View Full Version : Flikkerend beeld met groene zweem

Boshond
17 juli 2009, 20:59
Nadat ik heb gepdate naar de laatste software versie heb ik regelmatig last van een flikkerend beeld met een groene zweem erover. Het geluid is prima. Het maakt niet uit op welk kanaal ik kijk. Als ik de tuner op stand by zet en even later weer aan, is het probleem soms weg maar soms ook niet. Ik heb al de stekker er eens uitgehaald voor een volledige reset maar dat wilde ook niet baten. In de regel zet ik hem op stand-by als ik geen TV kijk maar het valt het me op dat de tuner ook regelmatig spontaan aan gaat en aan blijft. Ook sinds de update. Als hij het eenmaal goed doet, blijft dat zo. Heeft iemand dezelfde ervaring?

Eduard08
17 juli 2009, 21:19
Nadat ik heb gepdate naar de laatste software versie heb ik regelmatig last van een flikkerend beeld met een groene zweem erover. Het geluid is prima. Het maakt niet uit op welk kanaal ik kijk. Als ik de tuner op stand by zet en even later weer aan, is het probleem soms weg maar soms ook niet. Ik heb al de stekker er eens uitgehaald voor een volledige reset maar dat wilde ook niet baten. In de regel zet ik hem op stand-by als ik geen TV kijk maar het valt het me op dat de tuner ook regelmatig spontaan aan gaat en aan blijft. Ook sinds de update. Als hij het eenmaal goed doet, blijft dat zo. Heeft iemand dezelfde ervaring?
Heb je een HD-ontvanger?

Na een update is het doorgaans verstandig de fabrieksinstellingen te activeren.
Daarna een totale rescan.

Heb je dat ook gedaan?

Boshond
18 juli 2009, 13:40
Ga ik doen. Bedankt!! Ik geef de uitslag wel in dit forum.

Tricky
19 juli 2009, 22:46
Ik heb het zelfde probleem. Het flikkerende beeld is idd sinds de update. Het spontaan aangaan had ik al langer last van. Hij gaat wel vanzelf weer naar stand-by. Wel erg vervelend als tijdens het wii-en de tv naar HDMI1 springt.

Eduard08
19 juli 2009, 22:56
Ik heb het zelfde probleem. Het flikkerende beeld is idd sinds de update. Het spontaan aangaan had ik al langer last van. Hij gaat wel vanzelf weer naar stand-by. Wel erg vervelend als tijdens het wii-en de tv naar HDMI1 springt.
Na de update wel Fabrieksinstellingen en rescan gedaan?

Tricky
20 juli 2009, 09:05
Heb ik vanmorgen gedaan. Hopelijk is het nu opgelost.
Bedankt.

Boshond
21 juli 2009, 18:31
Zaterdag de fabrieksinstellingen geactiveerd en tot op heden geen last meer gehad van bovengenoemde storing!! Bedankt voor de tip.

Boshond
11 augustus 2009, 23:48
Helaas, helaas, het komt wel minder voor maar nog steeds zie ik zo nu en dan het zelfde vervelende groene effect. Wat nu?

4luz7VtrjFotTz8hRAaq
13 augustus 2009, 23:48
Ik heb ook last van dit probleem (flikkerend beeld met groene zweem na aanzetten decoder) sinds de installatie van de software-update versie 1.00.09.

De mogelijke oplossing hierboven genoemd ga ik testen!

woutvanos
14 augustus 2009, 12:14
Ik heb de groene flikkering ook af en toe gehad en na de volgende wijziging was het over:

Zet in het menu energiebesparing uit;
"Menu-systeeminstellingen-overige instellingen-energiebesparing in standby"

Foutje in firmware?

macsas
16 augustus 2009, 00:22
Hallo Wout,

Ik heb jouw advies opgevolgd en de instelling als geadviseerd veranderd. Ik ben benieuwd wat het wordt. Ik geef je nog bericht.

Groeten,
macsas

Renatus
16 augustus 2009, 10:11
Dit is ook op de 5050 het geval, en ik heb het inderdaad op de 5000 bij kennissen gezien.

Wat mij is opgevallen is dat dit alleen (niet altijd, maar af en toe) gebeurd als je de humax weer aanzet nadat deze in standby is gezet vanaf een HD zender.

Als de decoder in standby is gezet vanaf een SD zender is het groene geflikker er niet als de decoder weer wordt aangezet.

macsas
16 augustus 2009, 12:44
Hallo Renatus,

Daar kun je wel gelijk in hebben. Het is bij ontstaan rond de tijd dat Ned1, 2 en 3 op HD gingen. Naar deze 3 kijk ik veel en daar wordt ook vaak het kijken mee beeindigd.
Dit zal ik de komende tijd goed in de gaten houden. Bedankt voor jouw TIP!

Groeten,
macsas

Boshond
16 augustus 2009, 13:54
Heb het advies opgevolgd en tot nu toe is het prima. Ik denk dat je hiermee bewerkstelligt dat de tuner gewoon niet uit gaat (dus een soort quasi stand-by) en zolang de tuner niet uit is geweest blijft hij goed functioneren. Het is inderdaad heel goed mogelijk dat deze tuner het probleem al lang had maar nu pas boven water komt omdat Ned 1+2+3 HD zijn. De kans is vrij groot dat je je tuner uit zet terwijl hij op een van die zenders staat. Het wordt dus wachten op een update van de firmware. Tot zolang laat ik de tuner in de niet besparende stand-by staan. Dank voor de tip!!

Kalkoen
16 augustus 2009, 18:58
Ik had ook laatst last van dat groene beeld met geflikker, dacht eerst dat m'n humax wr kapot was :evil:
Maar nadat ik even de stroom er af had gehaald deed ie weer normaal.
Ik kan ook bevestigen dat het alleen gebeurt wanneer de humax op een HD kanaal staat en dan in standby word gezet. Als de humax dan weer aangezet word kan er een groen beeld komen.
Hopelijk word dit aangepakt in een toekomstige update, want het is wel irritant.

4luz7VtrjFotTz8hRAaq
18 augustus 2009, 13:15
De op dit forum vermelde oplossing om na de firmware-update de fabrieksinstellingen te herstellen en daarna een rescan uit te voeren voor alle zenders werkt bij mij niet. Flikkerend beeld met groene zweem treedt nog steeds regelmatig op na opstarten tuner.

Vraag aan Ziggo: Is het inderdaad een software-probleem? En wat nu te doen?

macsas
20 augustus 2009, 11:23
Hallo Renatus,

Daar kun je wel gelijk in hebben. Het is bij ontstaan rond de tijd dat Ned1, 2 en 3 op HD gingen. Naar deze 3 kijk ik veel en daar wordt ook vaak het kijken mee beeindigd.
Dit zal ik de komende tijd goed in de gaten houden. Bedankt voor jouw TIP!

Groeten,
macsas

De oplossing van Renatus WERKT inderdaad!:frons::frons::frons:
macsas

macsas
20 augustus 2009, 11:31
De op dit forum vermelde oplossing om na de firmware-update de fabrieksinstellingen te herstellen en daarna een rescan uit te voeren voor alle zenders werkt bij mij niet. Flikkerend beeld met groene zweem treedt nog steeds regelmatig op na opstarten tuner.

Vraag aan Ziggo: Is het inderdaad een software-probleem? En wat nu te doen?

De oplossing van Renatus werkt wel.
1. De spaarstand van de Umax uitschakelen,
2. De Umax NIET in stand by zetten vanuit een HD zender! (Bijv Ned 1, 2 of 3 en Eurosport HD)

Groeten,
macsas

Pamo
24 augustus 2009, 18:46
Goedeavond,

Ik heb een Humax 5000c en krijg regelmatig een groen flikkerend beeld te zien wanneer ik de Humax en tv aanzet. Ik moet hem dan weer 1 tot 2 opnieuw uitzetten en aanzetten om dit niet meer te krijgen.
De antenne kabel is vervangen geworden door een Ziggo monteur en ik heb een goede HMDI kabel van 80,-.

De winkel zegt dat het groene beeld bij de Humax normaal is ???

Wie weet raad hierover?

Thanx:roll:

ericdere
24 augustus 2009, 19:26
Gebeurt ook bij de 5050C pvr op HD kanalen. Mijn advies: eerst decoder aan, als deze helemaal aan staat, dan de TV aan.

reney
25 augustus 2009, 17:44
Wat zegt Humax en Ziggo hiervan? Bij mij treedt het ook op. Flikkerend groen beeld, of helemaal groen.
Dit is toch wel een ernstig probleem, en ik wil mijn Humax liever in de energiebesparende standby hebben.

Renatus
25 augustus 2009, 18:24
ik wil mijn Humax liever in de energiebesparende standby hebben.

Dat kan ook gewoon, als je de decoder op standby zet vanaf een SD zender (bv. een RTL zender) dan treedt het probleem bij het aanzetten niet op.

Bij mij staat de decoder ingesteld op de energiebesparende standby modus.

reney
25 augustus 2009, 18:36
Steeds letten of ie wel op een SD kanaal staat is ook geen doen. Humax dient dit gewoon te fixen.

Renatus
25 augustus 2009, 19:24
Steeds letten of ie wel op een SD kanaal staat is ook geen doen. Humax dient dit gewoon te fixen.

Klopt, en dat zal ook wel gaan gebeuren in de eerst volgende update. Tot het zo ver is scheelt dit je in ieder geval wat ergernis bij het aanzetten van de decoder.

"Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat"

katech
28 augustus 2009, 09:43
jij werkt zeker in de IT wereld :frons:

Oujdi
30 september 2009, 11:47
Ik heb sinds gister het zelfde probleem, ik kreeg opeens een groene beeld (flikkerend) En ik kon niets meer doen dan het apparaat uitzetten. En ik heb 'm uitgezet en weer aangezet en weer het zelfde probleem?

Ik dacht eerst dat het aan mijn HDMI kabel lag, maar toen ik een ander had geprobeerd ook het zelfde gebeuren......

Eduard08
30 september 2009, 19:17
Ik heb sinds gister het zelfde probleem, ik kreeg opeens een groene beeld (flikkerend) En ik kon niets meer doen dan het apparaat uitzetten. En ik heb 'm uitgezet en weer aangezet en weer het zelfde probleem?

Ik dacht eerst dat het aan mijn HDMI kabel lag, maar toen ik een ander had geprobeerd ook het zelfde gebeuren......
En nu?:?

Renatus
30 september 2009, 23:42

Heb je bericht 22 gelezen? Dat je de decoder moet uitzetten op een SD kanaal en niet op een HD kanaal? Scheelt je een hoop gerommel met kabels.

Oujdi
30 september 2009, 23:51
En nu?:?Ik heb me decoder naar de fabrieksinstellingen gezet en tot nu toe is alles weer NORMAAL.

Ben benieuwd..........

macsas
2 oktober 2009, 00:57
Wat zegt Humax en Ziggo hiervan? Bij mij treedt het ook op. Flikkerend groen beeld, of helemaal groen.
Dit is toch wel een ernstig probleem, en ik wil mijn Humax liever in de energiebesparende standby hebben.

Volg het advies van Renatus op! Het werkt! :wink: dus... doen!!.

Zelf heb pas een Sony AV Reciever STR-DH800 tussengeschakeld en ben er nu helemaal van verlost. Overigens heb ik deze om andere redenen aangeschaft, maar de oplossing van het probleem met het groene scherm was het welkome bijverschijnsel.

Korfbalski
22 oktober 2009, 13:49
In dit (http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=21166) topic wordt gemeld dat een HUmax zegsman heeft verteld dat er een firmware update aan zit te komen voor dit probleem.

Iemand die hier al iets over gehoord heeft en wat meer kan vertellen over een eventuele changelog en releasedatum?

anoniem
22 oktober 2009, 20:00
De Humax engineers komen hier binnenkort voor op bezoek. Ik ontvang graag een PM met contact info van de gebruikers die in de omgeving van Zwolle wonen, om eventueel samen met Humax te kijken wat het probleem is, of in welke combinatie het voorkomt.

DeOS
30 november 2009, 22:45
De Humax engineers komen hier binnenkort voor op bezoek. Ik ontvang graag een PM met contact info van de gebruikers die in de omgeving van Zwolle wonen, om eventueel samen met Humax te kijken wat het probleem is, of in welke combinatie het voorkomt.

Zijn de engineers al langs geweest? Verbaasd me eerlijk gezegt dat ze nu pas langs komen. Toen ik een aantal maanden geleden de humax helpdesk belde was de klacht ook al bekend en zeiden ze dat ze er mee bezig waren.

Ik denk zelf niet dat het aan een combinatie van tv/tuner ligt. Zoals al eerder genoemd ontstaat de groene waas alleen als de tuner is uitgeschakeld wanneer deze op een HD zender stond. Tijdens de groene waas kan het menu van de ontvanger wel gewoon worden opgevraagd en wordt deze ook gewoon prima weergegeven.

Zowel bij de humax 5000 van mij als de 5050-C bij mijn ouders hebben hier last van. Ik heb een panasonic plasma tv en mijn ouders een sony bravia.

Ik ben eventueel wel bereid om mee te werken aan een onderzoek mocht je nog mensen nodig hebben. Ik zit alleen met Groningen niet heel dicht bij Zwolle in de buurt.

wimavaram
1 december 2009, 10:35
Ik had ook laatst last van dat groene beeld met geflikker, dacht eerst dat m'n humax wr kapot was :evil:
Maar nadat ik even de stroom er af had gehaald deed ie weer normaal.
Ik kan ook bevestigen dat het alleen gebeurt wanneer de humax op een HD kanaal staat en dan in standby word gezet. Als de humax dan weer aangezet word kan er een groen beeld komen.
Hopelijk word dit aangepakt in een toekomstige update, want het is wel irritant.

IK lees dat het probleem al een aantal maanden speelt,ik ben een week in het bezit van een Humax 5000 en ik vind ook dat er nu zo langzamerhand wat aan gedaan moet worden. Ton

salvi
3 december 2009, 12:35
Hallo,
Ik begrijp niet dat Humax en/of Ziggo niet aan dit irritante opstartprobleem werkt.
We zijn nu een aantal maanden verder en ik zie dat er nog steeds geen update van de firmware beschikbaar is.

Hoe kunnen wij als gebruikers, Humax en Ziggo overtuigen van de noodzaak van een bugfix en firmware update ?:pompom:

anoniem
3 december 2009, 20:08
Hallo,
Ik begrijp niet dat Humax en/of Ziggo niet aan dit irritante opstartprobleem werkt.
We zijn nu een aantal maanden verder en ik zie dat er nog steeds geen update van de firmware beschikbaar is.

Hoe kunnen wij als gebruikers, Humax en Ziggo overtuigen van de noodzaak van een bugfix en firmware update ?:pompom:

Dit probleem heeft de aandacht bij Humax, Copaco en Ziggo. Er komt naast de software engineers van Humax aanvullend nog een hardware engineer uit Korea om specifiek onderzoek te doen naar dit probleem

happyundertaker
22 december 2009, 09:46
Nou ik heb net mbt dit probleem gebeld met ziggo. Na een medewerker die zonder echte reden de verbinding verbrak stuur ik mijn decoder terug, ik heb een mail waarin humax het probleem erkend. Het gaat om de handshake tussen de decoder en het scherm. De update laat te lang op zich wachten dus vraag ik mijn geld terug of een andere gelijkwaardige decoder en dan geen samsung.. Dit is een koopontbindende factor dus laat ik de rechtsbijstand verzekering het oplossen aangezien ziggo nu al waarschuwd voor een lange tijd geen decoder bij terugzenden..

wimavaram
23 december 2009, 10:53
Ik snap niet dat Ziggo hier niets mee doet, het probleem is al zo lang aan de gang. Ziggo wil dat je een apparaat koopt die door hun is goedgekeurd ik zou zeggen lost het dan op Ziggo en ga niet nieuwe klanten werven met leuke aanbiedingen, maar lost dit probleem op voor je vaste klanten.

Gr.v.Ton

Renatus
23 december 2009, 14:50
Ik snap niet dat Ziggo hier niets mee doet, het probleem is al zo lang aan de gang.

Als je twee regels hoger de post van Anoniem leest zie je dat er aan gewerkt wordt.

Zelf ben ik hierover een paar weken geleden benaderd door Humax aangaande het groene zweem 'probleem' (een situatie die overigens makkelijk zelf te voorkomen is) dus er wordt wel degelijk aan gewerkt.

DeOS
24 december 2009, 10:53
Als je twee regels hoger de post van Anoniem leest zie je dat er aan gewerkt wordt.

Zelf ben ik hierover een paar weken geleden benaderd door Humax aangaande het groene zweem 'probleem' (een situatie die overigens makkelijk zelf te voorkomen is) dus er wordt wel degelijk aan gewerkt.
Fijn dat jij wel benaderd bent, maar de rest van de mensen die een klacht bij humax hebben ingedient worden niet op de hoogte gehouden.

Goed dat er nu wordt aangegeven dat er aan gewerkt wordt natuurlijk, maar een half jaar na de eerste klachten is dit natuurlijk wel aan de late kant.

Op dit moment kun je de tuner gewoon niet gebruiken waar hij voor bedoelt is, namelijk het op een normale manier kijken van HD zenders. Nu kun je inderdaad zeggen dat dit een 'probleem' is dat makkelijk zelf te verkomen is door niet als laatste zender een HD zender te kijken, maar daarmee leg je de bal natuurlijk bij de gebruiker neer. Na de invoering van NED123 in HD zijn er erg veel mensen die hier last van hebben.

Renatus
24 december 2009, 11:24
Nu kun je inderdaad zeggen dat dit een 'probleem' is dat makkelijk zelf te verkomen is door niet als laatste zender een HD zender te kijken, maar daarmee leg je de bal natuurlijk bij de gebruiker neer.

Je hoeft alleen maar voor het uitzetten over te schakelen naar een niet HD zender, kijken is niet verplicht. :wink:

Je hebt gelijk als je zegt dat de bal bij de gebruiker wordt neergelegd. Aan de andere kant: als je op zo'n simpele manier zelf een ergernis kan wegnemen is het 'probleem' alleen nog maar vervelend als je een keer vergeet om voor het uitzetten om te schakelen.

Als je het spoor over wilt steken en er zijn vier slagbomen (aan iedere kant twee) waarvan er eentje naar beneden blijft en de anderen wel open gaan, ga je dan bij de dichte slagboom staan en verongelijkt roepen dat de verantwoordelijke dit eerst moeten oplossen omdat je anders niets aan de oversteekplaats hebt, of steek je door de open slagbomen over?

Tot de fix er is (zal er eerst een eenduidige oorzaak gevonden moeten worden) is het even roeien met de riemen die je hebt. De Humax is een fantastisch apparaat, zelfs de problemen zijn omzeilbaar. :)

wimavaram
25 december 2009, 11:36
Hier ben ik het volledig mee eens,ze moeten niet de bal terugkaatsen en het probleem leggen bij de klanten.Ik wil mijn ontvanger normaal kunnen afsluiten. Ik hoop dat Humax het waar gaat maken wat ze zeggen. Want veel beloven en weinig geven doet een gek in vreugde leven.

Gr.v.Ton

DeOS
25 december 2009, 12:05
Als je het spoor over wilt steken en er zijn vier slagbomen (aan iedere kant twee) waarvan er eentje naar beneden blijft en de anderen wel open gaan, ga je dan bij de dichte slagboom staan en verongelijkt roepen dat de verantwoordelijke dit eerst moeten oplossen omdat je anders niets aan de oversteekplaats hebt, of steek je door de open slagbomen over?

Ik zou wel oversteken hoor, maar ik denk dat een heleboel mensen het vreemd zouden vinden als die slagboom na een half jaar nog steeds niet omhoog wil.

Het is eerder een auto waarbij je voordat je de motor uit zet de versnelling eerst altijd in zijn achteruit moet zetten omdat hij anders de volgende keer niet wil starten.

Je kunt me niet vertellen dat je dit zou accepteren van een nieuwe auto en hier vrolijk een half jaar in rond blijft rijden.

Vervolgens blijkt dit een bekend probleem bij de fabrikant en dealer te zijn, maar een terugroepactie of een informatieve brief naar de klant blijft uit.

Eduard08
25 december 2009, 12:32
"We werken eraan." betekent helaas vaak hetzelfde als: "We laten het probleem doodbloeden." Als men echt wil, is er binnen een week een fix.
Ik vrees dat men het probleem wil laten ondersneeuwen door de tijd en door het uitbrengen van een volgend model.

DeOS
25 december 2009, 13:58
"We werken eraan." betekent helaas vaak hetzelfde als: "We laten het probleem doodbloeden." Als men echt wil, is er binnen een week een fix.
Ik vrees dat men het probleem wil laten ondersneeuwen door de tijd en door het uitbrengen van een volgend model.
Ik denk niet dat dat het is. Het probleem doet zich namelijk ook voor in het nieuwere 5050c model.

Eduard08
25 december 2009, 21:40
Ik denk niet dat dat het is. Het probleem doet zich namelijk ook voor in het nieuwere 5050c model.
Dan is het waarschijnlijk het eerste:het laten ondersneeuwen door de tijd.

Renatus
25 december 2009, 23:54
Het is eerder een auto waarbij je voordat je de motor uit zet de versnelling eerst altijd in zijn achteruit moet zetten omdat hij anders de volgende keer niet wil starten.

Je kunt me niet vertellen dat je dit zou accepteren van een nieuwe auto en hier vrolijk een half jaar in rond blijft rijden.

Jouw vergelijking is inderdaad een betere. :thumb up:

Echter, net als bij de Humax is de auto in jouw voorbeeld verders prima als ie eenmaal is gestart. Het is trouwens niet zo dat ik het probleem van het groene scherm geaccepteerd heb, maar meer dat ik op dit moment met de workaround prima uit de voeten kan. Ik ga er dan ook van uit dat het probleem opgelost gaat worden.

Wie de term 'differential mode disturbance' iets zegt, doe er je voordeel mee. Mij zegt het niet zo veel. Schijnt een aanduiding te zijn voor de mogelijke oorzaak van het probleem.

happyundertaker
26 december 2009, 14:01
Over een tijdje hebben we een volledig hd pakket beschikbaar en dan zal ik mijn decoder zeker maar niet meer uitzetten... De medewerker van Humax was verrassend eerlijk en bekende dat een oplossing waarschijnlijk wel kwam maar dat zou ook nog gemakkelijk 6 tot 8 maand kunnen duren.

Eduard08
26 december 2009, 16:54
Over een tijdje hebben we een volledig hd pakket beschikbaar en dan zal ik mijn decoder zeker maar niet meer uitzetten... De medewerker van Humax was verrassend eerlijk en bekende dat een oplossing waarschijnlijk wel kwam maar dat zou ook nog gemakkelijk 6 tot 8 maand kunnen duren.
Dat "waarschijnlijk wel" en "6 tot 8 maand" doet mij het ergste vrezen..:sad:

Scenic
7 januari 2010, 10:46
Maar wat is nu de beste oplossing voor dit probleem ? De Humax op een SD zender zetten en dan afsluiten ? (denk het wel) En hoe dien je de beste config op te starten ? Eerst de Humax 5000c aan en DAN de TV of eerst de TV aan en dan de Humax 5000c ?

salvi
7 januari 2010, 21:05
Hoi,

Ja, je kunt het best de Humax uitzetten op een niet HD kanaal.
Bij de volgende opstart (liefst zonder de tv aan) zal de Humax meestal goed opstarten. Maar welk normaal denkend mens denkt hieraan...bij het uitzetten...?
Ikzelf heb een timer gezet in het Humax menu die hem iedere dag rond 18:00 opstart met een SD kanaal en een paar minuten daarna de Humax weer uitzet....
Niet echt elegant moet ik toegeven, maar lijkt wel te werken ! :pompom:
Toch blijf ik het schandalig vinden dat Humax niets lijkt te doen om het irritante probleem voor zijn klanten binnen een redelijke termijn (<6 maanden) te verhelpen.

groet
Salvi