View Full Version : Klacht: Storing op RTL4-5-6

smaragd
13 mei 2009, 21:49
Sinds vorige week grote ontvangstproblemen met digitale ontvangst. Grootste problemen doen zich voor op:

RTL4
RTL5
SBS6
RTL7
Deze zenders zitten op frequentie 658.750 Mhz en hebben op al onze decoders (3 stuks) problemen: BER waarden fluctueren en HD decoder laat signaalsterkte van 69 / 70 zien. Gevolg: blokkerig beeld / geen signaal.

Ketnet/Canvas (freq. 666.750 Mhz) geeft geen signaal. Er zullen ongetwijfeld ook nog andere zenders in het pakket zitten die dezelfde problemen hebben.

Tevens hebben de Sport1 Extra kanalen (405 en 406 op 666.750 Mhz) geen signaal. Dit is overigens al veel langer een probleem. De andere Sport 1 kanalen zijn wel goed te ontvangen: deze zitten op een andere frequentie.

Ziggo klantenservice wijst bij telefonisch melden van de klacht altijd naar de klant: deze heeft zijn bekabeling niet op orde. Wat mij bevreemd is dat de klachten van de ene op de andere dag ontstaan terwijl er daarvoor geen problemen waren. Er zijn bovendien geen nieuwe apparaten (draadloze telefoons / routers etc) bijgekomen die mogelijk storing zouden kunnen geven.

Mijn postcode is 1625 RG. Heeft iemand suggesties voor dit hoogst irritante probleem?

Hans :cry:

Decibert
13 mei 2009, 22:46
Ziggo klantenservice wijst bij telefonisch melden van de klacht altijd naar de klant: deze heeft zijn bekabeling niet op orde.

Is ook niet vreemd, daar dit negen van de tien keer de oorzaak is. Jouw omschrijving van het probleem wijst ook in die richting: interferentie. En ze zullen ook pas aannemen dat het iets anders is als je het test.
Dus: decoder bij de buren proberen, decoder van de buren bij jou proberen, kabeltjes vervangen, decoder en tv zo dicht mogelijk bij het AOP zetten, afhankelijk wat van jou de simpelste manier is om dit te testen.
Als het signaal bij binnenkomst in orde is, werkt jouw decoder prima bij de buren, die van hun even slecht bij jou als je eigen, levert het vervangen van de kabeltjes beter beeld op of krijg je prima ontvangst als je de decoder en toestel naast het AOP zet. Is het andersom het geval, ligt het nu wel aan Ziggo.

Wat voor kabels gebruik je? Heb je ze allemaal nagelopen? Hebben ze metalen of plasticen aansluitingen? Zijn ze voorzien van het KabelKeur-keurmerk?

Dat zoiets uit het niets voorkomt, kan betekenen dat er iets niet meer goed aangesloten zit om wat voor reden dan ook, of dat er een nieuwe bron van interferentie bij is gekomen. Je sluit apparatuur in huis al uit, maar je weet niet of de buren toevallig Digitenne zijn gaan kijken, de grootste oorzaak van storingen op de kabel.

ArChie
13 mei 2009, 22:49
Je sluit apparatuur in huis al uit, maar je weet niet of de buren toevallig Digitenne zijn gaan kijken, de grootste oorzaak van storingen op de kabel.
Huh? Dus als de buren opeens Digitenne gaan kijken dan krijgen de buren van die buren last van interferentie? Verder gaat alles goed?

Decibert
13 mei 2009, 23:08
De bewoording betekent inderdaad iets anders dan wat ik bedoelde. De buren als in de buurt; is daar een zendmast in de buurt gekomen, dan ga je dat merken met slecht geďsoleerde kabels. En dat dan nog als (niet geweldig waarschijnlijk) voorbeeld, er kunnen een hoop bronnen van interferentie bijkomen.

CeeS
13 mei 2009, 23:10
Sinds vorige week grote ontvangstproblemen met digitale ontvangst. Grootste problemen doen zich voor op:

RTL4
RTL5
SBS6
RTL7
Deze zenders zitten op frequentie 658.750 Mhz en hebben op al onze decoders (3 stuks) problemen: BER waarden fluctueren en HD decoder laat signaalsterkte van 69 / 70 zien. Gevolg: blokkerig beeld / geen signaal.

Ketnet/Canvas (freq. 666.750 Mhz) geeft geen signaal. Er zullen ongetwijfeld ook nog andere zenders in het pakket zitten die dezelfde problemen hebben.

Tevens hebben de Sport1 Extra kanalen (405 en 406 op 666.750 Mhz) geen signaal. Dit is overigens al veel langer een probleem. De andere Sport 1 kanalen zijn wel goed te ontvangen: deze zitten op een andere frequentie.

Ziggo klantenservice wijst bij telefonisch melden van de klacht altijd naar de klant: deze heeft zijn bekabeling niet op orde. Wat mij bevreemd is dat de klachten van de ene op de andere dag ontstaan terwijl er daarvoor geen problemen waren. Er zijn bovendien geen nieuwe apparaten (draadloze telefoons / routers etc) bijgekomen die mogelijk storing zouden kunnen geven.

Mijn postcode is 1625 RG. Heeft iemand suggesties voor dit hoogst irritante probleem?

Toch lijkt het me een instralingsprobleem van de digitenne-zenders die in Hoorn staan. Die zenders staan redelijk midden in Hoorn met een vermogen van 6 kilowatt op 578MHz, 586MHz, 618MHz, 666MHz.
Dat zijn ook de frequenties waar jij geen signaal hebt, of zitten er vlak bij waardoor er toch interferentie kan ontstaan.

Het hoeft niet eens een slechte kabel van jezelf te zijn als je zeker weet dat dit wel goede spullen zijn die de problemen veroorzaakt, maar kan ook een niet goed afgemonteerde 'groene' kabel zijn in de aansluitdoos. Er zijn gevallen bekend waar de koperen buitenmantel niet goed aangedrukt zat in de aansluitdoos.

Je moet beginnen met alle antenne kabels los te halen uit het abonnee overname punt (AOP), daar waar de groene kabel het huis in komt op de eerste aansluitdoos. Ook je internet splitter als je die hebt er weg halen. Dan 1 digitale ontvanger daar aansluiten met een zo kort mogelijke goede kabel en kijken of de storing dan weg is. Is de storing dan nog aanwezig dan moet je een Ziggo monteur laten komen. Is de storing er dan niet, dan stuk voor stuk alles weer aansluiten, eerst alleen de internet splitter en steeds kijken of de storing terugkomt. In dat geval is dat stuk kabel wat er dan extra tussenzit de boosdoener.

Die TV zenders van digitenne zitten in de mast die naast de Kwantum staat trouwens (en dat is volgens je postcode tussen de 500 en 1000 meter van je huis af, en dan zijn 4 zenders met 6000 watt per stuk niet fijn voor storing....)

ArChie
13 mei 2009, 23:25

RTL4
RTL5
SBS6
RTL7

Je hebt hier de pech dat Ziggo om duistere redenen besloten heeft om alle frequenties in Ziggo/Multikabel gebied die boven de 514 MHz voor digitale TV Transport Streams gebruikt worden met 0.75 MHz te verschuiven waardoor er nu twee Transport Streams last hebben van die Digitenne zender voor de 666 MHz. Voorheen was er maar interferentie op één frequentie.

Bert_S
14 mei 2009, 08:52
Zelfde probleem gehad (ook 1625 postcode).
Omdat het bij mij om een Sony gaat had ik support van Klantenservice al bij voorbaat opgegeven.
Heb de kanalen opnieuw laten opzoeken en handmatig :cry: gesorteerd.
Eerst RTL4,57 en SBS, en een week later hetzelde verhaal, ditmaal vanwege het ontbreken van Ned 1,2, en 3.

Ach, waarom zou Ziggo dit aan zijn gebruikers moeten melden ? :cry:

mseegers
14 mei 2009, 09:33
Ach, waarom zou Ziggo dit aan zijn gebruikers moeten melden ? :cry:

Misschien omdat bij "brave" Ziggo-klanten de wijzigingen automatisch doorgevoerd worden. En bij de gevallen waarbij dat mislukt adviseert men om even de stroom van de decoder te halen, waarna het alsnog goed gaat.

Sluuz
31 juli 2009, 20:46
Ik heb het ook. Geen ontvangst op RTL4, 5, 7 en SBS6. Heel erg vervelend. Zeker omdat ze het soms wel doen, met een signaalsterkte van 100%. Op dit moment hebben ze weer allemaal een signaalsterkte van 0% en een BER waarde van [E6]00000 (geen idee wat dat inhoudt).

Alle andere zenders doen het prima, aan de kabel kan het niet liggen.

pvd
31 juli 2009, 23:32
Alle andere zenders doen het prima, aan de kabel kan het niet liggen.

Daar zou ik niet zo zeker van zijn.....

Probeer eens met een zo kort mogelijke kabel je decoder aan te sluiten op het AOP (waarschijnlijk in de meterkast). Als het beeld nu wel goed is ligt het waarschijnlijk toch aan de kabels. Ga dan te werk zoals eerder in dit topic reeds staat omschreven.

signaalsterkte van 0% en een BER waarde van [E6]00000

Signaalsterkte van 0 is uiteraard niet goed. De BER moet 0 zijn, dus dat lijkt me wel goed, maar bij een signaalsterkte van 0 % kan ik mij niet voorstellen dat de BER 0 is.

Zeker omdat ze het soms wel doen, met een signaalsterkte van 100%.

Dit wijst toch op een interferentieprobleem. Dit kan liggen aan bijvoorbeeld een mobiele telefoon, een digitenne mast, een magnetron, een router etc. Op het moment dat de zenders het goed doen is het "probleemveroorzakende apparaat" uitgeschakeld.
pvd

Sluuz
31 juli 2009, 23:44
Zojuist nogmaals goed getest en zodra ik vanaf Nederland 1 HD naar boven ga zappen (Ned. 1, Ned. 2, Ned. 3, RTL4), doen RTL4, 5, 7 en SBS6 het niet. Echter, als ik van bv Net5 naar beneden ga, en ik kom bij RTL7 aan, dan doen ineens al die zenders het wel. Met signaalsterkte van 100% en BER van 0. Er zijn dan geen apparaten aan of uit gegaan en het is echt willekeur omdat ik dus zelf kan "bepalen" of die zenders het wel of niet doen.

pvd
1 augustus 2009, 07:45
Dat is denk ik een decoder probleem.....

Ik heb ergens op dit forum gelezen dat het een aantal seconden duurt als je vanaf een HD-zender naar een SD-zender zapt. Probeer eens een minuutje of zo te wachten of er dan alsnog beeld verschijnt.

Pvd

Sluuz
11 augustus 2009, 15:32
Heel vreemd, maar een aantal dagen geleden was blijkbaar de testperiode voorbij en werden de zenders afgeschermd waarvoor ik niet betaal (dus de film1's, eredivisie's en al die regiozenders). Echter hadden ze dat niet helemaal lekker gedaan waardoor ik alleen nog maar NED1, 2 en 3 kon kijken. Ik heb toen gebeld en het zou binnen 48 (!!) uur in orde zijn. Uiteindelijk was het binnen 47 uur in orde, en wat blijkt, nu werken RTL4, 5, 7 en SBS6 ineens wel goed als ik vanuit NED1, 2 of 3 HD naar die kanalen toezap. Waar dat dus voorheen resulteerde in een "controleer kabel" foutmelding (E48 geloof ik), gaat het nu elke keer goed.

Kortom: bij het instellen van zenders bij Ziggo kunnen ze het misschien verhelpen.

EDIT: na een paar keer was het probleem weer terug...nog steeds soms geen RTL4 enzo...:sad:

HansHo
28 augustus 2009, 18:07
Zojuist nogmaals goed getest en zodra ik vanaf Nederland 1 HD naar boven ga zappen (Ned. 1, Ned. 2, Ned. 3, RTL4), doen RTL4, 5, 7 en SBS6 het niet. Echter, als ik van bv Net5 naar beneden ga, en ik kom bij RTL7 aan, dan doen ineens al die zenders het wel. Met signaalsterkte van 100% en BER van 0. Er zijn dan geen apparaten aan of uit gegaan en het is echt willekeur omdat ik dus zelf kan "bepalen" of die zenders het wel of niet doen.

Ik heb exact hetzelfde met de samsung HD 380. Iemand al een oplossing?

MichelD
9 september 2009, 13:21
Ik heb nu een goede dikke Coax kabel gekocht bij een speciaal zaak, en deze met goede connectoren van de Meterkast direct op het Aansluit punt van Ziggo gekoppeld, en over de grond naar de decode toe gedaan, en nog RTL4 5 enz. problemen.

Ook ik merk dat als ik voorbij net5 ga en weer terug blader naar beneden dat dan vaak sbs en andere zenders het weer doen.

Omdat ik net ziggo belde vanaf het werk adviseerde ze mij te bellen als ik thuis ben, ik zal zorgen dat ik er dan klaar voor ben en alles voorbereid heb.

Kabel tussen decoder en TV HDMI kabel van 20 euro.

Omdat ik hier lees over interferentie ga ik vanavond nog even proberen via een verlengsnoer de decode op een andere stroom groep aan te sluiten van mijn schuur. Daar zit de TV niet op, dus wellicht dat dit nog een ander resultaat geeft.

Ik zal mijn verdere tests in dit draadje vermelden... en hopelijk kom ik en dus mogelijk andere met dit probleem tot de oplossing.

Overigens heb ik ook af en toe blokkerige ontvangst met de 1,2,3 HD zenders, maar het lijkt alsof dit willekeurig is, ook wanneer ik de betere kabel gebruik is het probleem er. Maar 's ochtends is het rustiger... zou het met drukte op het kabel net te maken kunnen hebben? (Ik heb geen verstand van kabel signaal ben maar een IT'er)

Wordt vervolgt

Sluuz
9 september 2009, 13:46
Ik heb het idee dat het niet aan je bekabeling ligt, ondanks de foutmelding die je krijgt (controleer kabel). Ik heb er ook nog steeds last van.
De conclusie trek ik doordat áls het lukt om RTL4, 5, 7 of SBS aan de praat te krijgen, deze zenders het ook gewoon blijven doen. Hij is nog nooit weggevallen tijdens het kijken (als er verbinding was dus).

Ik heb dus het idee dat er in de decoder zelf het een en ander mis is. Er wordt niet goed geswitched tussen HD kanalen en SD kanalen.

Bullet NL
9 september 2009, 13:46
Ik heb nu een goede dikke Coax kabel gekocht bij een speciaal zaak, en deze met goede connectoren van de Meterkast direct op het Aansluit punt van Ziggo gekoppeld, en over de grond naar de decode toe gedaan, en nog RTL4 5 enz. problemen.

Ook ik merk dat als ik voorbij net5 ga en weer terug blader naar beneden dat dan vaak sbs en andere zenders het weer doen.

Omdat ik net ziggo belde vanaf het werk adviseerde ze mij te bellen als ik thuis ben, ik zal zorgen dat ik er dan klaar voor ben en alles voorbereid heb.

Kabel tussen decoder en TV HDMI kabel van 20 euro.

Omdat ik hier lees over interferentie ga ik vanavond nog even proberen via een verlengsnoer de decode op een andere stroom groep aan te sluiten van mijn schuur. Daar zit de TV niet op, dus wellicht dat dit nog een ander resultaat geeft.

Ik zal mijn verdere tests in dit draadje vermelden... en hopelijk kom ik en dus mogelijk andere met dit probleem tot de oplossing.

Overigens heb ik ook af en toe blokkerige ontvangst met de 1,2,3 HD zenders, maar het lijkt alsof dit willekeurig is, ook wanneer ik de betere kabel gebruik is het probleem er. Maar 's ochtends is het rustiger... zou het met drukte op het kabel net te maken kunnen hebben? (Ik heb geen verstand van kabel signaal ben maar een IT'er)

Wordt vervolgt

Wat voor type decoder heb je?
Welke waarde geeft je decoder aan voor het signaal kwaliteit
Is je BER- waarde 0? of loopt deze op/af?

Blokjes bij digitaal tv kijken wil vaak zeggen dat er toch iets aan de hand is met het signaal. Begrijp dat jij je decoder rechstreeks hebt aangesloten op het AOP? Maak je gebruik van een Radio/TV Filter?
Hoe lang is de kabel die je gebruikt? Je kan het beste gebruik maken van Hirschmann Koka 799 kabel met bij behoordende Hirschmann COAX connectoren.

Bullet NL
9 september 2009, 13:50
Ik heb het idee dat het niet aan je bekabeling ligt, ondanks de foutmelding die je krijgt (controleer kabel). Ik heb er ook nog steeds last van.
De conclusie trek ik doordat áls het lukt om RTL4, 5, 7 of SBS aan de praat te krijgen, deze zenders het ook gewoon blijven doen. Hij is nog nooit weggevallen tijdens het kijken (als er verbinding was dus).

Ik heb dus het idee dat er in de decoder zelf het een en ander mis is. Er wordt niet goed geswitched tussen HD kanalen en SD kanalen.

De zenders die jij aangeeft zitten in de zelfde bitstream op de zelfde ferquentie. Het kan dus zijn dat een externe bron hier op stoort. Dit is te verhelpen door gebruik te maken van goede kabel en componeten (www.kabelkeur.nl (http://www.kabelkeur.nl)) Wat je vaak ziet is dat de ferquenties die hoog in de band zitten (818Mhz, Carchannel e.d.) dat die het eerste beginnen te blokken bij teweinig signaal.
Jij schrijft dat de RTL zenders problemen geven, lijkt een externe bron die op je kabels stoort.

Sluuz
9 september 2009, 13:59
Het gaat om de Samsung H380. De signaalsterkte is van de zenders is als ik ze ontvang altijd 100%. De BER waarde is ongeacht of ik ze ontvang of niet altijd 0.

Ik maak gebruik van Hirschmann kabels en connectoren met KEMA keur welke niet in gekke bochten of iets dergelijks liggen. Ook leggen ze max. een afstand van 4 meter af, dus niet te lang.

Ook het feit dat wanneer er eenmaal contact is, dit contact niet meer verloren wordt, lijkt mij erop duiden dat er geen storingsbron is (dan zou het immers tijdens het kijken ook moeten wegvallen af en toe).

Bullet NL
9 september 2009, 14:02
Het gaat om de Samsung H380. De signaalsterkte is van de zenders is als ik ze ontvang altijd 100%. De BER waarde is ongeacht of ik ze ontvang of niet altijd 0.

Ik maak gebruik van Hirschmann kabels en connectoren met KEMA keur welke niet in gekke bochten of iets dergelijks liggen. Ook leggen ze max. een afstand van 4 meter af, dus niet te lang.

Ook het feit dat wanneer er eenmaal contact is, dit contact niet meer verloren wordt, lijkt mij erop duiden dat er geen storingsbron is (dan zou het immers tijdens het kijken ook moeten wegvallen af en toe).

Het klikt misschien vreemd, maar wanneer jij blokvorming hebt, en je draait de kabel in de decoder rond wat gebeurt er dan? Heb op een engels forum gelezen dat er H380 rond gaan met defecte coax aansluitingen.

Sluuz
9 september 2009, 14:05
ik heb totaal geen blokvorming. Op geen enkele zender. Alle zenders doen het altijd perfect (100% signaalsterkte, BER 0), behalve de RTL-en en SBS. Deze zenders doen het of helemaal goed (100% signaalsterkte, BER 0) of helemaal niet (zwart beeld met "controleer kabel", signaalsterkte 0% en BER 0).

Draaien aan de kabels heb ik al geprobeerd en werkt niet.

Het vreemde is ook dat wanneer je vanaf de NED 1, 2, 3 HD zenders doorzapt naar RTL4, de kans groter is dat hij zwart blijft dan wanneer je vanaf NET5 naar RTL7 zapt.

Bullet NL
9 september 2009, 14:14
ik heb totaal geen blokvorming. Op geen enkele zender. Alle zenders doen het altijd perfect (100% signaalsterkte, BER 0), behalve de RTL-en en SBS. Deze zenders doen het of helemaal goed (100% signaalsterkte, BER 0) of helemaal niet (zwart beeld met "controleer kabel", signaalsterkte 0% en BER 0).

Draaien aan de kabels heb ik al geprobeerd en werkt niet.

Het vreemde is ook dat wanneer je vanaf de NED 1, 2, 3 HD zenders doorzapt naar RTL4, de kans groter is dat hij zwart blijft dan wanneer je vanaf NET5 naar RTL7 zapt.

Verrek ik zie het, haal 2 discussies door elkaar in dit topic.
Jou probleem lijkt op een software fout, je hebt de laatste versie draaien in je decoder?

Sluuz
9 september 2009, 14:19
volgens mij wel. Hoe kan ik dat zien? Gaat dat updaten automatisch of moet ik dan zelf iets downloaden?

GolfTouch
9 september 2009, 15:46
volgens mij wel. Hoe kan ik dat zien? Gaat dat updaten automatisch of moet ik dan zelf iets downloaden?

Zie blz 20 van de handleiding (http://blob.ziggo.nl/dynamic/NL_HOME/PDF-UPLOAD/Handleiding_Samsung_DCB-H380R.pdf).

Sluuz
9 september 2009, 15:51
ik ga het vanavond proberen!

HansHo
9 september 2009, 18:02
Ik HAD hetzelfde probleem m.b.t. geen ontvangs RTL zenders. Maar na een dag of 2 was het over en is het probleem niet teruggekomen. Niets veranderd aan kabels e.d.
Wie weet was het een kwestie van warm draaien. Alles was namelijk nieuw.

rteerlin
26 september 2009, 20:43
ik ga het vanavond proberen!

Sinds afgelopen vrijdag heb ik het Ziggo Alles-In-1-Extra abonnement met een Samsung DCB-H380R ontvanger. Ik heb exact hetzelfde probleem
met RTL4, RTL5, SBS6 en RTL7.
Sinds 2007 heb ik Digitale Televisie van Casema met een SD Samsung ontvanger en in die tijd heb ik dit probleem nooit ondervonden.

Aan mijn coax bekabeling is niets gewijzigd. Alle componenten zijn
van Hirschman.

Ik heb dus sterk de indruk dat het aan de H380R ligt.
Ben benieuwd of een software update dit irritante probleem verhelpt.

rteerlin
27 september 2009, 11:15
Helaas heeft de software update het probleem niet verholpen.
Ik heb nu een workaround gevonden door snel heen en weer te zappen tussen Nederland 3 HD en RTL4.
RTL4 wordt dan vrij snel weer opgepakt.
Blijft hinderlijk...

Sluuz
28 september 2009, 09:20
Toch maar weer eens de helpdesk gebeld. Ik kreeg iemand aan de lijn en na het probleem te hebben uitgelegd, zei hij dat het resetten van de H380R het probleem zou moeten oplossen. Dus dat ding terug gezet naar de fabrieksinstellingen en opnieuw laten scannen, toen kwam er gelijk een softwareupdate mee dus ik was hoopvol gestemd. Echter werkt het nog steeds niet goed, terwijl de helpdeskmedewerker er 200% zeker van was dat dat de oplossing was.

Wordt er nu een beetje moe van.

roelheesakkers
30 september 2009, 00:20
ik heb sinds 2 dagen ziggo 3-in-1 met een HD decoder van samsung. Ik heb exact dezelfde problemen. geen rtl 4,5,6,7 en vaak bij het terug zappen wel. dan is ook de signaal sterkte ruim voldoende! overigens hier ook alles Hirschmann en erg kort gelijnd. Als storingen zo identiek zijn, geloof ik niet meer in "het probleem ligt bij de gebruiker"

vaan1979
18 oktober 2009, 19:15
Hallo,

Ik heb inderdaad precies dezelfde klachten (met DCB-H380R) en heb al een paar keer met ziggo gemaild, maar nog steeds geen oplossing. Bij ziggo zeggen ze steeds dat het aan een externe bron ligt zoals een dvd speler of speakers. Mijns inziens is dit de grootste larikoek, want als ik de decoder aansluit op het AOP heb ik nog steeds dezelfde problemen en bij het AOP is geen externe bron te bekennen. Ik wordt hier inmiddels goed chagrijnig van en weet hierop dus geen oplossing. Weet iemand inmiddels al wat meer???

hellehunde
19 oktober 2009, 19:34

RTL4
RTL5
SBS6
RTL7

Ik heb exact hetzelfde. Precies die zenders en ook nog een aantal andere verder op in het rijtje. Signaal van die zenders is heel zwak.
Ik gebruik de CI+ kaart van Ziggo met ondersteunde sony tv. Maar het beeld is dramatisch op deze zenders, gewoon niet naar te kijken. Het valt ook geregeld weg.

mesa57
19 oktober 2009, 19:52
@hellehunde :

Je quote het bericht van de topic starter.
Daar was al op gereageerd dat de storing door digitenne zou komen, heb je dat gelezen ?
Denk je dat bij jou dat ook het geval is ?

hellehunde
19 oktober 2009, 19:56
@hellehunde :

Je quote het bericht van de topic starter.
Daar was al op gereageerd dat de storing door digitenne zou komen, heb je dat gelezen ?
Denk je dat bij jou dat ook het geval is ?

Het kan toch niet zo zijn dat dat het probleem is. Van de een op de andere dag? Ik zal mijn buren eens checken.

GolfTouch
19 oktober 2009, 22:19
Het kan toch niet zo zijn dat dat het probleem is. Van de een op de andere dag? Ik zal mijn buren eens checken.

Dat kan helaas wel. Heb je al getest met een zo kort mogelijke kabel direct van je TV naar het AOP (abonnee overname punt) en goede metalen stekkers? Als je dan geen problemen meer hebt lijkt het toch een probleem binnenshuis te zijn.

Zie ook dit bericht. Uiteraard gaat de zender van Hoorn niet voor jou op.
Toch lijkt het me een instralingsprobleem van de digitenne-zenders die in Hoorn staan. Die zenders staan redelijk midden in Hoorn met een vermogen van 6 kilowatt op 578MHz, 586MHz, 618MHz, 666MHz.
Dat zijn ook de frequenties waar jij geen signaal hebt, of zitten er vlak bij waardoor er toch interferentie kan ontstaan.

Het hoeft niet eens een slechte kabel van jezelf te zijn als je zeker weet dat dit wel goede spullen zijn die de problemen veroorzaakt, maar kan ook een niet goed afgemonteerde 'groene' kabel zijn in de aansluitdoos. Er zijn gevallen bekend waar de koperen buitenmantel niet goed aangedrukt zat in de aansluitdoos.

Je moet beginnen met alle antenne kabels los te halen uit het abonnee overname punt (AOP), daar waar de groene kabel het huis in komt op de eerste aansluitdoos. Ook je internet splitter als je die hebt er weg halen. Dan 1 digitale ontvanger daar aansluiten met een zo kort mogelijke goede kabel en kijken of de storing dan weg is. Is de storing dan nog aanwezig dan moet je een Ziggo monteur laten komen. Is de storing er dan niet, dan stuk voor stuk alles weer aansluiten, eerst alleen de internet splitter en steeds kijken of de storing terugkomt. In dat geval is dat stuk kabel wat er dan extra tussenzit de boosdoener.

Op deze site: http://www.antenneregister.nl/www/tpl/frameset.html
kun je zien waar zenders bij jou in de buurt staan. Weet niet hoe actueel deze site is.

hellehunde
20 oktober 2009, 00:41
Dat kan helaas wel. Heb je al getest met een zo kort mogelijke kabel direct van je TV naar het AOP (abonnee overname punt) en goede metalen stekkers? Als je dan geen problemen meer hebt lijkt het toch een probleem binnenshuis te zijn.

Zie ook dit bericht. Uiteraard gaat de zender van Hoorn niet voor jou op.

Op deze site: http://www.antenneregister.nl/www/tpl/frameset.html
kun je zien waar zenders bij jou in de buurt staan. Weet niet hoe actueel deze site is.

De mast die in de buurt ligt ligt echt 5 km weg en die staat er al 50 jaar denk ik ;-)

hellehunde
20 oktober 2009, 00:43
[QUOTE=GolfTouch;217924]Dat kan helaas wel. Heb je al getest met een zo kort mogelijke kabel direct van je TV naar het AOP (abonnee overname punt) en goede metalen stekkers? Als je dan geen problemen meer hebt lijkt het toch een probleem binnenshuis te zijn.

Het probleem is ineens gekomen, eigenlijk na ingebruikname van mijn CI+ module.

GolfTouch
20 oktober 2009, 23:12
De mast die in de buurt ligt ligt echt 5 km weg en die staat er al 50 jaar denk ik ;-)

Maar op deze mast kan de zender voor Digitenne gezet zijn. Ik weet niet wat de afstanden zijn die van invloed kunnen zijn op de kabel.

Het probleem is ineens gekomen, eigenlijk na ingebruikname van mijn CI+ module.

Heb je al getest met de kabeloptie dat in mijn bericht en dat van CeeS staat?

hellehunde
21 oktober 2009, 14:17
Op mijn Humax werkt het prima overigens. Signaal is 50% maar kwaliteit 100%.
Op mijn Sony met CI+ werkt het dus niet lekker.

Jak
7 november 2009, 13:10
Maar op deze mast kan de zender voor Digitenne gezet zijn. Ik weet niet wat de afstanden zijn die van invloed kunnen zijn op de kabel.

Goede middag,

Ik woon in postcodegebied 1625NW op 200 mtr. afstand van de kpn (digitenne) antenne Dr Van Aalstweg. Alle zenders op 666,578 en 586 zijn door mij zins 2 november 2008 niet meer te ontvangen. Alle bekabeling pluggen etc. is van Hirschmann. Er zijn ooit 2 monteurs?? van ziggo langs geweest. De laatste heeft even snel een blik geworpen en zei hier kan ik niks aan doen en dat was het.
Al het gepraat over bekabeling bla bla gaat hier niet op. Het is gewoon het digitenne gebeuren wat er een puinbak van maakt. Elke zendamateur die een wijk plat legt wordt in notime uit de lucht gehaald maar de kpn kan ze gang maar gaan.

Dit wilde ik even kwijt.

PS op dit moment wordt er in postcode gebied 1625nw wel gewerkt aan signaal verbetering. We wachten af.

Jak

roelheesakkers
8 november 2009, 00:36
vriend van me die vlak bij me woond heeft een Humax +hd recorder. hij heeft totaal geen last van deze klachten. ik helaas nog steeds. Heb het hele traject nagelopen, opnieuw de mantel goed in de coax gelegd etc. helaas. Het enige wat me opvalt is dat de coax aansluiting op de Samsung vrij slapjes is.

Dat interferentie verhaal is allemaal leuk, maar waar moet je de decoder neerzetten als je gebonden bent aan een scart of hdmi? TV, speakers etc zijn altijd wel in de buurt. Dan is de Samsung in mijn ogen niet goed afgeschermd. Ik ga eens een omruilactie overwegen,maar ben bang dat het weinig helpt

roelheesakkers
19 november 2009, 20:07
Ik heb gebeld met Ziggo. Het probleem blijkt ineens al lang bekend en er is een zeer recente software update voor de Samsung. simpelweg downloaden werkte niet bij mij.

Ik moest als volgt handelen.

fabrieksinstellingen terugzetten, (helaas weer zenders zoeken)
hierna eventueel nog upgraden.(gaat in principe vanzelf)

vooralsnof heb ik een forse verbetering. Ik heb af en toe maar een hapering gehad. fingers X

Sluuz
19 november 2009, 20:52
Ik heb hem gereset (fabrieksinstellingen) maar hij gaf niet aan dat er een nieuwe software versie was. Heb dus niet kunnen updaten en het probleem nog steeds.

Welke versie van de firmware en software heb jij nu?

Mijn softwareversie is 001.001.0006

Excalibur
20 november 2009, 16:04
Dan zit in jou geval het probleem dus in je eigen installatie cq bekabeling cq configuratie.

Excalibur
20 november 2009, 16:06
Dat interferentie verhaal is allemaal leuk, maar waar moet je de decoder neerzetten als je gebonden bent aan een scart of hdmi? TV, speakers etc zijn altijd wel in de buurt. Dan is de Samsung in mijn ogen niet goed afgeschermd. Ik ga eens een omruilactie overwegen,maar ben bang dat het weinig helpt
Om interferentie te voorkomen hoef je niet je apparatuur te verplaatsen. Heb je er last van kan je het voorkomen door goede en goed afgeschermde bekabeling te gebruiken. Neem ook echter eventuele splitters/signaalversterkers etc mee, alles moet voldoende afgeschermd zijn, als een onderdeel in het traject niet goed is afgeschermd kun je al klachten blijven houden.

teerex
23 november 2009, 17:39
Heb hetzelfde probleem hier, alleen met een Samsung. Met de Humax niks aan het handje, maar nu ik ben overgeschakeld op CI+ schakelt bv RTL 5 uit zichzelf over van digitaal naar analoog. Opnieuw kiezen herstelt het weer. Anders maar weer terug naar de Humax (en een ab erbij...)

jvdkolk
5 januari 2010, 16:49
Heb gezocht naar oplossing en wil mijn oplossing graag delen!

Na controleren van alle draden/stopcontacten was bij mij het probleem
de kabel/modem splitter die door Ziggo op punt was geplaatst waar kabel huis "binnenkomt" apparaat doet niet veel meer dan splitten maar kennelijk had signaal van RTL hier last van.

Ik heb mij TV-Coax kabel rechtstreeks op ingang kabel gezet en de aansluiting die naar mijn kabelmodem gaat kon ik op de standaard gemonteerde splitter erbij zetten (splitter voor TV beneden/Boven en 1 open plek).
Internet werk prima en signaal RTL 4 is van 30/40% naar 90/100%:pompom: