View Full Version : Vraag: Kan geen mail versturen

renetta
1 april 2009, 20:13
Sinds gisteravond kan ik geen mail meer verzenden. Mijn maillog geeft de volgende melding:
Mar 31 21:40:12 smtp sendmail[xxx]: n2VJdXMg024353: to=<xxx>, ctladdr=<xxx> (505/505), delay=00:00:38, xdelay=00:00:04, mailer=relay, pri=129344, relay=smtp.quicknet.nl, dsn=4.0.0, stat=Deferred: Name server: smtp.quicknet.nl: host name lookup failure.
Ik heb niets in mijn sendmail- of dns configuratie gewijzigd.
Als ik een nslookup van smtp.quicknet.nl doe, krijg ik netjes antwoord en pingen gaat ook goed.
Ik heb net in mijn sendmail configuratie de smart_host gewijzigd naar smtp.ziggo.nl en dat biedt ook geen soelaas.
Iemand een idee?

opzichtersnootdorp
2 april 2009, 09:56
Gisteren heb ik ook geen mail kunnenversturen (XP) en dacht dat het wel over zou gaan. Vanmorgen kon op een andere computer (VISTA) ook geen mail versturen.

De klantenservice was duidelijk onthand want ze konden me alleen maar adviseren om de account opnieuw te instaleren.

Inmiddels gedaan maar zonder resultaat.

Ik heb me aangemeld bij dit forum om te kijken of er meer klachten zijn:

Het ligt niet aan jouw pc en ook niet aan de instellingen.
Het zou volgens KS kunnen liggen aan de virusscanner maar die heb ik op Vista niet geinstaleerd (op de XP wel) maar daar ligt het dus niet aan.

In Webmail kan ik wel post verzenden dus denkt de KS dat het probleem niet bij hun ligt.

kingpin
2 april 2009, 10:39
De klantenservice was duidelijk onthand want ze konden me alleen maar adviseren om de account opnieuw te instaleren. Dat klopt. account verwijderen en opnieuw instellen is makkelijker dan foute instellingen opsporen

In Webmail kan ik wel post verzenden dus denkt de KS dat het probleem niet bij hun ligt. Als het via webmail wel lukt, dan ligt de fout toch echt in de pc. (account instellingen, Virusscanner/firewall)

renetta
2 april 2009, 11:18
Dat klopt. account verwijderen en opnieuw instellen is makkelijker dan foute instellingen opsporen Als het via webmail wel lukt, dan ligt de fout toch echt in de pc. (account instellingen, Virusscanner/firewall)

Voor de duidelijkheid: Ik heb het hier over linux, dus herstart, account verwijderen, virusscanners en andere windows-gerelateerde workarounds zijn niet van toepassing.
Aangezien er geen wijzigingen zijn geweest in mijn sendmail, MailScanner, dns (en uberhaupt iedere) configuratie, kan ik me niet voorstellen dat het probleem bij mijn configuratie is ontstaan.

Iemand een idee?

opzichtersnootdorp
2 april 2009, 11:56
Ik heb de account verwijders in Windows mail en opnieuw ingesteld. Het probleem blijft.
PC aan/uit: geen verbetering
Ik heb de router gereset: zonder resultaat
Het modem gereset: niets.

Ja ik heb internet, de webmail werkt op beide pc's alleen kan ik geen mail verzenden met outlook express en windows mail.

Na een tweede telefoontje met KS kom ik niet verder.

Spydoctor vindt op de XP geen vreemde zaken.
Norton: geen problemen.

Ik heb een derde laptop aangesloten en deze geeft ook Socket Error: 10060, Error Number: 0x800CCC0E

Drie pc's met allemaal verschillende configuraties met hetzelfde probleem?

Ik denk toch dat hier een probleem met Ziggo is.....

kingpin
2 april 2009, 12:07
Als u meteen had aangegeven wat de foutcode is:
http://support.microsoft.com/kb/191687/nl

Ik heb de account verwijders in Windows mail en opnieuw ingesteld. Het probleem blijft.
PC aan/uit: geen verbetering
Ik heb de router gereset: zonder resultaat
Het modem gereset: niets.

Ja ik heb internet, de webmail werkt op beide pc's alleen kan ik geen mail verzenden met outlook express en windows mail.

Na een tweede telefoontje met KS kom ik niet verder.

Spydoctor vindt op de XP geen vreemde zaken.
Norton: geen problemen.

Ik heb een derde laptop aangesloten en deze geeft ook Socket Error: 10060, Error Number: 0x800CCC0E

Drie pc's met allemaal verschillende configuraties met hetzelfde probleem?

Ik denk toch dat hier een probleem met Ziggo is.....

opzichtersnootdorp
2 april 2009, 12:49
Het probleem ligt niet in de pc.
Ik heb met een dongel geprobeerd mail te versturen.
Hier krijg ik de melding:

Your server has unexpectedly terminated the connection. Possible causes for this include server problems, network problems or a long period of inactivity.

na opsomming van het onderwerp enzo, krijg ik Socket error 10053, error Number 0x800CCC0F.

Kan je daar iets mee?

Groet

Otto

kingpin
2 april 2009, 12:53
en zonder dongle?
Het probleem ligt niet in de pc.
Ik heb met een dongel geprobeerd mail te versturen.
Hier krijg ik de melding:

Your server has unexpectedly terminated the connection. Possible causes for this include server problems, network problems or a long period of inactivity.

na opsomming van het onderwerp enzo, krijg ik Socket error 10053, error Number 0x800CCC0F.

Kan je daar iets mee?

Groet

Otto

opzichtersnootdorp
2 april 2009, 13:56
Zonder dongel, dan zit ik weer gewoon op de kabel, kan ik nog steeds geen mail verzenden. Ontvangen gaat wel

Ik heb mijn laptop zelfs rechstreeks op het modem aangesloten. Als ik dan wil verzenden krijg ik: "the host could not be found....socket error 11001 error number 0x800CCCOD"

Otto

kingpin
2 april 2009, 14:36
Gaarne concreet.
Rechstreeks op de kabel - via webmail: wel/niet zenden/ontvangen?
Rechstreeks via dongle - via webmail: wel/niet zenden/ontvangen?

Er zijn geen storingen op een E-mail server

Zonder dongel, dan zit ik weer gewoon op de kabel, kan ik nog steeds geen mail verzenden. Ontvangen gaat wel

Ik heb mijn laptop zelfs rechstreeks op het modem aangesloten. Als ik dan wil verzenden krijg ik: "the host could not be found....socket error 11001 error number 0x800CCCOD"

Otto

topmusic
2 april 2009, 14:39
Ik heb hier hetzelfde probleem met mijn linux server, kan ook geen mail meer verzenden vanaf mijn server naar mijn quicknet/ziggo account.

Apr 2 14:32:36 server postfix/smtp[28393]: 8CF14A8CBF7: to=<verwijderd@quicknet.nl>, orig_to=<info@domain.org>, relay=none, delay=6711, delays=6705/0.02/5.1/0, dsn=4.4.3, status=deferred (Host or domain name not found. Name service error for name=smtp.ziggo.nl type=MX: Host not found, try again)

en dat is ook zins gistermiddag/avond.

kingpin
2 april 2009, 14:43
Ik doe niet de aanname dat het een zelfde probleem zou zijn. maar hoe is de status via webmail?

Ik heb hier hetzelfde probleem met mijn linux server, kan ook geen mail meer verzenden vanaf mijn server naar mijn quicknet/ziggo account.

Apr 2 14:32:36 server postfix/smtp[28393]: 8CF14A8CBF7: to=<verwijderd@quicknet.nl>, orig_to=<info@domain.org>, relay=none, delay=6711, delays=6705/0.02/5.1/0, dsn=4.4.3, status=deferred (Host or domain name not found. Name service error for name=smtp.ziggo.nl type=MX: Host not found, try again)

en dat is ook zins gistermiddag/avond.

renetta
2 april 2009, 14:58
Vanaf ziggo webmail kan ik wel mailen, maar aangezien ik (al jaren) smtp.quicknet.nl alleen gebruik als smart_relay vanuit mijn sendmail, zie ik dat niet echt als relevant. Het kan bijna niet anders zijn dan dat er bij Ziggo een configuratie is gewijzigd. Ik heb niets gewijzigd en het gebeurt echt niet dat een stabiele omgeving als sendmail op een linux machine spontaan anders gaat reageren.
Blijkbaar ben ik dus niet de enige die spontaan problemen heeft.
Ik heb lokaal de /etc/resolv.conf gewijzigd naar andere dns servers, maar dat mag ook niet baten.
Ik raak onderhand wel een beetje ge´rriteerd...

topmusic
2 april 2009, 15:06
Via webmail van ziggo werkt het verzenden wel. (klopt want deze mail word rechtstreeks via de mailserver van ziggo intern verstuurd naar buiten)

Maar via outlook, kerio-mailserver en postfix server werkt het verzenden niet. (nu op 3 pc's getest met verschillende gebruikersnamen :( )

opzichtersnootdorp
2 april 2009, 15:09
Concreet:

Ik heb 3 pc's
Met alle drie kan ik op Webmail post versturen en ontvangen.

Met alledrie kan ik (zonder wijzigingen in instellingen te hebben aangebracht) via de kabel met Outlook wel mail ontvangen maar niet verzenden.

In alle gevallen krijg ik de melding dat de server niet gevonden wordt.
Ook als ik rechtstreeks aan het modem hang kan ik geen mail verzenden.

Ik heb ook een dongle
Als ik hiermee internet op ga en probeer mijn mail te verzenden, lukt dat niet. kan de server niet vinden.

Volgens Ziggo ligt het aan de software van Outlook.
Dat lijkt mij niet omdat drie verschillende pc's het tegelijkertijd hebben.

Ik heb accounts verwijderd en opnieuw ingesteld, virusscans gemaakt, op Spyware getest: niets mag helpen en ondertussen kan ik de host niet vinden om mijn mailtjes te versturen.

De smtp poort staat op 25 en niemand kan mij wijsmaken dat er een oorzaak is die 3 pc's tegelijkertijd voor de uitgaande mail onklaar kan maken.

Het probleem ligt buiten de pc's.

Otto

renetta
2 april 2009, 15:12
Concreet:

Ik heb 3 pc's
Met alle drie kan ik op Webmail post versturen en ontvangen.

Met alledrie kan ik (zonder wijzigingen in instellingen te hebben aangebracht) via de kabel met Outlook wel mail ontvangen maar niet verzenden.

In alle gevallen krijg ik de melding dat de server niet gevonden wordt.
Ook als ik rechtstreeks aan het modem hang kan ik geen mail verzenden.

Ik heb ook een dongle
Als ik hiermee internet op ga en probeer mijn mail te verzenden, lukt dat niet. kan de server niet vinden.

Volgens Ziggo ligt het aan de software van Outlook.
Dat lijkt mij niet omdat drie verschillende pc's het tegelijkertijd hebben.

Ik heb accounts verwijderd en opnieuw ingesteld, virusscans gemaakt, op Spyware getest: niets mag helpen en ondertussen kan ik de host niet vinden om mijn mailtjes te versturen.

De smtp poort staat op 25 en niemand kan mij wijsmaken dat er een oorzaak is die 3 pc's tegelijkertijd voor de uitgaande mail onklaar kan maken.

Het probleem ligt buiten de pc's.

Otto

Mee eens!

topmusic
2 april 2009, 16:21
En toen bleef het stil :?

Zou misshien de greylisting aangepast zijn, zodra een ieder met een eigen domain cq mail op zijn domain word geblockt op zijn uitgaande verkeer poort 25, zomaar een idee.

btw zit in postcode 1781, voor als er meer storingen uit een bepaald gebied komen.

opzichtersnootdorp
2 april 2009, 16:36

Zou misshien de greylisting aangepast zijn, zoda een ieder met een eigen domain cq mail op zijn domain word geblockt op zijn uitgaande verkeer poort 25, zomaar een idee.

Ik ben alleen maar een gebruiker, ik heb zelf geen eigen domain of mailserver. Ik hoop dat het snel opgelost is, ik kan dit niet uileggen thuis: Als er iets niet werkt, ben ik altijd schuld...:wink:

Otto

kingpin
2 april 2009, 17:05
Helaas, heb ik er momenteel geen antwoord op.
Ik ben in de buurt van jouw locatie en werk zonder problemen met Outlook.
Ook op een andere locatie, geen problemen.
Er zijn geen Email problemen/aanpassingen geweest.:oops:

Zou misshien de greylisting aangepast zijn, zodra een ieder met een eigen domain cq mail op zijn domain word geblockt op zijn uitgaande verkeer poort 25, zomaar een idee.

btw zit in postcode 1781, voor als er meer storingen uit een bepaald gebied komen.

topmusic
2 april 2009, 17:20
En er is ook geen SMTP blokkade aktief ?
Heb hier al eens eerder mee te maken gehad, toen kreeg ik keurig een mailtje dat ik op de lijst stond.

opzichtersnootdorp
2 april 2009, 17:21
Helaas, heb ik er momenteel geen antwoord op.
Ik ben in de buurt van jouw locatie en werk zonder problemen met Outlook.
Ook op een andere locatie, geen problemen.
Er zijn geen Email problemen/aanpassingen geweest.:oops:

Kingpin

Als ik met een dongel werk, ga ik buiten het kabelgebeuren om naar het internet.
Ook dan heb ik hetzelfde probleem, waarmee ik wil zeggen dat het niet plaatsgebonden is. Op de een of andere manier zit ergens een deurtje dicht bij de server.

Otto

topmusic
2 april 2009, 17:55
Na maar even een workaround gemaakt bij rollernet.us zodat ik toch mijn mail op een normale manier kan verzenden en ontvangen van me mailservers.
Straks als ik thuis ben maar weer bellen met ziggo wat nu exact het probleem met de mail steeds is :(

kingpin
2 april 2009, 18:08
Daarvoor moet je bellen.
En er is ook geen SMTP blokkade aktief ?
Heb hier al eens eerder mee te maken gehad, toen kreeg ik keurig een mailtje dat ik op de lijst stond.

Excalibur
2 april 2009, 19:23
@opzichtersnootdorp:
Ik heb er zo geen antwoord op, maar het lijkt mij ook niet iets in de Ziggo verbinding te zijn aangezien je het probleem ook via een KPN-dongle hebt, dus via een KPN lijn.

Waarschijnlijk heb je het al wel 10x gecontroleerd, maar welke servernaam heb je ingevuld bij de server voor uitgaande email? En, als je wilt, post eens het foutbericht wat optreed als je een mail probeert te verzenden.

tja
2 april 2009, 20:55
Let er ook op dat de Quicknet/Ziggo SMTP servers alleen vanaf het Ziggo netwerk te gebruiken zijn. Via de KPN Dongel zal het dus sowieso niet werken.

Kunnen jullie wel mbv telnet een mail sturen?

renetta
2 april 2009, 22:14
Let er ook op dat de Quicknet/Ziggo SMTP servers alleen vanaf het Ziggo netwerk te gebruiken zijn. Via de KPN Dongel zal het dus sowieso niet werken.

Kunnen jullie wel mbv telnet een mail sturen?

Ik heb net een test gedaan met een telnet sessie en die gaat wel goed. Als ik smtp.quicknet.nl instel als smart_host in mijn sendmail configuratie (wat ik dus al drie jaar probleemloos heb), dan krijg ik dus de melding mailer=relay, pri=122185, relay=smtp.quicknet.nl, dsn=4.0.0, stat=Deferred: Name server: smtp.quicknet.nl: host name lookup failureIk weet niet wat de host name lookup failure betekent. Is het mijn server met een dns probleem, of is het een ander probleem.
Ondertussen heb ik mijn /etc/resolv.conf gewijzigd, zodat de opendns servers eerst worden gebruikt, met geen resultaat.
Ik heb de smart_host gewijzigd naar smtp.ziggo.nl, met hetzelfde resultaat.
I'm lost!

Excalibur
2 april 2009, 22:34
Recent wijziging van IP-adres gehad?

renetta
2 april 2009, 22:51
Dat was al weer een maandje geleden, toch? Die sessie hebben we inderdaad ook al gehad.

Excalibur
3 april 2009, 06:42
En als je probeert te connecten naar het IP ipv de naam van de server?

opzichtersnootdorp
3 april 2009, 09:41
Excalibur

Ik ben begonnen met een probleem via mijn kabelmodem waarbij ik op 1 pc geen post kon verzenden. Een tweede (laptop) gaf hetzelfde probleem (hier zit een andere account van quicknet op). Een derde (laptop) gaf ook hetzelfde probleem.

Er wordt mij verteld dat dit een software probleem is.
Dat kan niet omdat de drie pc's niet allemaal hetzxelfde zijn: 1 x XP+norton +spydoctor, 1 x vista met AVG en een zonder beveiliging (Vista).

Om te kijken of het plaatsgebonden was, heb ik een laptop van de kabel gehaald en op de dongel aangesloten. Ik kon wel post ophalen en geen post verzenden. (Normaal kan dat wel: via de dongel mail ik altijd via gmail en quicknet (outlook express).

Het was altijd mogelijk, tot nu.
Ik kan me niet herinneren dat ik op 3 pc's instellingen heb gewijzigd. Zelfs na het uitvoeren van systeemherstel op de XP naar een datum 1 week geleden (toen ik nog normaal kon mailen) zegt het systeemherstel dat er niets gewijzigd is. En het probleem blijft.

Ook rechtstreeks op het modem aangesloten, levert niets op.

Dit kan toch geen softwareprobleem zijn? Dan hadden veel meer mensen hier last van. Gelukkig zijn er nog twee klachten van Linux servers. Deze mensen hebben al veel meer kijk op de techniek maar komen ook niet tot een oplossing.

Als iemand mij kan vertellen waar ik kan zien wat de status van mijn poort 25 is, kan ik hier wellicht het probleem vinden (als -en dat betwijfel ik- het probleem in mijn pc's zit.

Ik wil het foutschermpje wel inplakken maar dat gaat me niet lukken.

Otto Zichters

opzichtersnootdorp
3 april 2009, 09:55
Het foutbericht van vandaag

Het maken van een verbinding met de server is mislukt. Account: 'pop.quicknet.nl (1)', Server: 'smtp.quicknet.nl', Protocol: SMTP, Poort: 25, Beveiligd(SSL): Nee, Socketsfout: 10061, Foutnummer: 0x800CCC0E

Ik kreeg ook al CCCOD en CCCOF

kingpin
3 april 2009, 10:04
Bel de HP.
ik heb je via een PB verder ingelicht.

Excalibur

Ik ben begonnen met een probleem via mijn kabelmodem waarbij ik op 1 pc geen post kon verzenden. Een tweede (laptop) gaf hetzelfde probleem (hier zit een andere account van quicknet op). Een derde (laptop) gaf ook hetzelfde probleem.

Er wordt mij verteld dat dit een software probleem is.
Dat kan niet omdat de drie pc's niet allemaal hetzxelfde zijn: 1 x XP+norton +spydoctor, 1 x vista met AVG en een zonder beveiliging (Vista).

Om te kijken of het plaatsgebonden was, heb ik een laptop van de kabel gehaald en op de dongel aangesloten. Ik kon wel post ophalen en geen post verzenden. (Normaal kan dat wel: via de dongel mail ik altijd via gmail en quicknet (outlook express).

Het was altijd mogelijk, tot nu.
Ik kan me niet herinneren dat ik op 3 pc's instellingen heb gewijzigd. Zelfs na het uitvoeren van systeemherstel op de XP naar een datum 1 week geleden (toen ik nog normaal kon mailen) zegt het systeemherstel dat er niets gewijzigd is. En het probleem blijft.

Ook rechtstreeks op het modem aangesloten, levert niets op.

Dit kan toch geen softwareprobleem zijn? Dan hadden veel meer mensen hier last van. Gelukkig zijn er nog twee klachten van Linux servers. Deze mensen hebben al veel meer kijk op de techniek maar komen ook niet tot een oplossing.

Als iemand mij kan vertellen waar ik kan zien wat de status van mijn poort 25 is, kan ik hier wellicht het probleem vinden (als -en dat betwijfel ik- het probleem in mijn pc's zit.

Otto Zichters

kingpin
3 april 2009, 10:14
Ik heb u een PB gestuurd

Dat was al weer een maandje geleden, toch? Die sessie hebben we inderdaad ook al gehad.

renetta
3 april 2009, 11:00
@Kingping:
Thanks, heb inmiddels gereageerd.

@opzichtersnootdorp:

Otto Zichters

Hi Otto,

Als je een ander device aan je modem hangt zonder het www-adres (mac-adres) te spoofen, krijg je sowieso een ander ipadres, dus als je zelf iets thuis hebt draaien, heb je weer extra werk...
De status van je poort 25 kan met behulp van telnet.
poort 25 naar je eigen server gaat: telnet <eigen-ziggo-dhcp-adres> 25
Wil je smtp.ziggo.nl testen, dan doe je een telnet smtp.ziggo 25. Dit heb ik gister getest en ik kan zo wel mail versturen. Ik kan me overigens voorstellen dat de ziggo mailbeheerders telnet testjes naar hun smtp-servers niet erg op prijs stellen, omdat er al gauw hack-achtige belletjes bij hen gaat rinkelen.
Overigens, mail ontvangen gaat goed.
Ik heb het idee dat er ergens een dns-issue is.
Gister heb ik mijn sendmail tijdelijk zonder smart-host configuratie laten draaien, maar dat gaf weer een hoop andere problemen, maar kreeg niet de meer "hostname not found" melding.

renetta
3 april 2009, 13:22
Ik heb een workaround:

Het is, zoals ik al aangaf, een DNS probleem, waar sendmail niet zo goed mee om kan gaan.

Bij een nslookup van smtp.ziggo.nl krijg je ip-address 212.54.42.9
Bij een reverse-lookup van 212.54.42.9 krijg je de naam smtp.tb.mail.iss.as9143.net.

In mijn sendmail configuratie heb ik de smart relay host gewijzigd naar smtp.tb.mail.iss.as9143.net en alles draait weer als een tiet!
Ik zie dit niet als oplossing, want aan de naam te zien kan deze nog wel eens wijzigen.
Terugdraaien naar smtp.ziggo.nl levert direct weer problemen op.

Lokale email clients blijven werken, maar sendmail niet. Niet omdat het een slecht product is, maar omdat het zo veilig is.

Lokaal heb ik een DNS draaien voor lokale adressen, maar in mijn /etc/resolv.conf staat dat de eerstvolgende dns server die van ziggo is. Ik denk dus dat reverse zone bij ziggo een foutje heeft.
Ik zou graag een reactie zien van een ziggo-insider (mag ook pm), want ik kan er ook helemaal naast zitten natuurlijk!

topmusic
3 april 2009, 16:33
Ik heb een workaround:

Het is, zoals ik al aangaf, een DNS probleem, waar sendmail niet zo goed mee om kan gaan.

Bij een nslookup van smtp.ziggo.nl krijg je ip-address 212.54.42.9
Bij een reverse-lookup van 212.54.42.9 krijg je de naam smtp.tb.mail.iss.as9143.net.

In mijn sendmail configuratie heb ik de smart relay host gewijzigd naar smtp.tb.mail.iss.as9143.net en alles draait weer als een tiet!
Ik zie dit niet als oplossing, want aan de naam te zien kan deze nog wel eens wijzigen.
Terugdraaien naar smtp.ziggo.nl levert direct weer problemen op.

Lokale email clients blijven werken, maar sendmail niet. Niet omdat het een slecht product is, maar omdat het zo veilig is.

Lokaal heb ik een DNS draaien voor lokale adressen, maar in mijn /etc/resolv.conf staat dat de eerstvolgende dns server die van ziggo is. Ik denk dus dat reverse zone bij ziggo een foutje heeft.
Ik zou graag een reactie zien van een ziggo-insider (mag ook pm), want ik kan er ook helemaal naast zitten natuurlijk!

Gebruik je wel smtpauth ?

Groeten Fred

topmusic
3 april 2009, 21:18
De oplossing die Renetta gebruikt werkt idd met die 'smtp.tb.mail.iss.as9143.net', als ik smtp.ziggo.nl of smtp.quicknet.nl gebruik krijg ik weer de deferred error tijdens het verzenden.

resolve ik de dns servers kom ik op de smtp van ziggo en quicknet op niks uit :(
zie onderstaande uitslag;

root@server:~# dig smtp.tb.mail.iss.as9143.net mx
; <<>> DiG 9.3.2 <<>> smtp.tb.mail.iss.as9143.net mx
;; global options: printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 33026
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 1, ADDITIONAL: 0
;; QUESTION SECTION:
;smtp.tb.mail.iss.as9143.net. IN MX
;; AUTHORITY SECTION:
tb.mail.iss.as9143.net. 900 IN SOA ns1.home.nl. dnsadmin.corp.home.nl. 2009022620 3600 600 604800 900
;; Query time: 19 msec
;; SERVER: 192.168.1.254#53(192.168.1.254)
;; WHEN: Fri Apr 3 21:20:58 2009
;; MSG SIZE rcvd: 106

root@server:~# dig smtp.ziggo.nl mx
; <<>> DiG 9.3.2 <<>> smtp.ziggo.nl mx
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: SERVFAIL, id: 59362
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0
;; QUESTION SECTION:
;smtp.ziggo.nl. IN MX
;; Query time: 35 msec
;; WHEN: Fri Apr 3 21:21:29 2009
;; MSG SIZE rcvd: 31

root@server:~# dig smtp.quicknet.nl mx
; <<>> DiG 9.3.2 <<>> smtp.quicknet.nl mx
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: SERVFAIL, id: 34107
;; QUESTION SECTION:
;smtp.quicknet.nl. IN MX
;; Query time: 50 msec
;; WHEN: Fri Apr 3 21:22:33 2009
;; MSG SIZE rcvd: 34

Dat lijkt me ook de reden dat de server smtp.ziggo.nl niet kan resolven. (no route to host)

raymond
5 april 2009, 13:44
Hi!

root@server:~# dig smtp.quicknet.nl mx
; <<>> DiG 9.3.2 <<>> smtp.quicknet.nl mx
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: SERVFAIL, id: 34107
;; QUESTION SECTION:
;smtp.quicknet.nl. IN MX
;; Query time: 50 msec
;; WHEN: Fri Apr 3 21:22:33 2009
;; MSG SIZE rcvd: 34

Dat lijkt me ook de reden dat de server smtp.ziggo.nl niet kan resolven. (no route to host)[/quote]

[cricket@control ~]$ dig mx quicknet.nl
; <<>> DiG 9.5.1-P2 <<>> mx quicknet.nl
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 13165
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 2
;; QUESTION SECTION:
;quicknet.nl. IN MX
;; ANSWER SECTION:
quicknet.nl. 300 IN MX 100 mx.ziggo.nl.

Werkt andersom, bovendien hoeft de smtp.quicknet.nl helemaal geen mx te hebben, er zijn geen mailboxen @smtp.quicknet.nl ...

Vermoedelijk smart relay je in je mailer config en heb je die verkeerd ingesteld.

[cricket@control ~]$ dig smtp.quicknet.nl
; <<>> DiG 9.5.1-P2 <<>> smtp.quicknet.nl
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 5148
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 2, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0
;; QUESTION SECTION:
;smtp.quicknet.nl. IN A
;; ANSWER SECTION:
smtp.quicknet.nl. 300 IN CNAME smtp.ziggo.nl.
smtp.ziggo.nl. 30 IN A 212.54.34.9

Bye,
Raymond.

CeeS
5 april 2009, 16:44
Voor de mensen met linux:

Ik had hetzelfde probleem en het is simpel op te lossen door de manual van postfix te lezen (wat ik ook niet gedaan had :oops:).

Daarin staat o.a. :

# In the case of SMTP, specify a domain, host, host: port,
# [address] or [address]: port; the form [host] turns off MX lookups.
#

ofwel in de config:
relayhost= [smtp.ziggo.nl] ipv relayhost= smtp.ziggo.nl loste het op..

Standaard zoekt postfix een mx-record op van de smarthost, wat eigenlijk niet moet/hoeft voor een smtp-server. Dat gedrag is dus alleen als je de relayhost niet tussen "[ ]" zet. Zet je smtp.ziggo.nl of smtp.quicknet.nl tussen rechte haken zal het weer werken.

topmusic
5 april 2009, 18:40
Ik heb altijd geleerd dat als je [] als relay gebruikt dat postfix dan gebruikt maakt van smtpauth + sasldb en als je geen [] gebruikt de relay rechstreeks aanspreekt zonder smtpauth.

Ook raar dat het al ruim 2 jaar op de oude manier werkt en zins vorige week niet meer. :?

raymond
5 april 2009, 18:44
Hi!

Ik heb altijd geleerd dat als je [] als relay gebruikt dat postfix dan gebruikt maakt van smtpauth + sasldb en als je geen [] gebruikt de relay rechstreeks aanspreekt zonder smtpauth.

Ook raar dat het al ruim 2 jaar op de oude manier werkt en zins vorige week niet meer. :?

Nope, zie post van Cees. Dus pas het even aan zoals het hoor ;) Dan werkt het vermoedelijk een stuk beter.

Raar is het niet, de mailserver is omgezet en wellicht heeft de nieuwe andere instellingen als de oude. Je zit nu met uitgaande mail op het Ziggo platform en niet meer bij Multikabel. Dat is recentelijk omgezet. We hadden bij Multikabel een MX staan op smtp maar is zeker niet noodzakelijk. Is dus zegmaar meer geluk dan wijsheid dat het eerder bij jou wel werkte ;)

Bye,
Raymond.

topmusic
5 april 2009, 22:23
Oke, tnx voor de info.

Ik ga het aanpassen en controleren of het dan wel naar behoren werkt.

Groeten Fred

renetta
5 april 2009, 22:35
Inderdaad, dat is de oplossing

Voor de sendmail gebruikers, configureer de sendmail.mc:
define(`SMART_HOST', `[smtp.ziggo.nl]')dnlNiet de m4 vergeten!

CeeS
5 april 2009, 22:45

Nou zo staat het in de doc en het default config bestand wat bij postfix zit bij mijn ubuntu distro. In elk geval werkt het nu bij mij en krijg ik niet meer die mx melding nu. (en er wordt geen smtp-auth gebruikt)

topmusic
5 april 2009, 22:47
Werkt idd ook voor postfix.

In main.cf
relayhost = [smtp.ziggo.nl]

opaben
12 april 2009, 21:21
ook ik ondervind problemen met verzenden, ik zit momenteel in het buitenland met laptop (Vista) en heb gisteren winmail in werking gesteld, wist niet eens dat het bestond, maar goed, ik krijg de volgende foutmelding:

Het verbinding maken met de server is mislukt. Onderwerp 'nog 1', Account: 'pop.quicknet.nl', Server: 'smtp.quicknet.nl', Protocol: SMTP, Poort: 25, Beveiligd(SSL): Nee, Socket-fout: 10051, Foutnummer: 0x800CCC0E

mogelijk komt het doordat ik een foto van 1,78 Mb mee wil sturen, ik zal die er eens uithalen en zien of dat de oplossing brengt, als iemand alvast weet waarom, laat het me vooral weten.

gr.

Ben

CeeS
12 april 2009, 21:25
ook ik ondervind problemen met verzenden, ik zit momenteel in het buitenland met laptop (Vista) en heb gisteren winmail in werking gesteld, wist niet eens dat het bestond, maar goed, ik krijg de volgende foutmelding:

Het verbinding maken met de server is mislukt. Onderwerp 'nog 1', Account: 'pop.quicknet.nl', Server: 'smtp.quicknet.nl', Protocol: SMTP, Poort: 25, Beveiligd(SSL): Nee, Socket-fout: 10051, Foutnummer: 0x800CCC0E

mogelijk komt het doordat ik een foto van 1,78 Mb mee wil sturen, ik zal die er eens uithalen en zien of dat de oplossing brengt, als iemand alvast weet waarom, laat het me vooral weten.

gr.

Ben

Je kunt nooit smtp mail versturen van buiten het domein van je eigen provider.
Dus als je in het buitenland zit kun je geen mail versturen via smtp.ziggo.nl (of elke andere provider).

Je moet smtp mail versturen via de smtp server van de provider die je daar internet levert. Of je moet het via webmail versturen via Ziggo.

opaben
12 april 2009, 21:25

gr.

Ben

De foto was het niet, krijg nog steed foutmelding:
Het verbinding maken met de server is mislukt. Onderwerp 'test', Account: 'pop.quicknet.nl', Server: 'smtp.quicknet.nl', Protocol: SMTP, Poort: 25, Beveiligd(SSL): Nee, Socket-fout: 10051, Foutnummer: 0x800CCC0E

wie weet raad?

bedankt alvast:grin:

renetta
12 april 2009, 21:57
Als je mailt vanaf je lokale pc, kun je (zoals Cees al aangeeft) niet de smtp servers van ziggo gebruiken.
Als je al een gmail account hebt, kun je smtp.gmail.com via poort 587 (TLS) gebruiken. Let wel: Gmail vereist authenticatie met je gmail gebruikersnaam/ww.
Als je thuis een webservertje hebt staan, kun je ook squirrelmail (of een andere webmail client) installeren, zodat je altijd met je eigen account mailt.

Succes!

opaben
14 april 2009, 16:48
bedankt cees en renetta, di maakt het allemaal duidelijk. versturen gaat dus via webmail, de server hier is direct-TV dus ik heb geen idee wat voor stmp die zou hebben, vraag ik nog wel eens na, maar nu weet ik er het fijne van, bedankt nogmaals. :):)
Ben

Aion
14 april 2009, 16:52
Je kan helaas geen gebruik maken van ziggo smtp servers als je in het buitenland bent.

dit komt doordat je normaal mail verzend via een IP dat toegekend is aan onze mailservers.

Als je in het buitenland verbinding maakt is het handig om te kijken met welke Locale ISP je verbonden bent (meestal heb je bij die ISP een SMTP die op hetdezelfde manier werkt als de ziggo SMTP) Je hoeft dan alleen het adres te vervangen naar de uitgaande server van die ISP en het zou moeten werken zonder wachtwoord te vragen whatever.

Eventueel kan je idem Google gebruiken maar TLS is vaak te traag (zeker in landen oosten van ons zoals cambodja / thailand etc)

anders ff googlen naar public SMTP servers +no registration

komt het helemaal goed.

Suc6

opaben
19 april 2009, 15:19
bedankt Aion,
ik ga het proberen.
Ben

rickno
29 april 2009, 23:04
Ik kan geen e-mail verzenden. Het maakt niet uit of ik nu via Outlook Express mail verstuur, via Telnet (in al dan niet veilige modus) verbinding wil maken.
Ik heb vanochtend voor het eerst mijn internet geactiveerd (ben overgestapt van Telfort naar Ziggo) en heb nu voor het eerst onverklaarbare problemen met het verzenden van e-mail.
Ik heb de problematiek op dit forum bekeken en ik heb een soortgelijk geval: bij geen enkele provider met dit systeem problemen gehad, geen firewall ge´nstalleerd, Windows Firewall uitgezet, AVG uitgezet, modem gereset. Geen resultaat.
Vanavond via de chat 2 x contact gehad met Ziggo. Eerste contact was nuttig, maar moest computer herstarten en was contact kwijt. Tweede kon mij niet helpen buiten de standaard procedure. Daarna gebeld. Wederom alles doorgelopen en toen telefoonnummer van MicroSoft gehad. Zoals gezegd met geen enkele provider problemen gehad en totnogtoe met dit systeem ook niet, dus MicroSoft lijkt me geen optie. Hopelijk kan iemand hier me verder helpen... Alvast bedankt.

Aion
30 april 2009, 05:50
Ik kan geen e-mail verzenden. Het maakt niet uit of ik nu via Outlook Express mail verstuur, via Telnet (in al dan niet veilige modus) verbinding wil maken.
Ik heb vanochtend voor het eerst mijn internet geactiveerd (ben overgestapt van Telfort naar Ziggo) en heb nu voor het eerst onverklaarbare problemen met het verzenden van e-mail.
Ik heb de problematiek op dit forum bekeken en ik heb een soortgelijk geval: bij geen enkele provider met dit systeem problemen gehad, geen firewall ge´nstalleerd, Windows Firewall uitgezet, AVG uitgezet, modem gereset. Geen resultaat.
Vanavond via de chat 2 x contact gehad met Ziggo. Eerste contact was nuttig, maar moest computer herstarten en was contact kwijt. Tweede kon mij niet helpen buiten de standaard procedure. Daarna gebeld. Wederom alles doorgelopen en toen telefoonnummer van MicroSoft gehad. Zoals gezegd met geen enkele provider problemen gehad en totnogtoe met dit systeem ook niet, dus MicroSoft lijkt me geen optie. Hopelijk kan iemand hier me verder helpen... Alvast bedankt.

ik neem aan datje als uitgaande server smtp.ziggo.nl hebt ingesteld ?
tevens welke foutmelding geeft outlook aan ? (0x800cccnogwat?)

pieter_S
30 april 2009, 08:08
Werkt webmail wel? (=gelijk een check op account en password gegevens)
Staat er in de postvak uit geen "oud Telfort" gegevens aangemaakt ?

Pieter

rickno
30 april 2009, 10:12
Beste Aion en Pieter,

bedankt voor jullie snelle reacties. Hier volgens wat meer details:

uitgaande server: smtp.ziggo.nl
ip adres: 84.26.110.###
melding Outlook Express: Het maken van een verbinding met de server is mislukt. Account: pop.ziggo.nl, Server: smtp.ziggo.nl, Protocol: SMTP, Poort: 25, Beveiligd(SSL): nee, Socketsfout: 10060, Foutnummer: 0x800CCC0E.

Webmail werkt inderdaad wel volledig. In postvak uit staan geen andere berichten als het testbericht via mijn Ziggo account (ingesteld als standaard account).

Telnet op poort 110 is wel bereikbaar, poort 25 niet. Dan krijg ik een soortgelijke melding tov het niet verbinding kunnen maken met poort 25. Ik heb ook telnet via het ip adres geprobeerd op poort 25 (had volgens dit forumtopic iets te maken met het omzeilen van de loadbalancer), maar dit gaf hetzelfde resultaat: geen verbinding.

Aion
30 april 2009, 13:21
Beste Aion en Pieter,

melding Outlook Express: Het maken van een verbinding met de server is mislukt. Account: pop.ziggo.nl, Server: smtp.ziggo.nl, Protocol: SMTP, Poort: 25, Beveiligd(SSL): nee, Socketsfout: 10060, Foutnummer: 0x800CCC0E.

Ok start voor mij eens windows in veilige modus met netwerkondersteuning en ga dan even je mail ophalen versturen.

je kan niet telnetten naar port 25 terwijl die wel gewoon open is (anders zouden wij hier 10000 calls hebben in 1 minuut :P)

aangezien de verbinding naar buiten geblokkeerd word betekend dat :

Of de virusscanner zit in de weg (Norton,Mcafee,AVG)
Internet firewall (misschien moet je outlook opnieuw toewijzen)
Vista (gewoon omdat het vista is ^^)
er zit iets vast in je windows dat het tegenhoud.
als je er niet uitkomt , ga naar start --> uitvoeren en dan CMD intypen.

doe dan is een "Net start" in het zwarte venstertje en drop in een privebericht of in reactie hier even de output van de net start (dit laat alle services zien die op je computer actief is , dus ook de antivirus / firewall.dan kan ik hem voor je eruit pikken welke het "kennelijk" zal zijn)

Als je opnieuw in veilige modus gaat (F8 voor je windows opstart en dan netwerkondersteuning kiezen)
dan zou hij de firewall niet moeten laden en zou je direct moeten kunnen versturen.

Ik hoor wel hoe het gaat :)

Groet,

rickno
30 april 2009, 19:59
Beste Aion,

wederom bedankt voor je antwoord. Ziggo mag trots zijn op zulk actief en behulpzaam personeel :wink:

Ik heb de zaken uitgeprobeerd die je hebt aangegeven. In veilige modus had ik die zaken al geprobeerd, maar voor de zekerheid toch nog een keer. Ik heb ook de resultaten bijgesloten in normale modus (beide gevallen zonder anti-virus software ge´nstalleerd (had AVG free edition 8.5) en de Windows Firewall uitgeschakeld. Verder geen beveiligingssoftware of router ge´nstalleerd. (Met mijn Telfort account kan ik nog steeds ontvangen EN verzenden zodra ik mijn ADSL router aansluit - met hardwarematige firewall en AVG ge´nstalleerd (heb ik er vanmiddag pas helemaal afgehaald om alles uit te sluiten)).

Ik kan dus nog steeds geen mail versturen met mijn Ziggo account (op de kabel modem natuurlijk). Zowel in veilige als normale modus niet. Niet met en zonder AVG, niet met en zonder Windows firewall.

Hier volgt de net start data:

/////////////////
//Normale modus//
/////////////////

De volgende services van Windows zijn gestart:

##Id_String1.6844F930_1628_4223_B5CC_5BB94B879762# #
Alerter
Application Layer Gateway-service
Automatische updates
COM+-gebeurtenissysteem
Compatibiliteit voor Snelle gebruikerswisseling
Computer Browser
DCOM Server Process Launcher
DevNotifySvc
DHCP Client
Distributed Link Tracking Client
DNS Client
Event Log
Help en ondersteuning
IPSEC-services
LightScribeService Direct Disc Labeling Service
Logical Disk Manager
McciCMService
Network Connections
Network Location Awareness (NLA)
NMIndexingService
PCTEL Speaker Phone
Plug and Play
Print Spooler
Process Monitor
Protected Storage
Remote Procedure Call (RPC)
Remote Registry
Secondary Logon
Security Accounts Manager
Security Center
Server
Service voor het rapporteren van fouten
Services voor cryptografie
Shell Hardware Detection
SSDP Discovery-service
System Event Notification
System Restore-service
Task Scheduler
TCP/IP NetBIOS Helper
Telephony
Terminal Services
Thema's
TVersityMediaServer
Verbindingsbeheer voor RAS
WebClient
Windows Audio
Windows Firewall (WF) / Internet-verbinding delen (ICS)
Windows Image Acquisition (WIA)
Windows Management Instrumentation
Windows Time
Wireless Zero Configuration-service
Workstation

De opdracht is voltooid.

/////////////////
//Veilige modus//
/////////////////

Microsoft Windows XP [versie 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

De volgende services van Windows zijn gestart:

Computer Browser
DCOM Server Process Launcher
DHCP Client
DNS Client
Event Log
Help en ondersteuning
Logical Disk Manager
Network Connections
Plug and Play
Remote Procedure Call (RPC)
Server
Services voor cryptografie
System Restore-service
TCP/IP NetBIOS Helper
Terminal Services
Windows Firewall (WF) / Internet-verbinding delen (ICS)
Windows Management Instrumentation
Wireless Zero Configuration-service
Workstation

De opdracht is voltooid.

raymond
3 mei 2009, 15:35
Hi!

Beste Aion en Pieter,

Webmail werkt inderdaad wel volledig. In postvak uit staan geen andere berichten als het testbericht via mijn Ziggo account (ingesteld als standaard account).

Telnet op poort 110 is wel bereikbaar, poort 25 niet. Dan krijg ik een soortgelijke melding tov het niet verbinding kunnen maken met poort 25. Ik heb ook telnet via het ip adres geprobeerd op poort 25 (had volgens dit forumtopic iets te maken met het omzeilen van de loadbalancer), maar dit gaf hetzelfde resultaat: geen verbinding.

Wat ook gewoon kan betekenen dat je bent afgesloten voor abuse. Die mogelijkheid is er ook nog. Als je met je volledige IP even PM't kan ik dat voor je nakijken.

Bye,
Raymond.

rickno
9 mei 2009, 00:03
Hoi allemaal,

bedankt voor de hulp. Ik ben net een weekje weg geweest, zie dat mij IP adres is veranderd, et voila: mijn e-mail werkt...

Groetjes,
Rick.

emma52
3 juni 2009, 11:03
hallo
heb een probleem met verzenden en ontvangen
krijg deze foutmelding steeds-----Kan de host pop3 niet vinden. Controleer of u de naam van de server juist hebt opgegeven. Account: 'pop3', Server: 'pop3', Protocol: POP3, Poort: 110, Beveiligd(SSL): Nee, Socketsfout: 11001, Foutnummer: 0x800CCC0D

ik ben een beginneling
wie kan mij de helpen ,met instructie,s te geven
weet niet waar ik het zoeken moet
mvg emily

renetta
3 juni 2009, 12:37
hallo
heb een probleem met verzenden en ontvangen
krijg deze foutmelding steeds-----Kan de host pop3 niet vinden. Controleer of u de naam van de server juist hebt opgegeven. Account: 'pop3', Server: 'pop3', Protocol: POP3, Poort: 110, Beveiligd(SSL): Nee, Socketsfout: 11001, Foutnummer: 0x800CCC0D

Volgens mij dien je bij inkomende e-mailserver "pop.ziggo.nl" en bij uitgaande "smtp.ziggo.nl" in te vullen.

Groetjes,

Rene

meesdroo
3 juni 2009, 12:44
De pop3 servernaam is verkeerd ingevuld.
Dat moet zijn :
pop.ziggo.nl
of wanneer je @home adressen wilt/kunt blijven gebruiken (mogelijk al uitgeschakeld, dus pas op!):
pop3.home.nl

Kijk ook even naar het smtp adres:
smtp.ziggo.nl
of
smtp.home.nl

Mees de Roo