mijn eerste ervaring met Digitale TV zijn.

Diffuser
16 september 2009, 11:12
Wat zijn de prijzen van de Ziggo CAM bij de Mediamarkt?

jojootje
16 september 2009, 11:19
Op de doos zit een sticker met "winkelwaarde 79,95" en ook betaald. Er zijn webshops met 69,95 maar bij afrekening.....?

Is inclusief nieuwe smartcard, die je eerst moet registreren, anders alleen Ned 1.

Recente geregistreerde smartcards lijken te werken, oudere onbekend. Zie ook berichten van "Anoniem".

Diffuser
16 september 2009, 11:22
Ok, dankjewel! Had naar Mediamarkt gebeld maar daar nam niemand op..
Goed om te weten dat de smartcard eerst geregistreerd moet worden!

Arjan80
16 september 2009, 11:26
Recente geregistreerde smartcards lijken te werken, oudere onbekend. Zie ook berichten van "Anoniem".

Bij mij werkt een oude "TV Home" kaart perfect.
Deze kaart is volgens mij uit 2004.
Heb de bijgeleverde nog niet gebruikt/geactiveerd.

Diffuser
16 september 2009, 11:30
Dat is nog beter, dan kan ik iemand anders met de nieuwe smartcard die bij het pakket zit blij maken :)..

twigger
16 september 2009, 11:34
Hier werkt die ook gewoon met de oude smartcard.:wink:

ArChie
16 september 2009, 11:43
Dat is nog beter, dan kan ik iemand anders met de nieuwe smartcard die bij het pakket zit blij maken :)..
Een ongebruikte smartcard heeft toch nog wel een marktwaarde van zo'n 15 euro aangezien een losse smartcard van Ziggo een adviesprijs heeft van 30 euro.

Diffuser
16 september 2009, 11:51
Dat is waar, maar ik zal die kosten bij men ouders maar niet in rekening brengen :wink:..

Buuren1
16 september 2009, 15:26
Leuk dat er nu een Cam ci+ wordt uitgeleverd. Ik vraag me alleen steeds af welke het nu is. Waarschijnlijk die van Smit daar die het eerst was gecertificeerd door ziggo.
Heeft de andere kaart van Neotion nu voordelen tegenover de Smit kaart.
Bv. dat ze verder zijn met Mpeg 4 of HD applicaties die je bij je CAM kunt gebruiken.:wink:. Ik weet hier nog niet zoveel van maar er schijnen allerlei funkties toegevoegd te kunnen worden zodat het de interaktieve recorder van Ziggo gaat benaderen mischien overstijgen. Weet iemand hier wat meer van. En zou je dan kiezen voor een bepaalde kaart.?

wirehub
16 september 2009, 18:02

ik ben niet onnodig opzoek gegaan naar CICAM software, de CAM geeft dit zelf aan (misschien doordat autoupdate aanstaat) maar vandaag vond ie een stream , alleen update mislukte (error)

Molen007
16 september 2009, 18:15
Overigens is dat automatisch zoeken naar updates behoorlijk irritant! Zeker als er helemaal geen update blijkt te bestaan. Laat Ziggo hier heel snel mee ophouden!! Bij mijn weten richt je hier een test omgeving voor in en val je er geen gebruikers mee lastig.

anoniem
16 september 2009, 18:55
ik ben niet onnodig opzoek gegaan naar CICAM software, de CAM geeft dit zelf aan (misschien doordat autoupdate aanstaat) maar vandaag vond ie een stream , alleen update mislukte (error)

dat zou inderdaad niet aan mogen staan, graag even laten weten als dit nog het geval is

sokolum
16 september 2009, 22:46
Yahooooo, Ik kijk nu digitaal met een CI+ CAM kaartje can SMIT. Werkt goed, prachtig beeld en de installatie... het scannen van de digitale zenders was in een paar seconden gebeurd (jaja je leest het goed, een paar seconden) en alle zenders stonden erop. Dat ging allemaal ongelooflijk snel!

Ik heb een SamSung LE40B650, de TV was nog niet eerder ingesteld voor digitale TV en maakte gebruik van een setup box. Dus voor het eerst stopte ik de kabel in de TV, maar NOG NIET het CAM kaartje!! Wel heb ik de TV voorzien van de laatste firmware.

OK, kabel erin (CAM kaartje laat je nog uit het TV), in menu voor instellingen gekozen voor PNP configuratie en 20sec later ben je al weer klaar. Dat is nog eens wat anders dan met je oude analoge TV. Daar ben je al n uur mee bezig om alle zenders erop te krijgen. Dat zoeken van digitale zenders is met n keer knipperen van je ogen gebeurd. TV uitgezet, CAM kaart erin, TV weer aangezet. TV ziet CAM kaartje, begint uit zichzelf met een authenticatie proces en 1 minuut later ben je klaar en je kunt gaan TV kijken.

Wel had ik ook dat de TV na 1 of 2 minuten met een firmware update melding kwam voor de CAM kaartje en dat presenteerde. Ik heb dat geaccepteerd, maar ik kon achteraf nergens zien of die actie ook is geslaagd. Via het menu is er een optie voor een firmware update, maar dat is alleen niet toegankelijk.

Mijn smartcard draait nu op V5.4 Build 54, DVB client 3.6.23.
Geen idee naar welke gegeven je moet kijken.

Mijn ervaring, het werkt. Wanneer je naar een ander kanaal verspringt, dan duur het een kleine seconde voordat het beeld zichtbaar is, dat werkt niet te storend. Wel heb ik ergens gelezen dat je dit proces kan versnellen via een Service Menu? Ik zal daar is een keer naar kijken. Ook is het mogelijk om met FAVORIETEN te werken, in tegenstelling wat ik eerder heb gelezen zou dat niet mogelijk zijn, wel, het is dus wel mogelijk om je favoriete zenders te selecteren. Alleen je hebt maar n favoriete lijst. Ik zou graag zien dat je met meerdere favoriete lijsten kan werken. De TV detecteert ALLE digitale kanalen, ook de TV kanalen waar je geen subscriptie op hebt. Wel leuk om te zien voor wat er bestaat. Ook detecteert het de Radio kanalen.

Ik heb mijn kaartje gekocht in MM Rijswijk heeft, morgen (17-9) Heeft Den Haag ze ook. Wees snel, de voorraad van Rijswijk is erg beperkt, ze hadden 50 stuks op voorraad en het de verwachting is dat vrijdag (18-9) alles al is verkocht, ik denk dat morgen (17-9) alles al is verkocht. Ik denk dat ik mooi op tijd ben. Want ik vermoed dat de nabestelling even op zich kan laten wachten.

Verder, ik maak gebruik van mijn bestaande Ziggo kaartje. Het nieuwe meegeleverde kaartje heb ik nog niet gebruikt. Ik bewaar dat voor de toekomst.

Ik ben erg tevreden :pompom::pompom::pompom:

catastrofus
16 september 2009, 22:57
Yahooooo, Ik kijk nu digitaal met een CI+ CAM kaartje can SMIT. Werkt goed, prachtig beeld en de installatie... het scannen van de digitale zenders was in een paar seconden gebeurd (jaja je leest het goed, een paar seconden) en alle zenders stonden erop. Dat ging allemaal ongelooflijk snel!

Ik heb een SamSung LE40B650, de TV was nog niet eerder ingesteld voor digitale TV en maakte gebruik van een setup box. Dus voor het eerst stopte ik de kabel in de TV, maar NOG NIET het CAM kaartje!! Wel heb ik de TV voorzien van de laatste firmware.

OK, kabel erin (CAM kaartje laat je nog uit het TV), in menu voor instellingen gekozen voor PNP configuratie en 20sec later ben je al weer klaar. Dat is nog eens wat anders dan met je oude analoge TV. Daar ben je al n uur mee bezig om alle zenders erop te krijgen. Dat zoeken van digitale zenders is met n keer knipperen van je ogen gebeurd. TV uitgezet, CAM kaart erin, TV weer aangezet. TV ziet CAM kaartje, begint uit zichzelf met een authenticatie proces en 1 minuut later ben je klaar en je kunt gaan TV kijken.

Wel had ik ook dat de TV na 1 of 2 minuten met een firmware update melding kwam voor de CAM kaartje en dat presenteerde. Ik heb dat geaccepteerd, maar ik kon achteraf nergens zien of die actie ook is geslaagd. Via het menu is er een optie voor een firmware update, maar dat is alleen niet toegankelijk.

Mijn smartcard draait nu op V5.4 Build 54, DVB client 3.6.23.
Geen idee naar welke gegeven je moet kijken.

Mijn ervaring, het werkt. Wanneer je naar een ander kanaal verspringt, dan duur het een kleine seconde voordat het beeld zichtbaar is, dat werkt niet te storend. Wel heb ik ergens gelezen dat je dit proces kan versnellen via een Service Menu? Ik zal daar is een keer naar kijken. Ook is het mogelijk om met FAVORIETEN te werken, in tegenstelling wat ik eerder heb gelezen zou dat niet mogelijk zijn, wel, het is dus wel mogelijk om je favoriete zenders te selecteren. Alleen je hebt maar n favoriete lijst. Ik zou graag zien dat je met meerdere favoriete lijsten kan werken. De TV detecteert ALLE digitale kanalen, ook de TV kanalen waar je geen subscriptie op hebt. Wel leuk om te zien voor wat er bestaat. Ook detecteert het de Radio kanalen.

Ik heb mijn kaartje gekocht in MM Rijswijk heeft, morgen (17-9) Heeft Den Haag ze ook. Wees snel, de voorraad van Rijswijk is erg beperkt, ze hadden 50 stuks op voorraad en het de verwachting is dat vrijdag (18-9) alles al is verkocht, ik denk dat morgen (17-9) alles al is verkocht. Ik denk dat ik mooi op tijd ben. Want ik vermoed dat de nabestelling even op zich kan laten wachten.

Verder, ik maak gebruik van mijn bestaande Ziggo kaartje. Het nieuwe meegeleverde kaartje heb ik nog niet gebruikt. Ik bewaar dat voor de toekomst.

Ik ben erg tevreden :pompom::pompom::pompom:

Mooi dat jij tevreden bent, maarre:

"Wanneer je naar een ander kanaal verspringt, dan duur het een kleine seconde voordat het beeld zichtbaar is, dat werkt niet te storend."

Dat zou ik wel storend vinden, eigenlijk. Als jij tevreden bent dan is het goed.

Maar als ik 'site admin', van dit forum, zou zijn dan zou ik nu al de voorbereidingen treffen voor alle ellende die nu en straks over ons heen gegooid gaat worden na introductie van de 'beloved' ci+ cam. :wink: Want het begint nu al met een seconde dat het duurt om naar een ander kanaal te schakelen. Wellicht ben ik te pessimistisch, maar ik laat me graag door het tegendeel overtuigen.

Gert.

sokolum
17 september 2009, 00:55
Mooi dat jij tevreden bent, maarre:

"Wanneer je naar een ander kanaal verspringt, dan duur het een kleine seconde voordat het beeld zichtbaar is, dat werkt niet te storend."

Dat zou ik wel storend vinden, eigenlijk. Als jij tevreden bent dan is het goed.

Maar als ik 'site admin', van dit forum, zou zijn dan zou ik nu al de voorbereidingen treffen voor alle ellende die nu en straks over ons heen gegooid gaat worden na introductie van de 'beloved' ci+ cam. :wink: Want het begint nu al met een seconde dat het duurt om naar een ander kanaal te schakelen. Wellicht ben ik te pessimistisch, maar ik laat me graag door het tegendeel overtuigen.

Gert.

Je vind het storend, wen er maar vast aan wanneer je digitaal kijkt. Instant zappen zoals je dat met analoog gewend bent zal niet meer zijn. Tenzij de TV het volgende kanaal voor buffert, als dat bestaat (cached).

Als je kennis van de techniek hebt, dan weet je dat mpg streams zijn opgebouwd uit verschillende soorten frames (http://nl.wikipedia.org/wiki/MPEG), Er MOET eerst bepaalde frames (http://en.wikipedia.org/wiki/Inter_frame) (KEY FRAMES (http://wiki.multimedia.cx/index.php?title=I-frame)) passeren voordat je TV een beeld kan weergeven, zeg maar de Reference frame. Dat Reference frame (ik kan de naam fout hebben) komt ongeveer om de 30 frames binnen, maar ze die waarde ook aanpassen bijvoorbeeld, zoals naar 50 frames. Hoe langer he duurt voordat de frame passeert, hoe langer het duurt voordat jij beeld ziet.

Waarom je PC het beeld van een film wel in n keer kan laten tonen, de PC/harddrive is instaat om de gegevens met +40MByte/s aan te leveren.

Ik geef aan dat het een seconde duurt, maar ik heb niet met een stopwatch ernaast gezeten omdat te meten. Maar ik denk qua gevoel dat dit wel aardig klopt.

Persoonlijk, het is prima zo! Jaren lang TV gekeken via Windows Mediacenter, dan ben je niets anders gewend dat het zappen 1 seconde duurt. Voor nu zit er niets anders op.

De vraag of Samsung instaat is om FULL HD te weergeven, ja, zie foto:
De bovenste logo is van een FULL HD TV kanaal, de onderste is dat niet.

http://farm4.static.flickr.com/3293/3927391220_7c6d888bc8_b.jpg

edit: typos / toevoegen van extra info

Henk2304
17 september 2009, 10:50
De vraag of Samsung instaat is om FULL HD te weergeven, ja, zie foto:
De bovenste logo is van een FULL HD TV kanaal, de onderste is dat niet.

Euhh, echt Full HD is volgens mij 1080P:!:

sokolum
17 september 2009, 11:33
Euhh, echt Full HD is volgens mij 1080P:!:

1080i is ook FULL HD... ik weet het, maar lees eens:

The Facts and Fiction of 1080p
http://editorials.teamxbox.com/xbox/1544/The-Facts-and-Fiction-of-1080p/p1/

Of lees:
http://en.wikipedia.org/wiki/1080p

Ik weet dat er verschil is tussen 1080p en 1080i in het uiteindelijke BEELD KWALITEIT.

Maar mijn verhaal gaat over dat Samsung intern de beelden niet upscaled.

Henk2304
17 september 2009, 12:16

Of lees:

Ik weet dat er verschil is tussen 1080p en 1080i in het uiteindelijke BEELD KWALITEIT.

OK, bedankt voor de aanvullende info. We kunnen daar uitvoerig over blijven doorpraten, maar dat zou dan wel erg off topic worden. Bovendien is het verschil in de praktijk meestal toch nauwelijks te zien.

Riparius
17 september 2009, 20:34

Of lees:

Dat eerste artikel is op een aantal punten wel erg achterhaald, en dat is ook geen wonder omdat het al 3 jaar oud is. Bovendien heeft het betrekking op de Amerikaanse situatie en worden er een aantal twijfelachtige beweringen in gedaan.

Overigens is Full HD een marketing kreet, geen officile kwalificatie van de EICTA (http://www.eicta.org/).

Barbarian
17 september 2009, 20:48
Vanmiddag de cam opgehaald, installatie was zo gebeurd, tot nu toe perfect beeld op onze Samsung full HD tv. Mioest wel eerst de card registreren( gedaan via internet), na een paar seconden beeld. Neem aan dat de preview 2 of 3 weken is.

BounceMeister
18 september 2009, 21:53
Ik heb sinds vanmiddag ook de Ziggo CI+ CAM van Smit. Het is op het eerste gezicht gewoon een dun blikje, wat open is langs de smalle kanten. Daardoor kan de smartcard er dus ook scheef in.
Of er zit hele dure electronica in, of ze verdienen veel aan deze CAM modules. Ik heb er 79 euro voor betaald bij de Mediamarkt in Zoetermeer. Er lagen er naar schatting nog een stuk of 15 in het rek.

Ik vond het ook onduidelijk hoe de smartcard in de CAM module moest. Er zaten nogal wat boekjes en blaadjes bij, dus het was even zoeken waar nu in stond wat de bedoeling was. De afbeelding is inderdaad niet correct. De kant met de chip moet naar boven, dus aan de kant van de sticker van de CAM module.
In een Samsung LE40B650T2P moet de CAM module met de sticker naar de muur. (Ervan uitgaande dat je de tv met de achterkant naar de muur hebt staan. http://gathering.tweakers.net/global/smileys/wink.gif )

Zappen gaat trager dan bij analoge TV. De guide is wel netjes verzorgd en je kan hem zelfs door middel van een timer automatisch een programma laten starten wanneer daarvan de uitzending begint. Tenminste, hij schakelt over op het mement dat het programma zou moeten beginnen. Als de programmering van de zender niet klopt, start je dus te laat of te vroeg.

Ik had al eens de analoge+digitale zenders opgezocht, maar omdat hij het niet deed heb ik dat nog een keer gedaan. Uiteindelijk moest de smartcard er gewoon andersom in. Na wat pielen en vage foutmeldingen heb ik het wel werkend gekregen. Ik heb geen updatemelding gekregen.

Ik heb al een andere geregistreerde smartcard op dit adres. Ik heb de nieuwe smartcard wel in de CAM module zitten, maar nog niet geregistreerd. Ik ben benieuwd hoe lang de preview periode is.

winterzzz85
21 september 2009, 20:03
Ik heb dus ook de module aangeschaft maar deze werkt helaas niet..is hij dan nog wel retourneerbaar? Mijn tv is er wegens onduidelijke specificatie opgave blijkbaar niet geschikt voor...de smartcard is in de winkel al geactiveerd. Normaal gesproken lijkt me dit wel retourneerbaar maar omdat ik op marktplaats (NU AL!) CI+ modules zie van mensen waarbij de module ook niet werkt. Beetje vreemd dus, ciao

CeeS
21 september 2009, 20:08
Ik heb dus ook de module aangeschaft maar deze werkt helaas niet..is hij dan nog wel retourneerbaar? Mijn tv is er wegens onduidelijke specificatie opgave blijkbaar niet geschikt voor...de smartcard is in de winkel al geactiveerd. Normaal gesproken lijkt me dit wel retourneerbaar maar omdat ik op marktplaats (NU AL!) CI+ modules zie van mensen waarbij de module ook niet werkt. Beetje vreemd dus, ciao
Je kunt ook op dit forum in het 'te-koop' deel (zie hier (http://ziggo-gebruikers.nl/forum/forumdisplay.php?f=205)) kijken of iemand hem van je over wil nemen.

BounceMeister
22 september 2009, 08:18
Bij de Mediamarkt stond er in het rek bij dat deze pakketten niet geretourneerd mochten worden. Omdat jouw smartcard al geregistreerd is, verwacht ik dat het helemaal lastig gaat worden.

Maar staat je TV in de lijst van zg. gecertificeerde toestellen, of niet? Staat hij op de lijst van nog te certificeren toestellen? Misschien komt er nog een firmware update voor jouw TV?

Machiel456
22 september 2009, 18:16
Als je TV het niet doet en hij staat wel in de lijst, moet je waarschijnlijk eerst een firmware upgrade van je TV uitvoeren. Bijvoorbeeld bij de Sony TV's moet je eerst updaten naar de nieuwste firmware. Welke te vinden is op hun site.

Ik heb de Cam Ci+ module en werkt uitstekend. Ben er tot nu toe heel tevreden over.

Machiel456
22 september 2009, 18:42
Belangrijke wetenswaardigheden:

Installeer eerst de iDTV en breng vervolgens de CI+ CAM aan.
Belangrijk: Indien deze volgorde niet wordt gehanteerd volgt een Error (host certificate expired Error 17). De error kan verholpen worden door na de installatie het toestel in standby te zetten en vervolgens weer inschakelen. Een andere oplossing is na de installatie de CI+ CAM uit te TV halen en vervolgens weer terug te plaatsen.
Bij het eerste gebruik vindt een uitgebreide uitwisseling van informatie plaats tussen CAM en TV, de zgn authenticatie fase, dit kost enige tijd.
Bij het opstarten wordt een re-authenticatie uitgevoerd, het resultaat wordt getoond op het scherm. De re-authenticatie is veel korten.
Als een iDTV niet CI+ geschikt is zal dit door de CI+ CAM worden gemeld.
CI+ modules functioneren in de meeste situaties alleen met een CI+ iDTV
De CI+ CAM's hoeven niet geconfigureerd te worden.
CI+ CAM kunnen geupgrade worden, de CAM meldt dit automatisch.

Edit 8 september (status neotion + error 17 verkalring en oplossing)

Edit 15 september (status update)

Disclaimer, aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend

Nog een korte vraag, is er ook een mogelijkheid om de re-authenticatie uit te zetten zodat je tv eerder beschikbaar is na het aanzetten van je tv?

Op het moment krijg je namelijk nu het re-authenticatie scherm bij het aanzetten van je tv.

Gr. Machiel

anoniem
22 september 2009, 19:14
Nog een korte vraag, is er ook een mogelijkheid om de re-authenticatie uit te zetten zodat je tv eerder beschikbaar is na het aanzetten van je tv?

Op het moment krijg je namelijk nu het re-authenticatie scherm bij het aanzetten van je tv.

Gr. Machiel

nee, dit is een check die wordt altijd moet worden uitgevoerd tijdens het opstarten

Riparius
22 september 2009, 19:48

Gr. Machiel

Ik heb zelf hier geen CI+ toestel, maar hoe lang duurt die re-authenicatie als ik vragen mag, als je de TV aanzet? En maakt het nog verschil of je de TV aanzet vanuit stand by of dat deze daarvoor een tijd lang (bijvoorbeeld een nacht lang) geheel uitgeschakeld is geweest?

Barbarian
22 september 2009, 19:51
Ik heb zelf hier gen CI+ toestel, maar hoe lang duurt die re-authenicatie als ik vragen mag, als je de TV aanzet? En maakt het nog verschil of je de TV aanzet vanuit stand by of dat deze daarvoor een tijd lang (bijvoorbeeld een nacht lang) geheel uitgeschakeld is geweest?

De re-authentificatie duurt ongeveer 3 tot 5 seconden hier op een Samsung lcd, dus het valt mee, ik heb dan al beeld.

Machiel456
22 september 2009, 23:26
Ik heb zelf hier geen CI+ toestel, maar hoe lang duurt die re-authenicatie als ik vragen mag, als je de TV aanzet? En maakt het nog verschil of je de TV aanzet vanuit stand by of dat deze daarvoor een tijd lang (bijvoorbeeld een nacht lang) geheel uitgeschakeld is geweest?

De re-authenticatie krijg ik als hij langer uit is geweest. Daarbij maakt het niet uit of het de stand-by stand is of gewoon echt uit. Ik heb zelf het idee dat de grens bij ongeveer een uur zit. Als hij een uur of meer uit is geweest doet hij een re-authenticatie. Zowel bij stand-by als echt uit dus. De re-authentificatie duurt ongeveer 5 tot 10 seconden schat ik. Ik krijg de melding in die 5 a 10 seconden wel 2 keer. Eerst de melding dat er een re-authenticatie begint, dan daarna ff snel beeld en dan daarna kort het bericht dat de re-authenticatie gelukt is.

Ik heb een Sony 32V5500 met de volgende firmware: 1.570EA

winterzzz85
22 september 2009, 23:30
Maar staat je TV in de lijst van zg. gecertificeerde toestellen, of niet? Staat hij op de lijst van nog te certificeren toestellen? Misschien komt er nog een firmware update voor jouw TV?

Wat is de precieze reden dat het niet te retourneren is? Ieder product mag toch worden geretourneerd? Maar de reden is dat de website waar ik mijn tv heb gekocht aangaf dat er een DVB-C tuner aanwezig was in mijn tv maar ik er nu achter kom dat het alleen een DVB-T tuner is, dus Digitenne. Ik wist dat ik niet op de lijst stond van gecertificeerde modellen maar zag dat de rest van de Sony Bravia 5500 serie wel allemaal gecertificeerd waren en ging er gemakshalve vanuit dat de module ook op mijn tv zou werken of eventueel in de nabije toekomst...Beetje een combinatie van genaaid/zelf verkeerd gekeken dus!

De activering in de winkel was dus niet handig maar het leek meer op een standaard procedure...misschien om er voor te zorgen dat ik het niet zou komen ruilen?!:no:

Machiel456
22 september 2009, 23:37
Wat is de precieze reden dat het niet te retourneren is? Ieder product mag toch worden geretourneerd? Maar de reden is dat de website waar ik mijn tv heb gekocht aangaf dat er een DVB-C tuner aanwezig was in mijn tv maar ik er nu achter kom dat het alleen een DVB-T tuner is, dus Digitenne. Ik wist dat ik niet op de lijst stond van gecertificeerde modellen maar zag dat de rest van de Sony Bravia 5500 serie wel allemaal gecertificeerd waren en ging er gemakshalve vanuit dat de module ook op mijn tv zou werken of eventueel in de nabije toekomst...Beetje een combinatie van genaaid/zelf verkeerd gekeken dus!

De activering in de winkel was dus niet handig maar het leek meer op een standaard procedure...misschien om er voor te zorgen dat ik het niet zou komen ruilen?!:no:

De reden van niet kunnen retourneren zou kunnen zijn dat de smartcard al op jou naam / abonnement is geregistreerd. Hierdoor kan hij niet meer aan een ander worden gegeven, zover ik weet.

In principe zou ieder product geretourneerd moeten worden, maar volgens mij zijn er altijd uitzonderingen, dingen die op maat gemaakt worden, dingen die speciaal voor jou zijn besteld of gemaakt of iets dergelijks. Ben bang dat deze smartcard daar ook een van is. Maar je kan het altijd proberen terug te brengen.

Bij mij in de winkel vroegen ze trouwens wel naar welke tv ik precies had. En werd er gecontroleerd of deze ook echt geschikt was.

Daarnaast is er geen activering in de winkel geweest, ik kreeg een soort dvd-doosje verzegeld met een stikker van de winkelwaarde. Heb hem thuis zelf via internet geactiveerd.

Riparius
22 september 2009, 23:38
De re-authenticatie krijg ik als hij langer uit is geweest. Daarbij maakt het niet uit of het de stand-by stand is of gewoon echt uit. Ik heb zelf het idee dat de grens bij ongeveer een uur zit. Als hij een uur of meer uit is geweest doet hij een re-authenticatie. Zowel bij stand-by als echt uit dus. De re-authentificatie duurt ongeveer 5 tot 10 seconden schat ik. Ik krijg de melding in die 5 a 10 seconden wel 2 keer. Eerst de melding dat er een re-authenticatie begint, dan daarna ff snel beeld en dan daarna kort het bericht dat de re-authenticatie gelukt is.

Ik heb een Sony 32V5500 met de volgende firmware: 1.570EA

Dank voor je uitgebreide antwoord, dit is precies wat ik wilde weten. Het beeld verschijnt dus vrij snel na het aanzetten van het toestel, terwijl op de achtergrond de re-authenticatie gewoon doorgaat. Dat is ook goed zo, maar maakt het alleen des te schrijnender dat Ziggo ervoor gekozen heeft om de mededelingen van de CAM niet uitschakelbaar te maken. Als je namelijk de mededelingen van de CAM wl uit kon zetten (zoals dat kan bij de AlphaCrypt), dan werd je als gebruiker niet steeds geconfronteerd met die absoluut overbodige mededeling dat de re-authenticatie is geslaagd. Eigenlijk zou de CAM alleen iets van zich moeten laten horen bij het inschakelen als de re-authenticatie op de achtergrond - om welke reden dan ook - niet zou zijn geslaagd, dat was een stuk klantvriendelijker geweest.

Machiel456
22 september 2009, 23:42
Dank voor je uitgebreide antwoord, dit is precies wat ik wilde weten. Het beeld verschijnt dus vrij snel na het aanzetten van het toestel, terwijl op de achtergrond de re-authenticatie gewoon doorgaat. Dat is ook goed zo, maar maakt het alleen des te schrijnender dat Ziggo ervoor gekozen heeft om de mededelingen van de CAM niet uitschakelbaar te maken. Als je namelijk de mededelingen van de CAM wl uit kon zetten (zoals dat kan bij de AlphaCrypt), dan werd je als gebruiker niet steeds geconfronteerd met die absoluut overbodige mededeling dat de re-authenticatie is geslaagd. Eigenlijk zou de CAM alleen iets van zich moeten laten horen bij het inschakelen als de re-authenticatie op de achtergrond - om welke reden dan ook - niet zou zijn geslaagd, dat was een stuk klantvriendelijker geweest.

De mogelijkheid tot het uitzetten ervan zou inderdaad een stuk prettiger zijn geweest. Misschien bij een komende update misschien. Maar ik ben er bang voor bij ziggo. Hoewel ik van ziggo geen fan ben na een philips dvb tuner van hun moet ik toch zeggen dat dit wel ideaal werkt. Jammer dat het soms wat langer duurt met aanzetten vanwege die autenticatie, maar daarnaast heb ik het idee dat het "zappen" wel sneller gaat als bij de philips externe tuner.

digitalekabeltelevisie
23 september 2009, 07:02
Wat is de precieze reden dat het niet te retourneren is? Ieder product mag toch worden geretourneerd?
Alleen als je iets "op afstand" koopt (telefonisch, postorder, internet) of na colportage (verkoper aan de deur) heb je een bedenktijd en kan je binnen 7 of 8 dagen je geld terugvragen.

In een winkel geldt "gekocht = gekocht". Dat winkels vaak met kassabon wel geld (of een tegoedbon) teruggeven is een service, geen recht.

aimms
23 september 2009, 07:50
Alleen als je iets "op afstand" koopt (telefonisch, postorder, internet) of na colportage (verkoper aan de deur) heb je een bedenktijd en kan je binnen 7 of 8 dagen je geld terugvragen.

In een winkel geldt "gekocht = gekocht". Dat winkels vaak met kassabon wel geld (of een tegoedbon) teruggeven is een service, geen recht.

In een winkel is inderdaad "gekocht = gekocht", echter indien het product op basis van verkeerd gegeven informatie van de verkoper is gekocht heb je wel recht op retourneren of een andere vorm van compensatie. Dit laatste is vaak echter moeilijke te bewijzen, aangezien verkopers niet snel zullen zeggen .......... inderdaad ik heb gezegd dat CI+ werkt, maar het werkt blijkbaar toch niet.

BounceMeister
23 september 2009, 10:13

De activering kan inderdaad een reden zijn waarom je hem niet kan retourneren. Maar ik zou het in ieder geval proberen te retourneren.

Het echte probleem zit hier dus in het feit dat de winkel die jou de TV heeft verkocht, niet geleverd heeft wat het jou verkocht heeft, namelijk een TV met DVB-C tuner.

Sjoop1985
23 september 2009, 13:57
Het echte probleem zit hier dus in het feit dat de winkel die jou de TV heeft verkocht, niet geleverd heeft wat het jou verkocht heeft, namelijk een TV met DVB-C tuner.
Dat is niet helemaal correct. De winkel heeft een TV van een bepaald type verkocht. Dat type heeft bepaalde specificaties. Een DVB-C tuner hoort daar niet bij. Ze leveren wat ze verkopen, namelijk een TV van het gekozen type. De specificaties van dit toestel waren echter verkeerd opgegeven. Ze hebben dus wel geleverd wat ze verkocht hebben, maar wat ze verkocht hebben voldoet niet aan wat ze beloven. Daar zit dus een verschil. Ik zou het eerder misleidende reclame noemen dan in gebreke blijven.

Waarom de leverancier van het startpakketje er op stond om die smartcard te activeren is me een raadsel. Die pakketjes worden kant en klaar met alle mogelijke instructies geleverd, zodat de klant zelf kan kiezen wanneer hij activeert en welke pakketten hij kiest. De pakketjes zijn "verzegeld" met een stickertje om te zorgen dat je niet met een oude smartcard opgezadeld wordt, die misschien al geactiveerd is of waar de previewperiode al van verlopen is.

Sidenote: Overigens is het niet (meer) zo dat je preview onmiddellijk verloopt als je activeert (dus dat kan geen reden zijn voor de leverancier om bij verkoop te activeren). Ik heb een 3 maanden terug meteen geactiveerd, maar mijn preview bleef nog enkele weken lopen. Aan het einde viel ik toen naadloos terug naar de pakketten die ik wilde houden.

Robus
23 september 2009, 14:52
nee, dit is een check die wordt altijd moet worden uitgevoerd tijdens het opstarten

Volgens mij wordt dat niet ter discussie gesteld -die check is feitelijk nodig- maar veel meer het tonen van deze melding.
Mijn aanname is dat de gemiddelde consument deze melding default liever uit heeft staan en pas een melding te zien krijgt wanneer en waarom iets niet werkt (zoals bv een niet-geslaagde authenticatie).

Concreet verzoek zou dan ook zijn om de melding by default net te tonen, met de mogelijkheid om hem aan te zetten in gewenste gevallen.

anoniem
23 september 2009, 21:26
Volgens mij wordt dat niet ter discussie gesteld -die check is feitelijk nodig- maar veel meer het tonen van deze melding.
Mijn aanname is dat de gemiddelde consument deze melding default liever uit heeft staan en pas een melding te zien krijgt wanneer en waarom iets niet werkt (zoals bv een niet-geslaagde authenticatie).

Concreet verzoek zou dan ook zijn om de melding by default net te tonen, met de mogelijkheid om hem aan te zetten in gewenste gevallen.

Ik begrijp je beredenering, als het scherm niet gepresenteerd zou worden, dan zou je niets zien en waarschijnlijk ook niet weten waar je op zit te wachten. Op Ned 1 heeft het geen betekenis, maar op gescrambelde kanalen weet je in ieder geval waarom te nog geen beeld krijgt.

Zo even aanpassen zal niet gaan, want daarvoor moet de software aangepast worden en wederom gecertificeerd door irdeto en ons.
Punt voor toekomstige maintenance release.

Robus
23 september 2009, 22:30
Ik begrijp je beredenering, als het scherm niet gepresenteerd zou worden, dan zou je niets zien en waarschijnlijk ook niet weten waar je op zit te wachten. Op Ned 1 heeft het geen betekenis, maar op gescrambelde kanalen weet je in ieder geval waarom te nog geen beeld krijgt.

Zo even aanpassen zal niet gaan, want daarvoor moet de software aangepast worden en wederom gecertificeerd door irdeto en ons.

Dank voor deze duidelijke insight. Als gecertificeerd usability analist zou ik dan de gratis tip willen meegeven om de -voor velen cryptische- omschrijving tzt te vervangen door een wat aanprekender voortgangs- indicator.
Daarvoor kan je de klassieke geanimeerde statusbalk gebruiken, http://mentalized.net/activity-indicators/indicators/3manarmy/3MA_processingbar.gif (design three man army) of de wat hippere circular progress indicators http://www.sanbaldo.com/wordpress/wp-content/bigrotation2.gif (design San Baldo (http://www.sanbaldo.com/)) maar waarom niet een mooi wapperend Ziggo-logo :wink:

anoniem
23 september 2009, 23:48
Dank voor deze duidelijke insight. Als gecertificeerd usability analist zou ik dan de gratis tip willen meegeven om de -voor velen cryptische- omschrijving tzt te vervangen door een wat aanprekender voortgangs- indicator.
Daarvoor kan je de klassieke geanimeerde statusbalk gebruiken, http://mentalized.net/activity-indicators/indicators/3manarmy/3MA_processingbar.gif (design three man army) of de wat hippere circular progress indicators http://www.sanbaldo.com/wordpress/wp-content/bigrotation2.gif (design San Baldo (http://www.sanbaldo.com/)) maar waarom niet een mooi wapperend Ziggo-logo :wink:

dat wordt helaas niet ondersteund in de zgn Man Machine Interface
(MMI) specificatie

Robus
24 september 2009, 08:29
dat wordt helaas niet ondersteund in de zgn Man Machine Interface
(MMI) specificatie

Mmm, jammer. Het is dan vooral een machine interface. Het zal me er niet van weerhouden om de CAM aan te schaffen.
Niettemin vind ik het bijzonder lelijk: het ontsiert menig home cinema set en staat in geen verhouding tot de user interfaces van andere aangesloten moderne apparatuur (zoals BD-spelers, Mediatanks en je CI+ televisie, die je sowieso nodig hebt voor deze CAM's).
Bovendien is het een gemiste kans voor Ziggo voor een stukje branding van DTV; het moge duidelijk zijn dat het dagelijks tonen van je merk (op televisie) via bijvoorbeeld de STER onbetaalbaar is. Niet dat ik per se zit te wachten op een wapperend Ziggo logo, maar van zo'n functionele melding word ik al helemaal niet warm.
Wellicht het lot van moderne technologie: eerst de motor, de motorkap kan er later altijd nog omheen ontworpen! Ik houd de vervolgreleases in de gaten en wil benadrukken dat ik deze CI+ ontwikkeling van Ziggo zeer op prijs stel. Het is voorwaar niet eenvoudig om dit soort politiek en strategisch beladen innovaties te vercommercialiseren! Hulde dus :applause:

Sjoop1985
24 september 2009, 09:02
Ik begrijp het verhaal hierboven, maar volgens mij genereert de CAM sowieso alleen de melding, toch? Het frame waar ik dat in te zien krijg komt overeen met andere menu's die mijn TV toont.
Is dat wat anoniem bedoelt met het feit dat verdere vormgeving niet in de MMI omschreven staat?
Terugkomend op de bovenstaande post: als de meldingen van de CAM weergegeven worden in meldingsvensters die overeenkomen met de software van de TV, dan is er toch geen sprake van dat het kwalitatief "niet in verhouding staat tot de interfaces van andere aangesloten apparatuur"? Aangezien gewoon venstertjes van de TV-software gebruikt worden, sluit n en ander in mijn geval (Sony) naadloos aan. (In de Sony interface zitten overigens de genoemde circular progress indicators verwerkt, maar ik ben even niet zeker of die bij dit venster ook tevoorschijn komen)

Neemt niet weg dat de melding ietwat storend kan zijn, maar het argument van anoniem dat je dan tenminste weet waar je op wacht, daar kan ik me wel in vinden. Ik gebruik die paar seconden gewoon om de afstandbediening te zoeken, of lekker te gaan zitten, of iets te drinken te pakken :P

sanderlo
28 september 2009, 19:30
Ik vind vooral de afmetingen van het window waarin de melding getoond wordt (Philips) niet in verhouding staan tot de significantie van de melding (niet relevant als de uitkomst OK is).

BounceMeister
28 september 2009, 20:19
Ik vind vooral de afmetingen van het window waarin de melding getoond wordt (Philips) niet in verhouding staan tot de significantie van de melding (niet relevant als de uitkomst OK is).
Dat is bij Sasmung ook zo. De melding is bijna beeldvullend.

Machiel456
28 september 2009, 20:27
Zelfde geld voor de sony software. Voor mij mag er inderdaad gewoon een net klein laadbalkje wapperend ziggo vlaggetje of iets dergelijks zoals eerder is geopperd in beeld komen en als er iets fout gaat een duidelijke foutmelding. Dat zou het al meteen een heel stuk gebruiksvriendelijker maken.

Sjoop1985
29 september 2009, 09:12
Zoals ik al eerder in dit topic aangaf, ik vermoed dat de CAM alleen de meldingen genereert. Hoe deze vervolgens weergegeven worden, is aan de software van de TV. Mijn W5500 gaf meldingen van de Alphacrypt CAM in een venster van dezelfde grootte weer. Verschil is natuurlijk dat de meldingen van de Alphacrypt uitgezet kunnen worden.

Robus
29 september 2009, 16:11
Zoals ik al eerder in dit topic aangaf, ik vermoed dat de CAM alleen de meldingen genereert. Hoe deze vervolgens weergegeven worden, is aan de software van de TV. Mijn W5500 gaf meldingen van de Alphacrypt CAM in een venster van dezelfde grootte weer. Verschil is natuurlijk dat de meldingen van de Alphacrypt uitgezet kunnen worden.

Dat zou betekenen dat Sony (en niet Ziggo) de presentatie van de melding dus zou kunnen benvloeden/verbeteren in bv een firmware update?
Voor de gewone man of vrouw is het voldoende dat je een progress indicator toont: hoelang moet ik nog wachten. Waarop (authenticatie) je moet wachten is veel meer van belang in het geval er iets fout gaat.

Sjoop1985
29 september 2009, 20:10
Dat zou betekenen dat Sony (en niet Ziggo) de presentatie van de melding dus zou kunnen benvloeden/verbeteren in bv een firmware update?
Voor de gewone man of vrouw is het voldoende dat je een progress indicator toont: hoelang moet ik nog wachten. Waarop (authenticatie) je moet wachten is veel meer van belang in het geval er iets fout gaat.
Niet alleen Sony, ook de andere fabrikanten. En om die statusbalk ergens op te baseren zou de CAM dan weer info naar de TV moeten sturen over de voortgang. Ik denk dat dat voor zowel Neotion en SMiT als voor de TVfabrikanten te veel werk is voor een venstertje dat maar een paar seconden in beeld is. Het is veel makkelijker om berichten van de CAM in dezelfde layout te tonen als de rest van de interface, in plaats van speciaal daarvoor een heel arsenaal aan vormgeving en logootjes voor uit de kast te trekken. Ik denk dat je niet moet onderschatten hoeveel werk je vraagt van alle partijen (Ziggo uitgezonderd, die hoeven niets te doen, het ligt bij de fabrikanten van de hardware) voor zoiets onbenulligs.

Robus
29 september 2009, 22:06
Niet alleen Sony, ook de andere fabrikanten. .... Ik denk dat je niet moet onderschatten hoeveel werk je vraagt van alle partijen (Ziggo uitgezonderd, die hoeven niets te doen, het ligt bij de fabrikanten van de hardware) voor zoiets onbenulligs.

Ja, vanzelfsprekend ook andere fabrikanten. Voor wat betreft de hoeveelheid werk; dat staat niet in verhouding tot de ontwikkeling van de CAM in zijn geheel gok ik. Alleen ligt de focus bij dit soort innovaties altijd op techniek en functionaliteit. Dat het simpel werkt en ook nog een beetje aantrekkelijk uitziet is vaak een sluitpost ('de motorkap komt later wel'). De n vindt het onbenullig en ziet bijvoorbeeld graag hele DOS schermen met opstart routines aan zijn oog voorbij trekken, de ander beschouwd het als de finishing touch... :wink: Nee hoor, just kidding, zoals gezegd geen halszaak maar af en toe verbaas ik me erover dat we honderden euro's spenderen an technisch volmaakte hardware dat zich laat bedienen met alpha software. Neem de W5500, ik speel er muziek mee af via het netwerk, maar de speler van Sony haalt het in gebruiksgemak niet bij bijvoorbeeld Windows Media player of -beter nog- iTunes hoewel een groot aantal functionaliteiten aan boord zijn. En Sony is toch geen vreemde in de muziekindustrie. Er is altijd ruimte voor verbetering zullen we maar zeggen...

Sjoop1985
30 september 2009, 09:51
Ja, vanzelfsprekend ook andere fabrikanten. Voor wat betreft de hoeveelheid werk; dat staat niet in verhouding tot de ontwikkeling van de CAM in zijn geheel gok ik. Alleen ligt de focus bij dit soort innovaties altijd op techniek en functionaliteit. Dat het simpel werkt en ook nog een beetje aantrekkelijk uitziet is vaak een sluitpost ('de motorkap komt later wel'). De n vindt het onbenullig en ziet bijvoorbeeld graag hele DOS schermen met opstart routines aan zijn oog voorbij trekken, de ander beschouwd het als de finishing touch... :wink: Nee hoor, just kidding, zoals gezegd geen halszaak maar af en toe verbaas ik me erover dat we honderden euro's spenderen an technisch volmaakte hardware dat zich laat bedienen met alpha software. Neem de W5500, ik speel er muziek mee af via het netwerk, maar de speler van Sony haalt het in gebruiksgemak niet bij bijvoorbeeld Windows Media player of -beter nog- iTunes hoewel een groot aantal functionaliteiten aan boord zijn. En Sony is toch geen vreemde in de muziekindustrie. Er is altijd ruimte voor verbetering zullen we maar zeggen...
Tja, dan kom je in een discussie terecht over wat nou de kerntaken zijn van een apparaat en wat minder aandacht verdient. Zoals in jouw voorbeeld: de interface van de Sony TV's is nooit ontworpen om een mediaspeler te zijn. Je kunt je afvragen of het, gezien de kerntaak van het apparaat (TV beelden of beelden van externe bronnen weergeven), zinvol is om daar bijvoorbeeld geheugenruimte voor op te offeren, terwijl links en rechts al geklaagd wordt dat de interface zo traag is. De logische keuze is om de mediaspeler dezelfde menustructuur te laten gebruiken als de rest. Als ze dan iets aan dat DLNA zouden doen, zo het voor mij belangrijker zijn dat video afgespeeld kan worden zonder tussenkomst van de PS3 Media Server, in plaats van dat dat er gelikt uitziet.

In dit geval doet de TV gewoon wat hij moet doen: de boodschap doorgeven die de CAM geeft. Meer hoeft 'ie ook niet te doen. De kladblok in Windows is over de afgelopen 15 jaar amper veranderd. Het is namelijk een extraatje dat precies doet wat het moet doen. Windows heeft niet als kerntaak om een tekstverwerker te zijn.
Een discussie over functionaliteit van TV's lijkt me hier echter niet op zijn plaats.

Robus
30 september 2009, 11:00
Tja, dan kom je in een discussie terecht over wat nou de kerntaken zijn van een apparaat en wat minder aandacht verdient. Zoals in jouw voorbeeld: de interface van de Sony TV's is nooit ontworpen om een mediaspeler te zijn. Je kunt je afvragen of het, gezien de kerntaak van het apparaat (TV beelden of beelden van externe bronnen weergeven), zinvol is om daar bijvoorbeeld geheugenruimte voor op te offeren, terwijl links en rechts al geklaagd wordt dat de interface zo traag is. De logische keuze is om de mediaspeler dezelfde menustructuur te laten gebruiken als de rest. Als ze dan iets aan dat DLNA zouden doen, zo het voor mij belangrijker zijn dat video afgespeeld kan worden zonder tussenkomst van de PS3 Media Server, in plaats van dat dat er gelikt uitziet.

In dit geval doet de TV gewoon wat hij moet doen: de boodschap doorgeven die de CAM geeft. Meer hoeft 'ie ook niet te doen. De kladblok in Windows is over de afgelopen 15 jaar amper veranderd. Het is namelijk een extraatje dat precies doet wat het moet doen. Windows heeft niet als kerntaak om een tekstverwerker te zijn.
Een discussie over functionaliteit van TV's lijkt me hier echter niet op zijn plaats.

Wellicht drijven we wat off topic, maar het voorbeeld dat je aanhaalt van notepad is prima. Handigheidje in Windows, door de jaren heen meeontwikkeld in een nette Windows UI en niet blijven hangen in een oude DOS look & feel.
Als we televisiebeelden doorgeven als kerntaak beschouwen, is onze ervaring altijd geweest: TV aan en meteen beeld. Met de opkomst van DTV gaat deze ervaring qua beeldkwaliteit en mogelijkheden er op vooruit, maar merk ik op dat er ook wat stapjes achteruit worden gemaakt. Voor mij persoonlijk is dat deze authenticatiemelding (heel erg jaren 70) en het feit dat het zappen niet meer zo snel gaat als bij analoge TV. Nou zal daar best een verklaring voor zijn, maar ik beschouw het niet als een vooruitgang en zou graag zien dat de fabrikanten hier iets aan deden.
Overigens ben ik inmiddels grootgebruiker van de DLNA-functie van mijn W5500 en durf ik de stelling aan dat deze bij mij een kerntaak vervult!

double0dennis
30 september 2009, 11:25
Als we televisiebeelden doorgeven als kerntaak beschouwen, is onze ervaring altijd geweest: TV aan en meteen beeld. Met de opkomst van DTV gaat deze ervaring qua beeldkwaliteit en mogelijkheden er op vooruit, maar merk ik op dat er ook wat stapjes achteruit worden gemaakt. Voor mij persoonlijk is dat deze authenticatiemelding (heel erg jaren 70) en het feit dat het zappen niet meer zo snel gaat als bij analoge TV. Nou zal daar best een verklaring voor zijn, maar ik beschouw het niet als een vooruitgang en zou graag zien dat de fabrikanten hier iets aan deden.

Het is inderdaad jammer dat het even duurt voor je beeld hebt maar dat is het gevolg van de digitale technologie. Het is een afweging die iedereen moet maken: sneller zappen of betere beeldkwaliteit.

Overigens is het niet zozeer het zappen wat langzaam gaat maar de weergave van het beeld. Het is op de W5500 mogelijk om door te zappen terwijl het beeld nog niet weergegeven wordt. De programma-informatie is vrijwel gelijk beschikbaar. In veel gevallen is dat voor mij voldoende om direct door te zappen.

Overigens ben ik inmiddels grootgebruiker van de DLNA-functie van mijn W5500 en durf ik de stelling aan dat deze bij mij een kerntaak vervult!

Het is heel goed mogelijk dat de DLNA-functie in de toekomst steeds verder uitgebreid / verbeterd wordt. Televisies worden steeds meer complete mediacenters. Ik was ook blij verrast met deze functie alhoewel het bij aankoop totaal geen overweging is geweest.

Maar net zoals Rome niet in een dag gebouwd werd geldt dat ook voor de DLNA functie. Nog niet zo heel lang geleden waren televisies gewoon televisies. Apparaten die beelden weergaven van een ingebouwde tuner of een externe bron zoals een dvd-speler of videorecorder.

Het is helemaal waar dat er nog het een en ander verbeterd kan worden aan de DLNA functies. Ik ben er van overtuigd dat dit ook gaat gebeuren. Het is alleen de vraag of je daar met een W5500 nog van kan profiteren. Niet alles is immers met een firmware update op te lossen. Je loopt soms tegen hardwarematige beperkingen aan zoals bijvoorbeeld de chips en de hoeveelheid geheugen die in de tv aanwezig zijn. Zeker voor extra functionaliteit kan dat een bottle-neck worden.

Robus
30 september 2009, 11:33
Het is niet echt een afweging vermoed ik; als je eenmaal digitaal hebt, wil je niet meer terug. Het trage zappen nemen we daarbij allemaal voor lief. Net als de authenticatie melding. De DLNA interface van Sony zal tzt best wel verbeteren. Vooralsnog kan ik er goed genoeg mee uit de voeten; playlists aanmaken op de computer en vervolgens op je TV selecteren.

anoniem
25 oktober 2009, 15:50
Bij problemen met de Ziggo CI+ CAM kun je een handleiding downloaden.

De handleiding geeft informatie over de menu's en mogelijke oorzaken van een probleem waarbij geen beeld wordt verkregen icm de ziggo CAM.

http://www.4shared.com/file/143597234/99f228fb/CI_CAM_handleiding.html

http://static.ziggo-gebruikers.nl/forum/images/misc/progress.gif

nlrb
25 oktober 2009, 16:43
Bij problemen met de Ziggo CI+ CAM kun je een handleiding downloaden.

De handleiding geeft informatie over de menu's en mogelijke oorzaken van een probleem waarbij geen beeld wordt verkregen icm de ziggo CAM.

http://www.4shared.com/file/14351129...CAM_check.html (http://www.4shared.com/file/143511295/101e4fa/Ziggo_CI_CAM_check.html)

Een mooie handleiding - een duidelijk verhaal :thumb up:.

anoniem
25 oktober 2009, 17:34
Een mooie handleiding - een duidelijk verhaal :thumb up:.

bekende vormgeving voor je, voordeel v/e doc versie (thkx).

pvwylick
2 november 2009, 22:12
Ik heb me al suf gezocht op dit forum en ook al de handleiding van Anoniem doorgespit betreffende problemen met de CI+ cam, maar kom er niet uit.

Het probleem is dat mijn vandaag aangeschafte Sony 40WE5B (firmware 1.570EA) met daarin een ook nieuwe Neotion Ziggo CAM module het vertikt om te werken zoals het hoort.
De smartcard is geactiveerd en die werkt zonder probleem in mijn andere (losse Philips) digitale ontvanger.

De module met smartcard is juist aangebracht, ik heb de TV aangezet en na de instelling van het land e.d. kan ik de digitale instelling gaan doen.
Na ingave van de juiste frequentie en netwerknummer (uit het boekje van Ziggo bij de module) wordt gevraagd of ik de snelscan wil doen en dat wil ik inderdaad doen. Ik zie overigens niks van authenticatie.
Wat gebeurt er dan: er moet nieuwe software worden gedownload, want anders zou de CI+ CAM card niet meer werken volgens de tekst op het scherm.
Dus maar OK gedrukt en vervolgens start de download..... echter er wordt niks gedownload, de teller blijft op 0% staan. En na een uurtje wachten is dat nog steeds zo.
Ik kom zo dus helemaal niet verder.

Als ik trouwens volgens de handleiding van Anoniem ga checken op de Services, zie ik enkel 1 service en wel de 0x000: EMM -1- DVB EMM Service. Die tweede (descramble service) is er niet.

Wie kan me helpen? :cry:

anoniem
2 november 2009, 22:22
Ik heb me al suf gezocht op dit forum en ook al de handleiding van Anoniem doorgespit betreffende problemen met de CI+ cam, maar kom er niet uit.

Het probleem is dat mijn vandaag aangeschafte Sony 40WE5B (firmware 1.570EA) met daarin een ook nieuwe Neotion Ziggo CAM module het vertikt om te werken zoals het hoort.
De smartcard is geactiveerd en die werkt zonder probleem in mijn andere (losse Philips) digitale ontvanger.

De module met smartcard is juist aangebracht, ik heb de TV aangezet en na de instelling van het land e.d. kan ik de digitale instelling gaan doen.
Na ingave van de juiste frequentie en netwerknummer (uit het boekje van Ziggo bij de module) wordt gevraagd of ik de snelscan wil doen en dat wil ik inderdaad doen. Ik zie overigens niks van authenticatie.
Wat gebeurt er dan: er moet nieuwe software worden gedownload, want anders zou de CI+ CAM card niet meer werken volgens de tekst op het scherm.
Dus maar OK gedrukt en vervolgens start de download..... echter er wordt niks gedownload, de teller blijft op 0% staan. En na een uurtje wachten is dat nog steeds zo.

Als ik trouwens volgens de handleiding van Anoniem ga checken op de Services, zie ik enkel 1 service en wel de 0x000: EMM -1- DVB EMM Service. Die tweede (descramble service) is er niet.

stuur me maar een PM met je contact informatie, want dit gaat niet goed

ralph_ziggo_dealer
2 november 2009, 23:41
wat ik begrepen heb over de 2 module's is dat binnenkort bij de neotions er geen smartcard bijgeleverd word.

De inkoopprijs gaat iets naar beneden maar hij zal niet verkocht kunnen worden voor de prijs van caiway (49,-)

welke cam word daar trouwens geleverd? weet iemand dat?

ralph

G.bruiker
3 november 2009, 18:40

Ik ga niet onder anoniem zitten,hij vraagt je om een pm te sturen maar uit je verhaal lees ik al een verkeerde volgorde.
Je zegt de module is goed aangebracht en ik zie niets over authenticatie.
Alleen,je mag de module pas aanbrengen NADAT je een zenderscan hebt gedaan,NADAT alle kanalen gevonden zijn en NADAT je beeld hebt op ned 1 HD.
Dan moet je ook niets zien van authenticaties want de cam moet er nog niet in.
Ik vrees alleen dat er nu al een proces op gang is gebracht waar je zonder hulp niet meer uit gaat komen.
PM anoniem even en volg zijn aanwijzingen op.

pvwylick
3 november 2009, 18:46
Ik ga niet onder anoniem zitten,hij vraagt je om een pm te sturen maar uit je verhaal lees ik al een verkeerde volgorde.
Je zegt de module is goed aangebracht en ik zie niets over authenticatie.
Alleen,je mag de module pas aanbrengen NADAT je een zenderscan hebt gedaan,NADAT alle kanalen gevonden zijn en NADAT je beeld hebt op ned 1 HD.
Dan moet je ook niets zien van authenticaties want de cam moet er nog niet in.
Ik vrees alleen dat er nu al een proces op gang is gebracht waar je zonder hulp niet meer uit gaat komen.
PM anoniem even en volg zijn aanwijzingen op.

Beste G.bruiker,

ik heb Anoniem al een PM gestuurd en hij gaat er naar kijken. Maar toch ook bedankt voor je informatie.:frons:
Ik zou denken dat er ergens een soort Wiki pagina zou moeten zijn waarop zulk soort info zou staan, dus hoe je een CI+ CAM module installeert voor welke TV. Misschien een mooie klus voor Ziggo? :thumb up:

pvwylick
4 november 2009, 10:59
Inmiddels is het opgelost. Mede door de hulp van G.bruiker (tip om de juiste volgorde te gebruiken) en Anoniem (handleiding installatie TV en CI+ CAM) is dit gebeurd. Beiden bedankt!

Wat heb ik gedaan?
FOUT: de CAM module aangebracht en begonnen met de procedure (ingave land, afstemming etc)
GOED: eerst de instelling land en afstemmingsprocedure, wachten op Ned1 HD en pas daarna de CAM module inbrengen.
Overigens heb ik de firmware moeten upgraden, die was 1.408EA. Fluitje van een cent. Daarna Fabrieksinstellingen teruggezet en de juiste volgorde toegepast.
Ik ben tevreden. Hulde aan het forum!:thankyou:

mbvisiontt
10 november 2009, 07:46
Het kan aan mij liggen, maar ik snap iets niet. Hoe kan ik nu Ned1 HD installeren op de tv (PS50B650) terwijl ik geen HD decoder heb? :?:

Ik lees dat dit een vereiste is vrdat je de CAM module in de tv stopt. Echter, volgens het menu in de tv worden wel analoge zenders gevonden maar geen digitale.

twigger
10 november 2009, 09:16
Het kan aan mij liggen, maar ik snap iets niet. Hoe kan ik nu Ned1 HD installeren op de tv (PS50B650) terwijl ik geen HD decoder heb? :?:

Ik lees dat dit een vereiste is vrdat je de CAM module in de tv stopt. Echter, volgens het menu in de tv worden wel analoge zenders gevonden maar geen digitale.Hoeft niet op Ned 1 HD ts staan, Ned1 SD is ook goed.
Maar volgens mij is jou tv wel voorzien van een HD decoder. Lees de reviews (http://www.kieskeurig.nl/plasma_televisie/samsung/ps50b650/reviews/328097/)

FullHD1
10 november 2009, 22:09
Hier nog een smit module voor Ziggo.
In verpakking.
Prijs inclusief verzending: 65,00

mbvisiontt
11 november 2009, 07:42
Het is me gelukt de CI+ module te installeren (ook Ned1 HD) middels een gevonden handleiding van Samsung. Werkt perfect.

Een vraagje: is het normaal dat elke keer dat je de tv aanzet, de CI+ module gecontroleerd wordt (4 sec), je vervolgens "Vervormd signaal" te zien krijgt (2 sec) en dan alles naar behoren werkt en je beeld krijgt?

Het werkt verder prima, alleen de zapsnelheid had wat sneller mogen zijn, is zelfs langzamer dan mijn oude Sony CRT (en dat was d standaard wat betreft langzaam zappen). :wink:

De firmware krijg ik trouwens echt niet geupdate, niet via LAN (software kan niet geupdate worden) en niet via USB (Fat 32, 1 map, 512MB stick, etc). Ik heb de firmware van Samsung NL, DE en Global afgehaald maar allen werken ze niet (T-CHL5CIPDEUC en T-CHL7DEUC). Mijn firmware (volgens de tv zelf) is T-CHLCIPDEUC-2003.2.

Wellicht heeft iemand dezelfde firmware (gehad) en nu succesvol geupdate naar 2005. Welk bestand heb jij gebruikt en zou je hem eventueel kunnen sharen? :thumb up:

twigger
11 november 2009, 08:03
Het is me gelukt de CI+ module te installeren (ook Ned1 HD) middels een gevonden handleiding van Samsung. Werkt perfect.Gefeliciteerd:wink:

Een vraagje: is het normaal dat elke keer dat je de tv aanzet, de CI+ module gecontroleerd wordt (4 sec), je vervolgens "Vervormd signaal" te zien krijgt (2 sec) en dan alles naar behoren werkt en je beeld krijgt?

Het is normaal dat de module gecontroleerd wordt, (authenticatie start, authenticatie ok), maar vervormd signaal is niet normaal.

anoniem
11 november 2009, 19:36
Het is me gelukt de CI+ module te installeren (ook Ned1 HD) middels een gevonden handleiding van Samsung. Werkt perfect.

Het werkt verder prima, alleen de zapsnelheid had wat sneller mogen zijn, is zelfs langzamer dan mijn oude Sony CRT (en dat was d standaard wat betreft langzaam zappen). :wink:

De firmware krijg ik trouwens echt niet geupdate, niet via LAN (software kan niet geupdate worden) en niet via USB (Fat 32, 1 map, 512MB stick, etc). Ik heb de firmware van Samsung NL, DE en Global afgehaald maar allen werken ze niet (T-CHL5CIPDEUC en T-CHL7DEUC). Mijn firmware (volgens de tv zelf) is T-CHLCIPDEUC-2003.2.

Wellicht heeft iemand dezelfde firmware (gehad) en nu succesvol geupdate naar 2005. Welk bestand heb jij gebruikt en zou je hem eventueel kunnen sharen? :thumb up:

Het gedrag 2 sec vervormd signaal is een normaal gedrag voor de Samsung. Nadat de CAM de authenticatie heeft afgerond moeten nog een aantal processen gestart worden voordat het signaal wordt aangeboden aan de TV, dit kost enkele seconden.

CeeS
12 november 2009, 12:43
De firmware krijg ik trouwens echt niet geupdate, niet via LAN (software kan niet geupdate worden) en niet via USB (Fat 32, 1 map, 512MB stick, etc). Ik heb de firmware van Samsung NL, DE en Global afgehaald maar allen werken ze niet (T-CHL5CIPDEUC en T-CHL7DEUC).

En je hebt de firmware wel op een lege usb stick gezet en daarna de .exe file vanaf de PC gestart? Daarna pakt de software zichzelf uit op de USB stick in de juiste mappen op de USB stick. Daarna is de USB stick pas geschikt om in de Samsung TV te doen en het updaten te starten. En heb je voor je TV de juiste versie gedownload? (zie de lijst in het samsung deel van dit forum)

mbvisiontt
13 november 2009, 07:35
En je hebt de firmware wel op een lege usb stick gezet en daarna de .exe file vanaf de PC gestart? Daarna pakt de software zichzelf uit op de USB stick in de juiste mappen op de USB stick. Daarna is de USB stick pas geschikt om in de Samsung TV te doen en het updaten te starten. En heb je voor je TV de juiste versie gedownload? (zie de lijst in het samsung deel van dit forum)
Ja, heb ik allemaal gedaan, maar helaas. Ik heb firmware versie T-CHLCIPDEUC-2003.2, iets dat herleid naar een LCD tv van Samsung... beetje vaag?! :?:

EA Junk
13 november 2009, 09:28
Ja, heb ik allemaal gedaan, maar helaas. Ik heb firmware versie T-CHLCIPDEUC-2003.2, iets dat herleid naar een LCD tv van Samsung... beetje vaag?! :?:

Beetje vaag, ik denk dat je toch echt de verkeerde versie hebt.

CeeS
13 november 2009, 10:38

Moet je deze versie (http://www.samsung.com/nl/support/download/supportDown.do?group=&type=televisions&subtype=Plasma%20TV&model_nm=PS50B650S1P&disp_nm=PS50B650&language=&cate_type=all&dType=D&mType=FM&vType=&prd_ia_cd=02010200&model_cd=&menu=download) niet hebben ?

mbvisiontt
14 november 2009, 09:06
Moet je deze versie (http://www.samsung.com/nl/support/download/supportDown.do?group=&type=televisions&subtype=Plasma%20TV&model_nm=PS50B650S1P&disp_nm=PS50B650&language=&cate_type=all&dType=D&mType=FM&vType=&prd_ia_cd=02010200&model_cd=&menu=download) niet hebben ?
Nee, als je verder klikt wordt het een andere (...5...) versie...

Op GoT kreeg ik een link naar een file op een italiaanse site, de file zelf had de goeie naam en het is gelukt! :pompom: Nu nog kijken wat er veranderd is...

(Link: http://www.elotrolado.net/hilo_hilo-oficial-samsung-serie-6-b650-y-serie-7-b750-2009_1200906)

pgr.heuvelmans
14 november 2009, 13:47
Ik volg de discussies en adviezen een tijdje. Eea heeft me getriggerd om een eventuele aanschaf van een CI+ module te overwegen. En wat doe je dan: je probeert een afweging te maken van de :thumb up:voor- en :no:nadelen. Ziggo spreekt van een enorme vooruitgang ...... echter behalve een hardware-voordeel (geen externe decoder nodig) .... heeft Ziggo niets essentieels te melden (vreemd ... toch?). Op dit forum is er gelukkig meer te vinden waarvoor mijn dank.

Hoe ziet mijn installatie er nu uit? Momenteel heb ik een externe Samsung decoder type DCB9401R in gebruik, aangesloten via SCART op een nieuwe Samsung LC32B650 T2WXXU. Geluid wordt door een soundprojector van Yamaha weergegeven (echt top). Deze is optisch met de TV verbonden. Met de vorige LCD-TV (ook Samsung) heb ik een tijd lang de optische uitgang van de decoder gebruikt omdat de dolby surround weergave van de duitse zenders heel mooi was. Echter, de volume-instellingen voor deze duitse zenders regel je dan rechtstreeks op je audioversterker en de andere zenders via de decoder .... en dat is soms heel irritant :evil:. Zeker omdat de volume-instellingen zoals deze met de zenders "meekomen" afwijken maar ook omdat je deze zenders alleen met je audio-afstandbediening kunt regelen. Als ik nu op de decoder dolby-surround activeer dan zwijgen de DBS-ondersteunende zenders in alle toonaarden (ook niet mogelijk via de volumeregeling van de TV). Met alleen de SCART verbinding moet ik dus DBS op de decoder de-activeren!!

Nu dan ..... Corrigeer maar indien fout:no: of onvolledig:giveup:!
Wat zijn de voordelen van CI+?

geen "pseudo" digitaal signaal meer want de signaaloverdracht via SCART (van decoder naar TV) is analoog en wordt daarna door de TV weer gedigitaliseerd (?)
beter beeld (hoeveel beter is dan de vraag ofschoon dit afhankelijk van de ogen :shock: van de kijker is en van de kwaliteit + instellingen van de TV)
betere geluidsweergave (afh van de audio-installatie en de oren van de luisteraar?)
wel dolby-surround weergave van de zenders die het ondersteunen
twee ipv drie afstandsbedieningen (TV en audio ...... de externe decoder is er niet meer)
Full HD weergave van enkele (<10) zenders..... of is hiervoor nog een HD pretpakket van ZIGGO nodig?
last but not least: een kastje minder en dus minder kabels
Andere :idea: ....?

Nadelen

alweer een investering (79) inclusief een smartcard
trager?
andere?

Tot slot nog twee vraagjes mbt radioweergave via de TV:

de radiozenders zijn altijd in stereo, niet meer en niet minder, (bestaan er nog mono-zenders op FM?:schater:) of geeft het hierin toch nog meer smaken?
Aangezien de TV aan moet om de radio-zenders te beluisteren geeft de TV dus permanent een blauw scherm (met ovale ringen). Dit komt via de decoder binnen en dus van de provider (ZIGGO). Zijn er op de decoder (al dan niet verborgen) instelmogelijkheden om dit scherm te veranderen of te vervangen? het zou mooi zijn als je bijvoorbeeld foto's zou kunnen weergeven.

Alvast bedankt :thankyou:voor jullie reacties en adviezen:thumb up:.

Greetz P.

Curioso
14 november 2009, 14:31
Momenteel heb ik een externe Samsung decoder type DCB9401R in gebruik, aangesloten via SCART op een nieuwe Samsung LC32B650 T2WXXU.
Deze TV ondersteunt geen CI+, daar heb je het T2P type voor nodig.
Dus hier hudt het al op, je kunt wel een AlphaCrypt proberen.

rooorooo
16 november 2009, 17:48
Te koop Ziggo CI+Module + Smart Card (http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=517902)

http://www.komplett.nl/k/cart.aspx

nlrb
16 november 2009, 18:11
Zoals op zoveel plaatsen, b.v. http://www.4launch.nl/shop/product/081921/ voor de SMiT en http://www.4launch.nl/shop/product/084623 voor de Neotion.

Goudhaan
16 november 2009, 19:58
Zoals op zoveel plaatsen, b.v. http://www.4launch.nl/shop/product/081921/ voor de SMiT en http://www.4launch.nl/shop/product/084623 voor de Neotion.

Zit hier de smartcard van Ziggo bij staat niet op de site?

Bij de vorige wel.

Robus
18 november 2009, 13:11
Nadelen

alweer een investering (79) inclusief een smartcard
trager?
andere?
Beste PGR,
Ook ik probeer een afweging te maken of ik in moet stappen. Daarbij volg ik (als Sony TV bezitter) de thread over Sony ook al een tijdje. De berichten aldaar stimuleren me niet echt om de CAM aan te schaffen; 'dode' TV's, mislukte installaties en reparatie-afspraken met Sony. Een snelle blik bij de andere merken levert eenzelfde beeld op: de implementatie van CI+ is -ondanks een lange en grondige voorbereiding- nog niet vrij van kinderziektes. Daar zijn vast verklaringen voor te vinden, maar uiteindelijk wil ik als consument gewoon een out-of-the-box en plug-and-play werkende oplossing. Deze onheilstijdingen mag je dus wat mij betreft toevoegen aan je rijtje met nadelen (onder de noemer 'instabiel'). Tegelijkertijd vraag ik me af in hoeverre het om incidenten gaat; op dit soort fora lees je vaak hoe en waar het mis gaat, maar hoe groot is de zwijgende massa bij wie de CAM gewoon goed werkt? Die verhalen mis ik eigenlijk op dit forum en zouden mijn beeld positief kunnen bijstellen.

Voor wat betreft de CAM zelf; die kom ik nu hier en daar in webshops tegen zonder smartcard voor zo'n EUR 60 - 65; gelet op de meerwaarde/de voordelen is dat een redelijke prijs vind ik. Maar dan moet-ie wel stabiel draaien; wie kan daar ('bij mij draait de CAM prima') een thread voor opstarten?!!

gr
R

double0dennis
18 november 2009, 22:02
Voor wat betreft de CAM zelf; die kom ik nu hier en daar in webshops tegen zonder smartcard voor zo'n EUR 60 - 65; gelet op de meerwaarde/de voordelen is dat een redelijke prijs vind ik. Maar dan moet-ie wel stabiel draaien; wie kan daar ('bij mij draait de CAM prima') een thread voor opstarten?!!

Tijd voor een positief geluid dan. Ik ben de gelukkige bezitter van een W5500 en ik heb er een CI+ module in zitten. Ik geef toe, het is de tweede; de eerste ging kapot (http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=20923) maar sindsdien ondervind ik geen noemenswaardige problemen.

Van dat gedoe met updaten heb ik geen last gehad. Ik heb geen updates genstalleerd. Mijn tv was out-of-the-box al voorzien van een goede software-versie. De berichten op dit forum hebben me wel heel voorzichtig gemaakt met updaten. Ik zal alleen een update installeren als dat echt iets toevoegt.

Robus
19 november 2009, 08:45
Tijd voor een positief geluid dan. Ik ben de gelukkige bezitter van een W5500 en ik heb er een CI+ module in zitten. Ik geef toe, het is de tweede; de eerste ging kapot (http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=20923) maar sindsdien ondervind ik geen noemenswaardige problemen.

Van dat gedoe met updaten heb ik geen last gehad. Ik heb geen updates genstalleerd. Mijn tv was out-of-the-box al voorzien van een goede software-versie. De berichten op dit forum hebben me wel heel voorzichtig gemaakt met updaten. Ik zal alleen een update installeren als dat echt iets toevoegt.

'If it ain't broke, don't try to fix it' lijkt hier dus ook op te gaan. Ik heb je link gevolgd en kom tot de conclusie dat er (onder tijdsdruk) een lichting defecte CAMs (Smit) de markt op is geslingerd waar jij last van hebt gehad. Daarnaast valt me op dat Anoniem (zijn werk hier wordt zeer gewaardeerd!) wel erg kort door de bocht adviseert om met je TV naar de winkel te gaan. Dat de certificering van de TV's feitelijk een certificering van de firmware van de TV's betreft; het is een momentopname. De nieuwe firmwareupdates lijken een aantal tekortkomingen op te lossen, maar zorgen tegelijk weer voor nieuwe complicaties waardoor bij mij in ieder geval een beeld ontstaat van instabiliteit.
Welke CAM heb je (gehad)? Neotion en/of Smit?

gr
R

double0dennis
19 november 2009, 19:08
'If it ain't broke, don't try to fix it' lijkt hier dus ook op te gaan. Ik heb je link gevolgd en kom tot de conclusie dat er (onder tijdsdruk) een lichting defecte CAMs (Smit) de markt op is geslingerd waar jij last van hebt gehad. Daarnaast valt me op dat Anoniem (zijn werk hier wordt zeer gewaardeerd!) wel erg kort door de bocht adviseert om met je TV naar de winkel te gaan. Dat de certificering van de TV's feitelijk een certificering van de firmware van de TV's betreft; het is een momentopname. De nieuwe firmwareupdates lijken een aantal tekortkomingen op te lossen, maar zorgen tegelijk weer voor nieuwe complicaties waardoor bij mij in ieder geval een beeld ontstaat van instabiliteit.
Welke CAM heb je (gehad)? Neotion en/of Smit?

gr
R

Ik heb een Smit. Ik had een CAM uit een van de eerste batches. Inderdaad geldt "if it ain't broke, don't try to fix it". Maar dat geldt eigenlijk voor alle firmware updates. Bij computers zie je tegenwoordig steeds vaker een veiligheidsmechanisme: als de update mislukt is, dan is de oude firmware nog steeds beschikbaar. Ideaal om mislukte upgrades af te vangen.

De opmerking van Anoniem was overigens niet zo heel erg kort door de bocht: in feite zei hij in n zin: probeer een andere CAM en als dat niet helpt dan ligt het zeer waarschijnlijk aan de TV. Dat is een conclusie die ik op dat moment zelf ook al getrokken had.

Superdude73
20 november 2009, 11:03
Beste allen,

Ik wil heel graag van die lelijk Humax Irdeto af, met een CI+ CAM in mijn Sony 37W5500. Alleen die pre-packed CI+ CAM met extra smart card vind ik de grootste onzin aangezien ik extra voor die smartcard betaal die ik niet ga gebruiken. Nu zag ik dat Caiway de CI+ CAM verkoopt voor 49 zonder smartcard! CAM ziet er precies hetzelfde uit en personeel Caiway zegt dat het zeer waarschijnlijk zal werken, alleen garantie geeft men logisch gezien niet. TVs gecertificeerd door Caiway zijn ook nog eens precies dezelfde als bij Ziggo. Als het niet werkt dan kan ik deze niet retourneren en ben ik dus 49 lichter zonder er iets aan te hebben.

Weet iemand of dit werkt, zodat ik weet of dit een aanvaardbaar risico is? Handiger zou natuurlijk zijn als Ziggo gewoon zelf die CI+ CAM ZONDER smartcard zou verkopen, maar dat zal wel weer een hele tijd op zich laten wachten. Een perfecte melkkoe moet je niet zomaar slachten, 30 per pakket extra is pure winst........ Die kaart kost productie nog geen euro.

CeeS
20 november 2009, 13:30
Nu zag ik dat Caiway de CI+ CAM verkoopt voor 49 zonder smartcard! CAM ziet er precies hetzelfde uit en personeel Caiway zegt dat het zeer waarschijnlijk zal werken
......
Weet iemand of dit werkt, zodat ik weet of dit een aanvaardbaar risico is?

Even zoeken/rondkijken op dit forum in het CI+ deel van dit forum had je dit topic (http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=21436) opgeleverd, daar staat alles wat je wilt weten.

Robus
20 november 2009, 17:38
Die kaart kost productie nog geen euro.

Dan zou ik hem niet kopen als ik jou was....Overigens zijn kostprijzen van TV en CAM's decoders etc ook veel lager dan waarvoor je ze in de winkel koopt. Bedenk dus goed wat je met je laatste euro doet. :mrgreen: Bij die kaart krijg je wel twee weken toegang tot alle Ziggo-zenders achter de decoder. Preview heet dat. Goeie films, miljoenenproducties. Onbetaalbaar! 25 EUR voor een extra kaart kan dan ook een schijntje zijn :oyeah:

Oh, en dan wat inzichtvollere feedback: kijk hier (http://www.informatique.nl/401196/ziggo-ci+-cam-neotion-module.html) eens voor een CAM zonder kaart; misschien kan je er wat mee.

hyperion
23 november 2009, 15:59
Ik ben een nieuwe gebruiker op dit forum.. Maar wil even mijn postieve ervaringen met jullie delen.

Heb zelf de Neotion CI+ module omdat ik al een smartcard heb, zoals meerderen hier. Vreemd dat ik er nog weinig over hoor; maar je kan dus ook prima een CI+ module kopen zonder extra smartcard, en die werkt ook prima!
Ik heb hem overigens hier vandaan; prima webshopje en daar kost 'ie 64,95 zonder verzendkosten goedkoper ben ik hem nog niet tegengekomen:
http://www.ci-plus.nl/index.php?item=ci_-bestellen&action=page&group_id=8&lang=NL

Hij werkt in iedergeval tot nu toe hier prima op een Sony KDL-32W550..Die staat ook gewoon in de lijst dus dat viel te verwachten.

Superdude73
23 november 2009, 18:31
kan dus 15,95 goedkoper bij Caiway.....:shock:

Riparius
23 november 2009, 18:44
kan dus 15,95 goedkoper bij Caiway.....:shock:

Goedkoper is niet altijd beter. Als je de keuze hebt kun je beter die Neotion kopen, ook al is ie 15 euro duurder. De Smit geeft namelijk volstrekt overbodige re-authenticatie meldingen elke keer als je de TV aanzet, en dat gaat toch heel snel irriteren.

Superdude73
23 november 2009, 20:37
Mee eens, maar het blijft goedkoper....

Riparius
25 november 2009, 09:23
Mee eens, maar het blijft goedkoper....

Ik vind het nog steeds geen argument. Met n keer boodschappen doen in de plaatselijke supermarkt ben je ook zo 15 euro kwijt. Wil je je daarvoor jaren gaan ergeren? Ik niet.

Superdude73
26 november 2009, 11:12
Tja, je hebt natuurlijk gelijk. Maar dat is lastig toegeven als je m al gekocht hebt....toch? :cry:

Robus
26 november 2009, 11:20
Superdude,

Mag ik hier uit afleiden dat je de Caiway-module hebt gekocht en dat dit een Smit is? Werkt het (los van de genoemde tekortkomingen)?

gr
R

Superdude73
26 november 2009, 11:25
Yep, Caiway/Smit. Behalve het initialiseren bij het inschakelen, werkt de module precies zoals dit zou moeten. Zou mooi zijn als je bijvoorbeeld de CAM zou kunnen updaten zodat dit initialiseren tot het verleden behoort. Het is geen groot probleem, alleen je moet niet even snel iets op tv willen kijken... Achteraf had ik persoonlijk iets meer betaald voor een Neotion, maar wellicht heeft deze een andere tekortkoming.

G.bruiker
26 november 2009, 11:45
In de huidige pakketten die hier in de winkel verkrijgbaar zijn zit gewoon een SMiT en andere zijn er niet te koop.
Overigens als je met een logitech harmony de tv laat opstarten op een av kanaal en gelijk daarna naar een tv kanaal stuurt heb je die "irritante" melding niet.
In praktijk zie je het dan niet want voor de tv "warm" is en beeld geeft sta je al op tv.
En om nu te zeggen dat je je je hele leven moet gaan ergeren aan die melding,mijn god,hij is hinderlijk maar om nu te zeggen dat ik me er mijn hele leven aan ga ergeren gaat wel weer wat erg ver.
Bovendien met genoemd truukje zie je um niet.
Overdrijven is ook een vak.

Robus
26 november 2009, 13:24
Bovendien met genoemd truukje zie je um niet.

Bovengenoemde truukje heet dus Harmony en kost nog eens een paar honderd euro extra?
Zelf wil ik straks gewoon gaan Bravia-syncen met een bestaande remote.
Ik weet wel dat uiteindelijk alles went (Theo Maassen) en dat we de opstartroutine van bv Windows ook al jaren voor lief nemen. Maar in de wereld van de televisie zijn dit soort meldingen eerder een achteruitgang dan vooruitgang en het is niet overdreven te veronderstellen dat de meeste mensen niet blij zijn met achteruitgang. Zeker niet als je er dagelijks mee wordt geconfronteerd kan dat inderdaad gaan irriteren.

Om dr nu weer een investering voor te gaan plegen gaat me echt te ver; laat de ontwikkelaars van de CAM dit ook in n keer goed oplossen...

CeeS
26 november 2009, 13:36
Yep, Caiway/Smit. Behalve het initialiseren bij het inschakelen, werkt de module precies zoals dit zou moeten. Zou mooi zijn als je bijvoorbeeld de CAM zou kunnen updaten zodat dit initialiseren tot het verleden behoort. Het is geen groot probleem, alleen je moet niet even snel iets op tv willen kijken... Achteraf had ik persoonlijk iets meer betaald voor een Neotion, maar wellicht heeft deze een andere tekortkoming.

De Neotion doet ook gewoon die initialisatie maar laat op het scherm dan niets zien. Het scherm is dan gewoon 'zwart' ipv een mededeling. Wel is de neotion ietsje sneller met opstarten. Een update zal dit dus niet oplossen, hooguit een optie om de tekst weg te laten en er ook een zwart scherm van te maken. Persoonlijk vind ik die tekst niet zo erg, dan weet je in elk geval dat er iets gebeurt :wink:.

G.bruiker
26 november 2009, 15:22
Bovengenoemde truukje heet dus Harmony en kost nog eens een paar honderd euro extra?
Nee hoor, voor een logitech harmony kan je al klaar zijn voor 35 euro en kun je 15 afstandsbedieningen in de kast leggen die je dan niet meer hoeft te gebruiken.

Claude
30 november 2009, 19:19
De Neotion doet ook gewoon die initialisatie maar laat op het scherm dan niets zien. Het scherm is dan gewoon 'zwart' ipv een mededeling. Wel is de neotion ietsje sneller met opstarten. Een update zal dit dus niet oplossen, hooguit een optie om de tekst weg te laten en er ook een zwart scherm van te maken. Persoonlijk vind ik die tekst niet zo erg, dan weet je in elk geval dat er iets gebeurt :wink:.

Ik heb een Philips TV en die toont tijdens de authenticatieprocedure (Smit CAM) gewoon beeld en geluid (en geen zwart scherm, dus). Daaroverheen verschijnt dan transparant het bekende venster met de Started en Success melding van de Smit CAM.

Ik zou het dus wel op prijs stellen als de software van de CAM zou worden aangepast, zodat die authenticatie-meldingen niet meer in beeld verschijnen.
Ik hoef niet elke keer te weten dat er iets goed is gegaan. Zoiets is prima voor in het testlaboratium. In de normale wereld wil ik echter alleen als er iets fout gaat een duidelijke foutmelding in beeld.

De Started en Success meldingen zijn op specificaties van Ziggo zichtbaar gemaakt. Ziggo is dus aan zet om dat ongedaan te laten maken.

nlrb
30 november 2009, 19:24
De Started en Success meldingen zijn op specificaties van Ziggo zichtbaar gemaakt. Ziggo is dus aan zet om dat ongedaan te laten maken.
Met een Neotion CAM + Philips TV zie ik dit niet. En de Neotion CAM is ook door Ziggo goedgekeurd.

ArChie
30 november 2009, 19:27
Nog afgezien van de discussie of je meldingen moet zien als iets goed gaat. We wonen hier in Nederland, dus zou het goed zijn als meldingen ook in het Nederlands worden getoond of dat het op zijn minst mogelijk is om de taal van de CI+ CAM aan te passen naar het Nederlands. Er zijn genoeg mensen die geen of slecht Engels kennen en dus bij echte problemen niet aan de helpdesk kunnen verwoorden wat er precies misgaat. Een slechte zaak dat Ziggo dat niet in de eisen voor de selectie van de voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM heeft staan.

Riparius
30 november 2009, 20:30
Naar aanleiding van het bovenstaande: kan iemand mij een tip aan de hand doen om met zekerheid een Neotion CI+ CAM te bekomen bij aanschaf van het Ziggo pakketje zonder daarvoor de verpakking te hoeven openen? Is er bijvoorbeeld iets bekend over verschillende EAN nummers van de verpakkingen?

Henk2304
30 november 2009, 20:40
Met een Neotion CAM + Philips TV zie ik dit niet. En de Neotion CAM is ook door Ziggo goedgekeurd.Bij mijn Philips met Smit CAM heb ik meldingen ook niet of nauwelijks. Het beeld blijft bij het aanzetten enkele 10-tallen seconden zwart en dan hoor ik eerst geluid vrijwel direct gevolgd door beeld. Een heel enkele keer verschijnt dan vlak voor of vlak na het beeld nog een grijs vlak met soms daarin de melding "Gecodeerde zender" maar die melding is ook vrijwel direct weer verdwenen.

Riparius
30 november 2009, 20:56
Bij mijn Philips met Smit CAM heb ik meldingen ook niet of nauwelijks. Het beeld blijft bij het aanzetten enkele 10-tallen seconden zwart en dan hoor ik eerst geluid vrijwel direct gevolgd door beeld. Een heel enkele keer verschijnt dan vlak voor of vlak na het beeld nog een grijs vlak met soms daarin de melding "Gecodeerde zender" maar die melding is ook vrijwel direct weer verdwenen.

Enkele tientallen seconden zwart? Dat klinkt of we tientallen jaren terug gaan in de tijd, toen CRT TV's nog met buizen waren uitgerust (en nee, ik bedoel niet de beeldbuis), zodat toestellen eerst een minuut of zo 'warm' moesten worden.

CeeS
30 november 2009, 21:26
Enkele tientallen seconden zwart? Dat klinkt of we tientallen jaren terug gaan in de tijd, toen CRT TV's nog met buizen waren uitgerust (en nee, ik bedoel niet de beeldbuis), zodat toestellen eerst een minuut of zo 'warm' moesten worden.

Daar moet dan ook de opstarttijd van de TV bij zitten. Een familielid van me heeft een Samsung met een Smit CAM en die start vrij snel op en het autoriseren duurt een paar seconden alleen de eerste keer als de TV echt helemaal uit staat. Zeker geen tientallen seconden.

Henk2304
30 november 2009, 21:59
Daar moet dan ook de opstarttijd van de TV bij zitten. Een familielid van me heeft een Samsung met een Smit CAM en die start vrij snel op en het autoriseren duurt een paar seconden alleen de eerste keer als de TV echt helemaal uit staat. Zeker geen tientallen seconden.Het doet inderdaad aan vroeger denken, met die oude buizen-TV's. Het maakt ook niet uit of het vanuit standby of vanuit "helemaal" uit is. Soms gaat 't wat sneller mar meestal niet. Tussendoor wordt ook nog een aantal seconden het beeld blauwig met het PHILIPS-logo daarin.

Robus
1 december 2009, 20:37
Naar aanleiding van het bovenstaande: kan iemand mij een tip aan de hand doen om met zekerheid een Neotion CI+ CAM te bekomen bij aanschaf van het Ziggo pakketje zonder daarvoor de verpakking te hoeven openen? Is er bijvoorbeeld iets bekend over verschillende EAN nummers van de verpakkingen?

Zojuist heb ik mijn bestelling van de mat geplukt. CAM in noppenenvelop; bij bestelling aangegeven dat het per se een Neotion moest zijn (omdat het packshot op de site ook Neotion is).
CAM verpakt in een dikke DVD-hoes van transparant plastic en geseald met transparante sticker. In de DVD hoes een Neotion 'flyer' en ongeopend door de transparante hoes heen kan je de CAM zien: Neotion. Echter op de factuur geen spoor van een EAN code, maar die heb ik zelf niet nodig om te zien dat het een echte Neotion betreft... Dus bestel maar, bestel maar...
Overigens is het wel grappig om te zien dat de flyer qua branding vooral 'leunt' op de logo's van CI+, 'HD Quality', DVB, Neotion en ir.deto. Ook het logo van Ziggo wordt gebruikt, zij het in een discrete bijrol. Op de intallatie handleiding wel een duidelijke waarschuwing dat de CAM uitsluitend werkt bij door Ziggo gecertificeerde TV's.

CordV
5 december 2009, 13:20
Oppassen met de Neotion cammen van de Mediamarkt Groningen (die volop aanwezig zijn). Ze worden gewoon voor 79,= verkocht en op de prijskaart in de winkel wordt vermeld dat het een een Ziggo CI+ startpakket betreft. Op de verpakking staats niets over de al dan niet aanwezigheid van een smartcard vermeld.

Thuis gekomen kwam ik dus achter dat het alleen een CAM inzat.:censored:

Na een klacht hierover werd gemeld dat dat de "gratis" smartcard een tijdelijke actie van Ziggo was die is afgelopen. Ik heb dat nog nergens gelezen. Op de Ziggo website staat dat er voor dat bedrag gewoon een card bijgeleverd wordt.:?

Ik kon hem bij de gratie gods nog ruilen voor het "laatste" echte startpakket incl. card en Smit cam voor hetzelfde bedrag. Had liever een Neotion gehad maar dat was niet mogelijk voor dit bedrag.

79,= voor alleen de cam is een wel heel stevige prijsverhoging.

CeeS
5 december 2009, 14:50
79,= voor alleen de cam is een wel heel stevige prijsverhoging.
Dan is de Mediamarkt heel duur. Bij andere winkels kun je het pakket nu in 2 smaken kopen, met of zonder smartcard. Degene zonder smartcard zijn dan inderdaad goedkoper. Denk dat die mediamarkt vestiging zelf de 2 artikelen door elkaar haalt (of ze willen even snelle winst maken)

Schizo007nl
7 december 2009, 20:04
De verkoopprijs van een losse CI+ Cam ligt op 69 euro, dit is dus zonder smartcard.. Het schijnt dat de Startpakketten, dus incl smartcard al niet meer uitgebracht worden!

CeeS
7 december 2009, 20:50
De verkoopprijs van een losse CI+ Cam ligt op 69 euro, dit is dus zonder smartcard.. Het schijnt dat de Startpakketten, dus incl smartcard al niet meer uitgebracht worden!

Diverse webshops leveren hem nog wel (komplett 70 euro incl. smartcard, bestsellers 75 euro incl card, foka 49.99 zonder smartcard en 64.95 incl smartcard)

Schizo007nl
10 december 2009, 10:31
Diverse webshops leveren hem nog wel (komplett 70 euro incl. smartcard, bestsellers 75 euro incl card, foka 49.99 zonder smartcard en 64.95 incl smartcard)

Dat zal dan nog extra voorraad zijn, maar er wordt dus straks overgestapt naar enkel een losse CI+ CAM, fijn voor de mensen die al een smartcard hebben.. minder voor degene die dat niet hebben!

mickeyD
12 december 2009, 14:12
t is ook nooit goed he..
verkopen ze de kaart met smartcard gaat iedereen gillen dat t zonder moet.
verkopen ze ze zonder smartcard gaat iedereen daar weer over piepen..
:schater:

Riparius
12 december 2009, 16:55
t is ook nooit goed he..
verkopen ze de kaart met smartcard gaat iedereen gillen dat t zonder moet.
verkopen ze ze zonder smartcard gaat iedereen daar weer over piepen..
:schater:

Het gaat niet om de inhoud van het pakketje maar om de prijsstelling. Als MM eerst CI+ pakketjes met smartcard verkoopt voor 79 euro, en een paar weken later CI+ pakketjes zonder smartcard voor diezelfde 79 euro, dan is het nogal wiedes dat er mensen aan de bel trekken, denk je ook niet?

De losse modules worden in ieder geval te duur verkocht, want als de winkelwaarde van een CI+ pakketje met smartcard 79 euro is en de winkelwaarde van een losse smartcard 30 euro, dan zou de winkelwaarde van een losse CI+ module 49 euro moeten zijn.

ronzuid
12 december 2009, 17:18
Dan ga je toch naar de Caiway shop, daar kosten ze 49 euro.

ziggy
19 december 2009, 00:09
http://www.internetshop.nl/nl/tv-audio-en-video/digitale-ontvangers/dvb-c-ontvangers-kabel-/ziggo/ci-module-exclusief-smartcard-/p31825

JW-NHS
19 december 2009, 13:39
Als je daar wat doorklikt lijkt het er op dat dit geen Ziggo CI+ CAM is.
Bij mijn weten zijn er ook geen Conax CI+ CAM's, die worden tot nu toe alleen door SMiT en Neotion gemaakt.

Groet,
JW

The_Doman
19 december 2009, 13:44
Bij mijn weten zijn er ook geen Conax CI+ CAM's, die worden tot nu toe alleen door SMiT en Neotion gemaakt.
Ze zullen wel een verkeerde afbeelding geplaatst hebben.
In de beschrijving hebben ze het ook over SMIT.

Wel weer verwarrend allemaal natuurlijk.

JW-NHS
19 december 2009, 13:47
Inderdaad, in de beschrijving wordt over SMiT gesproken. En over CI ipv CI+
Lekker zorgvuldig dus, zeer vertrouwenwekkend :oops:

Groet,
JW

ArChie
19 december 2009, 15:40
Er is geen Ziggo CI+ CAM, maar er zijn voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM's die door SMiT en Neotion op de markt worden gebracht. Het "Ziggo geschikt" duidt erop dat deze Irdeto CI+ CAM's om kunnen gaan met door Ziggo, en alle andere Nederlandse kabel bedrijven die voor het Irdeto Conditional Access System (CAS) hebben gekozen, toegepaste extra CAM key voor de Irdeto smartcards. Dat is ook de reden waarom andere standaard DVB Irdeto CAM's niet werken bij Ziggo met uitzondering van de AlphaCrypt Classic CAM.

Conax is net als Irdeto een bepaald merk Conditional Access System en zo zijn er nog veel meer verschillende CAS'sen zoals Nagravision, Viaccess, Seca Mediaguard, etc. SMiT en Neotion zijn CAM fabrikanten. Als er straks ergens een digitale TV provider is die Conax gebruikt en ook CI+ gaat ondersteunen, dan zullen er diverse fabrikanten zoals SMiT en Neotion zijn die ook Conax CI+ CAM's gaan uitbrengen. Heb je verder niets aan bij Ziggo omdat Ziggo een Irdeto CAS gebruikt en geen Conax CAS. Digitenne van KPN heeft bijvoorbeeld voor Conax gekozen en stelt geen extra eisen aan de Common Interface (CI) in apparatuur zodat je daar gebruik kan maken van standaard DVB Conax CAM's i.p.v. Conax CI+ CAM's. En dat geldt ook voor de Scandinavische kabelbedrijven. CanalDigitaal heeft gekozen voor het Seca Mediaguard CAS en brengt daar ook een geschikte standaard DVB CAM voor uit.

DjRavix
6 mei 2010, 00:25
Conax is net als Irdeto een bepaald merk Conditional Access System en zo zijn er nog veel meer verschillende CAS'sen zoals Nagravision, Viaccess, Seca Mediaguard, etc. SMiT en Neotion zijn CAM fabrikanten. Als er straks ergens een digitale TV provider is die Conax gebruikt en ook CI+ gaat ondersteunen, dan zullen er diverse fabrikanten zoals SMiT en Neotion zijn die ook Conax CI+ CAM's gaan uitbrengen. Heb je verder niets aan bij Ziggo omdat Ziggo een Irdeto CAS gebruikt en geen Conax CAS. Digitenne van KPN heeft bijvoorbeeld voor Conax gekozen en stelt geen extra eisen aan de Common Interface (CI) in apparatuur zodat je daar gebruik kan maken van standaard DVB Conax CAM's i.p.v. Conax CI+ CAM's. En dat geldt ook voor de Scandinavische kabelbedrijven. CanalDigitaal heeft gekozen voor het Seca Mediaguard CAS en brengt daar ook een geschikte standaard DVB CAM voor uit.
ik denk dat je het beter een platform kan noemen omdat het dan duidelijk is
Ziggo werkt met Irdeto (dus alle tuners zouden dan van dit Platform zijn)
Andere bedrijven kiezen weer voor andere platformen

ik ben eigenlijk wel benieuwt waarom Ziggo voor Irdeto heeft gekozen
is er misschien iemand die dat weet ???

ik heb in ieder geval de Neotion CI+ CAM in mijn 40HX700 zitten en het werkt tot nu toe goed

ArChie
6 mei 2010, 06:49
ik denk dat je het beter een platform kan noemen omdat het dan duidelijk is
Ziggo werkt met Irdeto (dus alle tuners zouden dan van dit Platform zijn)
Andere bedrijven kiezen weer voor andere platformen
Wat ik in december 2009 probeerde duidelijk te maken met mijn reactie was dat Conax geen CI(+) CAM fabrikant is zoals SMiT en Neotion, maar een type Conditional Access System (CAS). Dit om te voorkomen dat mensen misschien denken dat ze ook een Conax CI+ CAM zouden kunnen aanschaffen voor gebruik bij Ziggo als die ooit nog op de Nederlandse markt beschikbaar zouden komen. Bij Ziggo kunnen alleen Irdeto CI+ CAM's gebruikt worden die door de fabrikanten SMiT en Neotion worden geproduceerd.

Waarom je het in dit verband over een "platform" hebt is mij ook niet duidelijk. Een Conditional Access System (CAS) is maar een (optioneel) onderdeeltje van het volledige DVB systeem waarmee de toegang tot kanalen wordt geregeld die een digitale TV provider in betaalde pakketten heeft geplaatst om abonnementen te kunnen verkopen.

ik ben eigenlijk wel benieuwt waarom Ziggo voor Irdeto heeft gekozen
is er misschien iemand die dat weet ???
Waarom kiest iemand ervoor om een artikel van merk A aan te schaffen i.p.v. een ander merk? Daar zullen allerlei redenen aan ten grondslag leggen die in een vooronderzoek zijn afgewogen en uiteindelijk de doorslag hebben gegeven om voor een bepaald merk te gaan. Een digitale TV provider heeft nu eenmaal een abonnementen systeem nodig voor zijn digitale TV oplossing, dus zal er voor een CAS gekozen moeten worden.

ik heb in ieder geval de Neotion CI+ CAM in mijn 40HX700 zitten en het werkt tot nu toe goed
Om precies te zijn heb je een Irdeto CI+ CAM gemaakt door Neotion in je 40HX700 zitten.

DjRavix
6 mei 2010, 18:45
Wat ik in december 2009 probeerde duidelijk te maken met mijn reactie was dat Conax geen CI(+) CAM fabrikant is zoals SMiT en Neotion, maar een type Conditional Access System (CAS). Dit om te voorkomen dat mensen misschien denken dat ze ook een Conax CI+ CAM zouden kunnen aanschaffen voor gebruik bij Ziggo als die ooit nog op de Nederlandse markt beschikbaar zouden komen. Bij Ziggo kunnen alleen Irdeto CI+ CAM's gebruikt worden die door de fabrikanten SMiT en Neotion worden geproduceerd.

Waarom je het in dit verband over een "platform" hebt is mij ook niet duidelijk. Een Conditional Access System (CAS) is maar een (optioneel) onderdeeltje van het volledige DVB systeem waarmee de toegang tot kanalen wordt geregeld die een digitale TV provider in betaalde pakketten heeft geplaatst om abonnementen te kunnen verkopen.

Waarom kiest iemand ervoor om een artikel van merk A aan te schaffen i.p.v. een ander merk? Daar zullen allerlei redenen aan ten grondslag leggen die in een vooronderzoek zijn afgewogen en uiteindelijk de doorslag hebben gegeven om voor een bepaald merk te gaan. Een digitale TV provider heeft nu eenmaal een abonnementen systeem nodig voor zijn digitale TV oplossing, dus zal er voor een CAS gekozen moeten worden.

Om precies te zijn heb je een Irdeto CI+ CAM gemaakt door Neotion in je 40HX700 zitten.
Ik heb het even op zitten zoeken naar hoe het zit
Irdeto kun je beter een platform noemen
De Reden hier voor is dat Irdeto (Ingenieur Den Toonder) is net als Conax, Cryptoguard & Viaccess bedrijven die zig bezig houden met de Beveiliging van Diverse producten (Zoals Digitale TV en VOD services)
Neotion is een bedrijf dat een werkelijke CAM Maakt
Maar ook PU's en andere hardware voor in DVB Apparatuur

voor meer informatie:
www.irdeto.com (http://www.irdeto.com)
www.neotion.com (http://www.neotion.com)
www.smit.com.cn/English/ (http://www.smit.com.cn/English/)

ArChie
6 mei 2010, 19:25
Ik heb het even op zitten zoeken naar hoe het zit
Irdeto kun je beter een platform noemen
De Reden hier voor is dat Irdeto (Ingenieur Den Toonder) is net als Conax, Cryptoguard & Viaccess bedrijven die zig bezig houden met de Beveiliging van Diverse producten (Zoals Digitale TV en VOD services)
Platform wekt alleen maar verwarring op omdat er dan genoeg mensen zijn die denken dat Irdeto een soort DVB platform is wat niet correct is. Hier in Europa wordt door de meeste digitale TV providers het DVB systeem toegepast en het Conditional Access System (CAS) is daar een (optioneel) onderdeel van waarbij de digitale TV provider vrij is om een merk te kiezen. Voordat de kabelbedrijven zelf hun digitale TV gingen verzorgen maakten ze gebruik van de diensten van Mediakabel en Mediakabel maakte toen nog gebruik van het Viaccess CAS. Na de overgang naar eigen digitale kabel TV headends hebben de kabel bedrijven een ander CAS gekozen waarbij de meeste gekozen hebben voor Irdeto zoals o.a. Ziggo, maar er is ook een Nagravision CAS in gebruik bij UPC en er is ook een kabel bedrijf dat gekozen heeft voor het Conax CAS.

Het CAS is dus een onderdeel van het volledige DVB systeem dat de digitale TV provider vrij kan kiezen. Het gekozen CAS bepaalt ook niet of het om digitale TV via de satelliet, kabel of ether gaat. Een Conditional Access Module (CAM) zal altijd zodanig gekozen moeten worden dat deze past bij het type CAS dat de digitale TV provider gekozen heeft en ook geschikt is voor eventuele extra beperkingen die de digitale TV provider toepast in het CAS. Zo kan je bij Ziggo niet gebruik maken van iedere standaard Irdeto CI(+) CAM omdat Ziggo ook nog een extra CAM key beperking toepast.

Neotion is een bedrijf dat een werkelijke CAM Maakt
Fabrikanten als Neotion, SMiT, Aston, etc. maken CAM's voor diverse Conditional Access Systems. Naast de Irdeto CI+ CAM biedt SMiT bijvoorbeeld ook een NDS CI+ CAM en een Viaccess CI+ CAM waar je dus niets aan hebt wanneer de digitale TV provider een Irdeto CAS toepast.

Voor de zekerheid nog even het volgende: Een CI(+) CAM is geen digitale TV ontvanger in PCMCIA kaart formaat. Het is een onderdeel dat in samenwerking met de smartcard zorgt voor de toegang tot kanalen die door de digitale TV provider van encryptie worden voorzien om te voorkomen dat iedereen zonder afgesloten abonnement naar die kanalen kan kijken. Alle andere verwerking van het DVB signaal wordt uitgevoerd door het apparaat waarin de CAM geplaatst wordt. Ter vergelijking: Je kan bijvoorbeeld een Word document met een encryptie applicatie van encryptie voorzien om te voorkomen dat iedereen dat document kan lezen. Met behulp van een decryptie applicatie en de decryptie sleutels moet dan eerst de encryptie van het document worden verwijderd voordat de MS-Word applicatie het document weer kan lezen. De CAM met smartcard kan je vergelijken met de decryptie applicatie waarbij Irdeto dan n van de encryptie methodieken is en het DVB systeem te vergelijken is met de MS-Word applicatie.

pascals
3 juli 2010, 22:19

Ik ben het niet met je redenering eens. Zoals Robus aangeeft, dit is iets wat je alleen laat zien als het mislukt of te lang gaat duren. Als het gewoon is dat je de eerste vier seconden geen beeld hebt als je digitale TV kijkt... daar wennen mensen aan. Een foutmelding binnen tien seconden is nooit storend 'te laat'. Kijk naar deze post (http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=26813) elders op dit forum. Het lijkt me dat ik in eerste instantie verkeerd begrepen heb wat er aan de hand is - het probleem lijkt te zijn dat de gebruiker van Panasonic wel de optie krijgt om de melding voortijdig weg te zappen, maar omdat er nog een update komt ('nu klaar') komt ie nog een tweede keer naar voren. Als de gebruiker niets doet (neem ik aan/hoop ik, tv in bestelling) gaat de melding vanzelf weg. In plaats daar van heeft deze gebruiker nu het gevoel dat de melding meerdere keren komt!

Dus door bijna nutteloze melding verplicht te maken (certificatie, neem ik aan), in combinatie met een (vermoedelijk) Panasonic UI beleid (alles moet weggezapt kunnen worden) krijg je UI horror.

Een andere kanttekening die ik hierbij zou willen maken is de vraag of het verstandig is om de laatste technologie zo te maken dat ie trager opstart dan de vorige. Ik snap dat je content wil beveiligen, maar zolang je de Humax PVRs hebt en de Panasonic TV's die hun content gewoon zonder encryptie op schijven dumpen voelt dit een tikje... eh. wie hou je voor de gek?

papatasse1
16 augustus 2010, 20:27
http://www.youtube.com/watch?v=EwT83FXau2k (http://www.youtube.com/watch?v=EwT83FXau2k)

Molen007
16 augustus 2010, 21:47
http://www.youtube.com/watch?v=EwT83FXau2k (http://www.youtube.com/watch?v=EwT83FXau2k)

Fantastisch, een standbeeld voor de makers van dit filmpje... Wie heeft er een e-mail adres van een euro commissaris?

shaggy
16 augustus 2010, 22:33
Neelie.Kroes@ec.europa.eu :cool:

The_Doman
16 augustus 2010, 23:02
Neelie.Kroes@ec.europa.eu :cool:

Nou daar hoeven we waarschijnlijk ook niet veel van te verwachten:

Zie ook dit (oudere) commentaar-artikel op WebWereld:
webwereld.nl: Vijf redenen waarom de open tv-kabel mislukt (http://webwereld.nl/de-vijf/64440/vijf-redenen-waarom-de-open-tv-kabel-mislukt.html)

mennomulder
17 augustus 2010, 09:07
De consumentenbond zou het gedoe met de beperkingen van CI+ moeten oppakken met desnoods een gang naar de rechter.

papatasse1
17 augustus 2010, 11:04
wanneer je niets onderneemt, verandert er ook niets

ronzuid
17 augustus 2010, 11:17
Kan iemand mij in een paar korte regels vertellen waar het filmpje over gaat?
Mijn duits is behoorlijk slecht.........:oops:

papatasse1
17 augustus 2010, 14:42
De film toont, dat wat tot nu toe met de standaard modulen en "vrije" receiver fuktioneert, niet meer met CI+ Modulen en goedgekeurde Receiver / TV's funktioneert.
Misschien maar in het kommentaar bij youtube vragen naar nederlandse ondertiteling

pascals
17 augustus 2010, 15:04
In het kort:

- CI+ is alleen nuttig voor fabrikanten en content providers
- CI+ kan functies van je recorder uitschakelen, zoals, pauze, opnemen, doorspoelen(!) - Welkom MaFIFA live voetbal!
- CI+ kan opnames beperkt houdbaar maken - bijvoorbeeld je mag een film maar een week bewaren op je recorder.
- CI+ kan backups van de recorder blokkeren, dus als je schijf vol is kan je het niet elders bewaren. De Humax 5050c en Panasonic TV's laten je bijvoorbeeld opnames op USB disks zetten. Dat kan CI+ verbieden.

Kortom, immens zinloze beperkingen om de laatste stuiver uit content te halen en je dwingen om reklames te kijken... joy.

De grote vraag is of dit allemaal ooit gebruikt gaat worden. Het gemak van de downloadbare content zonder reklame maakt dat als ze dit aanzetten het alleen maar aantrekkelijker is om je vermaak elders te betrekken.

papatasse1
17 augustus 2010, 18:36
Je moet wel bedenken dat deze funkties niet voor niets in de CI+ Modulen en apparaten geimplementeerd zijn, als ze het niet willen aktiveren, hadden ze deze funkties ook niet in de modulen en apparaten hoeven inbouwen.

catastrofus
17 augustus 2010, 19:15
Over de firmware capaciteiten van 'gecertificeerde decoders' (ala CI+) is eigenlijk niets bekend, er is geen kabelboermedewerker die daar een uitspraak over doet (of wil doen) maar dat ze aanwezig zijn in, bijv de 5050, is redelijk evident. Oftewel de toekomst zal het leren.

Je moet wel bedenken dat deze funkties niet voor niets in de CI+ Modulen en apparaten geimplementeerd zijn, als ze het niet willen aktiveren, hadden ze deze funkties ook niet in de modulen en apparaten hoeven inbouwen.

Explorer87
5 augustus 2016, 15:23
Ipv de standaard mediabox of Horizon box kan ook een CI+ module worden verkregen.

Weet iemand of dit een 1.2 of 1.3 module is?
En als dit een 1.2 is, is het dan een blauwe of paarse?

Eerste persoon bij ziggo vertelde mij dat ze geen 1.3 modules uitleveren. Een andere medewerker wist het niet...