View Full Version : Ned 1,2 en 3 HD vertraging in geluid

Pagina's : 1 2 [3]

anoniem
20 augustus 2009, 20:45
In een andere post had je het er over dat Ziggo oa het signaal nog scrambled en multiplexed. Ik neem aan dat je in dit geval bedoeld dat Ziggo het video- en audiosignaal muxt.

Dus jullie hebben ook geen verklaring waarom sommige mensen volgens eigen zeggen er totaal geen last van hebben?Zijn er dan misschien toch verschillende hardwarerevisies in omloop?

Nederland 1 HD wordt niet gescrambled maar de andere 2 wel. Als ik beweer dat we geen bewerkingen uitvoeren, dan zijn er altijd members die mij corrigeren, daarom heb ik aangegeven dat we scramblen en multiplexing. Dit zijn processen die in elk digitaal headend plaatsvinden. De kanalen komen via andere mulitplexen binnen dan de multiplexen waarmee ze worden aangeboden op het kabelnet. De mulitplexen die vanuit Hilversum komen komen ver boven de 38 Mbit uit (de capaciteit van een zgn QAM64 kanaal). Wij verzamelen kanalen van allerlei feeds (MGW hilversum, satelliet, lokale playout, studio aanvoer)en vormen hiermee nieuwe multiplexen ( combinatie van een aantal kanalen in 1 QAM) en voegen daar tevens extra info aan toe voor de smartcard / EPG / navigeren etc.

Al deze processen vinden standaard plaats in een digitale headend op alle kanalen en zijn dus niet specifiek voor ned 1/2/3 HD

Zoals ik enkele posting terug al verteld hebben, weten we vooralsnog niet wat de oorzaak is. Dit geldt ook voor de samsung engineers in Korea. Volgens onze informatie bestaan er slechts 2 modellen. Als er er meer verschillen bestaan dan is het ons in ieder geval niet bekend.

G.bruiker
20 augustus 2009, 22:04
.... Blijft natuurlijk een pokkeprobleem dat iets zich op de ene ontvanger wel voordoet en op de andere niet.
Wat dan nog vreemder is, is dat het bij Samsung zelf niet het geval is.
Werkt men daar met dezelfde boxen,of met een emulator.
Werkt men niet met dezelfde boxen,waar werkt men dan wel mee ?
Is er een grote gemene deler in de 2 naar Korea gestuurde boxen.
Ik vind puzzelen best leuk,maar dit lijkt meer op een puzzel waarvan je niet eens weet of alle stukjes wel uit dezelfde doos komen...

Testopstelling gemaakt.
Audio via optisch naar audioset,hdmi naar tv, lipsync.
Audio via hdmi kabel naar audioset, door naar tv via hdmi, lipsync.
Audio via Scart naar tv,ook een samsung, lipsync
Audio/beeld via HDMI naar tv (geluidsinstallatie overgeslagen), geen lipsync. <---
De tv heeft een optisch uit ( alleen stereo )
Ik heb dus de decoder rechtstreeks met hdmi naar de samsung tv gestuurd,uit de tv zelf geen lipsync, maar toen ik de optische uitgang van de tv naar de audioset stuurde: weer lipsync.

Zelfde opstellingen via de Humax 5000C,in geen enkel geval lipsync.
Daarna zelfde decoder naar sharp TV,zelfde opstellingen.
Overal lipsync,ook bij de rechtstreekse opstelling waar de Samsung tv geen lipsync gaf.
Waarom geeft een samsung decoder via HDMI naar een samsung tv geen lipsync probleem,en doet ie dat met dezelfde decoder,dezelfde kabel,naar een sharp tv wel ?
Omdat de Samsung decoder en tv dezelfde HDMI chip/interface of iets dergelijks hebben ?
Misschien heb je hier iets aan.

Pio
20 augustus 2009, 22:35
Nederland 1 HD wordt niet gescrambled maar de andere 2 wel. Als ik beweer dat we geen bewerkingen uitvoeren, dan zijn er altijd members die mij corrigeren, daarom heb ik aangegeven dat we scramblen en multiplexing. Dit zijn processen die in elk digitaal headend plaatsvinden. De kanalen komen via andere mulitplexen binnen dan de multiplexen waarmee ze worden aangeboden op het kabelnet. De mulitplexen die vanuit Hilversum komen komen ver boven de 38 Mbit uit (de capaciteit van een zgn QAM64 kanaal). Wij verzamelen kanalen van allerlei feeds (MGW hilversum, satelliet, lokale playout, studio aanvoer)en vormen hiermee nieuwe multiplexen ( combinatie van een aantal kanalen in 1 QAM) en voegen daar tevens extra info aan toe voor de smartcard / EPG / navigeren etc.

Al deze processen vinden standaard plaats in een digitale headend op alle kanalen en zijn dus niet specifiek voor ned 1/2/3 HD

Zoals ik enkele posting terug al verteld hebben, weten we vooralsnog niet wat de oorzaak is. Dit geldt ook voor de samsung engineers in Korea. Volgens onze informatie bestaan er slechts 2 modellen. Als er er meer verschillen bestaan dan is het ons in ieder geval niet bekend.

Dus jullie passen ook nog de bitrate aan van de stream? Als je dan de video- en audiostream weer muxt geeft Ziggo toch ook weer een offset mee van 0 tot hoeveel seconden je wil.Ik neem aan dat Ziggo ook voor zijn eigen apparatuur moet corrigeren tijdens het aanpassen van de bitrate?

Bullet NL
20 augustus 2009, 23:37
.........

Testopstelling gemaakt.
Audio via optisch naar audioset,hdmi naar tv, lipsync.
Audio via hdmi kabel naar audioset, door naar tv via hdmi, lipsync.
Audio via Scart naar tv,ook een samsung, lipsync
Audio/beeld via HDMI naar tv (geluidsinstallatie overgeslagen), geen lipsync. <--- Dit is ook de manier waarop ik mijn DCB-H360RA heb aangesloten, ik heb wel lipsync, heb ook al verschillende HDMI 1.3a kabels gebruikt, maakt allemaal niets uit. gebruik er nu een van Monster.

De tv heeft een optisch uit ( alleen stereo )
Ik heb dus de decoder rechtstreeks met hdmi naar de samsung tv gestuurd,uit de tv zelf geen lipsync, maar toen ik de optische uitgang van de tv naar de audioset stuurde: weer lipsync.

Blijft vreemd, ik heb ik alle gevallen Lipsync, via mijn reciver, rechtstreeks, componet+optic, scart en hdmi
Zelfde opstellingen via de Humax 5000C,in geen enkel geval lipsync.
Daarna zelfde decoder naar sharp TV,zelfde opstellingen.
Overal lipsync,ook bij de rechtstreekse opstelling waar de Samsung tv geen lipsync gaf.
Waarom geeft een samsung decoder via HDMI naar een samsung tv geen lipsync probleem,en doet ie dat met dezelfde decoder,dezelfde kabel,naar een sharp tv wel ?
Omdat de Samsung decoder en tv dezelfde HDMI chip/interface of iets dergelijks hebben ?
Misschien heb je hier iets aan.

Lijkt haast een regio gebonden probleem te zijn.

kavorka
21 augustus 2009, 14:09
Weet iemand of de Samsung 380r ook lipsync problemen heeft?

JeroenSipke
21 augustus 2009, 17:27
Volgens mij is nog steeds niet de vraag beantwoord of de Samsung decoder de oorzaak is van de problemen. Als andere decoders de lipsyncproblemen niet hebben, heeft het daar alle schijn van. Vreemd is wel dat sommige mensen met een 360 beweren geen problemen te hebben. Maar iedereen heeft natuurlijk zijm eigen testomgeving met andere randapparatuur en aansluitingen.
Om oorzaken uit te sluiten heb ik geleerd dat je bij elke test slechts één variabele aanpast.

Waarom staat er bij Storing & Onderhoud trouwens niets over het lip sync probleem? Daarmee geeft Ziggo in ieder geval aan dat het probleem wordt erkent.

N.B. Is er ooit onderzocht waarom de Humax decoder geen lipsync-problemen heeft? Ik bedoel dan qua chipset-software.

JanL.
21 augustus 2009, 18:49
Weet iemand of de Samsung 380r ook lipsync problemen heeft?

Dit draadje (even) wat terug lezen zou al het antwoord geven op pagina 49 :!: :sleep: :sleep: :sleep:

anoniem
21 augustus 2009, 20:52
Dus jullie passen ook nog de bitrate aan van de stream? Als je dan de video- en audiostream weer muxt geeft Ziggo toch ook weer een offset mee van 0 tot hoeveel seconden je wil.Ik neem aan dat Ziggo ook voor zijn eigen apparatuur moet corrigeren tijdens het aanpassen van de bitrate?

nee, de bitrate van de HD services wordt niet aangepast.

Pio
21 augustus 2009, 21:13
nee, de bitrate van de HD services wordt niet aangepast.

Komen de 3 nedHD kanalen dan in één stream vanuit Hilversum omdat je het eerder over 38 MB had.
Dus je bedoeld dat Ziggo niks aan de streams zélf veranderd buiten demuxen en opnieuw muxen in een transportstream met bijbehorende data en encryptie.
Al het encoden vindt dus in Hilversum plaats en niet bij Ziggo begrijp ik hieruit. Wat heeft de NPO dan (tijdens je vakantie) aangepast dat volgens hun het lipsync probleem heeft opgelost. Buiten het omlaag brengen van de bitrate want dat hebben mensen hier reeds gepost middels screenshots van Dreamboxen etc.

anoniem
21 augustus 2009, 21:43
Komen de 3 nedHD kanalen dan in één stream vanuit Hilversum omdat je het eerder over 38 MB had.
Dus je bedoeld dat Ziggo niks aan de streams zélf veranderd buiten demuxen en opnieuw muxen in een transportstream met bijbehorende data en encryptie.
Al het encoden vindt dus in Hilversum plaats en niet bij Ziggo begrijp ik hieruit. Wat heeft de NPO dan (tijdens je vakantie) aangepast dat volgens hun het lipsync probleem heeft opgelost. Buiten het omlaag brengen van de bitrate want dat hebben mensen hier reeds gepost middels screenshots van Dreamboxen etc.

De het encoderen vindt in Hilversum plaats. Ze hebben de bitrate verlaagd, maar daar weten we van dat het niet echt geholpen heeft.

The_Doman
21 augustus 2009, 21:49
De het encoderen vindt in Hilversum plaats. Ze hebben de bitrate verlaagd, maar daar weten we van dat het niet echt geholpen heeft.

Gaat de bitrate dan nu ook weer omhoog?

anoniem
21 augustus 2009, 22:31
Gaat de bitrate dan nu ook weer omhoog?

Ja, wat ons betreft wel, als de lipsync geheel opgelost is. Er werd gezegd dat de lipsync minder is geworden door het verlagen, hoewel we dat zelf niet hebben kunnen vaststellen.

Harm Rutgers
23 augustus 2009, 11:54
Het niet synchroon lopen van geluid kwam bij mij doordat de TV (Philips LCD 8 serie 100hz hd ambilight, enz.) het beeld met vertraging weergeeft. Doordat allerlei instelling van de TV op optimaal staan, heeft de TV iets tijd nodig om het beeld perfect weer te geven. Zo zit er in de TV ook een automatisch correctie van het geluid. M.a.w. het geluid via de TV loopt synchroon met het beeld. Eerst had ik het geluid vanuit de Ziggo tuner rechtstreeks aangesloten op mijn receiver. Maar dan is het geluid er eerder dan het beeld. Ik heb dit kunnen oplossen door de audio uitgang van de TV te gebruiken (SPDIF out) en aan te sluiten op de receiver (Digital DVD). Hierdoor gebruik je de TV (die het geluid automatisch corrigeerd in mijn geval) als voorversterker en loopt het geluid via je surround dus wel synchroon.

Pio
23 augustus 2009, 22:06
Het niet synchroon lopen van geluid kwam bij mij doordat de TV (Philips LCD 8 serie 100hz hd ambilight, enz.) het beeld met vertraging weergeeft. Doordat allerlei instelling van de TV op optimaal staan, heeft de TV iets tijd nodig om het beeld perfect weer te geven. Zo zit er in de TV ook een automatisch correctie van het geluid. M.a.w. het geluid via de TV loopt synchroon met het beeld. Eerst had ik het geluid vanuit de Ziggo tuner rechtstreeks aangesloten op mijn receiver. Maar dan is het geluid er eerder dan het beeld. Ik heb dit kunnen oplossen door de audio uitgang van de TV te gebruiken (SPDIF out) en aan te sluiten op de receiver (Digital DVD). Hierdoor gebruik je de TV (die het geluid automatisch corrigeerd in mijn geval) als voorversterker en loopt het geluid via je surround dus wel synchroon.

Is bekend "probleem" van de philipsen die met alle toeters en bellen aan veel tijd nodig hebben om het beeld weer te geven. Heeft echter niets met deze vertraging te maken.

Jackb
23 augustus 2009, 22:30
Ik volg deze discussie al een tijdje, want ik heb ook een Samsung 360 en lipsync problemen op Ned 1,2,3 HD.
Maar ik heb ze ook op Eurosport. Zowel op de NL als het ENG geluid. Dit was vooral goed te zien tijdens de WK atletiek van de afgelopen 14 dagen.

Hebben anderen dit ook?

JanL.
23 augustus 2009, 23:50
Ja, wat ons betreft wel, als de lipsync geheel opgelost is. Er werd gezegd dat de lipsync minder is geworden door het verlagen, hoewel we dat zelf niet hebben kunnen vaststellen.

Ik heb in ieder geval niet gemerkt dat het er beter door geworden is :!: :cry:

jvgastel
26 augustus 2009, 10:31
Ik heb de afgelopen dagen met regelmaat naar Ned 1,2 en 3 HD gekeken en wat mij opviel is dat de lipsinck-problemen zijn verdwenen. Of ze zijn zo minimaal dat ik ze niet waarneem. Ik ben anders wel behoorlijk kriisch op dit soort dingen.

Ik heb niets veranderd! Wel merk ik dat de BER bij Ned 1 en 2 niet meer constant 000000 is maar varieerd van 0000000 tot 00000004. Ook de signaalsterkte verspringt va 74% naar 75%. Ned 3 HD blijft constant.

Ook de geluidsterkte is bij 1 en 2 weer op niveau met de SD kanalen. Ned 3 HD is qua geluidsneau nog steeds lager.

Zou de samsung decoder zelflerend zijn:grin:?

Vanmiddag wordt Alles in een extra (50 mb internet) aangesloten door een monteur van Ziggo. Het aansluitpunt van de cai wordt daarbij vervangen. Ik ga er van uit dat alles bij het oude blijft wat TV betreft. Een hogere signaalsterkte mag maar hoeft niet.

Bullet NL
26 augustus 2009, 11:05
Ik heb de afgelopen dagen met regelmaat naar Ned 1,2 en 3 HD gekeken en wat mij opviel is dat de lipsinck-problemen zijn verdwenen. Of ze zijn zo minimaal dat ik ze niet waarneem. Ik ben anders wel behoorlijk kriisch op dit soort dingen.

Ik heb niets veranderd! Wel merk ik dat de BER bij Ned 1 en 2 niet meer constant 000000 is maar varieerd van 0000000 tot 00000004. Ook de signaalsterkte verspringt va 74% naar 75%. Ned 3 HD blijft constant.

Ook de geluidsterkte is bij 1 en 2 weer op niveau met de SD kanalen. Ned 3 HD is qua geluidsneau nog steeds lager.

Zou de samsung decoder zelflerend zijn:grin:?

*knip*

Ook ik kijk regelmatig naar de HD kanalen, kan je vertellen dat er bij mij nog niets is veranderd. Ik heb nog steeds last van een lip-sync probleem. Het is nog steeds te iritant om na te kijken. Zit er dan toch verschil in regio?

catastrofus
26 augustus 2009, 17:49
Anoniem, wederom bedankt voor je uitleg.
Denk ook dat we met z'n allen heel blij mogen zijn met jou aanwezigheid hier op het forum. Ik hoop ook dat je sommige reacties die hier (op dit forum) te lezen zijn niet persoonlijk opvat.

Het lipsync probleem is bij mij etterlijke mSec, zit er ook verschil in aanlevering van het signaal van bijvoorbeeld discovery HD? Deze en NGC HD, Hisory HD hebben bij mij namelijk geen lipsync problemen. Eurosport is lastig te beoordelen omdat je vaak de mensen niet ziet praten, ivm verslaggeving in parijs.

Nou, ik had vanmiddag een forse lipsync probleem met Discovery HD (hier in Oost) op m'n dm8000 tijdens Mythbusters. Het was niet om aan te zien, terwijl het daarvoor keurig in sync liep. De rest van de handel, voor zover ik het heb kunnen constateren was keurig in sync.

Gert.

HD_Albert
28 augustus 2009, 00:59
Ben i.d.d bij een vriend geweest in Wateringen.Dit persoon werkt bij een tot zeer terzakenkundig bekent staande audio en video dealer (Olie en Olie) in DEn Haag.
Wij hebben alle samsung`s en humax`s decodres die bij hen in de zaak staan meegenomen eerts naar een andere regio hierin Den Haag.Alle 360 hadden lipsyn ook de zenders uit het HD pakket,niet de Humax 5000 en 5050.Daarna door gereden naar Wateringen(waar hij in een nieuwbouw wijk woont) en alle decoders geprobeerd,met als resuultaat geen van alle decoders vertoonde lipsync.
Gaan nu a.s. zondag naar een vriend in `s Gravenzande om daar te kijken of er lipsync aanwezig is.

Ook wij worden er moedeloos van als je aan de klant een HD tv met decoder wilt verkopen en de boel loopt uit de pas.
Ga dat maar eens uitleggen gvd.:censored::censored::censored::censored:
Al met al we gaan niet over een nacht ijs

Daarmee is in ieder geval wel aangetoond dat het ligt aan een specifiek regionale signaal icm met de samsung decoder. Misschien krijgt elke regia een ander signaal of verminkt/verandert de lokale doorgeef/routeer hardware/software het signaal.

dj-mikki
30 augustus 2009, 09:45
wonende in Zwolle.

Ik met mijn samsung 360 enorm last van lipsync op 1,2 en 3 hd en eurosport hd.

mijn buurman met, de niet door ziggo ondersteunde" alphacrypt heeft hier totaal geen last van. en een kennis van mij met de nieuwe samsung 380 decoder heeft hier ook totaal geen last van. Alle 3 hetzelfde pakket en een sony full hd lcd.

baal er als een stekker van.

Bullet NL
30 augustus 2009, 10:24
baal er als een stekker van.

Tja, ik ook.... Helemaal omdat de helpdekst het probleem nog steeds niet serieus neemd.

Men verwijst nog steeds naar kabels in huis. heb een signaalsterkte van 80 en een ber van 0.
Nu komt het mooiste, volgens de dame op de helpdesk was de BER waarde helemaal niet belangrijk voor het digitale signaal.

zucht......

dj-mikki
30 augustus 2009, 18:45
dat van die kabels is toch flauwekul. het is alleen bij eurosport en ned 1,2 en 3 HD en ik heb juist dure kabels en die andere mensen waar ik was, gewoon standaard meegeleverde bekabeling. het ligt duidelijk aan de 360. kan ziggo deze niet omruilen voor de 380. hun ondersteunen deze decoder, dus enige service ?

Casey111
31 augustus 2009, 08:07
Als je nou de moeite nam om eens een paar bladzijden van deze post terug te lezen, zou je weten dat Ziggo het probleem wel degelijk serieus neemt.
En dan moet je vooral de posts van Anoniem eens goed lezen: Er wordt tot bij Samsung in Korea naarstig gezocht naar de mogelijke oorzaak. En zodra er een fix gevonden is, zal er wss een software upgrade van de 360 decoder volgen...

kamphajm
2 september 2009, 11:40
Het is wel vervelend dat het zo lang duurt voordat ze een oplossing hebben gevonden. Zo is het echt niet leuk om naar de HD-kanalen te kijken. Tennis op Eurosport HD is ook niet te pruimen (beeld en geluid lopen wel erg uit de pas ten opzichte van de SD versie van Eurosport). :cry:
De lipsyncproblemen beperken zich dus niet tot NL1/2/3 HD en andere eerder genoemde zenders.

Bullet NL
2 september 2009, 11:51
Als je nou de moeite nam om eens een paar bladzijden van deze post terug te lezen, zou je weten dat Ziggo het probleem wel degelijk serieus neemt.
En dan moet je vooral de posts van Anoniem eens goed lezen: Er wordt tot bij Samsung in Korea naarstig gezocht naar de mogelijke oorzaak. En zodra er een fix gevonden is, zal er wss een software upgrade van de 360 decoder volgen...

Ik weet ook wel dat Anoniem en waarscheinlijk zijn directe collega's het probleem serieus nemen.

Echter de reacties op dit forum van hen zijn volgens mij nog steeds geen officieel Ziggo standpunt.
En daar zit het probleem, wanneer ik de Helpdesk bel wil ik gewoon een serieus antwoord op de status van het probleem, dieper in de organisatie is dit bekend. Echter doet de helpdesk hier niets meer. De interne communicatie is van een niveau dat de helpdesk niet weet wat ze met de klachten aan moeten en dus gaan afschuiven. (kabel e.d.)

Ik zou gewoon graag zien dat Ziggo als organisatie de klacht officieel erkend. Ook omdat wanneer Samsung niet met een oplossing komt er dan gezocht kan worden op een andere manier naar een oplossing.

p.s. ik ben erg blij met de reactie van Anoniem en zijn collegas op dit forum, keep up the goodwork! Alleen bij de (extern) ingekochte helpdesk, tja daar moeten ze nu eens wakker worden.

Koenvanbest
3 september 2009, 11:51
Goedemorgen,

Na eens goed rondgekeken te hebben op verschillende fora en uit mijn eigen praktijkervaring wil ik toch nog even een nieuw (actueel) topic starten over de audiodelay (lipsync.) op verschillende hdkanalen in het digitaletv abbonement van Ziggo.

Ik ben gisteren een aantal uur bezig geweest om te kijken waar nu het probleem precies zit. Ik ben in het bezit van een H380 decoder. Mijn abonnement is 3 weken geleden gestart.

Mijn opstelling is als volgt:

- Samsung H380 decoder
- Degelijk HDMI-kabel http://www.kabeltje.com/profigold-sky-1080p-fullhd-hdmi-13-interconnect-3-meter-p-1015.html (http://www.kabeltje.com/profigold-sky-1080p-fullhd-hdmi-13-interconnect-3-meter-p-1015.html)
- Optische schakeling van TV naar Receiver
- Denon AV Receiver

In eerste instantie heb ik mijn samsungdecoder met de hmdi (1.3a!)-kabel aangesloten op mijn televisie en deze optisch geschakeld naar mijn receiver.

Tot gisteren is mij al een verschil opgevallen tussen het beeld en de audio wat op verschillende hdkanalen optreedt. Het beeld loopt voor op het geluid (ook wel het bekende “lipsync probleem”).

Ik heb gisteren even overgeschakeld naar Eurosport HD en toen is mij opgevallen dat er wel degelijk een (groot) verschil zit tussen het geluid en het beeld wat weergegeven wordt. Ik bekeek een uitzending van de US Open en wanneer er geserveerd liep het beeld achter op de geluid (tijdens tennis goed te zien). De vertraging valt mij op bij de volgende kanalen: Nederland123HD en EurosportHD.

Het “fijne” van de “nieuwe” Samsung decoder is dat je zelf een audiodelay in kunt stellen. Na wat gespeeld te hebben kwam ik er achter dat in deze opstelling een audiodelay nodig is van +/- 140 ms . Schakel je echter over naar RTL-4 dan loopt het geluid weer áchter op het geluid, geen echte optie dus omdat je dit niet per kanaal kan instellen.

Na een hoop irritatie heb ik de Ziggo-klantenservice gebeld. Deze medewerker heeft waarden genoteerd en er zou een “verbindingsofficier” zich buigen over het probleem en deze zou na 3-5 werkdagen contact met mij opnemen.

Ik heb samen met deze medewerker getest of het beeld van de televisie (rechtstreeks) ook achter loopt op het geluid. Dit was wel degelijk het geval.

Mijn laatste optie was de decoder direct optisch te schakelen naar mijn versterker. Dit is sowieso een aanrader omdat dolbydigital dan wel herkend wordt als officiële standaard (ook al ondersteunt mijn televisie dit ook).

Ik ben er achter gekomen dat bij het schakelen op deze laatste manier het beeld slechts zo’n 40 ms achter loopt op het beeld. Nederland 3 loopt nu wel synchroon (zover ik nu heb kunnen testen) en Nederland 1 en 2 lopen niet synchroon. Wat me tevens opviel is dat er geen constante vertraging aanwezig is. Als ik schakel tussen de verschillende kanalen verschilt de vertraging dus tussen de 0/40 ms. Er zijn momenten dat het geluid sneller is maar ook momenten dat het geluid trager is dan het beeld op mijn tv.

Ik kan dus concluderen dat het niet synchroon lopen van het beeld en geluid op verschillende kanalen op verschillende momenten met verschillende vertragingen/versnellingen optreden.

Uit nieuwsgierigheid heb ik gisteren mijn ouders gebeld met een Humax decoder om te kijken of zij hetzelfde probleem hebben. Tijdens een HDuitzending van Andre Rieu op Nederland 1 bleek ook daar (duidelijk) niet alles synchroon te lopen.

Verschillende mensen op verschillende fora geven aan dat ze hetzelfde probleem hebben met verschillende (uiteenlopende) decoders.

Ik den dat nog niet helemaal duidelijk is of het nu aan een bepaalde decoder ligt, het gebruik van hardware, de schakeling van de hardware, het type televisie of uitzending wat het probleem veroorzaakt.

Tevens heb ik een tweede keer naar Ziggo gebeld om even te verifiëren of het verhaal wel goed genoteerd was en deze medewerker vertelde me weer een compleet ander verhaal en dat er ook niet zoiets bestaat als een “verbindingsofficier” en dat het probleem met de decoder te maken heeft. Die mensen daar weten volgens mij niet zo goed waar ze het over hebben. Tevens zijn de wachttijden irritant lang.

Wat zijn jullie ervaringen?

Grt.

jvgastel
3 september 2009, 14:24
Het lijkt wel of het van het weer afhankelijk is:roll:

De laatste dagen is het lip-sync probleem weer in alle hevigheid aanwezig na zo goed als verdwenen te zijn geweest. Ik verander niets. Heeft het te maken met de beschikbare bandbreedte? Als de omstandigheden van het net van invloed zijn op de prestaties van de decoder dan kunnen ze daar in Korea volgens mij niet veel aan doen!

Ik had de hoop om in het nieuwe tv-seizoen de "wereld draait door" in (upscale) HD te kunnen bekijken. Is op deze manier niet om aan te zien:cry:

Ik ben het met Bullet NL eens dat ZIGGO officieel maar eens moet onderkennen dat het een probleem is! Eenvoudig een vermelding op de storingensite van Ziggo vind ik al voldoende.

movado
3 september 2009, 17:00
Bij mij kan het zelfs in een programma varieren. Ik weet niet meer welk programma we eergisteren aan het kijken waren, maar het was op Nederland 1-2 of 3. In heb begin was er wat vertraging, maar daar kon ik me nog net overheen zetten. Op een gegeven moment hebben ze wat clips laten zien van een gebeurtenis of zo en gaat het terug naar het gesprek en opeens is de vertraging van het beeld ten opzichte van het geluid duidelijk erger.

Bij het tennis heb ik laatst het geluid van de TV maar aangezet en mijn versterker uit, dan viel het niet zo op...

Koenvanbest
3 september 2009, 17:00
Nu je het zegt: van het weer afhankelijk, bij mij was de wereld draait door juist perfect synchroon....

Het lijkt wel of het van het weer afhankelijk is:roll:

De laatste dagen is het lip-sync probleem weer in alle hevigheid aanwezig na zo goed als verdwenen te zijn geweest. Ik verander niets. Heeft het te maken met de beschikbare bandbreedte? Als de omstandigheden van het net van invloed zijn op de prestaties van de decoder dan kunnen ze daar in Korea volgens mij niet veel aan doen!

Ik had de hoop om in het nieuwe tv-seizoen de "wereld draait door" in (upscale) HD te kunnen bekijken. Is op deze manier niet om aan te zien:cry:

Ik ben het met Bullet NL eens dat ZIGGO officieel maar eens moet onderkennen dat het een probleem is! Eenvoudig een vermelding op de storingensite van Ziggo vind ik al voldoende.

Casey111
3 september 2009, 17:04
Goedemorgen,
Na een hoop irritatie heb ik de Ziggo-klantenservice gebeld. Deze medewerker heeft waarden genoteerd en er zou een “verbindingsofficier” zich buigen over het probleem en deze zou na 3-5 werkdagen contact met mij opnemen.

...

Tevens heb ik een tweede keer naar Ziggo gebeld om even te verifiëren of het verhaal wel goed genoteerd was en deze medewerker vertelde me weer een compleet ander verhaal en dat er ook niet zoiets bestaat als een “verbindingsofficier” en dat het probleem met de decoder te maken heeft. Die mensen daar weten volgens mij niet zo goed waar ze het over hebben. Tevens zijn de wachttijden irritant lang.

Dat is wel heel raar, want Ziggo kent wel degelijk 'verbindingsofficieren'. Zij zijn o.a. verantwoordelijk voor het beschrijven van een optredend probleem en geven dat dan door aan alle helpdesk medewerkers...

Koenvanbest
3 september 2009, 17:18
ok, dan is iedereen op de hoogte... en dan?

brug
3 september 2009, 17:23
zou ziggo wel erg actief met het probleem bezig zijn?

Als ze dat zijn communiceren ze daar niet over er is op ziggo.nl niets over te vinden.

jvgastel
4 september 2009, 10:31
Ook gisteravond "de wereld draait door" perfect in-sync!!!! Wat me wel opviel was dat het signaal even hard klonk als het SD signaal. Signaalsterkte wisseld van 73 tot 74 en de BER 0000000 is constant. Niets gewijzigd in mijn opstelling.

Dit probleem is volgens mij niet zomaar opgelost. Sterkte aan anoniem en zijn collega's! Is er overigens van die kant nog iets te melden? Hebben jullie iets aan dit soort opmerkingen of....?

Koenvanbest
4 september 2009, 10:37
Als het geluid van je tv wel synchroon loopt met het beeld heeft het dus niets met de decoder of de uitzending te maken.

En als je nu je tv schakelt naar je receiver?

Bij mij kan het zelfs in een programma varieren. Ik weet niet meer welk programma we eergisteren aan het kijken waren, maar het was op Nederland 1-2 of 3. In heb begin was er wat vertraging, maar daar kon ik me nog net overheen zetten. Op een gegeven moment hebben ze wat clips laten zien van een gebeurtenis of zo en gaat het terug naar het gesprek en opeens is de vertraging van het beeld ten opzichte van het geluid duidelijk erger.

Bij het tennis heb ik laatst het geluid van de TV maar aangezet en mijn versterker uit, dan viel het niet zo op...

movado
4 september 2009, 13:26
Als het geluid van je tv wel synchroon loopt met het beeld heeft het dus niets met de decoder of de uitzending te maken.

En als je nu je tv schakelt naar je receiver?

Dan is het weer sterk vertraagd. Overigens is het niet zo dat het helemaal synchroon loopt via de tv, maar de vertraging van het beeld t.o.v. het geluid is dan minder...

Als het niet aan de decoder ligt, waar zou het dan aan kunnen liggen? Alle kabels zijn nieuw (althans op het moment van installatie) en we hebben het probleem altijd al gehad... En alleen bij de HD zenders...

Pio
4 september 2009, 14:06
Dan is het weer sterk vertraagd. Overigens is het niet zo dat het helemaal synchroon loopt via de tv, maar de vertraging van het beeld t.o.v. het geluid is dan minder...

Als het niet aan de decoder ligt, waar zou het dan aan kunnen liggen? Alle kabels zijn nieuw (althans op het moment van installatie) en we hebben het probleem altijd al gehad... En alleen bij de HD zenders...

Het ligt wel aan de decoder. Of in ieder geval kan de decoder niet overweg met het signaal zoals het nu wordt aangeleverd.

Het ligt in ieder geval niet aan je installatie of bekabeling thuis.
Er is gemeld dat het onderzocht wordt in Korea en dat er ook 2 decoders daar naar toe zijn gestuurd. Helaas staat dit niet bij storingen op de website vermeld en weten de mensen bij de helpdesk er ook niks van.

Koenvanbest
4 september 2009, 15:01
Waarom zou het geluid van de tv dan wel het juiste weergeven?

Het ligt wel aan de decoder. Of in ieder geval kan de decoder niet overweg met het signaal zoals het nu wordt aangeleverd.

Het ligt in ieder geval niet aan je installatie of bekabeling thuis.
Er is gemeld dat het onderzocht wordt in Korea en dat er ook 2 decoders daar naar toe zijn gestuurd. Helaas staat dit niet bij storingen op de website vermeld en weten de mensen bij de helpdesk er ook niks van.

G.bruiker
4 september 2009, 15:08
Omdat die niets met Dolby kan en er stereo van maakt.

Koenvanbest
4 september 2009, 15:36
Is dus tv afhankelijk, er zijn tv's die gewoon Dolby en DTS ondersteunen...

Omdat die niets met Dolby kan en er stereo van
maakt.

Pio
4 september 2009, 17:13

Die persoon lichtte toch zelf toe dat het dan nog steeds aanwezig was maar wel minder.

JoostBoZ
4 september 2009, 17:17
Kan iemand mij nou vertellen of de 'lip-sync' problemen ook iets te maken hebben met de 'hick-up' problemen (die ik o.a. heb)?

Ik zie namelijk wel eens bij NLD1,2,3 HD (als deze in DD2.0) uitzenden, dat op een gegeven moment het e.e.a uit sync gaat lopen. Het lijkt dat, zodra beeld en geluid niet meer samenlopen, er een correctie wordt uitgevoerd op mijn Bose 321 waardoor ik een 'hick-up' te horen krijg.

Klinkt dit logisch? of zijn beide problemen totaal verschillend?

Pio
4 september 2009, 17:34
Kan iemand mij nou vertellen of de 'lip-sync' problemen ook iets te maken hebben met de 'hick-up' problemen (die ik o.a. heb)?

Ik zie namelijk wel eens bij NLD1,2,3 HD (als deze in DD2.0) uitzenden, dat op een gegeven moment het e.e.a uit sync gaat lopen. Het lijkt dat, zodra beeld en geluid niet meer samenlopen, er een correctie wordt uitgevoerd op mijn Bose 321 waardoor ik een 'hick-up' te horen krijg.

Klinkt dit logisch? of zijn beide problemen totaal verschillend?

Ziggo en Samsung hebben geen idee wat het zou kunnen zijn. Dat er een verband tussen beide problemen bestaat lijkt me wel logisch. Volgens mij corrigeert je Bose set niks maar is het je decoder (in je tv waarschijnlijk icm alphacrypt) die probeerst de boel weer insync te krijgen. Het ene apparaat krijgt hick-up's en de Samsung gaat bij mij in ieder geval steeds meer uit de pas lopen.

Gewoon afwachten wat ze vinden en hoe Ziggo en/of Samsung het gaat oplossen.

jvgastel
12 september 2009, 12:28
Het is zo stil geworden omtrent de lipsync problemen!

Is er nog iets te melden of zijn de problemen nagenoeg verdwenen?

Graag van anoniem een update!

movado
12 september 2009, 16:00
Problemen zijn wat mij betreft nog volop aanwezig, verschuift dus zelfs binnen een programma. Afgelopen week DWDD, in het begin ging het prima, na een kwartier was het niet meer leuk...

anoniem
12 september 2009, 21:33
Het is zo stil geworden omtrent de lipsync problemen!

Is er nog iets te melden of zijn de problemen nagenoeg verdwenen?

Graag van anoniem een update!

We hebben samsung gevraagd om een tussen release uit te brengen met de fix. We willen deze release uitbrengen aan forum gebruikers, die deze release willen uittesten. We hebben namelijk te veel tegenstrijdige berichten over het wel of niet voorkomen van lipsync. Mocht er regressie ontstaan op bepaalde ontvangers dan houden we een release achter de hand om de ontvanger weer te downgraden.

Bullet NL
12 september 2009, 22:31
Een zeer goed plan annoniem...

hmolen
12 september 2009, 22:41
We hebben samsung gevraagd om een tussen release uit te brengen met de fix. We willen deze release uitbrengen aan forum gebruikers, die deze release willen uittesten. We hebben namelijk te veel tegenstrijdige berichten over het wel of niet voorkomen van lipsync. Mocht er regressie ontstaan op bepaalde ontvangers dan houden we een release achter de hand om de ontvanger weer te downgraden.

Ik wil wel testen met mijn "oude" 360.
Laat maar weten wat de procedure is (ook voor downgraden) en dan help ik mee.
Hans.

kuyer
12 september 2009, 23:50
Anoniem, ook ik ben bereid om de firmware voor je te testen.

Pio
12 september 2009, 23:53

Is er dan al een oplossing omdat je het hebt over de fix. Of zijn ze nog aan het zoeken en willen jullie als de eventuele fix er is eerst een beta hier gaan testen.
Ik snap je uitleg niet helemaal want eerder meldde je dat het lipsync probleem in Den Haag gereproduceerd kon worden. Dan is er toch geen discussie over het wel of niet voorkomen hiervan.

anoniem
13 september 2009, 00:20
ja, we willen de fix eerst als beta gaan testen.

larsonski
13 september 2009, 08:49
ik ben ook bereid om te testen.
Ik kijk nu geen HD meer (NLD123) omdat het gewoon niet te doen is. Zonde.

jvgastel
13 september 2009, 08:59
Anoniem bedankt voor je snelle reactie.

Laat de Beta maar komen!

oneway
13 september 2009, 09:57

Denk dat er voldoende bereidheid is om te testen Anoniem,dus ik zou zeggen vertel,vertel,maar niet te snel,we schrijven met je mee.:):):):):)

JanL.
13 september 2009, 12:46
Omdat ik ook synchronisatie problemen had met de Samsung HD360 en ik digitaal op wilde gaan nemen heb ik een Humax 5050c gekocht.
Deze zit via HDMI op een Denon AV-versterker en dan via HDMI naar een Sharp full-HD LCD.
Ik had ook met de Humax synchronisatie problemen, maar gelukkig op alle kanalen evenveel. De Humax staat nu op 160 ms vertraging ingesteld en ik heb op SD en HD verder geen problemen meer :grin: :thumb up:

Nou heb ik mijn Samsung HD360 aan een kennis verkocht. Deze zit via HDMI aangesloten op een nieuwe Samsung televisie, ik dacht de 6-serie, en wat denk je: geen enkel synchronisatie probleem :!::!::!:

Het komt er dus op neer, wat eigenlijk al wel duidelijk was en nog maar weer eens bevestigd wordt, dat het (ook) een combinatie van apparatuur probleem is.
Samsung met Samsung lijkt goed te werken :roll:

Jean
13 september 2009, 13:23
Hier niet :)

kamphajm
13 september 2009, 13:35
Hallo Anoniem,

Eindelijk nieuws! Ik wil de fix ook graag voor jullie testen. Ik heb ook een Samsung DCB-H360RS met lipsyncproblemen. Ik hoor graag van je wat ik moet doen om de update te installeren.

anoniem
13 september 2009, 13:54
Hallo Anoniem,

Eindelijk nieuws! Ik wil de fix ook graag voor jullie testen. Ik heb ook een Samsung DCB-H360RS met lipsyncproblemen. Ik hoor graag van je wat ik moet doen om de update te installeren.

We hebbend de vraag neergelegd bij Samsung, ik verwacht in de komende dagen een (postieve) reactie. Samsung moet de software eerst aanbieden aan Irdeto voor een zgn signing, anders accepteert een standaard productie box de software niet.

vulliw
14 september 2009, 08:39
Had gisteravond weer de hele avond op Ned 1 geluids hicken.

Marcomp3
14 september 2009, 08:48
We hebbend de vraag neergelegd bij Samsung, ik verwacht in de komende dagen een (postieve) reactie. Samsung moet de software eerst aanbieden aan Irdeto voor een zgn signing, anders accepteert een standaard productie box de software niet.
Ik wil wel testen, hoor!!

Pio
14 september 2009, 09:26

Zeg jij hier nou dat jullie andere decoders hebben dan een Standaard produktie box? Of draait er ander firmware/software op?

movado
14 september 2009, 14:27
Het komt er dus op neer, wat eigenlijk al wel duidelijk was en nog maar weer eens bevestigd wordt, dat het (ook) een combinatie van apparatuur probleem is.

Helaas, niet altijd, ik heb ook een Samsung TV en Samsung decoder, maar nog steeds de Synchr. problemen (alleen op HD zenders...)

Ook ik houd me aanbevolen voor testen van een andere versie...

Pio
14 september 2009, 14:40
Omdat ik ook synchronisatie problemen had met de Samsung HD360 en ik digitaal op wilde gaan nemen heb ik een Humax 5050c gekocht.
Deze zit via HDMI op een Denon AV-versterker en dan via HDMI naar een Sharp full-HD LCD.
Ik had ook met de Humax synchronisatie problemen, maar gelukkig op alle kanalen evenveel. De Humax staat nu op 160 ms vertraging ingesteld en ik heb op SD en HD verder geen problemen meer :grin: :thumb up:

Nou heb ik mijn Samsung HD360 aan een kennis verkocht. Deze zit via HDMI aangesloten op een nieuwe Samsung televisie, ik dacht de 6-serie, en wat denk je: geen enkel synchronisatie probleem :!::!::!:

Als je even terug had gelezen had je gezien dat het helemaal niet duidelijk is dat het aan de gebruikte apparatuur en/of manier van aansluiten ligt.

De 160 ms vertraging bij SD en HD waar je het over hebt is gewoon detijd die je scherm nodig heeft om het plaatje weer te geven. Bij de Samsung is er geen vertraging in te stellen in tegenstelling tot de Humax.

Welke regio woont die kennis?

Pio
14 september 2009, 15:03

Iedereen met een Samsung 360 kan toch gebruik maken van een eventuele beta-update? Dat kan je toch niet alleen voor forumgebruikers beschikbaar stellen zonder dat iedereen deze update "ziet".

tja
14 september 2009, 16:13
De software kan op een apart netwerk ID gezet worden, welke alleen op het forum bekend gemaakt wordt. Zo is dat vorig jaar ook gedaan met de 1080i uitzendingen van de NPO tijdens de Sportzomer.

Pio
14 september 2009, 16:24
De software kan op een apart netwerk ID gezet worden, welke alleen op het forum bekend gemaakt wordt. Zo is dat vorig jaar ook gedaan met de 1080i uitzendingen van de NPO tijdens de Sportzomer.

Ja dat is waar. Ik hoop alleen dat een eventuele downgrade ook nog mogelijk zal zijn.
De tamtam zal echter wel snel gaan: zo vaak is er geen update van Samsung natuurlijk :mrgreen:.

JanL.
15 september 2009, 09:57
Als je even terug had gelezen had je gezien dat het helemaal niet duidelijk is dat het aan de gebruikte apparatuur en/of manier van aansluiten ligt.

De 160 ms vertraging bij SD en HD waar je het over hebt is gewoon detijd die je scherm nodig heeft om het plaatje weer te geven. Bij de Samsung is er geen vertraging in te stellen in tegenstelling tot de Humax.

Welke regio woont die kennis?

Ik lees (bijna) alles over deze problematiek en probeer alleen maar mijn ervaringen te delen in de hoop dat iemand er wat aan heeft :!:

Dat het alleen tijd voor de beeldopbouw is klopt toch niet helemaal. Ik had met de Samsung geen sync-probleem met SD maar wel met HD. Dit was zowel bij rechtstreeks via HDMI op de Sharp LCD aansluiten als via de Denon AV-versterker.
Met de Humax is het beeld / geluid verschil (gelukkig) gelijk, dus er is wel verschil tussen de samenwerking van de apparaten :idea:

De kennis woont bij mij in het dorp twee straaten verderop, dus daar zit het verschil volgens mij niet in.

Pio
15 september 2009, 10:33
Ik lees (bijna) alles over deze problematiek en probeer alleen maar mijn ervaringen te delen in de hoop dat iemand er wat aan heeft :!:

Dat het alleen tijd voor de beeldopbouw is klopt toch niet helemaal. Ik had met de Samsung geen sync-probleem met SD maar wel met HD. Dit was zowel bij rechtstreeks via HDMI op de Sharp LCD aansluiten als via de Denon AV-versterker.
Met de Humax is het beeld / geluid verschil (gelukkig) gelijk, dus er is wel verschil tussen de samenwerking van de apparaten :idea:

De kennis woont bij mij in het dorp twee straaten verderop, dus daar zit het verschil volgens mij niet in.

Omdat je zei dat je met de Humax ook problemen had. Dus met de Samsung had je wel degelijk problemen op de HD zenders.

Die kennis kan hoogstens net op een andere wijkversterker zitten dus dat hij geen lipsync problemenheeft maakt de zaak alleen maar vreemder.
Feit is dat Anoniem aangeeft dat er in Korea een fix is dus dan lijkt het mij dat het probleem in de ontvanger zit. Maar jouw kennis spreekt dat weer tegen.

Fireburn
15 september 2009, 18:23
Ik heb hier ook een Samsung DCB H360R decoder, en heb ook last van falende sync op HD kanalen, het gaat om Nederland 1,2,3 HD, Eurosport HD. NGC HD, Film1 HD, eigenlijk is alleen discovery goed.

Ik zou ook graag een fix willen testen zodra die er is.

catastrofus
15 september 2009, 18:42
Ik heb hier ook een Samsung DCB H360R decoder, en heb ook last van falende sync op HD kanalen, het gaat om Nederland 1,2,3 HD, Eurosport HD. NGC HD, Film1 HD, eigenlijk is alleen discovery goed.

Ik zou ook graag een fix willen testen zodra die er is.

Grappig. Op m'n dm8000 is alles goed behalve Discovery HD. Terwijl bij jou net het omgekeerde is. :shock:

Gert.

G.bruiker
15 september 2009, 18:43
Ik heb er 2 draaien hier,kom maar op ! :)
Alleen,bestaat de fix uit iets dat uitgezet kan worden of aan,zoals bij de Humax een instelbare vertraging ?
En staat bij deze beta dan gelijk ned 1 HD op 1 of blijft dat zoals het was ?
En toch ook wel benieuwd wat er gevonden is ?

anoniem
15 september 2009, 19:22
Ik heb er 2 draaien hier,kom maar op ! :)
Alleen,bestaat de fix uit iets dat uitgezet kan worden of aan,zoals bij de Humax een instelbare vertraging ?
En staat bij deze beta dan gelijk ned 1 HD op 1 of blijft dat zoals het was ?
En toch ook wel benieuwd wat er gevonden is ?

Er kan niets uitgezet worden. Ned 1 HD blijft met deze test fix op de huidige positie. Als de fix echt veel nieuwe issues / side-effects met zich mee zo brengen dan zullen we een herstel versie (oorspronkelijke versie) op het netwerk zetten.

kuyer
15 september 2009, 23:42
Heb sinds kort een Yamaha RX3900 av.
Met deze kan ik de lipsync van de HDMI aanpassen.
Het was een heel gepiel, maar nu met een vertraging van 100ms, is er zeer goed te kijken naar de HD kanalen.

Anoniem,
Is dit niet als extra Menu in te bouwen in de Samsung??

Dan is bij iedereen het probleem opgelost.(of zie ik dat verkeerd)
Het zou dan wel fijn zijn om een test kanaal te hebben, zoals in dat BBC verhaal.
Je loopt nu constant te kijken naar de mondjes, maar bij een drukke(ADHD camera man) is het erg moeilijk instellen.

catastrofus
16 september 2009, 00:01
Het was een heel gepiel, maar nu met een vertraging van 100ms, is er zeer goed te kijken naar de HD kanalen.

Anoniem,
Het zou dan wel fijn zijn om een test kanaal te hebben, zoals in dat BBC verhaal.
Je loopt nu constant te kijken naar de mondjes, maar bij een drukke(ADHD camera man) is het erg moeilijk instellen.

Niet iedereen heeft op hetzelfde kanaal lipsync problemen. Bij mij is alleen Discovery HD ronduit waardeloos (soms dus) bij anderen andere kanalen. Dan wordt het wel een beetje moeilijk vertraging in te stellen als het niet gaat om lipsync op alle kanalen.

Gert.

kuyer
16 september 2009, 00:07
Ben dan wel benieuwd hoe dit bij een Humax werkt.

De vertraging heb ik op de HDMI gezet, en ook de SD kanalen gaan hierdoor.
Maar bij deze zie ik nu niet dat het hier de andere kant opgaat.

larsonski
16 september 2009, 01:03
en hier ook niet :(

Hier niet :)

Pio
16 september 2009, 09:42

Anoniem,

Als je nu op 100ms vertraging zit voor alle zenders dan liepen de SD kanalen voorheen toch ook al niet synchroon? Volgens mij ligt de grens rond de 20ms voordat het echt merkbaar wordt.Bij mij zijn de SD kanalen zonder ingestelde vertraging gewoon goed net als Discovery trouwens. Ik heb dus niks aan een vaste vertraging.
Ik weet ook niet of dit softwarematig toe te voegen is aan de Samsung want je moet dan een buffergeheugen hebben.

Om de lipsync in te stellen heeft iemand op het forum een keer gemeld om naar Lingo te kijken. Dat is inderdaad een handige tip vind ik.

controlfreak
16 september 2009, 13:42

Ik wil deze release wel testen. Momenteel is het lipsync probleem dermate groot dat ik geen HD zenders bekijk, is gewoon geen doen.

Frank-NL
16 september 2009, 13:47
Nog een tester meldt zich :)

drabbe
16 september 2009, 15:22
ook ik wil testen

JoostBoZ
16 september 2009, 17:09
Anoniem... wil jij ook eens een blik werpen op dit draadje: http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=18841

Betreft een probleem met 'hick-ups' bij de verwerken van dolby digital geluid voor NLD1,2,3-HD. Wellicht zijn de lip-sync problemen te koppelen aan de problemen die hier worden beschreven (in dit forum staat beschreven dat de problemen wellicht te linken zijn aan een apart type transport stream dat bij NLD1,2,3-HD wordt gebruikt).

vinnie-terranova
16 september 2009, 18:07
Mijn 360 hoorde ik net roepen..........BETA BETA BETA BETA!!:schater:

krekel
16 september 2009, 18:29
Ik neem aan dat er een bericht komt van anoniem wanneer en waar de update te downloaden is en hoe alles in zijn werk gaat. Lijkt me niet nodig dat iedereen zich op gaat geven voor een download van een Beta.
Toch?

G.bruiker
16 september 2009, 18:49
Ik neem aan dat er een bericht komt van anoniem wanneer en waar de update te downloaden is en hoe alles in zijn werk gaat. Lijkt me niet nodig dat iedereen zich op gaat geven voor een download van een Beta.
Toch?
Dat denk ik ook,er is geen manier om bepaalde gebruikers wel of niet toe te laten dus zodra hier vermeldt wordt hoe het gaat zal een ieder die mee wil doen op eigen verantwoording dat kunnen doen.

anoniem
16 september 2009, 18:52
Toch?

uiteraard

Frank-NL
16 september 2009, 19:55
Dat denk ik ook,er is geen manier om bepaalde gebruikers wel of niet toe te laten dus zodra hier vermeldt wordt hoe het gaat zal een ieder die mee wil doen op eigen verantwoording dat kunnen doen.

Je decoder afstemmen op het testnetwerk neem ik aan. Lijkt me de enige manier.

hmolen
18 september 2009, 15:39
Al nieuws ?
Het valt een beetje stil hier, dus geef ik hem ff een kick-je.... :frons:

vulliw
18 september 2009, 15:58
Ik heb geen lip-sync problemen maar wel van af het begin hick-ups (samsung 360)
Het gekken is dat ik boven een humax 5000 heb en die heeft geen problemen met het geluid, alleen krijg ik sinds de update af en toe 1 of 2 sec een zwart beeld, en dit gebeurt op elke zender vreemd he???

Anoniem... wil jij ook eens een blik werpen op dit draadje: http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=18841

Betreft een probleem met 'hick-ups' bij de verwerken van dolby digital geluid voor NLD1,2,3-HD. Wellicht zijn de lip-sync problemen te koppelen aan de problemen die hier worden beschreven (in dit forum staat beschreven dat de problemen wellicht te linken zijn aan een apart type transport stream dat bij NLD1,2,3-HD wordt gebruikt).

controlfreak
24 september 2009, 10:07
Ik ben sinds gister overgestapt van de Samsung 360 naar de Humax 5050c. Direct na aansluiten de HD zenders gecontrolleerd en de lip sync problemen waren weg. Kan nu eindelijk normaal naar HD zenders kijken... voor mij geen Samsung meer.

Had nog wel last van wat storingen (blokjes) in beeld, alleen bij de NL1, 2 en 3 HD. Dit heb ik opgelost met een signaalversterker. Ben nu dik tevreden over digitale TV van Ziggo... (nu internet nog!!)

G.bruiker
24 september 2009, 10:51
Ik heb vanaf het begin al sync problemen gehad met Film1 HD en dat was ruim voordat Ned 1,2 en 3 HD er waren.
Ook dat opgenomen met een van de webcare medewerkers hier.
Deze gaf aan dat het een bekend probleem was maar in de aanvoer zat.

Ik begin me dat steeds meer af te vragen.
Ik denk dat de introductie van Ned1,2 en 3 gewoon een bug die al aanwezig was/is in de Samsung naar boven heeft gebracht.

De nieuwe 380 samsung decoder heeft weer de bekende HDMI problemen.
De oude samsung SD wacht al jaren op een update,ik vermoed dat Samsung het allemaal gewoon nog niet goed door heeft.
Ook al komt er een patch,ikzelf zal geen decoders meer van Samsung kopen.

controlfreak
24 september 2009, 11:13
Ik heb vanaf het begin al sync problemen gehad met Film1 HD en dat was ruim voordat Ned 1,2 en 3 HD er waren.
Ook dat opgenomen met een van de webcare medewerkers hier.
Deze gaf aan dat het een bekend probleem was maar in de aanvoer zat.

Ik had het HD pakket ook al voor de toevoeging van Ned 1, 2 en 3. Bewust hiervoor gekozen voor Film1HD ergens in augustus 2007. De Samsung 360 was toen de enige HD ontvanger, maar ik heb nooit naar HD zenders gekeken. De lipsync problemen waren er toen ook al... 2 jaar later nog steeds. Ik heb dit meerdere keren bij de helpdesk weggelegd (mail en telefoon). Na 2 jaar voor jan l*l betaald te hebben voor het HD pakket, ben ik gister de Humax gaan halen, ik heb geen zin om langer op Samsung en / of Ziggo te wachten voor een oplossing. Geef de Samsung wel weg aan iemand en vertel erbij dat de HD zenders geen optie zijn op dit apparaat!

TV freak
24 september 2009, 19:40
Ik had het HD pakket ook al voor de toevoeging van Ned 1, 2 en 3. Bewust hiervoor gekozen voor Film1HD ergens in augustus 2007. De Samsung 360 was toen de enige HD ontvanger, maar ik heb nooit naar HD zenders gekeken. De lipsync problemen waren er toen ook al... 2 jaar later nog steeds. Ik heb dit meerdere keren bij de helpdesk weggelegd (mail en telefoon). Na 2 jaar voor jan l*l betaald te hebben voor het HD pakket, ben ik gister de Humax gaan halen, ik heb geen zin om langer op Samsung en / of Ziggo te wachten voor een oplossing. Geef de Samsung wel weg aan iemand en vertel erbij dat de HD zenders geen optie zijn op dit apparaat!

Jaja, gewoon verkopen als HD decoder. Zou ik zeggen.
Er is niks mis mee :) vraag maar aan samsung!
Lekker op ebay ofzo heb je weer wat meer winst, het probleem zullen
ze toch wel eens een keer oplossen lijkt mij.
Dan is de decoder ook gewoon weer ze geld waard :)

G.bruiker
24 september 2009, 20:29
Hoe zou jij je voelen als je een gebruikte HD decoder kocht en het ding blijkt niet te deugen ?
Niet iedereen weet van de problemen met deze receiver. :no:

TV freak
24 september 2009, 22:05
Ik zou het zeker ook niet leuk vinden maar dat hoor je mij ook niet zeggen hier. hehe
Als ik een gebruikte decoder zou kopen en je verteld me dat hij iets goedkoper is door een tijdelijk storing en is het toch duidelijk gemaakt.
Dan is de decoder weer ze geld waard. <-- das geen oplichterij

G.bruiker
25 september 2009, 12:22
Ik zou het zeker ook niet leuk vinden maar dat hoor je mij ook niet zeggen hier. hehe
Als ik een gebruikte decoder zou kopen en je verteld me dat hij iets goedkoper is door een tijdelijk storing en is het toch duidelijk gemaakt.
Dan is de decoder weer ze geld waard. <-- das geen oplichterij
Ik dacht dat je bedoelde,verkoop de decoder lekker en de koper merkt vanzelf wel dat er iets mee mis is.
Fout van mij dus,mijn excuus.

mod-1
25 september 2009, 15:38
Discussie over hoedanigheid medewerkers verplaatst naar Borrelpraat.

larsonski
26 september 2009, 10:51
is er al nieuws betreffende de betaversie? Hoe lang heeft Ziggo nodig om de firmware goed te keuren?

Pio
27 september 2009, 22:32
Het is nu nog steeds aanwezig maar toch al weer minder dan een tijdje geleden. Nog steeds teveel om naar te kijken hoor.
Wat ik dan wel weer vreemd vind want dan ga je toch denken dat er ook wat met de aanvoer zou kunnen zijn.
Ik wacht ook eerst even af wat de update gaat doen.

vulliw
28 september 2009, 07:58
Ik heb nog steeds op Ned 1,2 ,3 hickups in het geluid !!!
Alleen Ned 3 was gisteren weer geen dolby en dan heb ik het niet.
Dus moet ik deze update als die er komt ook installeren????

joopdevries
28 september 2009, 20:21
Het is mij trouwens opgevallen dat als je HDMI B kiest het allemaal wel een beetje beter te pruimen is. Nog steeds niet goed, maar NED 1 vaak goed naar te kijken.

griebeltje1
29 september 2009, 08:27
ik ben benieuwd wat nu de oorzaak van de lipsync problemen is/was.
er is een fix dus moet de oorzaak bekend zijn.

zwattuh
29 september 2009, 11:49
Ik heb dit draadje globaal doorgelezen (beetje veel berichten) maar zie alleen maar mensen die lipsync hebben met een decoder (klopt dat) icm Ned 1, 2 en 3.

Ik heb een Ci+ module en een Samsung 40B652 en ondervind ook lipsync op ned.1 , 2 en 3 (alle HD). Overige zenders zijn wel goed.
Is dit probleem al bekend of ben ik de eerste?

Frank-NL
30 september 2009, 11:32
is er al nieuws betreffende de betaversie? Hoe lang heeft Ziggo nodig om de firmware goed te keuren?

Deze week, toch? :)

maceddy
30 september 2009, 11:44
Het is mij trouwens opgevallen dat als je HDMI B kiest het allemaal wel een beetje beter te pruimen is. Nog steeds niet goed, maar NED 1 vaak goed naar te kijken.

Hoe hoger ik kwam (B,C,D) hoe erger het bij mij werd. Zelfs als ik het geluid op PCM zette.....

JeroenH
30 september 2009, 22:52
Ik heb dit draadje globaal doorgelezen (beetje veel berichten) maar zie alleen maar mensen die lipsync hebben met een decoder (klopt dat) icm Ned 1, 2 en 3.

Ik heb een Ci+ module en een Samsung 40B652 en ondervind ook lipsync op ned.1 , 2 en 3 (alle HD). Overige zenders zijn wel goed.
Is dit probleem al bekend of ben ik de eerste?

Check de BER waardes van de NDL123 HD zenders. Als je niet weet waar die te vinden zijn op je tv menu, kijk even in de handleiding.

Indien de BER waarde van de zenders hoger zijn dan 0, of dat deze oploopt.. Dan is de oorzaak van de lipsync 100% zeker een signaal probleem.

Oplossing is dat TV rechtstreeks op de hoofdaansluiting aansluiten. (Zonder splitters/versterkers.) Indien het probleem dan nog speelt > andere coax kabel testen.

Bert V.
3 oktober 2009, 11:03
Bij mij:
De Sharp Aquos LC-46LE700E in combinatie met de Humax 5050c
0 ber
sterkte 50%
kwaliteit 100%
De instelling van de audiovertraging varieert van 80 tot 120 ms. Deze stel ik in op de Humax. Als alles uitgezet wordt en weer ingeschakeld wordt, dan moet ik de audiovertraging weer op nieuw in stellen en de ms waarde varieert dan in de bovengenoemde waarde. Het geluid "loopt" via een Cambridge receiver. De optische verbinding van de tv naar de receiver werkt wel goed, alleen dan geen dolbysignaal.

JeroenH
4 oktober 2009, 09:50
Bij mij:
De Sharp Aquos LC-46LE700E in combinatie met de Humax 5050c
0 ber
sterkte 50%
kwaliteit 100%
De instelling van de audiovertraging varieert van 80 tot 120 ms. Deze stel ik in op de Humax. Als alles uitgezet wordt en weer ingeschakeld wordt, dan moet ik de audiovertraging weer op nieuw in stellen en de ms waarde varieert dan in de bovengenoemde waarde. Het geluid "loopt" via een Cambridge receiver. De optische verbinding van de tv naar de receiver werkt wel goed, alleen dan geen dolbysignaal.

Als ik je goed begrijp:
- Als je de TV rechtstreeks via de optische kabel aansluit op de 5050, dan heb je geen problemen met audio vertraging.
- Als je een Cambridge receiver als versterker aansluit, dan heb je wel vertraging?

Als dat zo is, is de versterker toch de veroorzaker ben ik bang.

krekel
4 oktober 2009, 10:01
Anoniem, is er nog iets bekend over de nieuwe update?

kavorka
4 oktober 2009, 10:02
Caiway heeft enkele dagen geleden een update geplaatst voor de Samsung 360. Ik heb deze gisteravond binnen gehaald en even kunnen testen en ik kon geen lip-sync meer ontdekken. Vandaag eens verder testen, maar het ziet er dus goed uit!

Bert V.
4 oktober 2009, 10:02
Als ik je goed begrijp:
- Als je de TV rechtstreeks via de optische kabel aansluit op de 5050, dan heb je geen problemen met audio vertraging.
- Als je een Cambridge receiver als versterker aansluit, dan heb je wel vertraging?

Toch is het vreemd want in principe "loopt" het geluid uiteindelijk weer via de receiver. De Humax 5050c via HDMI (beeld en geluid) naar de tv en dan via de tv, optisch, naar de versterker.

G.bruiker
4 oktober 2009, 10:55
Als ik je goed begrijp:

Nee het Dolby signaal uit de samsung is de boosdoener.
Ik heb met mijn Samsung het probleem ook, sluit ik mijn humax aan, ook dolby en HD dan geeft de receiver geen problemen.

G.bruiker
4 oktober 2009, 10:56
Toch is het vreemd want in principe "loopt" het geluid uiteindelijk weer via de receiver. De Humax 5050c via HDMI (beeld en geluid) naar de tv en dan via de tv, optisch, naar de versterker.
Ja alleen geeft de tv geen dolby uit,en daar zit het verschil, uit de tv komt optisch alleen stereo.

Bert V.
4 oktober 2009, 19:25
Als ik je goed begrijp:

Met de Humax 9200c, in combinatie met de Cambridge, geen enkel probleem. Een dolby uitzending van de ZDF en andere duitse zenders, met dolby, waren prima synchroon.
Misschien wordt het beter na een upgrade van de Humax 5050c.

Pio
5 oktober 2009, 13:54
Update voor de 360 zou er toch al moeten zijn als ik me de posts van Anoniem goed herinner?

Pio
5 oktober 2009, 13:57

Optisch uit de tv betekent vaak dat de tv zelf al een vertraging op het geluid zet om te compenseren voor de berekeningen en beeldopbouw in de tv zelf.
In de Humax zou een vertraging gewoon opgeslagen moeten worden. Misschien even nalezen of anders in het Humax draadje vragen.

henklbr
6 oktober 2009, 17:50
Caiway heeft enkele dagen geleden een update geplaatst voor de Samsung 360. Ik heb deze gisteravond binnen gehaald en even kunnen testen en ik kon geen lip-sync meer ontdekken. Vandaag eens verder testen, maar het ziet er dus goed uit!

Vreemd dat deze dan nog niet bij ZIGGO beschikbaar is . . .

Welke software-versie geeft je decoder aan?

anoniem
6 oktober 2009, 20:15
Vreemd dat deze dan nog niet bij ZIGGO beschikbaar is . . .

Welke software-versie geeft je decoder aan?

de software staat inmiddels beschikbaar en is bedoeld voor testen in het kader van de lipsync problemen.

MauriceW
6 oktober 2009, 20:19
de software staat inmiddels beschikbaar en is bedoeld voor testen in het kader van de lipsync problemen.
Ziggo/Casema hier en de optie Software opwaarderen is nog grijs bij onze Samsung... Of moet ik switchen naar een ander netwerk-id?

krekel
6 oktober 2009, 20:29
Hij staat er hoor. Menu en gij zult vinden...............

G.bruiker
6 oktober 2009, 20:48
Hij staat er hoor. Menu en gij zult vinden...............
Weet heel goed waar ik de optie kan vinden,maar in Casema gebied is ie niet selecteerbaar.

krekel
6 oktober 2009, 21:03
Oké. Bij Ziggo is hij er ook nog maar net. Eerste indruk is overigens zeer goed! Op alledrie kanalen geen problemen meer met geluid.
We blijven kijken.

vinnie-terranova
6 oktober 2009, 21:08
Bij mij staat ie er al op........ en de lipsyncproblemen op NED 123 HD zijn door deze update eindelijk opgelost!!:applause::applause::applause:
Het moment is daar, dat ik deze zenders nu ga plaatsen op 123 in mijn favolijst.... er is nu gewoon naar te kijken zoals het hoort!!

ber000000-6
6 oktober 2009, 21:16
eerste indruk lijkt goed. zelf zit ik achter RC Zwolle.
wat wel opvalt dat het DD 2.0 audio signaal wat zachter is op de HD (kanaal 71+72+73) kanalen, dan de 48Khz audio signalen.(1+2+3)

download nieuwe software duurde 5 minuten tot aan de reboot.

we faxen...

berrie.

G.bruiker
6 oktober 2009, 21:21
Iedereen zit in het @home gebied, in het casema gebied dus geen software beschikbaar,blijft de test beperkt tot het @home gebied of komt de software ook in het casema gebied beschikbaar ?
De geluidsstream was altijd al (veel) zachter in dolby dan in stereo,dat is ie met de humax 5000 ook.

Jassy
6 oktober 2009, 21:23
Dus de HD kanalen nog niet op 1-2-3? Jammer. Naja goed, mooi dat de lipsync opgelost is!

Pio
6 oktober 2009, 21:28
Iedereen zit in het @home gebied, in het casema gebied dus geen software beschikbaar,blijft de test beperkt tot het @home gebied of komt de software ook in het casema gebied beschikbaar ?
De geluidsstream was altijd al (veel) zachter in dolby dan in stereo,dat is ie met de humax 5000 ook.

Het lijkt idd of het alleen nog in @home gebied beschikbaar is. Ik zie hier -Casema- ook niks.
Ben wel benieuwd naar de paar mensen die geen lipsync problemen hadden in eerdere posts.

Jackb
6 oktober 2009, 23:02
Bij mij is het lipsync probleem ook opgelost met de software update.

Wel valt me op dat tijdens het zappen tussen de HD kanalen het beeld soms wat lang zwart blijft.

G.bruiker
6 oktober 2009, 23:20
Bij mij is het lipsync probleem ook opgelost met de software update.

Wel valt me op dat tijdens het zappen tussen de HD kanalen het beeld soms wat lang zwart blijft.
Ik hoop dat de oud casema mensen ook snel mogen meedoen,vind het wel een beetje jammer want juist mensen met wat meer technische kennis,zoals bijvoorbeeld Archie,kunnen nu dus niet meedoen.
Het werd hier gebracht als een test voor iedereen via een testnetwerk,maar daar is dus totaal geen sprake van.

Frank-NL
6 oktober 2009, 23:35
Het werd hier gebracht als een test voor iedereen via een testnetwerk,maar daar is dus totaal geen sprake van.

Dat is wel heel snel met je conclusie, wacht het nog een paar dagen af zou ik zeggen - na 2 jaar geen firmware update zal dat ook niet zoveel meer uitmaken denk je niet ;) Bovendien, het enige wat er werd gebracht is dat er een testfirmware komt - maar niet als officiele mededeling van Ziggo. Daar kan je verder niet zoveel recht aan ontlenen.

Het zijn redelijk wat verschillende netwerken dus ik kan me voorstellen dat het niet overal tegelijk beschikbaar komt.

G.bruiker
6 oktober 2009, 23:43
Dat is wel heel snel met je conclusie, wacht het nog een paar dagen af zou ik zeggen - na 2 jaar geen firmware update zal dat ook niet zoveel meer uitmaken denk je niet ;) Bovendien, het enige wat er werd gebracht is dat er een testfirmware komt - maar niet als officiele mededeling van Ziggo. Daar kan je verder niet zoveel recht aan ontlenen.

Het zijn redelijk wat verschillende netwerken dus ik kan me voorstellen dat het niet overal tegelijk beschikbaar komt.

Je begrijpt me verkeerd,het werd aangekondigd als een test via een speciaal testnetwerk zodat "gewone" mensen niet bij die test firmware konden.
Nu is de firmware dus voor iedereen bereikbaar en is er dus geen sprake van een test,dat bedoelde ik.
Wij weten dat het testfirmware is,maar mensen die dit forum niet volgen en de update proberen,weten niet dat ze een testversie binnen halen waar problemen in kunnen zitten.
Die weten niet dat het test firmware is, oh een upgrade, lekker effe installeren.
Zo zou het niet gaan,zo was het niet aangekondigd.

movado
7 oktober 2009, 01:48
Weet heel goed waar ik de optie kan vinden,maar in Casema gebied is ie niet selecteerbaar.

Ik ben ook enthousiast gaan kijken, maar ook hier (PC 4824) is de functie software opwaarderen nog niet beschikbaar. Maar ik zal het eens proberen door het kastje een paar uur uit te hebben staan... Misschien dat dat scheelt...

henklbr
7 oktober 2009, 06:43
Ben wel benieuwd naar de paar mensen die geen lipsync problemen hadden in eerdere posts.

Ik had geen problemen met lipsync op NL1-2-3 HD (wel af en toe op Eurosport HD), maar deze zijn na de update ook over! :applause:

maceddy
7 oktober 2009, 09:04
Bij mij was de nieuwe software wel beschikbaar, maar de download ging 8 minuten duren.. Dat kwam mij op dat moment niet uit hehe...

Zal het vanavond eens proberen.

Jean
7 oktober 2009, 09:20
Bye bye lipsync! Anoniem tis gelukt. Zowel op nl 1,2,3 als op eurosport. Op die laatste nu tennis waar je de bal ziet opslaan op hetzelfde moment dat je het geluid ervan hoort. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. :)

buisj
7 oktober 2009, 09:50
Wordt deze software ook in het oud-Multikabel gebied beschikbaar gesteld ?

krekel
7 oktober 2009, 09:56
Zoals al eerder vermeld zijn na de update de lipsync problemen over. :applause:
Wel heb ik ook het probleem dat het geluid zachter is op Ned. 1,2,3 HD in vergelijking met alle andere zenders. Dit was overigens ook voor de update al zo. Ik moet de versterker fors harder zetten op Ned. 1,2 en 3 HD.
Op zich niet zo`n probleem, alleen lastig wanneer je zapt dat het geluid de speakers "uitknalt" wanneer je van Ned. 1,2 of 3 naar andere zender zapt.

G.bruiker
7 oktober 2009, 09:59
Zoals al eerder vermeld zijn na de update de lipsync problemen over. :applause:
Wel heb ik ook het probleem dat het geluid zachter is op Ned. 1,2,3 HD in vergelijking met alle andere zenders. Dit was overigens ook voor de update al zo. Ik moet de versterker fors harder zetten op Ned. 1,2 en 3 HD.
Op zich niet zo`n probleem, alleen lastig wanneer je zapt dat het geluid de speakers "uitknalt" wanneer je van Ned. 1,2 of 3 naar andere zender zapt.
Daarom heb ik het geluid maar weer op PCM staan ( humax)

Frank-NL
7 oktober 2009, 10:04
Je begrijpt me verkeerd,het werd aangekondigd als een test via een speciaal testnetwerk zodat "gewone" mensen niet bij die test firmware konden.
Nu is de firmware dus voor iedereen bereikbaar en is er dus geen sprake van een test,dat bedoelde ik.
Wij weten dat het testfirmware is,maar mensen die dit forum niet volgen en de update proberen,weten niet dat ze een testversie binnen halen waar problemen in kunnen zitten.
Die weten niet dat het test firmware is, oh een upgrade, lekker effe installeren.
Zo zou het niet gaan,zo was het niet aangekondigd.

Ja ik ben het met je eens dat er weinig test aan is zo, waarschijnlijk zijn ze dan toch overtuigd van de kwaliteit van deze firmware. Aangezien Caiway 'm r ook al op heeft staan en ik nergens iets heb gelezen over problemen na updaten.

Ik ben zeer benieuwd in ieder geval, ik heb zelf nog een ander probleem op NED3HD en wellicht dat deze firmware daar ook invloed op heeft.

-edit- Ben ook nieuwsgierig of er een changelog is, maar ik verwacht niet dat we dat ooit te zien krijgen.

ArChie
7 oktober 2009, 10:35
Ik hoop dat de oud casema mensen ook snel mogen meedoen,vind het wel een beetje jammer want juist mensen met wat meer technische kennis,zoals bijvoorbeeld Archie,kunnen nu dus niet meedoen.
Ik beschik niet over een Samsung DCB-H360R, dus kan ik sowieso niet mee testen. Ik vind het echter wel vreemd dat deze test beperkt wordt tot het Ziggo/@Home gebied. In eerste instantie werd immers door een Ziggo medewerker aangegeven dat de problemen met de DCB-H360R helemaal niet zouden spelen in Ziggo/@Home gebied en zich voornamelijk voordeden in Ziggo/Casema en Ziggo/Multikabel gebied. Als dat echt zo was, waarom ligt de nadruk van het testen van de nieuwe firmware voor de DCB-H360R dan niet op de Ziggo/Casema en Ziggo/Multikabel gebieden? Het lijkt mij dan het meest zinvol om juist in die gebieden te testen om een goed beeld te krijgen of de firmware update echt helpt.

G.bruiker
7 oktober 2009, 10:42
Zojuist nog een scan gedaan,maar in het oud Casema gebied is de update niet beschikbaar terwijl ik 2 van deze samsungs heb staan om ze te testen,die beiden het probleem hebben.
Jammer, ik hoop dat het nog in het Casema gebied gaat komen want zoals Archie al zei de meeste problemen zijn juist in dit netwerk en er was door anoniem gezegd dat de software voor iedereen beschikbaar zou zijn.
Het is jammer,want met 1 had ik de gok wel willen wagen.

maner
7 oktober 2009, 11:23
Zojuist gekeken of de update beschikbaar is, maar hier in Amersfoort nog niet. Waarom niet overal tegelijk?

G.bruiker
7 oktober 2009, 11:33
Zojuist gekeken of de update beschikbaar is, maar hier in Amersfoort nog niet. Waarom niet overal tegelijk?
Om de een of andere reden is de update niet beschikbaar in het oude Casema gebied.
Vermoedelijk omdat anoniem in de regio van @home werkzaam is was het blijkbaar voor hem mogelijk om het in dat deel van het netwerk online te zetten maar is bewust of onbewust ervoor gekozen het niet in het Casema gebied te doen.
Ik dacht dat Ziggo ondertussen een was,maar er is nog steeds een fisieke scheiding tussen beide netwerken.

joopdevries
7 oktober 2009, 11:39
Gisteravond de update geinstaleerd, en ik wordt er blij van. Lipsync lijkt te zijn opgelost, zappen tussen HD zenders lijkt iets langzamer te gaan (langer zwart beeld), maar ik neem aan dat er extra tijd nodig is om beeld en geluid in sync te krijgen. :applause:

remsy
7 oktober 2009, 12:14
Zojuist de update geinstalleerd en het probleem met lip sync is verholpen!! :)

G.bruiker
7 oktober 2009, 14:23
Zojuist even gebeld met de klantenservice van Ziggo.
Waarom er voor Casema klanten geen upgrade mogelijkheden waren.
Had ik beter niet kunnen doen,want er was geen Casema gebied meer,alles was ziggo.
Alle software was te downloaden via de Ziggo page.
Mja.. geprobeerd uit te leggen dat het zo niet werkt,waarna de opmerking kwam, als u het beter denkt te weten moet u dat vooral doen en de verbinding werd verbroken.

Daar had je dus niets aan.

modedit : offtopic reactie op negatieve waardering verwijderd, issue is ook gemeld in http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showpost.php?p=211996&postcount=128 daar loopt reeds een discussie over het gebruik/misbruik van het reputatie systeem.

ArChie
7 oktober 2009, 14:42
Waarom er voor Casema klanten geen upgrade mogelijkheden waren.
Had ik beter niet kunnen doen,want er was geen Casema gebied meer,alles was ziggo.
Alle software was te downloaden via de Ziggo page.
Mja.. geprobeerd uit te leggen dat het zo niet werkt,waarna de opmerking kwam, als u het beter denkt te weten moet u dat vooral doen en de verbinding werd verbroken.

Triest. En aan dit soort Ziggo medewerkers moeten wij dan (technische) problemen melden in de hoop dat zij kunnen inschatten of een probleem bij de klant danwel bij Ziggo zit.

jvgastel
7 oktober 2009, 15:42
Anoniem (en andere) bedankt!!! Het bekt weer als vanouds.

Wil je nog een toelichting geven op wat er nu precies is aangepast zonder al te technisch te worden. Denk dat er wel een aantal mensen zijn die hierin zijn geinteresserd.

G.bruiker
7 oktober 2009, 15:50
Zujuist wel iemand van de juiste afdeling bij Ziggo gesproken en hij zou er voor zorgen dat de upgrade ook voor de oud casema gebruikers online zou komen,dit is ook inmiddels gebeurd.

Visitor1967
7 oktober 2009, 16:00
Nieuwe software is inderdaad beschikbaar (Zeist, voormalig Casema), ben het nu aan het installeren :applause:

Visitor1967
7 oktober 2009, 16:09
De software was in no time geïnstalleerd en... de lip-synch problemen zijn opgelost! Op alle HD-kanalen (incl. Film1 HD) spoort het geluid helemaal perfect met het beeld :pompom:

Pio
7 oktober 2009, 16:09
Zujuist wel iemand van de juiste afdeling bij Ziggo gesproken en hij zou er voor zorgen dat de upgrade ook voor de oud casema gebruikers online zou komen,dit is ook inmiddels gebeurd.

Drammer!!! :thumb up:.

Het komt toch allemaal neer op -een gebrek aan- interne communicatie.

Frank-NL
7 oktober 2009, 16:16
Nice! Gelijk even testen zo als ik thuis ben :)

G.bruiker
7 oktober 2009, 16:21
Drammer!!! :thumb up:.

Het komt toch allemaal neer op -een gebrek aan- interne communicatie.
Ik was gewoon pissig dat ik zo te woord werd gestaan,heb ook gevraagd of gesprekken opgenomen werden maar ik was per ongeluk nu bij hem terecht gekomen en dat was een hogere lijn of zoiets,hou er gewoon niet van als ze je zo afschepen.
Anyway veel plezier en wie een donatie voor de telefoonkosten wil doen,druk maar op mijn weegschaaltje ;)

I can have it all !

movado
7 oktober 2009, 16:25
Ook in Breda beschikbaar, net gedownload... Geeft aan dat dit 10min. zou duren, maar zo lang heeft het zeker niet geduurd.

Ben nu Pauw en Witteman aan het kijken... en ziet er goed uit (qua lipsynch dan :lol:). Ik ga vannacht of morgenochtend nog even naar tennis op Eurosport HD en straks een film op Film 1 HD kijken. Als dat ook goed uitvalt is het extra HD pakket eindelijk zijn geld waard...

drabbe
7 oktober 2009, 16:38
ook in Breda een succes na het updaten.
Goed gedaan Ziggo

oneway
7 oktober 2009, 16:39
Anoniem (en andere) bedankt!!! Het bekt weer als vanouds.

Wil je nog een toelichting geven op wat er nu precies is aangepast zonder al te technisch te worden. Denk dat er wel een aantal mensen zijn die hierin zijn geinteresserd.

Hier vanuit Dn Haag ook een goed bericht,ut draait weer :pompom::pompom::pompom::pompom: en dank voor alles aan Anoniem en vele anderen die het probleem direct hebben aangepakt :schater::schater::schater::schater::schater::scha ter:

Kunnen ze bij de helpdesk nog wat leren :evil::evil::evil:

Pio
7 oktober 2009, 16:49
Ik was gewoon pissig dat ik zo te woord werd gestaan,heb ook gevraagd of gesprekken opgenomen werden maar ik was per ongeluk nu bij hem terecht gekomen en dat was een hogere lijn of zoiets,hou er gewoon niet van als ze je zo afschepen.
Anyway veel plezier en wie een donatie voor de telefoonkosten wil doen,druk maar op mijn weegschaaltje ;)

I can have it all !

Ik heb het al eerder gepost maar ik kon volgens de Samsung helpdesk de decoder ergens tussen mijn billetjes stoppen. Het lag 100% zeker niet aan de decoder volgens deze medewerker.

Vreemd is wel dat ze zelf ophangen want meestal verzoeken ze de klant om op te hangen.

G.bruiker
7 oktober 2009, 17:46
Ik heb het al eerder gepost maar ik kon volgens de Samsung helpdesk de decoder ergens tussen mijn billetjes stoppen. Het lag 100% zeker niet aan de decoder volgens deze medewerker.

Vreemd is wel dat ze zelf ophangen want meestal verzoeken ze de klant om op te hangen.
Moet oppassen anders ga ik teveel offtopic,deze medewerker was zo overtuigd van zijn eigen gelijk dat ie ook blijkbaar vond dat ie zelf wel mocht ophangen.

En om toch een duit in het zakje te doen,het lipsync probleem lijkt ook op mijn ene decoder nu weg te zijn,ik durf de andere nog niet te upgraden want ik baseer het op 10 minuten kijken en Film1 HD waar ik ook grote problemen had,had geen uitzending.
Wel ervaar ik een duidelijk zachter volume (net als bij de humax 5000) bij Ned 1,2 en 3 en heb ik nu op 3 ook de artefacts gezien,een grote golvende lijn onder in het beeld.
De ARD en andere Dolby zenders zijn wel hard,dus er lijkt me ook in het aangevoerd signaal een probleem te zitten.

hmolen
7 oktober 2009, 22:49
Heb het er nu een paar uur opstaan en heb alleen maar naar HD kanalen gekeken en ik moet zeggen, alle HD kanalen die ik heb (tijdelijk allemaal) hebben geen last van lip sync problemen meer !!!!
We hebben er ff op moeten wachten, maar het resultaat is uitstekend !!
Perfect werk en nu ga ik met vertrouwen dit weekend ook naar het Arris modem upgraden en zien of ik de 50Mb ook ga halen.
Vertrouw er nu wat meer op.

Ziggo (anoniem en allen die er aan mee gewerkt hebben)......
bedankt !:applause::applause::applause:

H.

brug
7 oktober 2009, 23:19
Ook hier opgelost, al heeft het wel te lang geduurd.

maceddy
8 oktober 2009, 09:26
Updateje gedraaid gister en krijg nou niks! Het is nu goed!!

Nu nog even de zenders op 1,2,3 en dan zijn we nog blijer!
Laat RTL HD maar komen!

Frank-NL
8 oktober 2009, 09:36
Ik las op tweakers dat bij iemand ook die zenders nu goedgezet waren, kan iemand dat bevestigen? Ik gebruik zelf een favorietenlijst omdat ik die Ziggo indeling echt 3x niks vind.

maceddy
8 oktober 2009, 10:05
Ik las op tweakers dat bij iemand ook die zenders nu goedgezet waren, kan iemand dat bevestigen? Ik gebruik zelf een favorietenlijst omdat ik die Ziggo indeling echt 3x niks vind.

Bij mij stond na de update Ned 1,2,3 HD nog steeds op 71,72 en 73...

G.bruiker
8 oktober 2009, 10:05
Nee hoor.. zenders staan nog steeds op 71,72 en 73 (HD)

movado
8 oktober 2009, 10:19
Na mijn initiele enthousiasme, voor de zekerheid gisteravond veel HD gekeken en heb nu het tennis op Eurosport HD opstaan.

I Love It!!!

De wereld draait door in perfecte synch, op Film 1 HD een film gekeken zonder te ergeren en nu bij het tennis kan ik niet meer voorspellen of een bal in of uit gaat, omdat het geluid gelijk loopt!

jammer dat het zo lang heeft moeten duren (we hebben de decoder nu anderhalf jaar), zonde van de paar nieuwe kabels (optische) die we op aanraden van "experts" hebben moeten kopen, maar nu werkt het in ieder geval...

Bedankt voor de inzet van Anoniem... en natuurlijk alle mensen die hier een klacht hebben neergelegd, zodat het uiteindelijk toch serieus genomen werd....

kamphajm
8 oktober 2009, 23:27
Bij mij zijn de lipsyncproblemen op NL1/2/3 HD nu ook voorbij. Bedankt voor alle inspanningen, Anoniem! Eindelijk...

Jean
15 oktober 2009, 21:26
Ik heb sinds de firmware update redelijk vaak dat het geluid wegvalt en van die gekleurde blokken op de zenders die ik kijk, nl 1 en 3 hd.

Peerke
16 oktober 2009, 15:01
Hier in Goirle (regio Tilburg) ook na de update nog geluid dat af en toe voor een seconde wegvalt. Lipsync lijkt opgelost.

TVdigitaal
16 oktober 2009, 16:12
Hier in Goirle (regio Tilburg) ook na de update nog geluid dat af en toe voor een seconde wegvalt. Lipsync lijkt opgelost.

@Peerke:

A.u.b. even goed zoeken/lezen op dit forum.

In dit topic staat de info over het wegvallen van het Dolby digital geluid op Ned 1,2&3Hd : http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?p=216286#post216286.

Laat in dit topic ook even weten of je het NU nog merkt op Ned3 Hd.

Voor Ned3 HD is in Hilversum een aanpassing gedaan ben daarom benieuwd of je verschil merkt.

Jean
16 oktober 2009, 16:40
Als jij goed leest zie je dat ik het heb over wegvallen van geluid *na de update voor de lipsync* (en verdere artefacts), dus heeft in principe niets met dat topic te maken.

A.u.b. even goed lezen op dit forum.
In dit topic staat de info over het wegvallen van het Dolby digital geluid op Ned 1,2&3Hd : http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?p=216286#post216286

Laat in dit topic ook even weten of je het NU nog merkt op Ned3 Hd.

Jean
16 oktober 2009, 17:54
En volgens mij had ik het tegen jou.
Alleen de mensen met de makkelijke vragen beantwoorden, cq vertellen dat wij degene zijn die fout zijn, kennen we onderhand wel.

egbert_se
16 oktober 2009, 20:35
Hier in Zoetermeer nog geen update beschikbaar. Wat is de versie van de update? Ik heb de H380R sinds september en heb versie 00/00/006 o.i.d.
Aanvankelijk had ik geen problemen met het geluid maar dat zal zijn geweest omdat ik toen een HD ready tv erop aangesloten had. Inmiddels een Full HD aangeschaft en prompt kwamen de problemen.
Egbert

Rob7
16 oktober 2009, 21:33
Hier in Zoetermeer nog geen update beschikbaar. Wat is de versie van de update?
Hier in Sittard-Geleen ook niet.

G.bruiker
16 oktober 2009, 21:52
Er is geen update,er is iets aan het geluid gebeurd op ned 3 HD.
Als dat in orde is,worden 1 en 2 aangepakt, iets verder terug lezen aub !
Zie: http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?p=216286#post216286

egbert_se
16 oktober 2009, 22:58
Ik zou als ik jou was ook maar even iets verder terug lezen. Hier gaat het over vertraging in geluid en niet over hickups waar jij naar toe verwijst.

G.bruiker
16 oktober 2009, 23:10
Ik zou als ik jou was ook maar even iets verder terug lezen. Hier gaat het over vertraging in geluid en niet over hickups waar jij naar toe verwijst.
Ik geef het op... Waar ik naar verwijs staat exact 1 bladzijde eerder.
Er is voor de Samsung 360 een upgrade welke in de firmware sectie van het menu van de decoder staat.
Die upgrade is er al een tijdje.
Omdat er ook nog problemen waren met het geluid in de vorm van hickups heeft tv digitaal hier in dit topic een link geplaatst ( welke ik noemde) met een oplossing die in hilversum zelf aan het geluid is gemaakt op Nederland 3.
Hij vraagt daarin ook om problemen te melden.
Als er geen problemen zijn wordt die aanpassing ook op Nederland 1 en 2 gemaakt.
Wat snap je hier niet aan ?

henklbr
17 oktober 2009, 10:35
Indeed; de bekende klok & klepel . . .

Iets gehoord/gelezen, maar de gehele topic lezen :!::!::!::evil::evil::evil:

@Anoniem:
Is er al iets meer bekend, wanneer firmware 134 beschikbaar wordt gesteld (HD-kanalen van 71-72-73 naar 1-2-3)?

anoniem
17 oktober 2009, 11:18
Indeed; de bekende klok & klepel . . .

Iets gehoord/gelezen, maar de gehele topic lezen :!::!::!::evil::evil::evil:

@Anoniem:
Is er al iets meer bekend, wanneer firmware 134 beschikbaar wordt gesteld (HD-kanalen van 71-72-73 naar 1-2-3)?

Als ik met de nog uit te voeren testen door ziggo en irdeto rekening houd, dan verwacht ik de software 'pas' medio november.

JanL.
4 november 2009, 09:29
Het is dan nog wel geen medio november, maar is er al iets te melden over de status / voortgang :?: :sleep:

Anoniem :roll: :?:

ber000000-6
22 november 2009, 15:05
pcies, tis eind november.
we want more :P

berrie.

anoniem
22 november 2009, 20:24
De software dient alleen nog door irdeto te worden getest. Ik hoop dat dit in de komende weken nog zal plaatsvinden zodat de software in december gereleased kan worden.

ber000000-6
28 november 2009, 19:31
fijn, wachten we nog even, anders komen we langs.

berrie.

JanL.
19 december 2009, 13:30
December zit er ook al weer bijna op......:sleep:

henklbr
19 december 2009, 15:50
December zit er ook al weer bijna op......:sleep:

Geduld is een schone zaak:

Beter eerst goed getest, dan ongeteste firmware en straks weer een update! :wink:

JanL.
28 december 2009, 10:51
Ik heb sinds enkele weken mijn 3 jaar "oude" 42" 50Hz Sharp LCD vervangen door een 46" 100Hz RGB backlight LED Sony LCD (KDL-46X4500).
Beeld technisch een enorme stap vooruit (volgens mij het mooiste beeld dat je op dit moment kunt kopen) :grin:
Allereerst moest ik gelijk de geluidsvertraging in mijn Humax 5050C, die met HDMI via mijn versterker aan de Sony zit, van ± 140 ms naar ± 340 ms verzetten om het beeld en het geluid een beetje gelijk te krijgen. Blijkbaar is de Sony LCD veel meer tijd bezig met het rekenen aan het beeld dan de Sharp.
Dit werd nog eens bevestigd toen ik mijn eerste DVD, Denon 3910 ook via mijn versterker, op de Sony bekeek. Tot dan toe had ik nooit het probleem dat beeld en geluid bij DVD niet gelijk liepen. Bij de Sony dus wel! Ik heb in mijn Denon AVC-A11XV versterker de geluidsvertraging voor DVD ook op ± 200 ms moeten zetten.
Tot zover allemaal wel te doen.

Sinds deze LCD wissel moet ik nu echter elke dag / avond mijn geluidsvertraging meer dan één keer bijstellen, afhankelijk naar welke zender ik kijk, wat erg vervelend begint te worden.
Blijkbaar is er dagelijks een ander looptijd verschil tussen het beeld en geluid bij de NED HD 1,2,3 en ook de andere HD zenders. Dit is vooral erg duidelijk / storend bij b.v. het 20 uur NOS journaal. Blijkbaar let ik er nu ongewild ook meer op dan voorheen :sad:
Daarnaast heb ik ook de indruk dat de Sony minder (reken)tijd nodig heeft voor de SD zenders. Terwijl alle SD zenders door de Humax naar 1080i omgezet worden. Dus als ik van een HD naar een SD zender schakel moet ik daarna ook weer gelijkt het menu van de Denon versterker in, omdat ik hier de geluidsvertraging per ms in kan stellen (de 20 ms stappen in de Humax zijn te groot om beeld en geluid gelijk te krijgen).

Graag zou ik weten of anderen dit soort looptijd verschillen tussen de zenders (HD-HD en HD-SD) ook ervaren en hoe zij daar mee omgaan.
Ook andere tips, of ervaringen met deze Sony LCD, om dit mogelijk wat te verbeteren zijn zeer welkom.
Misschien is dit gedoe wel de prijs die ik moet betalen om naar het best mogelijke beeld te kijken. Maar eigenlijk zou dit toch allemaal niet nodig moeten zijn.....:cry::evil:

CeeS
28 december 2009, 11:20
Blijkbaar is er dagelijks een ander looptijd verschil tussen het beeld en geluid bij de NED HD 1,2,3 en ook de andere HD zenders.

Ik denk dat de looptijd op de 'uitzending' niet zal verschillen, maar de 'verwerktijd' in je TV en in je audio-versterker zullen wel afhankelijk zijn van de bitrate en per soort uitzending anders kunnen zijn. Als de verwerktijd niet 'vast' is zul je de 'aanpas' tijd dus telkens moeten wijzigen.

Als vroeger het 'verschil' wel constant was en nu dus niet meer, lijkt me dat dit verschil niet door je audioversterker komt, maar door je TV die met bepaalde kanalen meer tijd nodig heeft (HD?) dan andere kanalen waardoor het verschil gaat varieren.

Als je het geluid via je TV laat lopen (geluid uit de speakers van de TV), compenseert de TV het tijdverschil dan wel automatisch ? En maakt het in dat geval nog uit of je HDMI vanuit de 5050 rechtstreeks naar je TV laat lopen of via je versterker ?

In elk geval lijkt me dit geen probleem met het Ziggo-signaal te zijn, maar puur de verwerking in je video en audio apparaten.

Rob7
28 december 2009, 11:22
Ik heb sinds enkele weken mijn 3 jaar "oude" 42" 50Hz Sharp LCD vervangen door een 46" 100Hz RGB backlight LED Sony LCD (KDL-46X4500).
Beeld technisch een enorme stap vooruit (volgens mij het mooiste beeld dat je op dit moment kunt kopen) :grin:
Daar ben ik het dus, als eigenaar van een KDL-52Z5500, absoluut niet mee eens. Jouw keus was ook mijn eerste keus maar werd me door Sony afgeraden omdat zijn opvolger duidelijk beter was/zou zijn. Waarom een oud model kopen als het nieuwe al in de winkel staat (en nog een stuk goedkoper ook).

JanL.
28 december 2009, 16:26
Daar ben ik het dus, als eigenaar van een KDL-52Z5500, absoluut niet mee eens. Jouw keus was ook mijn eerste keus maar werd me door Sony afgeraden omdat zijn opvolger duidelijk beter was/zou zijn. Waarom een oud model kopen als het nieuwe al in de winkel staat (en nog een stuk goedkoper ook).

Het was slechts mijn mening, daar mag jij / iedereen het niet mee eens zijn hoor :lol:
Alleen vanuit een stukje techniek geredeneerd, local dimming RGB LED backlight, zou deze LCD in ieder geval tot de best preterende moeten (kunnen) horen. Dit wordt overigens uitgebreid bevestigd door (internationale) reviews die je kunt vinden.
Ik heb nog geen beter beeld gezien bij direct vergelijken en bij wat ik herinner gezien te hebben. En geloof me dat ik veel (rond) gekeken heb voordat ik tot een besluit gekomen ben.
Ook hoeft nieuwer niet per definitie beter te zijn ......:wink:. Ik laat me meestal niet leiden door wat een fabrikant zegt, maar kijk zelf wel wat ik mooier vindt.
Het feit dat jou LCD geen (RGB) LED backlight en local dimming heeft maakt het per definitie moeilijker om echt zwart goed weer te geven. Dit wordt door (bijna) iedereen onderkend.
Tja, de prijs blijft natuurlijk iets wat iedereen zelf uit moet maken hoeveel geld men voor welke kwaliteit uit wil / kan geven. Die van mij kost nu minder dan de helft van de advies prijs en is daarmee gelijk aan jou type in 46". Met volgens mij een betere techniek erachter.

Het belangrijkste blijft echter dat ieder voor zichzelf uit kan / mag maken wat hij / zij het mooiste vindt en daar vooral van geniet......:oyeah:

JanL.
28 december 2009, 16:45
Ik denk dat de looptijd op de 'uitzending' niet zal verschillen, maar de 'verwerktijd' in je TV en in je audio-versterker zullen wel afhankelijk zijn van de bitrate en per soort uitzending anders kunnen zijn. Als de verwerktijd niet 'vast' is zul je de 'aanpas' tijd dus telkens moeten wijzigen.

Als vroeger het 'verschil' wel constant was en nu dus niet meer, lijkt me dat dit verschil niet door je audioversterker komt, maar door je TV die met bepaalde kanalen meer tijd nodig heeft (HD?) dan andere kanalen waardoor het verschil gaat varieren.

Als je het geluid via je TV laat lopen (geluid uit de speakers van de TV), compenseert de TV het tijdverschil dan wel automatisch ? En maakt het in dat geval nog uit of je HDMI vanuit de 5050 rechtstreeks naar je TV laat lopen of via je versterker ?

In elk geval lijkt me dit geen probleem met het Ziggo-signaal te zijn, maar puur de verwerking in je video en audio apparaten.

Cees,
Dank je voor je feedback. Ik ben bang dat je gelijk hebt. Zover ik heb kunnen vaststellen heeft de versterker geen invloed. Deze geeft het beeld door en voert daar geen (video) processing op uit. Het geluid wordt natuurlijk wel door de versterker geprocessed (DD of prologic II).
Alleen blijft het dan toch vreemd dat de Sony zo veel "last" (b)lijkt te hebben van de data input verschillen en dat de Sharp daar eigenlijk geen last van had :?:
Ook heb ik de Humax al eens op PCM gehad, maar dat maakte (toen) ook geen verschil.
Ik zal vanavond eens naar de TV speakers luisteren en dit vergelijken met 5.0 set.

Scenic
5 januari 2010, 14:45
Ik zie hier iedere keer weer de Samsung decoder opduiken die het lip-sync probleem naar voren brengt. Zou het daar niet aan kunnen liggen ? Ikzelf heb de Humax 5000c en deze geeft totaal geen problemen met Ned1,2,3 HD,Eurosport HD,Discovery HD,NGC HD en History HD. Wel is het mogelijk om de lip-sync eventueel in te stellen op de Humax van 0 tot 450 ms. Bij het afspelen van Blu-Ray discs had ik wel problemen, maar dat lag aan de Philips 47PFL8404H/12 ! Pixel HD, Digital Motion uitgezet via config-menu en ook dit probleem was uit de wereld (Misschien dat mensen daar iets aan hebben ?)

G.bruiker
5 januari 2010, 14:47
Op mijn samsung tv heb ik ook de waardes van de vertraging van het optische signaal moeten veranderen, op ned 1,2 en 3 HD is het geluid echter nog steeds uit sync.. ik kan dat nog verder gaan veranderen maar dan lopen alle andere zenders uit sync...

CeeS
5 januari 2010, 16:28
Op mijn samsung tv heb ik ook de waardes van de vertraging van het optische signaal moeten veranderen, op ned 1,2 en 3 HD is het geluid echter nog steeds uit sync.. ik kan dat nog verder gaan veranderen maar dan lopen alle andere zenders uit sync...

Ik neem aan dat je bedoelt dat het dan op een externe audioversterker uit sync loopt ? Toch niet op het in de TV ingebouwde geluid hoop ik ? Eigenlijk zou de TV dit 'per kanaal' moeten opslaan en niet globaal om goed te werken.

G.bruiker
5 januari 2010, 16:42
Ik neem aan dat je bedoelt dat het dan op een externe audioversterker uit sync loopt ? Toch niet op het in de TV ingebouwde geluid hoop ik ? Eigenlijk zou de TV dit 'per kanaal' moeten opslaan en niet globaal om goed te werken.
Het is dan op een externe versterker aangesloten geluid maar daar staat het altijd op.
Helaas is de toslink vertraging alleen globaal in te stellen en niet per kanaal en dan ook nog alleen via het service menu,alleen ik begrijp niet dat toen de HD uitzendingen met de olympische spelen er geen enkel probleem was met de publieke omroepen en dat nu steeds maar modderen is.
Ik heb het idee dat nu bij het upscalen door technicolor problemen ontstaan,of hoe dan ook.
Toen met de WK was het ook slecht, de olympische spelen in China waren fenomenaal,en nu opeens is er de ene na de andere ellende.
Maar je kan zien dat het NOB moet bezuinigen want je ziet ook regelmatig dat ze camera's met dode pixels gebruiken bij sommige opnamen...

CeeS
5 januari 2010, 16:56
alleen ik begrijp niet dat toen de HD uitzendingen met de olympische spelen er geen enkel probleem was met de publieke omroepen en dat nu steeds maar modderen is.
Ik heb het idee dat nu bij het upscalen door technicolor problemen ontstaan,of hoe dan ook.
Toen met de WK was het ook slecht, de olympische spelen in China waren fenomenaal,en nu opeens is er de ene na de andere ellende.

Als er verschil in geluidsvertraging "in de uitzending" zou zitten zou iedereen daar last van moeten hebben bij alle ontvangers. En dat is niet zo. Tenminste ik heb er geen last van met mijn 5050 en het geluid via de TV. Dus dat het door NOB/technicolor zou ontstaan verwacht ik niet. Wat wel kan is dat de TV of audio-versterker meer tijd nodig heeft voor de audio verwerking bij een andere kwaliteit geluidsstream of de TV bij een hogere bitrate en zo. Die bitrates en geluid zijn wel gewijzigd in de loop der tijd, waardoor een TV of versterker daar anders mee om kan gaan als die het niet goed bij kan sloffen. Maar die instelling zou dus in de firmware van de TV eigenlijk per kanaal moeten zitten om dit verschil te voorkomen. Misschien helpt een service verzoek bij Samsung om de firmware aan te passen ? (heb je de laatste firmware er al in zitten?)

G.bruiker
5 januari 2010, 17:04
Uiteraard heb ik de laatste firmware er in zitten,maar Samsung is daar erg log in, zo kan je ook nog steeds niet per kanaal ondertiteling kiezen, het is of aan op allemaal,of uit op allemaal.. en dan hebben we het over een serie 7 en 8 Led tv, dus ook niet een low budget instap modelletje..
De vertraging is ook niet continue,de ene keer wel,de andere keer niet,vaak bv tijdens het journaal, als de presentator praat heb je lipsync,maar bij een reportage niet, en op de andere HD kanalen heb ik het ook niet..

JanL.
11 januari 2010, 19:29
Uiteraard heb ik de laatste firmware er in zitten,maar Samsung is daar erg log in, zo kan je ook nog steeds niet per kanaal ondertiteling kiezen, het is of aan op allemaal,of uit op allemaal.. en dan hebben we het over een serie 7 en 8 Led tv, dus ook niet een low budget instap modelletje..
De vertraging is ook niet continue,de ene keer wel,de andere keer niet,vaak bv tijdens het journaal, als de presentator praat heb je lipsync,maar bij een reportage niet, en op de andere HD kanalen heb ik het ook niet..

Ja, dat zie ik bij mij ook dat de nieuwslezer in sync is en dat (sommige)reportages uit sync zijn :sad:
Overall gaat het bij mij de laatste dagen / week gelukkig beter met het geluid. De boel lijkt zich wat te stabiliseren :roll:. Ik heb nog maar een enkele keer de vertraging bij moeten stellen.
De hick-ups (ander topic) blijven echter nog steeds bij Ned HD :evil:

Bert V.
17 januari 2010, 17:52
Stand van zaken.
Humax 9200c ineens lipsynchronisatie problemen, dan weer wel en dan weer niet op de zelfde zenders met name, Nederland 1 en Net 5.
Met de Humax 5050c heb ik het opgelost, bij het inschakelen, door in het menu lipsynchronisatie op te roepen, die staat op 160 ms, dan is alles okay. Dit is, nog, niet op te slaan.
Wat ik wel heb gemerkt dat dit beter werkt dan lipsynchronisatie instellen via de receiver. Want de correctie werkt ook, in negatieve zin, op de zenders die wel goed zijn.

JanL.
2 februari 2010, 08:43
Stand van zaken.
Humax 9200c ineens lipsynchronisatie problemen, dan weer wel en dan weer niet op de zelfde zenders met name, Nederland 1 en Net 5.
Met de Humax 5050c heb ik het opgelost, bij het inschakelen, door in het menu lipsynchronisatie op te roepen, die staat op 160 ms, dan is alles okay. Dit is, nog, niet op te slaan.
Wat ik wel heb gemerkt dat dit beter werkt dan lipsynchronisatie instellen via de receiver. Want de correctie werkt ook, in negatieve zin, op de zenders die wel goed zijn.

Ik blijf het vreemd vinden dat ik op diverse plaatsen lees dat de Humax 5050C de geluidsvertraging niet vast zou houden :?::?.
Die van mij doet dat van het begin af aan prima :grin:.
Als ik naar het instel-menu ga voor geluidsvertraging staat de vorige waarde er nog keurig in. Elke aanpassing wordt gewoon vastgehouden als ik na wijziging het menu verlaat :!::applause:

Bert V.
2 februari 2010, 15:19
Ik blijf het vreemd vinden dat ik op diverse plaatsen lees dat de Humax 5050C de geluidsvertraging niet vast zou houden :?::?.
Die van mij doet dat van het begin af aan prima :grin:.
Als ik naar het instel-menu ga voor geluidsvertraging staat de vorige waarde er nog keurig in. Elke aanpassing wordt gewoon vastgehouden als ik na wijziging het menu verlaat :!::applause:

De waarde houdt hij inderdaad vast, het effect echter niet.

Scenic
3 februari 2010, 12:23
Meeste lipsynchronistaie-problemen komen toch vooral door de geavanceerde beeldtechnieken van de huidige TV`s ! Zet alle beeldopties voor upgrade-aktiviteiten van de TV op 0 (of uit) en er is niets meer aan de hand. Het gaat om het digitale en eventuele HD signaal, als dat goed is kan je alle beeldopties zoals bij Philips, de digital motion en pixel plus engines op stand o of uit zetten. Je hoeft bij een goed signaal de beeld versterkingen (ook Sony kan er wat van) niet aan te zetten. Geeft alleen maar problemen met synchronisatie van het geluid.

Bert V.
3 februari 2010, 17:59
Beeldverbeteraars en ander gedoe in die richting zijn ook niet mijn ding.
Ondanks dat had ik, met name met de Humax 9200C, erg veel problemen en met de Humax 5050C veel minder behalve met Film 1HD en moest dan telkens bij het inschakelen 120ms instellen.
Twee dagen geleden mijn Sharp LC-46LE700E een upgrade gegeven en in het menu is verschenen: audio uitgangsvertraging ja/nee.
De Humax 9200C totaal geen vertraging meer.
De Humax 5050C prima en kan zonder vertraging worden ingesteld.

bartdev
24 februari 2010, 12:40
ook ik heb een probleem als ik HDTV kijk. beeld en geluid lopen niet synchroon. heb een sony bravia kdl 32 W 4210 met een decoder DCB H360R van Samsung. Zit dit echt in de Samsung decoder.
Daarnaast vraag ik me af of mijn tv voorzien kan worden van een ziggo kaart aan de zijkant van mijn tv ondanks dat sony w 4210 niet is goed gekeurd/
graag jullie hulp

Soulmaster
24 februari 2010, 12:54
heb je al de software upgrade gedaan? werkt hier perfect nu na de upgrade