View Full Version : Beeld NL1/2/3 SD achteruit sinds HD?

hallotjes
3 augustus 2009, 18:11
Sinds een maandje merk ik regelmatig dat het beeld van NL1/2/3 achteruit is gegaan. De kleur is wat "koeler" en wat minder zuiver/natuurlijk. Het lijkt net als je de scherpte instelling in de tv wat te hoog hebt gezet, alles lijkt een beetje harder en soms wat vlekkeriger. Dit heb ik totaal niet op andere zenders. Mijn tv is een oude 50hz crt waarbij de scherpte-instelling niet actief is bij digitale tv en totaal geen beeldverbeteraars heeft (waardoor dit juist opvalt gezien de tv het beeld toont zoals het is en ik het beeld normaal als erg natuurlijk ervaar)

Gelukkig is dit het ergst bij reclames en logo's van de zenders zelf, maar ook bij programma's zie ik dit soms.

HDTV heb ik niet, dus daar kan ik niks over zeggen. Ik kijk met een humax IR-fox. Maar het is sinds er in HD uitgezonden wordt . . . .

Riparius
3 augustus 2009, 21:51
Sinds een maandje merk ik regelmatig dat het beeld van NL1/2/3 achteruit is gegaan. De kleur is wat "koeler" en wat minder zuiver/natuurlijk. Het lijkt net als je de scherpte instelling in de tv wat te hoog hebt gezet, alles lijkt een beetje harder en soms wat vlekkeriger. Dit heb ik totaal niet op andere zenders. Mijn tv is een oude 50hz crt waarbij de scherpte-instelling niet actief is bij digitale tv en totaal geen beeldverbeteraars heeft (waardoor dit juist opvalt gezien de tv het beeld toont zoals het is en ik het beeld normaal als erg natuurlijk ervaar)

Gelukkig is dit het ergst bij reclames en logo's van de zenders zelf, maar ook bij programma's zie ik dit soms.

HDTV heb ik niet, dus daar kan ik niks over zeggen. Ik kijk met een humax IR-fox. Maar het is sinds er in HD uitgezonden wordt . . . .

Ik denk dat het komt doordat sinds de komst van HD alles in de eindregie wordt verwerkt op 1080i. Dat wordt voor uitzending in SD weer gedownscaled naar 576i. Aangezien het meeste materiaal van origine nog altijd SD is, vindt er nu dus voor SD een nutteloze upscaling gevolgd door weer een downscaling plaats, en die omweg geeft onherroepelijk enig kwaliteitsverlies. Ik heb daar trouwens voor de komst van HD al eens iets over gezegd op dit forum.

hallotjes
3 augustus 2009, 21:59
Daar lijkt het inderdaad op. Best belachelijk eigenlijk. soms is dit goed zichtbaar:cry:

De vlaamse zenders kunnen het wel, die hebben ook een reguliere HD zender (één-HD) en daar is het beeld duidelijk niet onnodig ge-upscaled/gedownscaled bij SD. Ik weet niet of de duitse en de engelse zenders ook al HD hebben, maar daar zie ik dit effect ook niet op . . . .

Echt weer iets voor de NPO, vroeger ook altijd ellende met het beeldformaat, jarenlang werd 16/9 gewoon verknipt tot 4/3 :shock:

hallotjes
3 augustus 2009, 22:45
even een toevoeging:
Bij journaals zie ik soms een rare bibbering in het gezicht van de nieuwslezer, ook al zeker enkele weken, heeft dit ook te maken met de up/down constructie in de eindregie? Dit is ook niet te zien op andere zenders . . . . .

Wat betreft up/down constructie:
Bij de VRT split men het signaal op een bepaald punt (iedergeval voordat er een logo in beeld wordt gezet) op in twee losse signalen, en verwerkt het ieder zoals het hoort. Op de HD zender krijgt men daar ook een HD-logo'tje in beeld. De NPO stuurt na het logo(want dat ziet er zeker ook bewerkt uit) de hele zooi door de processors en split het pas helemaal op het eind.

Waarom kan dit dan niet ook gewoon bij de NPO?

Eduard08
4 augustus 2009, 08:53
Waarom kan dit dan niet ook gewoon bij de NPO?
Dit zal wel weer goedkoper zijn.
Of de omroepjes worden het ergens weer niet over eens. Zou me allemaal niet verbazen, want het wereldje van de meeste omroepen in Nederland is klein, allemaal eilandjes.

Zigmund
4 augustus 2009, 12:09
Dit lijkt me toch wel een probleem, kwaliteitsverlies!!! Dit mag hoe dan ook niet, daar zullen alle omroepen het over eens zijn. Wellicht maar eens een mailtje van de technische mensen van Ziggo naar de NPO ?? Dat werkt het snelts. Mensen die nog niet toe zijn aan HD (vanwege nog geen nieuw toestel nodig etc) mogen geen kwaliteitsverlies hebben ten gevolge van HD!

willemsj
4 augustus 2009, 12:13
Mensen die nog niet toe zijn aan HD (vanwege nog geen nieuw toestel nodig etc) mogen geen kwaliteitsverlies hebben ten gevolge van HD!

Maar hebben we dat ook echt of zien we (voor de zoveelste keer) weer dingen die er niet zijn ??

TVdigitaal
4 augustus 2009, 12:20
Dit lijkt me toch wel een probleem, kwaliteitsverlies!!! Dit mag hoe dan ook niet, daar zullen alle omroepen het over eens zijn. Wellicht maar eens een mailtje van de technische mensen van Ziggo naar de NPO ?? Dat werkt het snelts. Mensen die nog niet toe zijn aan HD (vanwege nog geen nieuw toestel nodig etc) mogen geen kwaliteitsverlies hebben ten gevolge van HD!

Zie je dit kwaliteitsverlies nu nog de laatste weken?
De eerste tijd was er inderdaad een achteruitgang in de kwaliteit van de SD versie's doordat er "iets" niet helemaal goed ging bij de eindregie in Hilversum.

Ben het met je eens dat we geen kwalitieitsverlies mochten hebben!

Heb begreppen van anderen die de achter uitgang bij sommige uitzendingen ook hadden waargenomen dat het nu wel weer goed is. Zal zelf de komende tijd ook extra kritisch kijken naar de SD versie's.

hallotjes
4 augustus 2009, 12:41
Ik heb een klacht ingediend bij de NPO, hoop ik bij de juiste persoon gezien ik niet direct een adres kan vinden voor technische problemen.

Probleem is zeker nog niet weg, in logo's en onderitels zie je het altijd (zijn groffer) en reclames zien er ietwat vlekkerig uit vergeleken met de commerciële.

Ook de serie "hemelpaort" nu op NL2 is duidelijk minder dan wanneer ik tijdje terug op de limburgse tv heb gezien.

TVdigitaal
4 augustus 2009, 13:02
Ik heb een klacht ingediend bij de NPO, hoop ik bij de juiste persoon gezien ik niet direct een adres kan vinden voor technische problemen.

Probleem is zeker nog niet weg, in logo's en onderitels zie je het altijd (zijn groffer) en reclames zien er ietwat vlekkerig uit vergeleken met de commerciële.

Ook de serie "hemelpaort" nu op NL2 is duidelijk minder dan wanneer ik tijdje terug op de limburgse tv heb gezien.

Wel is het lettertype voor de ondertitels anders, weet niet of dit altijd zo is maar wel bij het limburgse programma wat nu op ned2 is.

m.b.t. kartelig zijn van sommige logo's en overlays zie ik wel wat bedoeld. Ga eens kijken of ik nog wat vergelijkings materiaal heb uit het verleden.

m.b.t. het feit dat de de kwaliteit op L1 van deze uitzendingen destijds beter kan ik niet beoordelen, en als dit wel zo was dan kan dit verschillende oorzaken hebben.

hallotjes
4 augustus 2009, 19:48
Ik heb nog eens zitten vergelijken met RTL4 nieuws nu, en nu pas valt het op dat het verschil helemaal zo klein nog niet is. RTL is een stuk gedetailleerder en strakker. Dit in vergelijk wat ik vandaag op de PO heb gezien.

Hopelijk gaan ze bij RTL/SBS wel doen zoals men het bij de VRT het doet (signaal eerder afsplitsen)

hallotjes
6 augustus 2009, 12:04
Ik heb nog eens kritisch zitten kijken, en ben er nu 100% zeker van dat de overbodige upscaler de ellende veroorzaakt. Een programma wat zelf HD is, als net op NL2 " het metropoolorkest" en dus niet door de upscaler gaat, ziet er weer piekfijn uit zoals ik dat met SD gewend ben. Mooie kleuren, geen hardheid of vlekkerigheid gewoon goed. Terug naar de reclame, weer de fouten die ik in de startpost noemde. De oorzaak zit hem dus 100% zeker in de overbodige upscaler die een zichtbaar verlies maakt.

Oplossing is dus ze in de eindregie ze over te halen om het beeld toch voor de upscaler af te splitsen.

CeeS
6 augustus 2009, 14:27
Een programma wat zelf HD is, als net op NL2 " het metropoolorkest" en dus niet door de upscaler gaat, ziet er weer piekfijn

Vraagje: hoe weet je welke programma's native HD zijn ? Is dat 'eigen waarneming omdat het beeld mooier is' of wordt dat ergens gepubliceerd ?

hallotjes
6 augustus 2009, 14:57
Bij de afteteling stond er rechtsboven in beeld "HD" ;)
Dat staat niet in normale avro programma's

En hier staat het nog eens bevestigd:
http://www.satellietforum.com/showthread.php?p=48048#post48048

hallotjes
7 augustus 2009, 23:47
Dit zal wel weer goedkoper zijn.
Of de omroepjes worden het ergens weer niet over eens. Zou me allemaal niet verbazen, want het wereldje van de meeste omroepen in Nederland is klein, allemaal eilandjes.

Om terug te komen op die omroepjes, hebben die dan invloed op de techniek als de eindregie? Dacht dat dit centraal geregeld werd . . . . .

hallotjes
10 augustus 2009, 11:58
Goed nieuws

Net reactie gekregen van de PO en ze gaan het probleem oplossen.
Citaat:

Uw opmerkingen zijn terecht. Na de start van de HDTV-uitzendingen hebben wij ook geconstateerd dat de kwaliteit van het SD-signaal achterblijft bij de verwachtingen. Wij zijn op dit moment druk doende om nieuwe software-updates te testen voor de betreffende up- en downconverters en hopen de kwaliteit op niet al te lange termijn weer als vanouds te hebben.

Ben benieuwd!

heatseeker
11 augustus 2009, 09:11
even een toevoeging:
Bij journaals zie ik soms een rare bibbering in het gezicht van de nieuwslezer, ook al zeker enkele weken, heeft dit ook te maken met de up/down constructie in de eindregie? Dit is ook niet te zien op andere zenders . . . . .

Wat betreft die 'bibbering': Deze zie ik de laatste tijd ook.

Pio
11 augustus 2009, 11:47

Goed dat je dit opgevallen is op je "oude 50Hz". Ik heb rond de invoering van NEDHD een nieuwe tv beneden (op de valreep omdat pioneer er mee stopt) en dacht dat het kwam omdat ik groter ben gaan kijken en veel switchte tussen HD en SD ivm lipsync.
Nu ik alle settings weer naar mijn zin heb valt het me op dat het soms lijkt of mensen soms "los" voor de achtergrond staan. Wat mij als plasmafan soms ook opvalt als ik in een winkel naar een LCD kijk die in de "verkoopstand" staat ingesteld.
Waar ik me wel over verbaas is dat de mensen die normaal meteen Ziggo afzeiken bij allerlei theoretische zaken het nu laten afweten bij iets wat je kan zien maar niet kan meten. Maar dat is misschien oftopic.

hallotjes
11 augustus 2009, 18:56
soms lijkt of mensen soms "los" voor de achtergrond staan

Deze fout kan ik niet direct plaatsen (waarmee ik niet wil zeggen dat deze er niet is). Of bedoel je het rare bewegen/bibberen van van gezichten?

Wel had ik laatst een studio sport/eredivisie uitzending op ND3 (rond middernacht paar dagen terug) waar het net leek of ik naar een slechtere lcd keek. Typisch de fouten die lcd's maken op een SD signaal, beetje hard maar ongedetailleerd vlekkerig. Al verdenk ik eerder de bron ervan dan de schakelingen in de eindregie gezien dit wel extreem slecht was.

Waar ik me wel over verbaas is dat de mensen die normaal meteen Ziggo afzeiken bij allerlei theoretische zaken het nu laten afweten bij iets wat je kan zien maar niet kan meten. Maar dat is misschien oftopic

Meetbaar is het wel, maar dan heb je wel speciale apparatuur nodig en een zelfde maar zuivere vergelijkingsbron. Maar begrijp wat je bedoeld, het is niet simpel een bitrate die je uitleest en daarmee ziggo afbreekt. De oorzaak ligt ook duidelijk niet bij ziggo, als de NPO het bevestigd kun je moeilijk ziggo nog afbreken.

Jdd
11 augustus 2009, 20:25
soms lijkt of mensen soms "los" voor de achtergrond staan

Deze fout kan ik niet direct plaatsen (waarmee ik niet wil zeggen dat deze er niet is). Of bedoel je het rare bewegen/bibberen van van gezichten?

Ik weet niet of de originiele opmerker het volgende bedoelde. Maar soms zie je de camera bewegingen maken je ziet de achtergrond (of delen daarvan) bewegen, maar het persoon dat geinterviewd wordt (en soms delen van de achtergrond) blijven stil staan.

Je kan het zien als een kijkdoos waarbij het plaatje uit meerdere lagen is opgebouwd, waarbij je je ogen voor het kijk gat beweegt.

Je verwacht dat alle lagen met de beweging heen en weer gaan, maar dat gebeurd niet. Soms lijkt het of een van de lagen stil blijft staan, of omgekeerd 1 laag beweegt.

Dit treedt zover ik geconstateerd heb alleen op bij kleine bewegingen van de camera.

Overigens is mij dit alleen maar opgevallen op de NED zenders via de 9401, via de sony tv kijk ik alleen maar HD :)

hallotjes
11 augustus 2009, 21:13
Ik weet niet of de originiele opmerker het volgende bedoelde. Maar soms zie je de camera bewegingen maken je ziet de achtergrond (of delen daarvan) bewegen, maar het persoon dat geinterviewd wordt (en soms delen van de achtergrond) blijven stil staan.

Je kan het zien als een kijkdoos waarbij het plaatje uit meerdere lagen is opgebouwd, waarbij je je ogen voor het kijk gat beweegt.

Je verwacht dat alle lagen met de beweging heen en weer gaan, maar dat gebeurd niet. Soms lijkt het of een van de lagen stil blijft staan, of omgekeerd 1 laag beweegt.

Dit treedt zover ik geconstateerd heb alleen op bij kleine bewegingen van de camera.

Overigens is mij dit alleen maar opgevallen op de NED zenders via de 9401, via de sony tv kijk ik alleen maar HD :)

Thnx, dat is een heel heldere uitleg. Ik denk dat wat de opmerker hetzelfde bedoeld met wat ik eerder als "bibberige" gezichten noemde. Dit komt inderdaad enkel bij kleine bewegingen voor. Het lijkt net of de beweging een beetje schokkerig gaat. Misschien dat ik het kan opnemen en online zetten.

Het lijkt alsof een component in de signaalweg niet snel genoeg is.
Maar dit komt dus niet met HD voor? Ik twijfel of dit door hetzelfde wordt veroorzaakt als het oorspronkelijke probleem want het valt me niet op bij elk programma. Misschien als ik er op ga letten. Alleen jammer als je eenmaal weet dat er een probleem is dat het ook steeds opvalt :evil:

Barbarian
11 augustus 2009, 21:44
Het lijkt ook dat het deze week 'slechter' is dan de week ervoor. Niet altijd, maar met sommige programma's 'hinderlijk'.

Riparius
11 augustus 2009, 22:00
Goed nieuws

Net reactie gekregen van de PO en ze gaan het probleem oplossen.
Citaat:

Uw opmerkingen zijn terecht. Na de start van de HDTV-uitzendingen hebben wij ook geconstateerd dat de kwaliteit van het SD-signaal achterblijft bij de verwachtingen. Wij zijn op dit moment druk doende om nieuwe software-updates te testen voor de betreffende up- en downconverters en hopen de kwaliteit op niet al te lange termijn weer als vanouds te hebben.

Ben benieuwd!

Mooi dat je een reactie hebt gekregen van de NPO waarin ze erkennen dat er issues zijn met de kwaliteit van het SD signaal sinds de start van de HD uitzendingen (ondanks dat een Ziggo medewerker hier wilde beweren dat het probleem al zou zijn opgelost), maar de rest van de reactie is niet erg geruststellend. Je kunt daar namelijk uit afleiden dat de NPO voor uitzending van SD materiaal als SD wil blijven werken met de omweg via upscaling en weer downscaling die nu juist verantwoordelijk is voor het hele probleem. SD materiaal uitgezonden als SD zou niet door scalers moeten worden gehaald, punt uit.

hallotjes
11 augustus 2009, 22:13
Ben het volledig met je eens. Heeft men van te voren ook kunnen weten als je een dergelijke schakeling maakt dat het beeld achteruit gaat.

Maar misschien bedoeld men misschien dat d.m.v. softwarematige aanpassing de upscaler voor SD altijd uitblijft, en de downscaler zo geprogrammeerd wordt dat als er een uitzending is die hogere resolutie heeft dan 576i dat deze automatisch dit herkend en dit downscaled naar SD. Nu staat de downscaler altijd aan en kan misschien dit bovenstaande softwaramatig niet.

Riparius
11 augustus 2009, 22:24
Ben het volledig met je eens. Heeft men van te voren ook kunnen weten als je een dergelijke schakeling maakt dat het beeld achteruit gaat.

Maar misschien bedoeld men misschien dat d.m.v. softwarematige aanpassing de upscaler voor SD altijd uitblijft, en de downscaler zo geprogrammeerd wordt dat als er een uitzending is die hogere resolutie heeft dan 576i dat deze automatisch dit herkend en dit downscaled naar SD. Nu staat de downscaler altijd aan en kan misschien dit bovenstaande softwaramatig niet.

Dat zal niet gaan omdat er gewerkt wordt met één eindregie waar tegenwoordig de complete signaalverwerking in 1080i gaat. Als je eens een keer in de gelegenheid bent om de HD en SD signalen van de NPO direct te vergelijken dan zul je ook merken dat het SD signaal nu duidelijk achterloopt op het HD signaal. Dat komt simpelweg doordat het SD signaal door downconversie wordt afgeleid van het HD signaal.

hallotjes
11 augustus 2009, 22:36
En dan nog voor de analoge kijkers nog een D/A converter die het nog langer laat achterlopen . . . .
Straks krijgen we het zes uur journaal om acht uur:)

Maar het is blijft beetje vaag, zo duur en moeilijk is het toch niet om het signaal voor de upscaler even af te splitsen en door de encoder halen? Up/down is toch bijna helemaal aan het einde van de signaalweg ? Men gaf vroeger via de analoge antenne ook niet een ge-D/A-converted digitenne signaal door.

Riparius
11 augustus 2009, 22:42
En dan nog voor de analoge kijkers nog een D/A converter die het nog langer laat achterlopen . . . .
Straks krijgen we het zes uur journaal om acht uur:)

Maar het is blijft beetje vaag, zo duur en moeilijk is het toch niet om het signaal voor de upscaler even af te splitsen en door de encoder halen?

Moeilijk niet, duur wel omdat dan de complete signaalverwerking in de eindregie dubbel zou moeten worden uitgevoerd. En daar hebben ze bij de NPO kennelijk geen geld voor (over).

Up/down is toch bijna helemaal aan het einde van de signaalweg? Men gaf vroeger via de analoge antenne ook niet een ge-D/A-converted digitenne signaal door.

Tja, zo simpel ligt het allemaal niet. En heel vroeger bestond er natuurlijk helemaal geen digitale televisietechniek, toen ging alles vanaf de studio tot in de huiskamer analoog.

hallotjes
11 augustus 2009, 22:53
Moeilijk niet, duur wel omdat dan de complete signaalverwerking in de eindregie dubbel zou moeten worden uitgevoerd. En daar hebben ze bij de NPO kennelijk geen geld voor (over).

Ligt eraan waar deze staat. als deze aan het eind staat, hoeft er niet veel dubbel uitgevoerd te worden.

Het lijkt mij (correct me if I'm wrong) dat men ongeveer deze schakeling voor SD gebruikt (grof gezien)

Video/audio bron -> Logo en ondertiteling -> Upscaler ->afsplitsing SD/HD -> downscaler -> Matrix (audio, video, TT enz samenvoegen) -> MPGEG2 encoder

hallotjes
12 augustus 2009, 22:52
Het lijkt ook dat het deze week 'slechter' is dan de week ervoor. Niet altijd, maar met sommige programma's 'hinderlijk'.

Waarschijnlijk de nieuwe software? Ned2 is deze avond gewoon een wazige vlek . . . .
Totaal geen detail meer in close-ups, wazige achtergronden. Weet zeker dat nova vroeger er super strak uitzag. Ook meer last van bewegingsonscherpte :cry:

De dvb-t stream van de VRT is haarscherp in vergelijk.

hallotjes
8 september 2009, 11:43
Ondertussen is dit probleem nog steeds niet opgelost . . . .
Zeker nu oude programma's weer terug zijn valt het nog meer op:evil:

TVdigitaal
8 september 2009, 11:45

Heb ook wel enkele voorbeelden gezien toen je het laatst melde en dit is ook doorgegeven aan de NPO helaas weet ik niet wat hieruit naar voren is gekomen als oorzaak/oplossing. Heb je toevallig nog concrete voorbeelden van de laatste dagen?

Pio
8 september 2009, 14:41

Ja het valt mij ook nog steeds op. Ik heb nu eens met een Samsung 270 op een oude 32" CRT gekeken en als je dan vooral gezichten/huid van mensen ziet is het gewoon triest.Ik zie echt onnatuurlijke vlekken en vlakjes op iemand zijn huid zitten. In het analoge signaal zit dan wel iets meer ruis en het plaatje is wat minder "gestoken" maar na een paar tellen is het toch eigenlijk veel aangenamer om naar te kijken.

hallotjes
8 september 2009, 18:30
Heb ook wel enkele voorbeelden gezien toen je het laatst melde en dit is ook doorgegeven aan de NPO helaas weet ik niet wat hieruit naar voren is gekomen als oorzaak/oplossing. Heb je toevallig nog concrete voorbeelden van de laatste dagen?

Het programma tros radar bijvoorbeeld, deze was voor de vakantie een stuk scherper. Het lijkt wisselend per uitzending (of per zender??) te zijn. Vanavond ga ik nog eens opletten of het duidelijk te zien is bij o.a. de rijdende rechter.

In het analoge signaal zit dan wel iets meer ruis en het plaatje is wat minder "gestoken" maar na een paar tellen is het toch eigenlijk veel aangenamer om naar te kijken.

Het analoge signaal is afgeleid van het digitale, maar daar worden fouten inderdaad wat weggevaagd o.a. de ruis en het beeld vaak iets minder scherp is in vergelijk met een goede digitale bron.

Jassy
8 september 2009, 18:58
Als ik NL 1-3 vergelijk met diverse ARD kanalen op de schotel vind ik de ARD kanalen veel detailrijker!

Wat is eigenlijk op dit moment de bitrate van de voormalig 8Mbit kanalen? Ik had begrepen dat Ziggo deze ondertussen in Bitrate omlaag heeft gehaald.. Waarom niet 1:1 doorgeven?

hallotjes
8 september 2009, 19:04
De bitrate is totzover ik weet omlaag gehaald naar 7MB in het casema gebied maar dat is een gegeven van al een hele tijd terug. Voor juni was het beeld gewoon erg goed, beetje blokjes bij snelle bewegingen dat wel al was het niet zo spectaculair als nu. Wel zo is dat de ARD/ZDF of VRT de technische zaakjes vaak beter geregeld hebben.

Het detailverlies is denk ik toch voornamelijk die foute schakeling in de uitzendstraat (zit eigenlijk pas ná de eindregie)

Pio
20 september 2009, 23:41
is er al wat bekend, tv digitaal?

hallotjes
21 september 2009, 14:03
Ben ook benieuwd! Het is nog altijd niet opgelost.
Dit kun je als NPO niet maken, een goedkoop regionaal tv zenderke kan ik me wat bij voorstellen maar bij de NPO?

Pio
21 september 2009, 15:13
Ben ook benieuwd! Het is nog altijd niet opgelost.
Dit kun je als NPO niet maken, een goedkoop regionaal tv zenderke kan ik me wat bij voorstellen maar bij de NPO?

Inderdaad. Als er nou ook enorm veel aanbod was in HD dan zou het aan één kant nog te verdedigen zijn. Maar ik denk dat ze op deze manier meer mensen benadelen met de verslechterde SD kwaliteit dan dat het aan de HD kant oplevert.

hallotjes
23 september 2009, 22:10
is er al wat bekend, tv digitaal?

Niets blijkbaar?
Ik hoop dat RTL ook niet zo gaat knoeien met het SD signaal nu HD daar ook voor de deur staat . . . .

vinnie-terranova
24 september 2009, 00:02
de kwaliteit is soms echt kansloos te noemen inderdaad........laten we als ziggo-kijker eens een avondje publieke boycotten als ludieke actie......
gelijk leuk voor de kijkcijfers voor een keertje........:schater::schater::schater:
pain in the *** voor 123

Riparius
24 september 2009, 00:49
de kwaliteit is soms echt kansloos te noemen inderdaad........laten we als ziggo-kijker eens een avondje publieke boycotten als ludieke actie......
gelijk leuk voor de kijkcijfers voor een keertje........:schater::schater::schater:
pain in the *** voor 123

Ik zie niets in zo'n 'ludieke' actie, het is meer om te janken. Het lijkt mij beter als zo veel mogelijk mensen hun grieven over de verslechterde beeldkwaliteit van Nederland 1,2, en 3 SD kenbaar blijven maken bij de NPO zelf, misschien gebeurt er dan nog eens wat. De technische oorzaak (de-interlacing en upscaling met re-interlacing naar 1080i in de eindregie, gevolgd door de-interlacing, downscaling en re-interlacing naar 576i voor uitzending in SD) is duidelijk, en de achterliggende motieven om het zo te doen (geld) ook. Maar ik vrees dat je tegen een betonnen muur oploopt, net zoals met de grieven over de verslechterde beeldkwaliteit van 4:3 (archief)materiaal bij de themakanalen van de NPO. Die kwaliteit is ook om te huilen sinds 4:3 als 16:9 anamorf pillarbox wordt uitgezonden.

vinnie-terranova
24 september 2009, 02:14
klopt, die betonnen muur is inderdaad log..... ik wil hier niet aanzetten tot... maar als alle ziggo abbonnee's 1 dag geen publieke omroepen kijken, en deze ook laten weten waarom. Dan treft dit deze zenders, kijkcijfers zijn namelijk ook inkomsten (ookal wordt er daar met onze belastingcenten gesmeten)

Riparius
24 september 2009, 03:27
klopt, die betonnen muur is inderdaad log..... ik wil hier niet aanzetten tot... maar als alle ziggo abonnee's 1 dag geen publieke omroepen kijken, en deze ook laten weten waarom. Dan treft dit deze zenders, kijkcijfers zijn namelijk ook inkomsten (ook al wordt er daar met onze belastingcenten gesmeten)

Kijkcijfers van de publieke omroepen hebben geen invloed op de vooraf vastgestelde budgetten van de NPO, zeker niet als het maar over één dag gaat. En dat er met geld wordt gesmeten is zeker niet waar. Om te beginnen is dat geld er nauwelijks na alle bezuinigingsrondes van de afgelopen jaren, en als dat er wel was dan zou er bijvoorbeeld ook nooit voor de huidige constructie zijn gekozen die uiteindelijk de oorzaak is voor de verslechterde SD beeldkwaliteit. Wat dat betreft zou ik dus eerder een oproep richting de politiek willen doen dat er juist meer geld naar de publieke omroep moet, ten eerste om de technische infrastructuur te verbeteren en verder te moderniseren, en ten tweede om ook weer ambitieuzere programma's te kunnen gaan maken (mooie dramaseries of groots opgezette showprogramma's bijvoorbeeld), zodat de publieke omroep weer een echt bastion kan worden tegen de oprukkende commercie.

hallotjes
24 september 2009, 08:45
Kijkcijfers van de publieke omroepen hebben geen invloed op de vooraf vastgestelde budgetten van de NPO, zeker niet als het maar over één dag gaat. En dat er met geld wordt gesmeten is zeker niet waar. Om te beginnen is dat geld er nauwelijks na alle bezuinigingsrondes van de afgelopen jaren, en als dat er wel was dan zou er bijvoorbeeld ook nooit voor de huidige constructie zijn gekozen die uiteindelijk de oorzaak is voor de verslechterde SD beeldkwaliteit. Wat dat betreft zou ik dus eerder een oproep richting de politiek willen doen dat er juist meer geld naar de publieke omroep moet, ten eerste om de technische infrastructuur te verbeteren en verder te moderniseren, en ten tweede om ook weer ambitieuzere programma's te kunnen gaan maken (mooie dramaseries of groots opgezette showprogramma's bijvoorbeeld), zodat de publieke omroep weer een echt bastion kan worden tegen de oprukkende commercie.

Zo duur kan die eenmalige aanschaf van apparatuur toch ook weer niet zijn? Daarbij hebben ze nog alle oude SD-apparatuur gewoon nog staan (neem ik aan) alleen niet meer in gebruik. kan men gewoon vóór het hele geknoei met upscalers begint het signaal afsplitsen en door die oude apparatuur halen, het HD gaat dan door de nieuwe signaal weg.

Wat je schreef over drama series en showprogramma's ben ik het met je eens, in tegenstelling tot de VRT die nog wel echt mooie serie's maakt.

hallotjes
3 oktober 2009, 15:49
Van het UPC fourm:

"NPO heeft wel aangegeven dat ze inzamewerking met de fabriekant van de encoders om via software update het beeld beter tekrijgen"

Was al bekend maar geeft aan dat ze nog bezig zijn. Al klinkt dit niet positief, proberen beter te krijgen. upscaler omzijlen is direct perfect beeld . . . . .

hallotjes
13 oktober 2009, 15:17
Nog eens een mailtje gestuurd naar de NPO:

Daar gaan nog wat weken overheen, zo wordt bij de technische afdeling hier verwacht. Er wordt gewacht op een goed werkende update voor de HD-downconverter, die een in beter SD-signaal moet resulteren.

Heb ook teruggemaild met de vraag waarom de SD signaal niet gewoon zonder de upscaler kan.

Eduard08
13 oktober 2009, 15:34
Nog eens een mailtje gestuurd naar de NPO:

Daar gaan nog wat weken overheen, zo wordt bij de technische afdeling hier verwacht. Er wordt gewacht op een goed werkende update voor de HD-downconverter, die een in beter SD-signaal moet resulteren.

Heb ook teruggemaild met de vraag waarom de SD signaal niet gewoon zonder de upscaler kan.
Dat lijkt me dubbel werk. Een HD-signaal downscalen naar SD lijkt me logisch als HD de norm is.

Riparius
13 oktober 2009, 16:42
Dat lijkt me dubbel werk. Een HD-signaal downscalen naar SD lijkt me logisch als HD de norm is.

Nee dan heb je het verhaal niet echt begrepen. Het gaat niet om het downscalen van native HD materiaal voor uitzending in SD, want dat moet sowieso. Het gaat om de omweg die gemaakt wordt met native SD naar HD en weer terug naar SD. Daar is niets logisch aan, het is een centenkwestie.

hallotjes
13 oktober 2009, 17:10
Toch kan dat gewoon niet duur zijn, voor de upscaler aftappen met een kabeltje na een oude encoder die ze nog hadden van hun oude eindregie . . . .
Moet enkel een downscaler tussen wanneer ze native HD zenden maar die hebben ze toch al.

Riparius
13 oktober 2009, 17:23
Toch kan dat gewoon niet duur zijn, voor de upscaler aftappen met een kabeltje na een oude encoder die ze nog hadden van hun oude eindregie . . . .
Moet enkel een downscaler tussen wanneer ze native HD zenden maar die hebben ze toch al.

Zo simpel ligt het niet. Het gaat in de eindregie ook om zaken als het toevoegen van het zender- en omroeplogo, en - indien van toepassing - ondertiteling. De hele eindregie zou dus dubbel moeten worden uitgevoerd.

hallotjes
13 oktober 2009, 17:25
Maar dat gebeurd toch allemaal voor het upscalen? De ondertiteling is duidelijk ook "harder" geworden t.g.v. scalen. Die upscaler zit dus na al die dingen die er nog bij komen.

Of eerst de upscaler, alles erop, dan pas downscalen maar dat lijkt mij ook onnodig . . . .

Riparius
13 oktober 2009, 17:48
Maar dat gebeurd toch allemaal voor het upscalen? De ondertiteling is duidelijk ook "harder" geworden t.g.v. scalen. Die upscaler zit dus na al die dingen die er nog bij komen.

Of eerst de upscaler, alles erop, dan pas downscalen maar dat lijkt mij ook onnodig . . . .

Wat jij thuis precies ziet weet ik niet, maar ik heb de indruk dat je Nederland 1,2 en 3 niet rechtstreeks in SD en HD met elkaar kunt vergelijken. Als je dat wel zou doen kun je zien dat logo's en ondertiteling momenteel in HD kwaliteit worden toegevoegd, ook als de source SD is. Dat zou dus separaat moeten gaan gebeuren voor SD en HD als je geen omweg van SD over HD meer wil.

hallotjes
13 oktober 2009, 17:50
Nee dan heb je gelijk en zit die upscaler heel vroeg al :(
Ik heb idd geen HD en kan enkel Sd zien, waar ook de ondertiteling er verminkt uit ziet . . .

Eduard08
13 oktober 2009, 21:04
Het gaat om de omweg die gemaakt wordt met native SD naar HD en weer terug naar SD. Daar is niets logisch aan, het is een centenkwestie.
En dus dubbel werk!

hallotjes
14 oktober 2009, 14:05
Wat jij thuis precies ziet weet ik niet, maar ik heb de indruk dat je Nederland 1,2 en 3 niet rechtstreeks in SD en HD met elkaar kunt vergelijken. Als je dat wel zou doen kun je zien dat logo's en ondertiteling momenteel in HD kwaliteit worden toegevoegd, ook als de source SD is. Dat zou dus separaat moeten gaan gebeuren voor SD en HD als je geen omweg van SD over HD meer wil.

En dit is vandaag ook bevestigd door de NPO zelf,

"Het bezwaar is dat er in het uitzendcircuit bij ons helemaal geen SD-signalen meer zijn. Alles is vanaf de playout in HD en er zit dus niets anders meer op dan het naar SD terugschalen".

De downscaler update zal wel iets verbetering geven, maar zoals het was wordt het dus nooit meer. Of je zult scalers moeten ontwerpen die precies onthouden wat ze toevoegen, dit doorgeven aan de downscaler die dit precies weer wehaald, maar dat is in de praktijk onmogelijk.

Ergste is nog, er wordt nauwelijks iets in native-HD uitgezonden,

funrider
14 oktober 2009, 14:08
Lees net op Sattelitemagazine website dit mooie bericht: "Eerste seizoen Dexter in HD kwaliteit op Nederland3 HD

De Publieke Omroep hoopt dat door het dagelijks uitzenden van Dexter minder kijkers zullen afhaken. De Amerikaanse tv-serie over een forensisch specialist die na werktijd mensen vermoordt, zal in november elf dagen lang om 23.00 uur te zien zijn op Nederland 3. “Wij denken dat het zin heeft om na te denken over het uitzenden van Amerikaanse series op een andere manier dan we tot nu toe deden bij de Publieke Omroep“, vertelt Hans Schwarz, Manager Aankoop bij de Publieke Omroep (NPO).

Hans Schwarz verwacht dat de VPRO met het dagelijks uitzenden van Dexter inspeelt op een behoefte die bestaat bij jongere kijkers. “Dat komt omdat de jongere kijkers – die toch wel geïnteresseerd zullen zijn in Dexter – tegenwoordig op een andere manier televisie kijken dan vroeger. Als je ze iedere week één aflevering geeft, heb je misschien minder resultaat dan dat je zoveel mogelijk aanbiedt in een korte tijd.”

Het kijkgedrag van jongeren verandert volgens Schwarz zowel door de dvd-markt als door de illegale online markt. “Zij gaan niet alleen maar wachten op een omroep die iets uitzendt, maar komen ook op andere manieren aan een product. Als je een serie wilt zien, dan heb je ook vaak zin om gelijk het hele seizoen in één keer te kijken. Dat kan ook heel vaak, want Amerikaanse series worden tegenwoordig al vrij snel op dvd uitgebracht. Wij dachten: als we het gaan uitzenden, moeten we het in een zo kort mogelijke periode zo snel mogelijk achter elkaar doen. Als mensen geïnteresseerd zijn, kunnen ze alles dan ook heel snel zien.”

Het heeft vrij lang geduurd voordat Dexter in Nederland in het programmaschema terecht kwam. De veelgeprezen serie beleefde al in 2006 zijn debuut in Amerika. “Wij hebben in principe altijd alles op het oog op het moment dat het uitkomt in Amerika of in een ander land, maar bij de Publieke Omroep gaat het allemaal net iets langzamer dan bij onze commerciële collega’s. Wij zitten in een publiek omroepbestel met heel veel verschillende omroepen. Dat maakt het gewoon ingewikkelder voor iets als aankoop om heel snel te kunnen handelen“, vertelt Schwarz.

“Als aankoop moeten wij altijd zowel een omroep geïnteresseerd hebben voor de titel als een plek hebben in het uitzendschema. Dat kost soms tijd. Zeker bij een serie als Dexter – die toch redelijk controversieel is – is het niet meteen een op een duidelijk welke omroep dat graag wil uitzenden. Uiteindelijk is dat de VPRO geworden en die is daar erg blij mee.”

De Publieke Omroep heeft voorlopig alleen het eerste seizoen van Dexter aangekocht. “We hebben nu alleen het eerste seizoen aangekocht. Het is voor ons een test hoe deze serie het gaat doen. Los van dat we het dagelijks gaan uitzenden, gaan we het ook uitzenden in HD. Het is in Nederland volgens mij de eerste buitenlandse serie die in HD wordt uitgezonden. Dat is ook weer een meerwaarde boven dvd en online.”
Dexter trapt op 8 november om 22.00 uur af met een dubbele aflevering op Nederland 3. De tien dagen daarna is Dexter dagelijks om 23.00 uur te zien. " Bron: http://www.satellitemagazine.com/index.php?action=pagina&id=49&id2=2323

Het is wel wat laat maar toch leuk dat ze nu net die VS serie in HD gaan uitzenden.

Kan overigens zelf nog niet naar kijken. Hoeft ook nog niet. Heb nog breedbeeld 70cm Sony 100hz staan doet het nog prima met 'gewoon' digitaal abo en decoder.

RWZ
14 oktober 2009, 14:55
Tros Radar heeft 12 oktober aandacht besteed over klachten over ZIGGO.
ER zijn óók veel klachten over Ned. 1-2-3- HD op verschillende gebieden met verschillende apparatuur.
Meld je klacht met spoed bij Tros Radar.
Vrijdag zeer waarschijnlik opname en maandag zeer waarschijnlijk uitzending m.b.t. klachten over ZIGGO.:frons::frons::frons::frons:

hallotjes
14 oktober 2009, 15:00
Zal direct een mailtje sturen. Als iedereen die een verslechtering heeft gemerkt dit ook doet, wordt dit misschien ook vermeld in de uitzending! Al ligt het probleem hier niet bij ziggo.

hallotjes
14 oktober 2009, 21:38
Hier mooi linkje hoe het wél aangepakt moet worden met een multinorm signaal weg bij de VTM:

http://www.hd-tv.nl/artikel/336/

Van andere die in belgie wonen weet dat ze daar zelfs de ondertiteling speciaal maken voor zowel SD als geoptimaliseerd voor hd!

hallotjes
1 november 2009, 11:30
Deze update hebben ze inmiddels uitgevoerd. Het beeld is anders geworden, niet echt beter naar mijn mening. Het is niet meer hard en grof, maar nu gewoon soft. Het komt natuurlijker over, maar toch een hele hoop details zijn gewoon weg :cry: Zeker als ik kijk naar de duitse of vlaamse zenders, die zijn gewoon stuk scherper.

Nog maar eens mailen denk ik naar de NPO. Al denk ik dat het zo blijft, scalen is verlies in detail.

De trosradar klacht was een algemene klacht naar hun, niet i.v.m. ziggo, excuus als dat niet duidelijk was.

hallotjes
23 november 2009, 15:19
Heeft even geduurd, maar zoals gewoonlijk netjes antwoord gekregen van de NPO:

"Wij hebben continu aandacht voor de SD-beeldkwaliteit van Nederland 1, 2 en 3, en, na onze constatering dat de beeldkwaliteit na de overschakeling naar HDTV achterbleef bij de verwachtingen, zijn we op zoek gegaan naar mogelijkheden tot verbetering. Dit hebben we gedaan door bij de bron te beginnen, namelijk de eindregie, vanwaar de kanalen worden uitgezonden. Helaas hebben de updates die we hier uit wilden voeren langer op zich laten wachten dan gepland. Inmiddels zijn ze uitgevoerd en dit heeft, zoals u heeft opgemerkt, tot verbeteringen geleid. Ondertussen zijn wij aan het onderzoeken waar verder in de keten nog verbeteringen te behalen zijn. Dit is tamelijk gecompliceerd en moet met de nodige zorgvuldigheid plaats vinden zodat het nog geruime tijd kan duren voor er weer resultaten te verwachten zijn."

hallotjes
16 januari 2010, 23:10
Ondertussen is men nog altijd (zucht) bezig om de SD kwaliteit weer terug op niveau te krijgen.

Heb ondertussen wel een leuk artikeltje gevonden hoe de nieuwe eindregie in elkaar steekt

http://www.spreekbuis.nl/content/1276/Publieke_omroepen_gaan_over_op_multi_channel_playo ut.html

Vooral gericht op (personeels)besparingen bij de NPO zelf. De gewone kijker is de dupe. Ze zouden inplaats van multi-channel playout een multi-norm play-out hebben moeten installeren . . .

RWZ
17 januari 2010, 19:37
multi-channel playout een multi-norm play-out.
Kun je dit eens uitleggen en mogelijk aangeven wat dit betekent voor beeld en het geluid wat nog steeds onderbreekt.

hallotjes
17 januari 2010, 22:04
Playout is het deel waaruit men programma's instart/selecteert. Vroeger was dit voor elke zender een aparte unit, nu gebruikt men één unit voor alle zenders. Daarom multichannel playout.

Probleem met deze playout is dat ze op één norm werken. 1080i. Terwijl het grootste deel van de programma's 576i is (SD). Eerst moet er dus geupscaled worden, en aan het eind van de keten weer terug gedownscaled worden. Sinds deze playout in gebruik is, is de beeldkwaliteit een klap terug gegaan door het scalen. Dit is enkele maanden terug wat verbeterd, maar nog steeds niet op niveau zoals het was (is men nog wel mee bezig). En dit wordt na ruim een half jaar toch wel eens tijd.

hallotjes
19 januari 2010, 13:51
Native HD uitzendingen zien er nu wel heel goed uit SD. Bernhard wordt wel perfect gedownscaled. Lang geleden dat ik nog eens goed beeld heb gezien op deze zenders . . .

hallotjes
13 maart 2010, 20:39
Voor degene die er geintresseerd in zijn, enkele afbeeldingen waar staat hoe er gescaled wordt:

De HD-downconverter
http://www.axon.tv/images/0/0/4/0/110.jpg

De UP-converter
http://www.axon.tv/images/0/0/4/0/125.jpg

Opvallend is dat er volledig gewerkt wordt met een progressive signaal en niet een 1080i zoals uiteindelijk uitgestuurd wordt (of zie ik iets over het hoofd?)

En een pdf met hoe de huidige eindregie in elkaar steekt:
http://www.immovator.nl/files/images/080304%203%20Technicolor%20Invoering%20HD%20bij%20 NPO%20(GdN).pdf (http://www.immovator.nl/files/images/080304%203%20Technicolor%20Invoering%20HD%20bij%20 NPO%20%28GdN%29.pdf)

Problemen zijn (uiteraard) nog niet opgelost. Het kan wel met het huidige systeem, veronica, NET5 en RTL hebben grotendeels weer een goed SD beeld.

hallotjes
30 maart 2010, 14:29
Een oplossing komt er hoogstwaarschijnlijk niet

"Op dit moment is de meest recente software geinstalleerd in de HD>SD-downconverter en andere acties zijn voorlopig niet voorzien. Voor zover wij kunnen beoordelen zien de beelden (SD en HD) er direct na downconversie prima uit. Mogelijk dat in de encodingstraat, waar de breedbandige studiosignalen voor uitzending gecomprimeerd worden, zich nog problemen voordoen. Intern komen wij ook niet helemaal tot overeenstemming: de een ziet wel wat en de ander niet. In ieder geval gaan we op termijn de encodingstraat-apparatuur vervangen."

Uw observatie klopt, het SD-signaal wordt een aantal keren geconverteerd, wat niet ten goede komt aan de kwaliteit. Niet helemaal duidelijk is welke conversieslag de grootste bijdrage geeft aan de kwaliteitsvermindering. In ieder geval gaan we ervan uit dat het aandeel SD geleidelijk afneemt ten gunste van HD.
De encodingstraat voor SD dateert uit 2007 en is niet recent vervangen.

Opvallend vind ik wel dat op commerciele zenders wél al succesvolle resultaten zijn met het up/down systeem. Alle journaals van RTL zien er perfect uit, ook de SBS zenders is het al voor een groot deel opgelost. Reclames zien er in iedergeval perfect uit en die zijn niet in HD.

Ook vind ik het raar dat er geld gestoken wordt in encoder apparatuur te vervangen terwijl die helemaal niet oud zijn en problemen veroorzaken op SD . . . . .

hallotjes
11 mei 2010, 23:26
Ook het overleg binnen technicolor is vastgelopen, een oplossing is er definitief niet meer. Men hoopt op een langzaam groeiend HD aanbod de komende jaren (maak er maar decennia's van).

Prutsers eerste klas (of beter gezegd, gierigaards, technische kennis was er gewoon in het SD tijdperk).

hallotjes
17 mei 2010, 15:09
Vanuit een heel andere hoek toch nog een verbetering gekomen :pompom:

De gebruiker "haas" heeft in tussentijd ook contact gehad met de NPO en heeft enkele concrete tips doorgestuurd.

één daarvan is het beter afstellen van de videobandbreedte limiter op de encoders, wel te grof agesteld stond. Deze staat nu juist en het beeld is voor veel programma's(vanuit de K2 playout/converter) weer bijna als vanouds.

Voor de andere programma's (die gebruik maken van een AXON converter) is het nog even afwachten. Deze zouden in theorie zonder verlies kunnen werken wanneer juist afgesteld.

tasso
27 mei 2010, 12:51
Sinds dat ik 1,2 en 3 in hd heb alleen maar ellende. Constant ruis en blokken en de overige hd zenders zijn wel goed alleen 1,2,3 problemen. Vind de verhoging dan ook niet acceptabel en zeg mijn hd abbo dan ook op. Kijk betalen voor iets prima maar dan wil ik er ook wat voor. De helpdesk kan alleen maar als antwoord geven ja de telefoon staat te dichtbij of het ligt aan de kabels en ga zo maar door. Lijkt me wat appart dat je eerst je huis moet verbouwen om een goede ontvangst te hebben. En wel vreemd dat alleen de hd zenders 1,2,3 er last van hebben.

TVdigitaal
27 mei 2010, 13:24
Sinds dat ik 1,2 en 3 in hd heb alleen maar ellende. Constant ruis en blokken en de overige hd zenders zijn wel goed alleen 1,2,3 problemen. Vind de verhoging dan ook niet acceptabel en zeg mijn hd abbo dan ook op. Kijk betalen voor iets prima maar dan wil ik er ook wat voor. De helpdesk kan alleen maar als antwoord geven ja de telefoon staat te dichtbij of het ligt aan de kabels en ga zo maar door. Lijkt me wat appart dat je eerst je huis moet verbouwen om een goede ontvangst te hebben. En wel vreemd dat alleen de hd zenders 1,2,3 er last van hebben.

HD zenders van Ned 1,2 en 3 zitten niet in het HD pakket, maar zitten zonder extra kosten in het basispakket.

Even over uw probleem, welke software staat er op uw decoder?
Met oudere software kan de Samsung 360 problemen geven die zich voordoen in schokkend beeld.

Als je de laaste software hebt, zou u dan de BER willen uitlezen. 3x op de info dan zie je de waarde, is je signaal 100% dan zie je een ber van 000000 op de Samsung. Is deze waarde hoger dan heb je een signaal probleem dit kan meerdere oorzaken hebben. kijk dan voor tips op www.kabelkeur.nl (http://www.kabelkeur.nl)

hallotjes
11 juni 2010, 17:34
De verbeteringen zijn definitief nu, en zoals het nu is blijft het. De laatste tijd aangepast is:

-De videobandbreedte filter, welke vanaf ongeveer 5mhz afkapte en een wollig beeld veroorzaakte
-Verbeteringen in de Axon Downconverter, met als gevolg dat het beeld nu altijd netjes vloeiend is zonder rare "bibberingen of ghosting" en heel ietsjes scherper
-De upconverter voor live en tape uitzendingen is verbeterd, met als resultaat dat deze nu zo goed presteert dat het (nauwelijks) zichtbaar meer is dat er een dubbele conversie plaatsvind.

Enige wat overblijft, is de K2 playout waar de meeste "niet-live" programma's op staan. De upconverter matcht niet perfect met de downconverter, en laat enig verlies aan het beeld achter helaas. Dit blijft zichtbaar als het "brokkelen" bij horizontale bewegingen (bij aftiteling goed te zien), en een iets kunstmatig verscherpt beeld. Dit is inherent aan het gekozen systeem helaas.

The_Doman
12 juni 2010, 21:09
Tja , verbeteringen......?

Ik zit nu eens even NL1 SD te vergelijken met ARD waar dezelfde voetbalwedstrijd (Engeland - USA) bezig is.
Op ARD zie ik zoals gewoonlijk een prima SD beeld terwijl op NL1 SD irritante flikkerende aliasing lijnen (kartelranden) te zien zijn.

hallotjes
12 juni 2010, 21:48
Ik heb even vergeleken, maar ik vind de NPO beter. (zeg gerust perfect binnen de 8mb beperking)
De ARD begrenst (al dan niet met opzet) de videobandbreedte, waardoor details wegvallen en het beeld een beetje wollig wordt. Ik vind het totaal niet zo fraai op de ARD. De VRT zit er tussen in, meer richting NPO kant (even bitrate factor niet meegeteld).

Een hoge videobandbreedte heeft als voordeel een heel scherp beeld, maar inderdaad, kleine details/lijnen kunnen gaan kartelen of flikkeren. Dit is inherent aan de oude SD techniek. Soms zie je wanneer je een foto-dvd maakt, "apply anti flickering" of iets dergelijks, die doet hetzelfde, de videobandbreedte beperken (bv. tot 5mhz) zodat het rustiger wordt. Questie van smaak denk ik, al ben ik van mening dat een tv zender geen filtering hoort toe te passen.

The_Doman
12 juni 2010, 21:56
Ik heb even vergeleken, maar ik vind de NPO beter.
De ARD begrenst (al dan niet met opzet) de videobandbreedte, waardoor details wegvallen en het beeld een beetje wollig wordt.

Inderdaad.
Ik heb nu even op mijn eigen monitors/displays goed kunnen vergelijken en het beeld bij de NPO is inderdaad wel een stuk scherper. :)

pboes
16 juni 2010, 19:30
Vanmiddag eens de SD uitzending opgezet tijdens voetbal.
Niet om aan te zien: de lijnen zijn geen rechte lijnen maar zien er zeer blokkerig uit. Ik denk toch dat de omzetting van HD naar SD ergens niet goed gaat.

hallotjes
16 juni 2010, 20:07
De HD downconverter doet prima zijn werk, studio beelden zien er perfect uit, en alle non-live HD uitzendingen ook, deze gaan allemaal door eenzelfde downconverter. SD uitzendingen overegens ook, maar die ondervinden wel enig verlies door de upconverter.

Ik blijf er bij dat het flikker kartel effect veroorzaakt wordt door de lage resolutie van SD, waardoor er letterlijk geen ruimte is voor fijne details en dus deels wegvallen ( het is niet voor niks dat men HD uitgevonden heeft).

Daarbij is het signaal dus ook nog interlance, als je een (veldlijn) hebt bestaande uit 2 beeldlijnen, gaat dat dus flikkeren.

Je kunt dit effect wel maskeren door het beeld een blur te geven of de videobandbreedte te beperken (wat men op de ARD doet)

MauriceW
20 juni 2010, 14:51
Net ook even Nederland 1 HD en SD vergeleken tijdens de voetbalwedstrijd.

De SD-versie ziet er inderdaad niet best uit; de lijnen op het veld zijn zeer kartelig en het hele beeld lijkt een beetje bibberig en onscherp.

Doet de NOS zelf de downscaling van het HD-signaal of nemen ze een apart SD-signaal af van de FIFA?